Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd

Ik ben vandaag door de, nogal boze, juf aangesproken op dat mijn dochter een verjaardagsuitnodiging in haar laatje had liggen en dat de verjaardag al is geweest. Hierop antwoordde ik dat mij helemaal niks bekend was van deze verjaardag, evenals dat ik niet eens wist dat de jarige mijn dochter leuk genoeg vond om uit te nodigen. Voor zover mij bekend hebben zij geen enkele relatie met elkaar behalve dat ze klasgenootjes zijn. Mijn dochter zei vanmiddag dat ze geen zin had om naar het verjaardagsfeestje te gaan en daarom de uitnodiging niet naar huis had genomen.

Enfin, ik leg wat de juf tegen mij zegt gewoon naast mij neer. Maar ik vrees nu wel dat de ouders van het kind dat al jarig is geweest mij aan gaan spreken. En hier op de school zitten nogal veel kinderen met vurige ouders.

Hoe kan ik het beste hierop reageren als dit gebeurt?


Vertellen dat ze je volgende keer altijd een bericht mogen sturen als ze kind zo graag erbij willen?
Dat de uitnodiging enkel langs kind laten gaan niet altijd even handig is?

Kan ook zijn dat ze haar volgend jaar gewoon niet meer vragen  .

Ik zou mijn verontschuldigingen aanbieden, uitleggen dat dochter de uitnodiging was vergeten op school, ik er niet van wist, heel vervelend voor Marietje natuurlijk dat dochter niet is gekomen en niks van zich heeft laten horen... 
Daarmee kalmeer je de situatie het vlugst. Ik zou geen discussie aangaan verder maar gewoon gelijk excuses aanbieden.
Want het is natuurlijk ook gewoon niet netjes om je niet af te melden maar goed kinderen vergeten zo vaak dingen of weten nog niet wat de gewoonte is. Vervelend dat het zo gelopen is maar het is niet anders.

Overigens vind ik het wel enigszins vreemd dat de juf zich hier mee gaat bemoeien. Als leerkrachten ook dit soort taken allemaal op zich gaan nemen dan hebben ze inderdaad aan een 40 urige werkweek niet genoeg.

Kyana schreef op 25-03-2022 om 19:14:

Overigens vind ik het wel enigszins vreemd dat de juf zich hier mee gaat bemoeien. Als leerkrachten ook dit soort taken allemaal op zich gaan nemen dan hebben ze inderdaad aan een 40 urige werkweek niet genoeg.

Kan ook zijn dat juf klachten heeft gehad vanuit de andere kant.

Of dat het niet de eerste keer is dat kind nonchalant iets in haar bakje laat liggen of iets niet vertelt thuis.

Kyana schreef op 25-03-2022 om 19:13:

Ik zou mijn verontschuldigingen aanbieden, uitleggen dat dochter de uitnodiging was vergeten op school, ik er niet van wist, heel vervelend voor Marietje natuurlijk dat dochter niet is gekomen en niks van zich heeft laten horen...
Daarmee kalmeer je de situatie het vlugst. Ik zou geen discussie aangaan verder maar gewoon gelijk excuses aanbieden.
Want het is natuurlijk ook gewoon niet netjes om je niet af te melden maar goed kinderen vergeten zo vaak dingen of weten nog niet wat de gewoonte is. Vervelend dat het zo gelopen is maar het is niet anders.

Dit. 

En aan je kind uitleggen dat gewoon niet gaan zonder afmelding niet netjes is.

Lianne11

Lianne11

25-03-2022 om 19:25 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 25-03-2022 om 19:17:

[..]

Dit.

En aan je kind uitleggen dat gewoon niet gaan zonder afmelding niet netjes is.

Hier heb ik het uiteraard vanmiddag met haar over gehad. Ik heb haar ook meteen verteld dat ze dan ook helemaal geen reden hoefde te zeggen, ze kwam namelijk vanmiddag met verschillende smoezen maar had duidelijk gewoon geen zin...

Lianne11

Lianne11

25-03-2022 om 19:27 Topicstarter

Kyana schreef op 25-03-2022 om 19:14:

Overigens vind ik het wel enigszins vreemd dat de juf zich hier mee gaat bemoeien. Als leerkrachten ook dit soort taken allemaal op zich gaan nemen dan hebben ze inderdaad aan een 40 urige werkweek niet genoeg.

Ik ben alleen op vrijdagmiddag op het schoolplein en ik werd er ineens op aangesproken. De kinderen zouden deze week van de juf allemaal hun laatje hebben moeten opruimen waar ze dat toen heeft gezien.

Nu is het dan expres gebeurd, maar dit kan natuurlijk heel makkelijk ook per ongeluk gegaan zijn. Ik zou inderdaad gewoon even de ouders van het feestje bellen en zeggen dat je er nu pas achter kwam dat er een feestje was (en dat dochter de uitnodiging vergeten was) ik zou dat als ouders best een plausibele uitleg vinden, zoals Kyana ook al aangeeft.

Ik was een keer niet uitgenodigd op een feest van een kennis, we hadden wel eens contact dus ergens snapte ik niet helemaal waarom ik geen uitnodiging had gekregen, maar wilde er ook geen punt van maken dus liet het maar zo. Tot we er beiden een half jaar later achterkwamen dat hij een verrassingsfeest had gehad (dus zich niet met de uitnodigingen bemoeid had) en de persoon die via whatsapp een uitnodiging  naar iedereen had gestuurd dit naar mijn oude nummer had gestuurd (deze persoon had mijn nieuwe nummer niet, maar de jarige wel) de rest van de feestgangers, daar had ik wat minder contact mee. Dus ik had er vooraf ook niet veel over meegekregen.
Hij vroeg zich achteraf wel af waarom ik niet was geweest, maar het was verder zo druk dat het nou ook weer niet heel erg opviel (en iemand kan natuurlijk altijd verhinderd zijn)

BeneficialJay65

BeneficialJay65

25-03-2022 om 19:40

Ik zou gewoon eerlijk zijn met wat je hier schrijft '” dochter had er geen zin in en dat ze naast het klasgenoot zijn geen band hebben. Ik vind het ook vreemd als kinderen nooit met elkaar spelen maar dan ineens wel anderen uitnodigen voor een feestje. Het lijkt de laatste tijd mode om de hele klas uit te nodigen.
Ik snap ook niet waarom de juf zich hier in mengt, het is toch iets tussen de ouders en 2 kinderen wat zich buiten schooltijd afspeelt?

BeneficialJay65

BeneficialJay65

25-03-2022 om 19:43

Kyana schreef op 25-03-2022 om 19:13:

Ik zou mijn verontschuldigingen aanbieden, uitleggen dat dochter de uitnodiging was vergeten op school, ik er niet van wist, heel vervelend voor Marietje natuurlijk dat dochter niet is gekomen en niks van zich heeft laten horen...
Daarmee kalmeer je de situatie het vlugst. Ik zou geen discussie aangaan verder maar gewoon gelijk excuses aanbieden.
Want het is natuurlijk ook gewoon niet netjes om je niet af te melden maar goed kinderen vergeten zo vaak dingen of weten nog niet wat de gewoonte is. Vervelend dat het zo gelopen is maar het is niet anders.

Waarom excuses aanbieden als dochter van TO aangeeft niet naar het feestje te willen? Het was fijner geweest als ze hadden geweten of iemand wel of niet komt, maar wees er dan als ouder bij als de uitnodiging pen verdeeld worden (tot een zekere leeftijd uiteraard!)

Kyana schreef op 25-03-2022 om 19:13:

Ik zou mijn verontschuldigingen aanbieden, uitleggen dat dochter de uitnodiging was vergeten op school, ik er niet van wist, heel vervelend voor Marietje natuurlijk dat dochter niet is gekomen en niks van zich heeft laten horen...
Daarmee kalmeer je de situatie het vlugst. Ik zou geen discussie aangaan verder maar gewoon gelijk excuses aanbieden.
Want het is natuurlijk ook gewoon niet netjes om je niet af te melden maar goed kinderen vergeten zo vaak dingen of weten nog niet wat de gewoonte is. Vervelend dat het zo gelopen is maar het is niet anders.

Dit zou ik ook doen. Of nou ja niet op je blote knieën je excuses aanbieden, maar gewoon dit: vervelend dat Marietje niet is gekomen zonder afmelding, maar dat de uitnodiging me nooit bereikt heeft.

De juf zou ik negeren, die kan de boom in.

Caramelzeezoutchocola schreef op 25-03-2022 om 19:43:

[..]

Waarom excuses aanbieden als dochter van TO aangeeft niet naar het feestje te willen? Het was fijner geweest als ze hadden geweten of iemand wel of niet komt, maar wees er dan als ouder bij als de uitnodiging pen verdeeld worden (tot een zekere leeftijd uiteraard!)

Geen excuses aanbieden voor het niet komen maar wel voor het niet afmelden. Dat is ook niet netjes namelijk. Je hoeft uiteraard niet te gaan als je geen zin hebt maar dan kan je wel je gewoon afmelden.

En in dit geval was dochter dus expres de uitnodiging vergeten (maar dat had ook best per ongeluk gebeurd kunnen zijn) en dat kan gebeuren want het zijn kinderen en die gaan soms anders met dit soort zaken om. Dus gewoon een vervelend misverstand. Daar zou ik mijn excuses voor aanbieden, niet voor het niet komen. Dat is een andere zaak.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

25-03-2022 om 20:20

Ik zou ook sorry zeggen
En misschien dochter toch leren dat je ook wel eens iets tegen je zin moet doen

clivia53 schreef op 25-03-2022 om 20:20:

Ik zou ook sorry zeggen
En misschien dochter toch leren dat je ook wel eens iets tegen je zin moet doen

Hoezo zou kind tegen haar zin naar een feestje moeten van iemand die niet haar beste vriendin is?

Maar het papiertje meenemen zodat mam kan afzeggen is wel zo handig.

Naar de tandarts moet je. Ook tegen je zin.

Feesten tegen je zin met iemand die niet tot je inner circle behoort ... Nope, toch écht niet.

Ik zou geen sorry zeggen, want je kan er niks aan doen. Maar ik zou wel uitleg geven en laten weten dat ik het vervelend vind dat ze voor niks rekening met mijn kind hebben gehouden en misschien zelfs kosten voor haar hebben gemaakt, terwijl ik van niks wist. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.