Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardag uitnodigingen

Hallo,
Mijn dochter van nu 6 is altijd erg verlegen geweest.Zij wilde graag na school met vriendinnetjes spelen, maar had tot ongeveer een half jaar terug ,bijna geen speel afspraakjes.
Ze durfde gewoon niet te vragen, en ook drie dagen b.s.o hielp daarmee niet echt. want dan kon zij niets afspreken.
Ook kwamen er geen verjaardag uitnodigingen, van de school.
Op school speelde zij wel met iedereen.
Wel werd zij uitgenodigd door 4 kinderen van de b.s.o voor verjaardagen.
Ik gok dat dat kwam omdat wij als ouders leuk contact hebben, en ik dat op school ook wel heb, maar ik heb het idee dat op school meer de kinderen zelf konden kiezen. en tja als je weinig met een meisje speel dan wordt je ook niet uigenodigd. Inmiddels is ze minder verlegen, ik heb haar echt geprobeerd te leren dat zij ook iets kan willen. Ik ben elke week op het school plein overblijf moeder. Als ik zie dat zij graag met een vriendinnetje speelt maar die doet handbal en dat kan mijn dochter niet en ze durft niet te vragen of zij mee mag doen, vraag ik of ze het samen met mij wil doen,. ik vraag uitleg aan de andere kinderen.en samen spelen we dan. als ik na een poosje afspreek dat ik weer verder op het plein moet kijken, stopt mijn dochter acuut en gaat aan de kant zitten.
Nu zie ik gelukkig wel dat zij meer van zich zelf laat zien. ook door de vrije expressie van toneel, op het school plein speelt zij ook met meer kinderen en na school zijn er meer speel afspraakjes. Mijn dochter oogt happy. maar toch vandaag vertelde zij tussen neus en lippen door dat zij met niemand kon spelen omdat iedreen naar een verjaardag feestje ging. het maakte haar niet uit zij ze, maar wel jammer dat ze niet naar het feestje kon!!!!. Ik bedenk me dat het volwassen worden van een kind,gepaard gaat met vallen en opstaan. Dat zij steeds ook bij leert en nu al toch minder verlegen is. Ik gok dat als dit zich uitbreid, er meer uit nodigingen komen. Ik hoop het. Ik als ouder voel mij verdrietig ( nee dat projecteer ik niet op haar) Hebben jullie hier ook ervaringen mee?
Ik heb wel eens gelezen dat er een ongeschreven wet is dat je alleen klasgenoten uit nodigt( mijn dochter heeft dus ook vier b.s.o kinderen altijd uitgenodigd) of dat moeders op deze leeftijd veel bepalen wie er uitgenodigd wordt, is dit herkenbaar?.
Is er nog iets dat ik kan doen?
Jopie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

15-10-2009 om 13:04

Iets anders doen

Ik zou iets heel anders proberen met je dochter. Je bent volgens mij al best goed bezig. Het zou echter nog een klein beetje beter kunnen gaan als het zelfvertrouwen van je dochter groeit. Is het een idee om de vraag over het niet durven meespelen aan een speltherapeut voor te leggen? Of te kijken of er via een cursus iets aan haar assertiviteit kan worden gedaan?
Over wie wel en niet op feestjes mogen komen: dat maakt mij echt niets uit, zolang die kinderen de keuze van mijn eigen kind zijn. Kinderen van de BSO, klas, buurt, en van 40 kilometer verderop komen allemaal tegelijk op het feestje van mijn zoon. En oh ja, hij had er ook nog een broertje en zusje van zijn vriendjes bij uitgenodigd. Ging prima allemaal.

jopie

jopie

15-10-2009 om 19:16

Verjaardag

Hoi Pelle,
bedankt voor je reactie,
TJa dat bedacht ik mij gister avond ook, onze dochter zit 2,5 dagen op de b.s.o waarvan ook de vrijdag middag vanaf 12.00 uur. de middag dat andere kinderen met elkaar na school gaan spelen, speelt onze dochter met de b.s.o KInderen. De kinderen waarbij zij dus ook gewoon wordt uitgenodigd.
Maar wat ik zo raar vind is dat b.v een nieuw meisje wel bij een jongetje uitgenodigd wordt en mijn dochter die vorig jaar op het feestje zat en het jongetje nu zelf ook had uitgenodigd, niet kon komen omdat er al te veel kinderen waren. Ik heb al begrepen dat het algemeen zo is dat als je iemand uitnodigd, niet automatisch een tegen uitnodiging kan verwachten. het zal wel met een ouderwetse opvoeding te maken hebben, maar voor mij voelt dit raar. en niet goed als mijn dochter iemand waarbij zij is uitgenodigd, zelf niet uit nodigd.
En indeed het ligt aan mijn dochter dat ze niet durft.
Maar ja ieder kind is anders. Ik zie dat in kleineren groepen( lees verjaardag partijtjes) wel gewoon mee doet.
Ik vindt het wel hard om te stellen dat je zo`n kind die verlegen is, om die reden niet op een partijtje wilt.En je schrijft> ik zou.... hier is het de gewoonte dat de kinderen zelf kiezen, bij jullie niet?
Jopie

Jopie

Jopie

15-10-2009 om 19:22

Spel therapeut

Hoi Guinevere,
Fijn om deze hart onder de riem te lezen.
Ik heb wel eens nagedacht over een spel therapeut, rots en water training.
Ik tweifel eigenlijk alleen. Echt wel raar want iedre keer komt dit thema boven drijven, en hoewel ik vooruit gang zie, zie ik nie in waarom eigenlijk niet. Momenteel zit zij wel op toneel waarbij veel vrije expressie is, jezelf leren presenteren, bedenken wat jij wilt zijn en het dan uitbeelden enz.
Ik hoop dat dit voor haar werkt.Dit gebeird in een kleine klas, binnen in de school met veel school genootjes.

Je hebt gelijk, mij maakt het ook niet uit wie er wel of niet komen, en goed bekeken, wordt zij ook bij de 4 andere b.s.o kinderen uitgenodigd, waar zij 2,5 dag bij speelt. en op de vrijdag middag vanaf 12 uur spelen klasgenoten met elkaar en mijn docchter met de b.s.o kinderen. dus eigenlijk is het zo gek nog niet.
Ik zie alleen dat het mijn dochter verdriet det. en dat raakt mij. ik let erop dat ik dit niet op haar projecteer, maar af en toe van mij af schrijven en feedback hierover doet mij goed. bedankt.
jopie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.