Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Veranderende kleuter. makkelijk> moeilijk gedrag

Mijn 4 jarige dochter is altijd een lief, plichtsgetrouw en goed luisterend meisje geweest. Sinds een maand of 2 is ze bijna van de één op andere dag veranderd in een meisje die vreselijk ondeugend kan zijn, niet goed luistert en ook niet onder de indruk is "boos" van zijn/ straf geven oid. Ik kan wel enigszins verklaren waarom ze wat moeilijker gedrag vertoont (4 mnd terug heeft ze een broertje gekregen waar ze overigens echt gek op is, vader lichtelijk overspannen en lijkt het ook een beetje af te kijken bij andere kinderen) maar merk dat ik het moeilijk vind om hierop te reageren. Ik benadruk dat zij een lieve meid is maar geef aan dat ik haar gedrag niet leuk vind/ tolereer, geef haar bevestiging voor het feit dat ze het even niet makkelijk heeft, reageer duidelijk zonder echt boos te zijn maar ik zie eerder verergering van haar gedrag dan verbetering.

Ik zie even niet meer wat ik zou kunnen doen om mijn "oude" kleuter weer terug te krijgen. Heeft iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Accepteer het

Als ik je bericht op me laat inwerken voel ik dat je je kind wilt veranderen. Dat voelt je kind ook. Ik denk dat het je zou helpen door niet alles op een grote hoop te gooien. Dus als je dochter iets vervelends doet niet te denken "oh jee, mijn oude kleuter is weg". Maar puur reageren op wat ze dan doet en alleen rustig de grens aan te geven.

Als je net uit de kraamtijd van haar broer komt heb je sowieso een volle agenda, nog los van de overspannenheid van je man. Dan is het nog moeilijker om niet alles met elkaar te verbinden en het gedrag van je dochter te accepteren voor wat het is.

Andere gouden tip voor kinderen van deze leeftijd: probeer per dag extra bovenop wat je nu doet een kwartier of tien minuten lang er te zijn voor je dochter. Ga iets met haar doen en volg haar dan in alle keuzes. Bijvoorbeeld als jullie een spelletje gaan doen niet ingrijpen in wat ze kiest, ook niet als ze iets te moeilijks kiest. Wees er even helemaal voor haar precies zoals ze dan is en doet.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.