mamavanvierr
06-08-2025 om 22:24
Vergoeding kosten kinderfeestje
Moet ik opdraaien voor de kosten van een kinderfeestje waar mijn kind niet eens van wist?
Onlangs sprak een moeder mij aan bij de BSO. Onze dochters (beide 6 jaar) zitten bij elkaar in de klas op school. Ze vertelde dat mijn dochter was uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van haar kind, maar ik had daar helemaal niets over gehoord. Mijn dochter is dus ook niet gekomen.
Nu vraagt die moeder of ik wil meebetalen aan de gemaakte kosten voor mijn dochter.
Ik ben een beetje verbaasd. Wat zouden jullie doen in zo’n situatie? Is dit een normaal verzoek?

Lisabette
06-08-2025 om 22:27
Niet betalen! Dit is het risico als je een verjaardagsuitnodiging aan een kind van zes geeft in plaats van aan de ouders. Ik vind het dan ook een vreemd verzoek.

Tjilp
06-08-2025 om 22:31
Als je geen uitnodiging hebt ontvangen, wist je niet van dit feestje. Rare situatie. Wat was de verklaring van die moeder?
ln ons gezin is weleens een kaartje in iemands tas niet tijdig gezien, kind was ook niet gekomen en moeder vond dat jammer voor uitgenodigde en jarige.
Gelukkig gaven we vroeger niet zulke prijzige feestjes dat ik me geroepen voelde om te klagen over onkosten.

Gingergirl
06-08-2025 om 22:31
Hoe kwam het dat je het niet wist? Is de uitnodiging via je dochter gegaan en is ze het kwijt geraakt? En wat zijn de kosten die zij vergoed wil hebben?

Temet
06-08-2025 om 22:55
Ik snap trouwens niet dat als je kosten moet maken voor zo'n feestje, je niet even checkt of de genodigde ook komt. Het kind kan toch verhinderd zijn?

HelloKitty123
06-08-2025 om 23:00
Wat een raar verzoek zeg. Ik zou op die leeftijd de uitnodigingen nog via de ouders regelen ipv via de kinderen en anders toch sowieso checken of iedereen kan komen. Bij veel locaties kun je toch ook het aantal kinderen nog wel aanpassen. Ik zou in deze situatie zelf dan ook zeker niet gevraagd hebben om evt kosten te vergoeden, en ze was die kosten ook kwijt als je kind wel naar het feestje gekomen was.

Gsleutel
06-08-2025 om 23:08
Huh. Bij ons is het gebruikelijk dat je als ouder van een uitgenodigde laat weten of het kind kan komen en als je niks hebt gehoord, dan check je dat als organiserende ouder even. Je gaat er in ieder geval niet vanuit dat een kind waar je niks over hoort, wel komr. Sowieso vind ik het gewoon het risico van een duur betaald kinderfeestje. Er kan er altijd een ziek zijn o.i.d. Dan ga je toch ook de kosten niet declareren? Heel vreemd vind ik.

Izza
06-08-2025 om 23:29
Ik zou moeder vertellen dat het zo niet werkt. Ervaren ouders (dat is zij met een kind van net 6 waarschijnlijk nog niet) nodigen zelf de kinderen uit via de ouders. Hier gaat dat volledig via WhatsApp. Alle ouders zitten in de kinderfeestjesappgroep en laten weten of ze kunnen komen. Bij geen gehoor stuurt de organiserende ouder even een privébericht. En kosten zijn altijd voor rekening van de organiserende ouder. Een kind kan immers ook ziek worden.

absor
06-08-2025 om 23:39
Bizar verzoek. En natuurlijk heb je volledig gelijk om dit verzoek naast je neer te leggen
En om wat voor bedrag gaat het?
en heeft die moeder het financieel lastig? In het laatste geval zou ik alsnog wel doen gewoon uit naastenliefde. Maar als ze met haar tesla of dure elektrische bakfiets de ki deren brengt zou ik denken laat maar

Vera8
07-08-2025 om 00:02
Ik sluit me aan bij wat al eerder is gezegd.
En bovendien zet iedereen op die kaartjes toch altijd de vraag of men even laat weten of ‘je wel of niet komt’? Mocht je dan de dag vantevoren nog niks hebben gehoord dan belde je even met de moeder van Marietje en dan bleek de uitnodiging nog onderin de gymtas te zitten, of iets dergelijks.
Bij hele jonge kinderen werd de uitnodiging ook nog wel eens in de brievenbus gedaan. Juist om dit soort situaties te voorkomen.
En mocht het dan onverhoopt toch nog misgaan dan ga je toch geen geld vragen? Daarmee is de toon voor de resterende basisschooljaren toch wel gezet lijkt me. Domme actie van zo’n moeder.
En over wat voor bedrag hebben we het dan 20 euro Max?

Poezenmeisje
07-08-2025 om 00:06
Knettergek idee. Als ik kids meeneem naar het stripmuseum en de pizzeria betaal ik alleen voor de aanwezigen.
Wanneer zijn de schoolvakanties eigenlijk voorbij?

Kampeerder
07-08-2025 om 07:53
Ik zou een vergoeding vragen voor je dochter, die heeft immers een leuk feestje gemist omdat de ouder van de jarige vergeten is de uitnodiging met mij te communiceren. 🤣
Deze moeder heeft nu geleerd dat ze uitnodigingen niet via de kinderen zelf moet verspreiden. Als de uitnodigingen op school zijn uitgedeeld kunnen ze overal gebleven zijn. Op de kapstok, in het laatje, in de gym- of schooltas, in de papierbak, of zelfs bij een ander kind. Uitnodigingen deel je beter aan de ouders uit of doe je bij de genodigden thuis in de brievenbus.