Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vergoeding kosten kinderfeestje

Als je vooraf expliciet vraagt of een kind komt ivm reservering en kosten en mensen zeggen dan ja en komen vervolgens zonder afmelding toch niet, dan is dat hoogst onbeleefd en snap ik wel als je die kosten voorlegt. Soms betaal je een vast bedrag, soms ook per persoon. Als je ziek wordt, bel je zelf, net als dat je je werk of school van je kind zelf belt ipv te wachten tot die jou bellen.

Ik zou zelf dan eerder het betreffende kind niet meer vragen. Sneu voor het kind, maar dan kan er wel een ander kind mee. Het lijkt me voor een kind ook wel sneu om door iedereen gevraagd te worden en vervolgens toch nooit een feestje te hebben omdat de ouders alles vergeten. Dat gaat een kind op enig moment toch ook wel door hebben?

Iemand noemde een bruiloftsfeest van haar ouders waarbij 20 mensen niet kwamen opdagen. Je geeft bij catering vooraf een aantal mensen door en per persoon betaal je daarvoor. Dat kan zo 25-30 euro p.p. zijn. Als er dan zoveel mensen niet komen, ben je wel 500+ euro extra kwijt wat niet nodig was. Dat is zuur. 

Decembermamma schreef op 09-08-2025 om 07:36:

[..]

Als het kind op tijd was afgemeld had je 80 euro betaald.

Dan zou ik denken, jammer, had ik maar een slimmere keuze moeten maken bij het uitkiezen van de locatie, zodat ik kon opvangen dat er eventueel iemand niet kwam*.
Het kind in kwestie zou ik het jaar erna niet meer uitnodigen - als ik me het nog kon herinneren.

*al komen er meestal wel broertjes of zusjes mee bij het wegbrengen en de leukste of meest passende bij mijn tweede kind zou ik vragen of die wilde blijven omdat er toch al betaald was

alhambra schreef op 07-08-2025 om 22:06:

[..]

Dat moet aanpoten geweest zijn voor je ouders. Zo kort op elkaar!

Het echte aanpoten kwam pas daarna, want mijn vader overleed toen ik 6 was. Het eerste wat toen niet doorging was het verjaardagsfeestje voor mijn zus, zij was 1 dag voor zijn overlijden 5 geworden. Feestjes waren toen heel simpel: ranja, een koek en een soort dia-apparaat met sprookjesverhalen, voor alle kinderen en buurkinderen. 

Valeria schreef op 09-08-2025 om 11:53:

[..]

Dan zou ik denken, jammer, had ik maar een slimmere keuze moeten maken bij het uitkiezen van de locatie, zodat ik kon opvangen dat er eventueel iemand niet kwam*.
Het kind in kwestie zou ik het jaar erna niet meer uitnodigen - als ik me het nog kon herinneren.

*al komen er meestal wel broertjes of zusjes mee bij het wegbrengen en de leukste of meest passende bij mijn tweede kind zou ik vragen of die wilde blijven omdat er toch al betaald was

Jammer dan zeiden we de eerste keer. Tweede keer een dag ervoor nog afgestemd dat hij zou komen en beste vriendjes mogen dus komen en zoon had toen niet zoveel vriendjes.

MamaE schreef op 09-08-2025 om 10:25:

Iemand noemde een bruiloftsfeest van haar ouders waarbij 20 mensen niet kwamen opdagen. Je geeft bij catering vooraf een aantal mensen door en per persoon betaal je daarvoor. Dat kan zo 25-30 euro p.p. zijn. Als er dan zoveel mensen niet komen, ben je wel 500+ euro extra kwijt wat niet nodig was. Dat is zuur.

Klopt, dat was ik

Weggegooid geld inderdaad geweest, ik vond het echt asociaal om jezelf dan niet af te melden, zeker als daar in de uitnodiging expliciet om wordt gevraagd ivm eten.

En nu is het voor een kinderfeestje mss minder prijzig, maar dan nog blijf ik het asociaal vinden iemand niet even af te melden, ook al gaat het misschien om €10. 

Kersje schreef op 09-08-2025 om 15:21:

[..]

Klopt, dat was ik

Weggegooid geld inderdaad geweest, ik vond het echt asociaal om jezelf dan niet af te melden, zeker als daar in de uitnodiging expliciet om wordt gevraagd ivm eten.

En nu is het voor een kinderfeestje mss minder prijzig, maar dan nog blijf ik het asociaal vinden iemand niet even af te melden, ook al gaat het misschien om €10.

Toen ik het verhaal las, vond ik het vooral voor je ouders sneu dat zoveel mensen het lieten afweten bij zo'n mijlpaal. Los van het feit dat het om een smak geld gaat, vind ik dat onbeschoft en harteloos. De meeste genodigden zullen toch niet meer overstelpt worden met uitnodigingen en appjes 

Een kinderfeestje is minder kostbaar en  nou niet bepaald een unieke gebeurtenis, En ouders hebben zoveel aan hun hoofd en in hun telefoon, dat ze nog wel eens iets wil ontgaan. Wat dat betreft vind ik het appelen met peren vergelijken.

kenfan schreef op 09-08-2025 om 16:50:

[..]

Toen ik het verhaal las, vond ik het vooral voor je ouders sneu dat zoveel mensen het lieten afweten bij zo'n mijlpaal. Los van het feit dat het om een smak geld gaat, vind ik dat onbeschoft en harteloos. De meeste genodigden zullen toch niet meer overstelpt worden met uitnodigingen en appjes

Een kinderfeestje is minder kostbaar en nou niet bepaald een unieke gebeurtenis, En ouders hebben zoveel aan hun hoofd en in hun telefoon, dat ze nog wel eens iets wil ontgaan. Wat dat betreft vind ik het appelen met peren vergelijken.

Nou voor volwassenen is een kinderfeestje niet heel bijzonder maar kinderen leven daar echt een heel jaar naartoe! 

Mijn zus heeft toevallig deze maand haar 12,5 jarig huwelijksfeest. Ze heeft een groot huis gehuurd en op 2 dagen viert ze het feest! De ene dag de ene kant van de familie en wat vrienden en de andere dag de andere kant van de familie en wat vrienden. Op de dag dat ik de uitnodiging ontving had ik mijn moeder aan de telefoon die al helemaal op de hoogte was geweest en die dwong mij te antwoorden of ik kwam. Toen ik antwoordde van dat ik het nog niet zeker wist omdat we op die dag ook terugkomen van vakantie kreeg ik een soort de wind van voren. Laten we wel wezen door mijn werk zijn mijn dagen dat ik vakantie kan in de schoolvakanties heel beperkt en dit was voor mij de enige optie om op vakantie te gaan. Eerste week van de maand kan niet, 1e maand van het kwartaal kan niet.

Ik heb uiteindelijk mijn zus aangegeven dat we voornemens zijn te komen maar nog wel moeten zien of het lukt. Logeren gaan we sowieso niet en tot heel laat blijven ook niet. Mijn moeder sprak ik laatst en heeft aangegeven dat op basis van dat antwoord ik op zeker er ben. 

kenfan schreef op 09-08-2025 om 16:50:

[..]

Een kinderfeestje is minder kostbaar en nou niet bepaald een unieke gebeurtenis, En ouders hebben zoveel aan hun hoofd en in hun telefoon, dat ze nog wel eens iets wil ontgaan. Wat dat betreft vind ik het appelen met peren vergelijken.

Eens. Maar voor een jarig kind is het niet leuk als iemand zomaar niet komt opdagen. Voor het uitgenodigde kind ook niet als je ouders telkens allerlei leuke dingen vergeten. Iedereen nodigt je uit voor zijn feestje en toch heb je nooit een feestje.

Als je de dag ervoor nog wordt herinnerd en bevestigt dat je komt, ben je het ook niet vergeten, dan vind je het gewoon niet belangrijk. Als je bijvoorbeeld geen geld hebt voor een cadeautje, kun je dat bespreken. Of je zegt meteen af, desnoods met een smoes. 

Voor volwassenen is het ook lullig als je iets organiseert en veel mensen komen zonder afmelding niet. Daar komen de kosten dan bij. 

Niet komen zonder afmelding is gewoon niet netjes. Maar als je niks van de uitnodiging af wist, kun je daar natuurlijk niks aan doen. Zo is bij mijn ouders wel eens een rouwkaart te laat aangekomen of bij de buren die op vakantie waren in de bus beland. Ze waren gelukkig ook telefonisch geïnformeerd, maar hadden dus wel een uitvaart en eventuele koffietafel per ongeluk kunnen missen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.