Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd


Ik weet niet of je met vurig publiek tokkies/chavs bedoelt, of witte mensen met een goed salaris en een grote mond. Bij beide heb ik de ervaring dat uitleg proberen te geven geen zin heeft want ze luisteren toch niet naar jou. Als je aangeeft niks van de verjaardag te hebben geweten en de toon onprettig is of wordt kan je ook het verdere gesprek afkappen.

Ik vind het trouwens niet raar dat je dochter geen zin heeft gehad om naar de verjaardag te gaan. Zeker als de andere uitgenodigden ook niet haar vriendinnen zijn. Dan is ze maar de hele verjaardag alleen.

234324324 schreef op 30-03-2022 om 17:33:

Op mijn basisschool +10 jaar geleden kregen we trouwens meermaals per jaar de mededeling dat uitnodigingen niet op school en in de klas worden uitgedeeld, want dat is niet leuk voor de andere kinderen die niet zo vaak worden uitgenodigd. Alleen trokken de meeste ouders en kinderen zich er niets van aan en was er regelmatig een klasgenoot die met een glimlach uitnodigingen rondbracht in het lokaal aan het begin van de dag. Of, jaarlijks terugkomend spectakel, klasgenoten die allebei tegelijk hun uitnodigingen rondbrachten en ruzie gingen maken omdat ze erachter kwamen dat ze allebei op dezelfde dag hun verjaardag vieren en ook nog eens dezelfde klasgenoten hebben uitgenodigd😂

Verjaardagsuitnodigingen uitdelen mocht hier ook niet. In de jongere basisschoolklassen hebben kinderen het steeds over feestjes en manipuleren ze andere kinderen met "als je dit doet of niet doet mag je niet op mijn feestje komen". Om vervolgens in het bijzijn van klas/schoolgenoten overgeslagen te worden bij het uitdelen van de uitnodigingen is natuurlijk hartstikke genant.

dan

dan

23-04-2022 om 17:21

Wij overlegden wel met de ouders van een klasgenoot die kort voor onze zoon jarig was wanneer hij zijn feestje hield want toch een aantal gezamenlijke vrienden en de betreffende jongen kwam ook wel eens hier spelen en omgekeerd. Zo konden we voorkomen dat beide feestjes op dezelfde dag waren. 

Dat ze dan de volgende keer maar persoonlijk een kaartje in de bus doen als ze een feestje organiseren. 

Hmm. Ik denk dat de ouders je allang hadden opgezocht als ze dachten dat je dochter echt zou komen. Je hebt toch tegenwoordig klassenapps en zo?

LunaIsabel schreef op 17-04-2022 om 20:45:

[..]


Kinderen hier nodigen vaak de extraverte leerlingen in de groep uit. En niet degenen waar ze zelf mee spelen. Dat weet ik onder meer doordat er weleens ruzies zijn tussen kinderen die verwachtten dat ze door een specifiek kind zouden worden uitgenodigd. (overigens zijn er hier ook kinderen die alleen hun verjaardag met familie vieren en dat vinden sommige andere kinderen die daar dan achter komen raar)

Ouders hebben vaak weinig zicht op wie de echte vriendjes op school zijn, omdat de kinderen na schooltijd vooral op de BSO zitten en daardoor nauwelijks bij elkaar kunnen spelen. Daarnaast hebben we twee jaar Corona en veel schooluitval gehad.

Ze hoeven nog niet eens op de BSO te zitten om geen zicht op de vriendjes op school te hebben. Een school ver weg en erheen gaan met een busje is al genoeg. Ik zat zelf vroeger ver weg op school omdat er in mijn dorp geen basisschool is en daar hadden we ook geen dingen als hulpouders in de klas of zo (sinds wanneer is dat er?)

Ik ben trouwens - lang geleden - ooit door een toenmalig vriendinnetje uitgenodigd om voor haar verjaardag samen met haar en haar moeder naar de bioscoop te gaan. Ik denk dat ze toen 7 of 8 jaar werd en pas daarna was ik voor het eerst met andere kinderen op een verjaardag. Je hoeft idd niet een groep kinderen uit te nodigen als je jaren bent. Die verjaardagspartijtjes waren, als ik het zo lees, op mijn basisschool iets waar je je vrienden en vriendinnen voor vraagt en niet ook kinderen waar je niet veel mee hebt.

Sara_ schreef op 23-04-2022 om 13:41:

[..]

Verjaardagsuitnodigingen uitdelen mocht hier ook niet. In de jongere basisschoolklassen hebben kinderen het steeds over feestjes en manipuleren ze andere kinderen met "als je dit doet of niet doet mag je niet op mijn feestje komen". Om vervolgens in het bijzijn van klas/schoolgenoten overgeslagen te worden bij het uitdelen van de uitnodigingen is natuurlijk hartstikke genant.

Ik zat op een kleine dorpsbasisschool waar op een gegeven moment, ik was een jaar of 8, een meisje bij kwam die dat heel vaak tegen ons zei als ze boos op een van ons was. Mijn klasgenoten en ik keken haar dan raar aan want tot dat moment kenden we dit helemaal niet.


Ik kan me trouwens ook niet herinneren dat zij ooit een verjaardag gaf waar ze iemand van school voor uitnodigde. Ze zei miss dus dat we niet op haar feestje mogen komen dat helemaal niet kwam.

Decembermamma schreef op 17-04-2022 om 21:35:

luns

[..]

In welk land woon jij?

... is dit een raciale aantijging jegens mijn leerlingen?

LunaIsabel schreef op 28-04-2022 om 22:33:

[..]

... is dit een raciale aantijging jegens mijn leerlingen?

Wat is dit nou voor een bizarre vraag! Mijn vraag is in welk land jij woont omdat ik jouw uitweiding totaal niet kan plaatsen in de Nederlandse samenleving en ik heb best wel een netwerk dat door heel Nederland heen zit 

Toen ik op de lagere school zat, begin jaren '70, waren verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes eigenlijk niet veel meer dan een normale speelmiddag met wat extraatjes. Je kreeg taart en limonade, je deed wat spelletjes samen, soms had een creatieve moeder wat bedacht (spekkieshappen, of snoepketting rijgen, dat soort dingen), en aan het eind van de middag was er een stapel pannenkoeken of een paar schalen friet en kroketten, en dan was het daarna afgelopen. Als ik dan tegenwoordig hoor van hele uitjes naar zwemparadijzen of pretparken of de bioscoop of weet ik wat nog meer, en buiten de deur eten bij de Mac of een andere gelegenheid... tjee. Wij waren destijds blij met dat glaasje limonade, dat stukje taart en die pannenkoek.

Pejeka1 schreef op 29-04-2022 om 20:55:

Toen ik op de lagere school zat, begin jaren '70, waren verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes eigenlijk niet veel meer dan een normale speelmiddag met wat extraatjes. Je kreeg taart en limonade, je deed wat spelletjes samen, soms had een creatieve moeder wat bedacht (spekkieshappen, of snoepketting rijgen, dat soort dingen), en aan het eind van de middag was er een stapel pannenkoeken of een paar schalen friet en kroketten, en dan was het daarna afgelopen. Als ik dan tegenwoordig hoor van hele uitjes naar zwemparadijzen of pretparken of de bioscoop of weet ik wat nog meer, en buiten de deur eten bij de Mac of een andere gelegenheid... tjee. Wij waren destijds blij met dat glaasje limonade, dat stukje taart en die pannenkoek.

Ik ben van bouwjaar '70, dus wij schelen niet heel veel. Maar ik herinner me partijtjes echt anders hoor. Nu ging ik naar school in een redelijk dure buurt, al hadden wij zelf (en met mij de helft van de klas) geen cent te makken. Maar ook wij gingen wel zwemmen (heerlijk binnen- en buitenbad in de buurt) of midgetgolfen. Er was bij ons een klein theater in de buurt, daar gingen we wel eens naar een kindervoorstelling. Of met een hele bubs naar een bos/duingebied voor een speurtocht. Natuurlijk gebeurde het ook dat er gewoon gezellig gespeeld werd met inderdaad een stukje taart, limonade en patat met een kroketje. Of een speurtocht door de buurt. Het lag ook een beetje aan het weer. Ik ben een zomerkind, dan konden we dus lekker naar buiten. Ik herinner me ook dat we een keer met een partijtje naar de kermis in de buurt zijn geweest. Maar er gebeurde dus echt wel meer dan alleen maar spelletjes. Ook bij mij thuis dus, terwijl wij zoals ik al zei echt niet veel te besteden hadden. Mijn ouders deden daar ook nooit moeilijk over, als iets financieel niet haalbaar was, was daar geen discussie over mogelijk. Ik bedoel daarmee dat ze dat soort partijtjes (ergens iets doen wat geld kost) niet zullen hebben gedaan terwijl we het eigenlijk niet konden betalen. Het zal dus aan je omgeving hebben gelegen wat daar gebruikelijk was.

Overigens gingen wij de uitnodigingen altijd persoonlijk brengen, dat was deel van de voorpret. Die werden niet op school uitgedeeld in ieder geval. En zo deed ik het ook met mijn eigen kinderen. Lekker op de fiets rondje door de buurt.

Pejeka1 schreef op 29-04-2022 om 20:55:

Toen ik op de lagere school zat, begin jaren '70, waren verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes eigenlijk niet veel meer dan een normale speelmiddag met wat extraatjes. Je kreeg taart en limonade, je deed wat spelletjes samen, soms had een creatieve moeder wat bedacht (spekkieshappen, of snoepketting rijgen, dat soort dingen), en aan het eind van de middag was er een stapel pannenkoeken of een paar schalen friet en kroketten, en dan was het daarna afgelopen. Als ik dan tegenwoordig hoor van hele uitjes naar zwemparadijzen of pretparken of de bioscoop of weet ik wat nog meer, en buiten de deur eten bij de Mac of een andere gelegenheid... tjee. Wij waren destijds blij met dat glaasje limonade, dat stukje taart en die pannenkoek.

Er zijn genoeg feestjes die inderdaad nog oudbollig thuis gevierd worden. Overigens in de midden jaren 80 waren er al veel kinderfeestjes buiten de deur, Mac, bowlen, tropisch zwemparadijs ik ben er allemaal.geweest.

Wat ik wel merk is dat veel ouders op het moment lijken te compenseren dat veel kinderen 1 of zelfs 2 jaar door corona geen feestje hebben gegeven, zelfs geen fatsoenlijk familiefeest. Zo'n feestje heeft een vriendin van zoon ook gegeven, met zijn alleen achter de schermen kijken in de dierentuin.

Decembermamma schreef op 29-04-2022 om 21:19:

[..]

Er zijn genoeg feestjes die inderdaad nog oudbollig thuis gevierd worden. Overigens in de midden jaren 80 waren er al veel kinderfeestjes buiten de deur, Mac, bowlen, tropisch zwemparadijs ik ben er allemaal.geweest.

Wat ik wel merk is dat veel ouders op het moment lijken te compenseren dat veel kinderen 1 of zelfs 2 jaar door corona geen feestje hebben gegeven, zelfs geen fatsoenlijk familiefeest. Zo'n feestje heeft een vriendin van zoon ook gegeven, met zijn alleen achter de schermen kijken in de dierentuin.

Die dierentuin heb ik ook een keer met zoon gedaan hoor, dat zal een jaar of 10 geleden zijn geweest. Januarikind, dus dan zit een buitenspeurtocht er niet zo heel erg in. En dat was dus ruim voor Corona. Wij vinden dat een kinderfeestje vooral een feestje voor het jarige kind moet zijn. Dat mag best wat kosten. Ze kregen van ons dan weer geen exorbitante cadeaus als een Playstation of zo. Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Wij gaan voor de mooie herinneringen, niet voor de hebbedingen.

Maar ook thuisfeestjes zijn er genoeg geweest hoor. Lekker verkleedpartijtje met dochter, allemaal een mooie kroon knutselen en dan samen op je mooist op de foto. Met daarna spelletjes (pictionary, hilarisch!) en koekhappen en zo. Ook allemaal helemaal leuk, waren ook altijd een succes. Het jarige kind was leidinggevend hierin. Met zoon een discofeest voor de hele klas, want hij wilde graag DJ zijn. Dat wilde dochter later natuurlijk ook. En dat kost je ook niet de kop, met fris en chips kom je dan al een heel eind.

Pejeka1 schreef op 29-04-2022 om 20:55:

Toen ik op de lagere school zat, begin jaren '70, waren verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes eigenlijk niet veel meer dan een normale speelmiddag met wat extraatjes. Je kreeg taart en limonade, je deed wat spelletjes samen, soms had een creatieve moeder wat bedacht (spekkieshappen, of snoepketting rijgen, dat soort dingen), en aan het eind van de middag was er een stapel pannenkoeken of een paar schalen friet en kroketten, en dan was het daarna afgelopen. Als ik dan tegenwoordig hoor van hele uitjes naar zwemparadijzen of pretparken of de bioscoop of weet ik wat nog meer, en buiten de deur eten bij de Mac of een andere gelegenheid... tjee. Wij waren destijds blij met dat glaasje limonade, dat stukje taart en die pannenkoek.

Volgens mij was je al eerder bezig met zo'n uitlokkerij. Dit is geen discussie meer. Er zijn wel meer dingen veranderd in 40 jaar. In ieder geval minder inkomen en meer werkenden en ouders die gewoon weten dat ze geen groep kinderen leuk kunnen leiden. Dat is namelijk een vak.

Mijn kinderen zijn begin 20 en ik heb thuisfeestjes gedaan met speurtochten en spelletjes en feestjes naar museum, bioscoop, toneel etc. Maar van een pretpark heb ik nooit gehoord. Schoolreisje vond ik al de hel. Je koopt gemak, net zoals alle andere luxe die je 40-50 jaar geleden niet had.

dan

dan

30-04-2022 om 09:28

Pejeka1 schreef op 29-04-2022 om 20:55:

Toen ik op de lagere school zat, begin jaren '70, waren verjaardagsfeestjes van vriendjes/vriendinnetjes eigenlijk niet veel meer dan een normale speelmiddag met wat extraatjes. Je kreeg taart en limonade, je deed wat spelletjes samen, soms had een creatieve moeder wat bedacht (spekkieshappen, of snoepketting rijgen, dat soort dingen), en aan het eind van de middag was er een stapel pannenkoeken of een paar schalen friet en kroketten, en dan was het daarna afgelopen. Als ik dan tegenwoordig hoor van hele uitjes naar zwemparadijzen of pretparken of de bioscoop of weet ik wat nog meer, en buiten de deur eten bij de Mac of een andere gelegenheid... tjee. Wij waren destijds blij met dat glaasje limonade, dat stukje taart en die pannenkoek.

Zo was het bij ons ook, heb er nog wel foto's van. De feestjes van onze zoon leken er erg veel op, wel met zelfbedachte speurtocht door het dorp, onderweg aanleggen bij een speeltuintje, wat knutselen. Alleen in de hoogste klassen ook wezen zwemmen maar toen waren er niet zoveel kinderen op het feestje. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.