Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sandra

Sandra

03-04-2009 om 21:13

Verjaardagsfeestje: grenzen aangeven

Mijn zoontje viert volgende week zijn 6e verjaardag. Wij vieren zijn verjaardag met familie en vriendjes tegelijk. Dat zijn dus een stuk of 15 kinderen bij elkaar. Het feest duurt twee uur. Het eerste uur een spelletje, taart eten en spelen. Het tweede uur komt er een een clown langs.

De vorige keer was ons huis behoorlijk overhoop gehaald. Speelgoed in kinderkamers kapot. Kinderkamers zijn boven. Verjaardags cadeautjes al uitgepakt en helft kwijt .
Nu heb ik me voorgenomen om het dit keer anders aan te pakken. Verjaardag is in de tuin (hopelijk mooi weer) en anders in de woonkamer. Kinderen mogen niet naar boven waar de slaapkamers zijn spelen. En met de cadeautjes wordt nog niet gespeeld. Mijn vraag is, is dit niet een beetje te streng en niet gastvrij? Maar aan de andere kant wil ik toch niet dat het weer zo wordt als vorig jaar, help! Ik voel me al gauw een spelbreker. Ik ben benieuwd hoe andere dit aanpakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Helemaal niet!

Dit soort regels vind ik absoluut niet te streng. Ik moet er ook niet aan denken dat zo'n hele kinderinvasie door mijn hele huis gaat banjeren! Lijkt me prima om ze te verbieden naar boven te gaan.
Gewoon doen hoor!

Rieke

Rieke

03-04-2009 om 21:38

Groot gelijk

Ha Sandra,
Goed grenzen aan geven hoor ! Je hebt trouwens veel kinderen zeg, 15 stuks. Ik ben altijd streng op feestjes. Niet boven spelen, kostbaar speelgoed doe ik bij voorbaat achter slot. Binnen bepaalde zones mag gespeeld worden. En de verjaardagskadootjes liggen op een speciale plek en daar wordt ook niet mee gespeeld.
En ik zorg ook altijd dat er een paar meisjes uitgenodigd worden, tot nu toe gelukt. Die zijn over het algemeen wat rustiger.
En verder wens ik je veel sterkte, gelukkig maar 2 uur, maar je bent vast gesloopt. groeten, Rieke.

Waarom niet?

Vorig jaar hebben wij dit ook zo gedaan, afgekeken van kennissen Kinderfeest gecombineerd met familie en ouders. Gelukkig was het mooi weer dus kon het grotendeels in de tuin. Ik heb bovendien twee oppassen (meiden van 16) mee laten draaien om de spelletjes te regelen. Ideaal! Kinderen mochten 's middags komen, ouders en familie aan het eind van de dag. Daarna eten op de bbq. Het was een drukke dag, maar het voordeel was dat je niet twee of drie keer de verjaardag hoeft te vieren. En als de ouders komen, zijn ze zelf weer verantwoordelijk voor de kinderen 's middags waren er 8 kinderen, aan het eind van de dag meer, met neefjes en nichtjes meegerekend
Op de verjaardag mag er altijd met 1 van de kadootjes gespeeld worden, de rest leggen we weg. Met de hele meute naar boven mag van mij ook niet. Dat zijn normale regels. Waar mee gespeeld mag worden staat beneden of in de tuin. De kwetsbare dingen zijn taboe en staan achter slot en grendel.

liora

liora

04-04-2009 om 12:03

Locatie

Hoi,

Ik zou het op een leuke speeltuin vieren waar ook de grote mensen lekker kunnen zitten. Dan heb je het probleem niet, en hoef je ook niet zo strict een tijd van twee uur aan te houden (ik vind dat namelijk erg kort voor een partijtje).

Liora

Mamvantwee

Mamvantwee

04-04-2009 om 12:52

Niet streng

Ik vind het een logische beslissing hoor, helemaal niet streng. Veel plezier met het feest(je).

Al vraag ook ik me af hoe je het in vredesnaam overleeft, zo'n grote groep. Onze dochter werd vorige maand 5 en had 6 vriendinnetjes: prima te overzien en ik vond het ontspannen om daarmee leuke dingen te doen. En dan is het ook niet zo erg als er 4 boven gaan spelen. Familie was op woensdagmiddag uitgenodigd, op een andere dag dus. Ook maar voor een uurtje of 4. Beide feestjes waren leuk en ontspannen en ik was nog in topvorm achteraf. Toen de kinderen nog kleiner waren, vierden we feestjes ook altijd op 1 dag met de hele meute bij elkaar, maar dat doe ik niet meer: dáár werd ik doodmoe van!

Guinevere

Guinevere

04-04-2009 om 16:34

Alsjeblieft wel boven spelen zeg, als er 15 kinderen zijn. Maar daar kun je gerust regels aan opleggen. Dat doe ik ook altijd. Dus: niet springen op en van het bed, alléén in de kinderkamers en er wordt niets gesloopt, anders is het uit met de pret. Nooit last mee gehad, maar ik ben dan ook nooit verder gegaan dan een kind of 10.
Ik zie er trouwens ook de lol niet van om iedereen tegelijk uit te nodigen, hoe kun je dan nog "speciale kinderfeestjesdingen" doen? 2 Keer vieren is juist leuk. Dan heb je veel meer aandacht voor de individuen.

suus

suus

04-04-2009 om 17:39

Feest

hoi

ik begrijp ook niet helemaal hoe je het allemaal wil regelen, zoveel mensen in 2 uur. Knap als je dat kunt, ik vind die 5 kinderen die ze mogen uitnodigen al een heel karwei!

de regel dat ze niet naar boven mogen en niet met de kadootjes spelen vind ik helemaal niet gek of te streng. Ik heb meestal een tafel of plank waar alle kadootjes op komen te staan. Dan kunnen ze er de volgende dag mee gaan spelen, voor de verjaardag is het de 'kadootjestafel'.

Als je niet wil dat ze boven komen zou ik voor die paar uur zorgen dat ze niet naar boven kunnen. Je kunt het, afhankelijk van hoe je trap er uit zit, zelf bedenken. Zet wat leuke blokkerende spullen op de trap, bouw het dicht met slingers, zoiets. Dat het iig duidelijk is dat ze naar die naar toe mogen en als kinderen het toch willen, dat het niet zomaar even stiekem kan.

Groetjes
Suus

Gnome

Gnome

05-04-2009 om 16:38

Afspraken

Onze zoon heeft een grote kamer, mag daar op zijn verjaardag best op spelen, maar met maar 2 'soorten' speelgoed, de rest blijft in de bakken. Dus met playmobil en auto's of thomas en lego. De rest blijft gewoon onaangeroerd. Speelgoed gaat idd op de cadeautjes tafel. Dat is voor morgen, klaar.

succes

bambam

bambam

07-04-2009 om 14:28

Hier ook zo

Wij vieren de kinderverjaardagen ook altijd op deze manier en dat is super gezellig.
Als je vindt dat 5 kinderen al veel is op een feestje, is dat waarschijnlijk omdat je ze dan wil vermaken; dat doen wij dus niet, ze vermaken zichzelf uitstekend.

Totnutoe laat ik de kinderen wel boven spelen (bij voorkeur hou ik alles buiten), het wordt een mega bende maar dat ruim ik dan de volgende dag wel op, dat dingen kapot gaan heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

Cadeautjes leg ik wel altijd apart, het is jammer als het al gebruikt is voordat mijn kind er zelf aan toe komt.

Veel plezier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.