MoederVan1Boy
26-01-2026 om 18:19
Verkeerde interpretatie score voorlopig advies
Hi allemaal,
Ik vroeg mij af wat jullie zouden doen. Vorige week zijn de adviesgesprekken geweest en mijn zoon heeft vmbo-tl/havo gekregen. Ze gaf aan dat ze tot dit advies zijn gekomen, omdat zijn begrijpend lezen-lijn wiebelig is. Ze weten dat hij dyslectisch is, maar er zit meer context achter. Groep 6 is namelijk nooit voorgelezen, vanaf groep 7 wel. Alleen had hij eind groep 7 de dag na de afname van de begrijpend lezen toets een spreekbeurt die hij moest houden. Blijkbaar waren ze van beide punten niet op de hoogte. Ze baalde er wel van dat ze dit niet wist, maar zeiden dat de doorstroomtoets alsnog kan uitwijzen dat hij hoger kan. Vind ik persoonlijk wel een ding, want het onderdeel taalverzorging zal de totaalscore natuurlijk naar beneden halen. Wat zouden jullie doen? Dit laten? En zeker als je deze cijfers ziet:
Rekenen: M6: I, E6: I, M7: I, E7: II, M8: I
Rekenen contextrijk: M6: I, E6: I, M7: I, E7: I, M8: I
Begrijpend lezen: M6: V, E6: IV, M7: II, E7: IV, M8: II
Labyrinth
29-01-2026 om 09:30
tsjor schreef op 29-01-2026 om 09:20:
Maar havisten die het niet redden hebben het moeilijk, veel van hen redden het ook niet bij de overstap naar het mbo, omdat ze dan toch een bepaalde basis missen. Zij verlaten zonder diploma het onderwijs. Dan hebben ze dus niets, behalve ouders die zeker weten dat er veel meer in zit en wellicht het onderwijs van alles verwijten omdat er niet genoeg aandacht is geschonken aan hun kind met die en die problematiek. Op de arbeidsmarkt zijn zij simpelweg ongediplomeerd. Hopelijk hebben ze dan al een bijbaantje waar ze in kunnen groeien. Werkervaring wordt dan de belangrijkste troef.
Ik ken dit onderzoek uit 2024 ook, maar havisten die na 5 havo overstappen vallen veel minder uit, maar 5 procent. En in dit onderzoek wordt niet gesteld dat ze een bepaalde basis missen, er is geen verklaring voor, de suggestie wordt gedaan dat corona een oorzaak is.
tsjor
29-01-2026 om 09:39
Iemand die havo kan kan havo halen, natuurlijk. Maar het probleem zit in kinderen waarvan de leerkracht denkt dat vmbo beter is en de ouders of het kind zelf havo willen. De opbouw vmbo-mbo-hbo, zelfs universiteit komt juist onder kinderen die hier op latere leeftijd gekomen zijn vaak voor. Ik denk dat het ook met taal te maken heeft. En misschien met culturele sensitiviteit. Dat speelt ook bij sociale klasse. Ik verkeerde een tijdje in kringen van hoogleraren en had geen enkele aansluiting bij hen.
Het mooie van de rapportage over de Engelse school vond ik daarom dat alle kinderen onderwijs kregen alsof ze naar het gymnasium zouden gaan (vertaling naar het Nederlands). Dus leesteksten en gedichten voor iedereen uit de Griekse mythologie, bijvoorbeeld. De Nederlandse school had debattechnieken voor hun leerlingen uit welgestelde kringen. Maar dat kan ook voor alle leerlingen. De lat hoog leggen, maar dat er verschillende uitkomsten zijn zullen we toch moeten leren accepteren en waarderen.
Daglichtlamp
29-01-2026 om 09:44
tsjor schreef op 29-01-2026 om 09:39:
De lat hoog leggen, maar dat er verschillende uitkomsten zijn zullen we toch moeten leren accepteren en waarderen.
Maar wat we in Nederland doen is de lat op voorhand al verschillend leggen. Zodat verschillende uitkomsten onvermijdelijk zijn.
tsjor
29-01-2026 om 11:09
Precies, maar dat begint al met die pluswerkjes en plusgroepjes en anders vervelen kinderen zich. Dus al ver voor het 12de levensjaar worden de verschillen gecreëerd.
Schemerlampje
29-01-2026 om 12:50
Dit staat toch allemaal een beetje los van de vraag van TO? Kind van TO heeft een vmbo/havo advies gekregen. Dat is waar TO ook kind naartoe wil hebben. Dus je zou zeggen geen probleem. Maar TO wil dat kind een havo-advies krijgt omdat kind dan erkenning krijgt dat hij het wel kan, maar het er niet uitkwam door allerlei oorzaken.
Ik vraag me af waarom je die erkenning in een advies wil. Juf kan toch ook met kind praten en zeggen dat ze ziet dat kind zijn best doet en dat het jammer is dat de toets wat lager uitviel door alles wat er speelde.
FruitMoeder
29-01-2026 om 12:53
Erkenning lijkt mij totaal geen motief voor een kind van die leeftijd. Daarom denk ik meer dat TO graag die erkenning wil voor haar eigen ego.
Ysenda
29-01-2026 om 13:20
tsjor schreef op 29-01-2026 om 11:09:
Precies, maar dat begint al met die pluswerkjes en plusgroepjes en anders vervelen kinderen zich. Dus al ver voor het 12de levensjaar worden de verschillen gecreëerd.
Ik denk dat die verschillen niet voor het 12e levensjaar gecreëerd worden maar er al zijn. Er wordt zowel naar de bovenkant (Plus werk) als aan de onderkant (RT) gedifferentieerd. De genen die buiten de boot vallen is juist de grote midden groep, krijgt geen plus werk en geen RT.
Moet je het algehele niveau dan aanpassen aan de middenmoot? Dan ga je aan de boven en onderkant uitvallers krijgen en dat wilden we ook niet, dat had je in het verleden.
Rekenenisleuktaalook
29-01-2026 om 14:10
Ysenda schreef op 29-01-2026 om 13:20:
[..]
Ik denk dat die verschillen niet voor het 12e levensjaar gecreëerd worden maar er al zijn. Er wordt zowel naar de bovenkant (Plus werk) als aan de onderkant (RT) gedifferentieerd. De genen die buiten de boot vallen is juist de grote midden groep, krijgt geen plus werk en geen RT.
Moet je het algehele niveau dan aanpassen aan de middenmoot? Dan ga je aan de boven en onderkant uitvallers krijgen en dat wilden we ook niet, dat had je in het verleden.
Inderdaad, de kinderen die er bovenuit staken werden beziggehouden met een leesboek of een kleurplaat, en zij die het gemiddelde niet haalden moesten het in de pauze of na schooltijd afmaken. Thuis of op school.
Ik heb me altijd zo dom gevoeld op de lagere school. Bijna iedereen deed het makkelijker en sneller dan ik. Ik zat ook in een erg sterke klas. Tweederde ging naar havo of hoger later. Echt maar iets meer dan een handje vol ging naar de mavo, de lts, of de huishoudschool.
Ik denk dat de onderwijzers toen ook niet door hadden hoe sterk de klas als geheel was. Als iedereen het snapte, was het prima uitgelegd dus dat ik het niet kon lag aan mij.
Mavo met twee vingers in de neus gedaan want daar ineens wel instructie op niveau. En ik kreeg niet eens een mavo-advies maar in die tijd kon je je nog gewoon opgeven voor een hoger niveau want je hoeft het advies niet te overleggen.
Van de slechtste 20% van de klas, ging ik naar de beste 20%. Was best een boost voor mijn zelfvertrouwen.
tsjor
29-01-2026 om 15:24
'Ik denk dat die verschillen niet voor het 12e levensjaar gecreëerd worden maar er al zijn.' Dat is nogal een vooronderstelling. Iets van het niveau: als je voor een dubbeltje geboren bent word je nooit een kwartje. En dat weet men dan al bij binnenkomst. Zou treurig zijn voor het onderwijs. En voor de kinderen.
Daglichtlamp
29-01-2026 om 15:35
tsjor schreef op 29-01-2026 om 15:24:
'Ik denk dat die verschillen niet voor het 12e levensjaar gecreëerd worden maar er al zijn.' Dat is nogal een vooronderstelling. Iets van het niveau: als je voor een dubbeltje geboren bent word je nooit een kwartje. En dat weet men dan al bij binnenkomst. Zou treurig zijn voor het onderwijs. En voor de kinderen.
In werkelijkheid weten we al lang dat we dat niet zo betrouwbaar kunnen vaststellen, maar toch behandelen we basisschoolkinderen wel zo alsof we al weten wat de uitkomst is.
Valeria
29-01-2026 om 15:37
Denk jij dan dat intelligentieverschillen op school gecreëerd worden?
Ysenda
29-01-2026 om 16:13
De verschillen zijn er al als de kinderen binnen komen, heeft niets met voor een dubbeltje geboren worden te maken je weet het ook niet bij binnenkomst gelijk, maar als onderwijsprofessional zie je die onderlinge verschillen in ontwikkelingssnelheid al na een paar maanden tot een jaar tussen de kinderen. Ze zijn er, ze ontstaan niet, maar komen wel tot uiting als je ze in basis hetzelfde aanbied.
En dan houd je nog geen rekening met alle externe factoren: gezin, inkomen, welke straat je woont etc. waar de school überhaupt geen invloed op heeft. Kinderen komen niet vanuit een vacuüm op school en verkeren ook op school niet in een afgesloten vacuüm. Je kunt ze als school alleen beoordelen op wat ze in die klas laten zien, de hoe ontwikkelen ze vaardigheden en hoe snel. De hoe is lastig omdat je geen individueel onderwijs geeft, dus je kunt niet op 25 verschillende manieren hetzelfde onderwerp aanbieden. En dan nog zal het resultaat per kind verschillen.
Bakblik
29-01-2026 om 16:19
Valeria schreef op 29-01-2026 om 15:37:
[..]
Denk jij dan dat intelligentieverschillen op school gecreëerd worden?
Nee, verschillen in intelligentie zijn er al vanaf de geboorte. Het huidige onderwijs moet er voor waken dat de verschillen in uitstroom niet groter worden gemaakt. De bovenkant krijgt pluswerk en plusgroepjes, de onderkant krijgt extra ondersteuning in de vorm van rt.
De middengroep die het (net aan) op eigen kracht redt krijgt niets. Iets meer aandacht voor die groep zou er voor kunnen zorgen dat hun kansen net wat groter worden. Ze dus als dubbeltje binnenkomen en niet voorbestemd als dubbeltje uitstromen maar echt dat kwartje worden.
Onze oudste kreeg als uitstroomadvies van de basisschool een vwo-advies en de (toen nog cito) bevestigde dat. Op vwo redde ze het net, de talen waren zwaar voor haar. Vooral op Engels lukte het niet. We hebben toen zelf bijles geregeld om haar op niveau te krijgen, anders had ze moeten afstromen. Inmiddels is ze aan haar master begonnen en schrijft alles in zeer goed Engels
Daglichtlamp
29-01-2026 om 16:22
Maar je kunt dus met zekerheid niets zeggen over de intelligentie op jonge leeftijd. Wat je op jonge leeftijd meet heeft vaak vooral ook te maken met wat kinderen wel of niet thuis hebben meegekregen. We zijn onderweg met het differentiëren kwijt geraakt dat onderwijs de manier was om van een dubbeltje een kwartje te maken. Als je nu als dubbeltje binnenkomt, wordt je behandeld als een dubbeltje en verlies je de kans om een kwartje te worden.
Ysenda
29-01-2026 om 16:32
Daglichtlamp schreef op 29-01-2026 om 16:22:
Maar je kunt dus met zekerheid niets zeggen over de intelligentie op jonge leeftijd. Wat je op jonge leeftijd meet heeft vaak vooral ook te maken met wat kinderen wel of niet thuis hebben meegekregen. We zijn onderweg met het differentiëren kwijt geraakt dat onderwijs de manier was om van een dubbeltje een kwartje te maken. Als je nu als dubbeltje binnenkomt, wordt je behandeld als een dubbeltje en verlies je de kans om een kwartje te worden.
Het moet niet uitmaken of je plus stof of RT aanbied of je Marietje of Oumema bent, dat moet je krijgen op basis van resultaten die je op school laat zien en de ontwikkeling daarin. Daar zou je statistiek op los kunnen laten en dan zou je een normaal curve moeten krijgen. Dat gesprek kun je als scholenkoepel heel goed voeren zonder namen en rugnummers van de leerlingen te noemen.