Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagsfeestje


Annelous10

Annelous10

03-07-2023 om 23:03 Topicstarter

Haha echt hè, ik weet het. Dit soort kwesties die mijn kids betreffen kunnen mij echt raken. Veel te veel soms. Onze puber heb ik dit jaar sinds de brugklas (best) goed los kunnen laten, ook omdat ik zie dat het een zelfstandig kind is en het allemaal lekker loopt. En ja ik heb zelf ook een hekel aan ‘die moeders’ die zich overal mee bemoeien en bovenop hun kinderen zitten maar bij onze jongste kids vind ik dat gewoon nog lastiger om het te laten. Hoewel het me bij hun al wel makkelijker af gaat.. 

Hier zet eigenlijk niemand ooit de activiteit op de uitnodiging. Soms zeggen kinderen het zelf wel al. En als er staat 'neem zwemspullen mee' kun je het ook wel raden.
Maar bij 'kleding die vies mag worden' of 'sportkleding' kan het alsnog van alles zijn.
Ik zou ook niet gaan vragen wat ze gaan doen om zo een keuze te maken. Dan zou ik zeggen degene die het eerste was, tenzij de ander een vriendje is wat dichterbij staat.
Bij kinderen die vlak bij elkaar jarig zijn en min of meer dezelfde vriendjes hebben stemmen ouders vaak de datums wel onderling af zodat de gezamenlijke vriendjes naar beide feestjes kunnen en zodat er niet op één feestje bijna niemand komt.

Voor volwassenen is dat hetzelfde; als je gaat barbecuen met de buren en je beste vriendin wil afspreken, dan zeg je dat je die dag niet kunt omdat je al een afspraak hebt staan. Komt er een bruiloft tussen, is het een ander verhaal. Die is maar één keer en het is een life event in iemands leven. Die gaat ook niet speciaal voor jou verplaatst worden.

Een kind dat later aan komt zetten of eerder weggaat zou ik best vervelend vinden als je naar een externe locatie gaat. Kinderfeestjes duren meestal ook niet zo heel lang en je hebt dan ook nog reistijd. Je valt midden in een activiteit of moet halverwege weg terwijl de entree wel volle mep is voor beide ouders van de jarige kinderen. En dan heb je een halve film gezien en een half uur gezwommen of zo. Daar heb je net niks aan. Bij onvoorziene omstandigheden is het een ander verhaal. 
Ik vind dat je een kind ook mag leren om keuzes te maken. Sommigen willen altijd alles en dat kan niet altijd. 

Of er ook andere kinderen komen spelen bij afspreken is bij anderen thuis niet aan jou. Toch snap ik het bij 'speciale' afspraakjes met vriendjes die je niet zo vaak ziet of die elkaar niet kennen wel. Als hier een vriendinnetje van een sportclub of zo te spelen is die niet bij dochter op school zit of neefje en nichtje zijn te logeren, dan komen er niet ook nog vriendinnetjes van school of buurtkinderen spelen. Daar kan ze ook op andere momenten nog vaak genoeg mee spelen. Meerdere klasgenootjes of buurtkindjes heb ik ook geen moeite mee, die kennen elkaar en hebben al een onderlinge dynamiek. 

Wel fijn dat het opgelost is en dat het vriendje gewoon komt en dat je zoon daar zin in heeft. Van die moeder zul je zaterdag weinig last hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.