Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd


Maar je weet bij een feestje niet of je die dag zin hebt. Als ik zeg dat ik ga, dan ga ik ook. Ook al heb ik eigenlijk geen zin die dag. Zijn meestal nog de leukste feestjes ook.

Niet met de groep mee lunchen op werk omdat je die behoefte niet hebt oké.
Maar een begrafenis of bruiloft afzeggen wegens geen zin is echt ongepast.
En als je sociale angst zo groot is dat je nergens meer komt om die reden, is het tijd om daar hulp voor te zoeken.


MamaE schreef op 25-03-2022 om 23:42:

Maar je weet bij een feestje niet of je die dag zin hebt. Als ik zeg
dat ik ga, dan ga ik ook. Ook al heb ik eigenlijk geen zin die dag. Zijn
meestal nog de leukste feestjes ook.


[...]


Uh ja, het kan zijn dat je normaal wel zou willen gaan maar die dag geen zin hebt. Dan heb ik afgesproken en dan ga ik ook. Maar dat is dan hooguit een klein beetje tegenzin (bijvoorbeeld omdat het mooi weer werd en ik ook wel iets anders wilde doen door dat weer) en dat verdwijnt dan wel op het feestje.
In het geval van de OP gaat het om een feestje waar de dochter van TO al hij het krijgen van de uitnodiging geen zin in had, waarschijnlijk omdat ze geen vriendinnen zijn. Dan zou ik wel (laten) afzeggen. En ja, als dochter dan later toch zin krijgt heeft ze wel pech.

Begrafenis etc vind ik iets heel anders dan een kinderfeestje.

Een uitnodiging is geen dienstbevel en ik vind "geen zin" een perfecte reden om iets niet te doen.  Ik heb geen last van sociale angst maar tegelijkertijd heb ik ook geen last van sociale verplichtingen.  En ik ben laag sensitief genoeg om geen last te hebben wat men daarvan vindt. Dat wil overigens niet zeggen dat ik nooit iets doe tegen mijn zin, maar ik maak zelf uit wat dat dan is.   

Je kunt echter wel fatsoenlijk afmelden, dan weten mensen waar ze aan toe zijn. Dat zou ik dochter wel even bijbrengen, da's een handige vaardigheid voor de rest van haar leven. 

Het was idd wel netjes geweest als dochter de uitnodiging mee had genomen zodat je haar af had kunnen melden. Maar de ouders hadden ook even kunnen polsen of ze wel komt.
Ik zet zelf altijd op de uitnodiging of ze even willen laten weten of diegene komt. En als ik van een ouder niets hoor stuur ik er een appje achteraan. Maar wij doen dan ook feestjes buitenshuis waar je voor een bepaald aantal kinderen reserveert, dan is het gewoon handig om te weten.

Marty1984 schreef op 25-03-2022 om 19:16:

[..]

Kan ook zijn dat juf klachten heeft gehad vanuit de andere kant.

Of dat het niet de eerste keer is dat kind nonchalant iets in haar bakje laat liggen of iets niet vertelt thuis.

Dan is het aan juf om te vertellen dat uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes niet tot het schoolprogramma behoren en dat ze dat onderling moeten regelen.

Stel dat ik word uitgenodigd voor een feestje bij een collega en ik laat die uitnodiging op mijn bureau liggen en ga niet naar dat feestje, dan is het toch ook niet aan mijn werkgever om mij daarop aan te spreken?

Wieder schreef op 26-03-2022 om 06:09:

Een uitnodiging is geen dienstbevel en ik vind "geen zin" een perfecte reden om iets niet te doen. Ik heb geen last van sociale angst maar tegelijkertijd heb ik ook geen last van sociale verplichtingen. En ik ben laag sensitief genoeg om geen last te hebben wat men daarvan vindt. Dat wil overigens niet zeggen dat ik nooit iets doe tegen mijn zin, maar ik maak zelf uit wat dat dan is.

Je kunt echter wel fatsoenlijk afmelden, dan weten mensen waar ze aan toe zijn. Dat zou ik dochter wel even bijbrengen, da's een handige vaardigheid voor de rest van haar leven.

Mee eens. Netjes bedanken voor de uitnodiging en zeggen dat je er geen gebruik van maakt.

MamaE schreef op 25-03-2022 om 23:42:

En als je sociale angst zo groot is dat je nergens meer komt om die reden, is het tijd om daar hulp voor te zoeken.

Dat bepaalt iemand altijd nog zelf. Misschien lijdt iemand minder onder het niet op visite kunnen dan onder de sociale angst. Dus waarom zou dat de maatstaf moeten zijn voor hulp zoeken, bepaald door een ander.

In de context van de OP is dit nogal ver gezocht. Moet je naar een feestje waar je geen zin in hebt? Nee. Ook niet omdat anderen dat sociaal wenselijk vinden.

Is het netjes om je af te melden. Ja. Maar waarom zou je daarover preken en pissig zijn tegenover een kind van 11 jaar als zij dat

vervolg: ......als zij dat niet gedaan heeft. Kennelijk wist dit kind niet goed hoe ze dat kon oplossen of durfde ze het niet te zeggen . Dus daar ga je het over hebben. Preken en pissig zijn, zijn niet nodig.

En wie bepaalt op basis van leeftijd dat dit kind dat wel gewoon had moeten kunnen? Misschien heeft ze daar dus wat hulp bij nodig.

kaatjecato schreef op 26-03-2022 om 09:52:

vervolg: ......als zij dat niet gedaan heeft. Kennelijk wist dit kind niet goed hoe ze dat kon oplossen of durfde ze het niet te zeggen . Dus daar ga je het over hebben. Preken en pissig zijn, zijn niet nodig.

En wie bepaalt op basis van leeftijd dat dit kind dat wel gewoon had moeten kunnen? Misschien heeft ze daar dus wat hulp bij nodig.

Sorry hoor. Kinderen van 12 zijn tegenwoordig aan de pil omdat het héul normaal is dat ze al sexuele dingen uitproberen, maar iets normaals als een uitnodiging netjes afzeggen, dáár hebben ze dan opeens "hulp" bij nodig?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

26-03-2022 om 09:55

Zoals gezegd is het raar gedrag van iemand van 11 om zich niet even af te melden en daar hoort ze op te worden aangesproken.

Juf is verantwoordelijk voor een veilige schoolomgeving zonder pestgedrag. Kan dat nog een motief zijn waarom juf zo uit haar slof schoot? Iemand negeren is minstens zo pijnlijk als pesten.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

26-03-2022 om 09:57

kaatjecato schreef op 26-03-2022 om 09:52:

vervolg: ......als zij dat niet gedaan heeft. Kennelijk wist dit kind niet goed hoe ze dat kon oplossen of durfde ze het niet te zeggen . Dus daar ga je het over hebben. Preken en pissig zijn, zijn niet nodig.

En wie bepaalt op basis van leeftijd dat dit kind dat wel gewoon had moeten kunnen? Misschien heeft ze daar dus wat hulp bij nodig.

Of de 11 jarige dochter van TO is de koningin in het wespennest en gaf even een statement af. Als we dan dingen gaan aannemen is dat ook nog een optie.

dan

dan

26-03-2022 om 10:16

Kyana schreef op 25-03-2022 om 19:13:

Ik zou mijn verontschuldigingen aanbieden, uitleggen dat dochter de uitnodiging was vergeten op school, ik er niet van wist, heel vervelend voor Marietje natuurlijk dat dochter niet is gekomen en niks van zich heeft laten horen...
Daarmee kalmeer je de situatie het vlugst. Ik zou geen discussie aangaan verder maar gewoon gelijk excuses aanbieden.
Want het is natuurlijk ook gewoon niet netjes om je niet af te melden maar goed kinderen vergeten zo vaak dingen of weten nog niet wat de gewoonte is. Vervelend dat het zo gelopen is maar het is niet anders.

Zo zou ik het ook doen, niet in discussie gaan maar alleen je excuses aanbieden. Jij wist er niet vanaf namelijk.

dan

dan

26-03-2022 om 10:27

Ik zou dochter er wel op aanspreken dat het uiteraard de bedoeling is zich af te melden voor het feestje als ze niet wil gaan, wel zo beleefd naar het klasgenootje en haar ouders toe. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

26-03-2022 om 10:27

clivia53 schreef op 25-03-2022 om 22:46:

Uit fatsoen
Je word uitgenodigd
Om een ander te plezieren

Afmelden voor een feestje vind ik inderdaad wel horen, maar het is een uitnodiging, het staat je vrij om daar wel of niet op in te gaan.

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 09:53:

[..]

Sorry hoor. Kinderen van 12 zijn tegenwoordig aan de pil omdat het héul normaal is dat ze al sexuele dingen uitproberen, maar iets normaals als een uitnodiging netjes afzeggen, dáár hebben ze dan opeens "hulp" bij nodig?

De ene elfjarige is de andere niet natuurlijk. Op die leeftijd zit er een gigantisch verschil tussen kinderen. Het ene meisje speelt nog met Barbies en het andere meisje gedraagd zich al meer als een brugpieper.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.