Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vermaak enig kind

Ik zit soms te zoeken naar de juiste balans om voor mijn zoontje van net 4 speelafspraakjes te regelen en hem zelf dwz alleen te laten spelen. Hij is enig kind en ik vraag me af hoe andere ouders dat doen. Hij kan zichzelf goed alleen vermaken, maar soms twijfel ik of het niet sneu is om hem bijvoorbeeld een hele dag alleen te laten spelen (ik geef hem natuurlijk wel aandacht, ga erop uit, fietsen of boodschapje ed). Maar alle dagen speelafsrpaakjes vind ik ook te druk en te veel omdat hij nog gehaald en gebracht moet worden en ook vaak nog bijgebleven moet worden. Een of twee keer per week speelt ie buiten school en BSO om met vriendje of vriendinnetje. Is dat te weinig?

Ik voel me soms schuldig doordat als ie alleen moet spelen, maar realiseer me ook dat kinderen met jongere broertjes of zusjes in deze leeftijd ook vaak helemaal niet goed kunnen samenspelen dus dat het min of meer op hetzelfde neerkomt.

Na ja, het is geen groot drama maar wellicht dat iemand zich hier in herkent en kan vertellen hoe jullie het doen/deden? Zoonlief zelf klaagt niet en als ie om vriendje vraagt regelen we speeldate...Het is dus meer mn eigen onzekerheid......

Jopi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook èèn kind.

Ik merk aan zoon dat de speelbehoefte wel eens varieert. Zo wil hij weken lang het liefst iedere dag spelen en zo een tijdje wat meer alleen zijn. Ik voel me overigens niet schuldig. Hij heeft op school de hele dag kinderen om zich heen en zit op een sport met leeftijdgenoten.
Ik zoek net als jij de tussenweg. Samen spelen maar ook leren dat je je alleen moet kunnen vermaken.

Balletmama76

Balletmama76

08-07-2009 om 08:17

Gerust ook zelf laten vermaaken.

Dochterlief is ook het enigste kind. Op de leeftijd van 3 is zij met mij naar NL verhuist, dus wij hebben haar toen meteen bij de peuterspeelzaal aangemeld, zodat zij de taal kon leren voordat school begon.
Toen zij net met school begonnen was, was het zo'n 2-3 speelafspraakjes per week, bij voorkeur met een rustdag ertussen.
Zij was eigentlijk altijd al goed met zichzelfst bezig houden, bijvoorbeeld met tekenen of spelen. Ook krijgen wij vaak bezoek van vrienden, die om de koffie komen en zij kletst gewoon mee.
Sinds zij met ballet bezig is, wil zij ook niet meer zoveel speelafspraakjes. Uiteraard hebben wij ook nog 2 honden, waar zij helemaal gek op is, dus naast ballet gaat zij ook nog een keer per week met manlief naar hondenschool toe. Dan 2x per week ballet en af en toe in het weekend een speelafspraakje. Maar zij houdt er ook erg van, in het weekend gewoon lekker te luieren of gewoon met haar vrienden hier in straat te spelen. Zij is nu 9 trouwens.
Zij vind ballet dan ook belangrijker dan speelafspraakjes of kinderfeestjes - als zij uitgenodigt is voor een feestje, maar training heeft op deze dag, zeggt zij gewoon, dat zij niet kan, omdat zij training heeft.

Er is niks mis mee, als ze zich ook soms zelfst moeten vermaken, hoor, heb ik vanaf begin zo gedaan. En ben erg blij met het resultaat.

(Janneke)

(Janneke)

08-07-2009 om 09:46

Mijn zoon

is inmiddels 13, dus speelt niet meer zo. Vermaakt zich nu met andere dingen, pc, nintendo, muziek, film kijken. Dit alles doet hij wel geregeld met vrienden hoor! Tis niet dat hij zich afzondert.

Maar vroeguh! hadden we hier ook geregeld vriendjes over de vloer. Maar hoevaak dat was heel verschillend....Toen hij klein was, was dat toch ook wel 2 tot 3x per week (hij ging ook naar vriendjes toe) tot op een gegeven moment dagelijks. Hij heeft ook een tijdje gehad dat het heel weinig was. Dat gaf hij zelf wel aan.
Mijn zoon is ook heel erg gesteld op zijn vrijheid...dus alleen spelen vond hij ook helemaal niet erg. Sterker nog, ik merkte vaak dat als een vriendje een hele dag hier was (dus bleef tot na het avondeten) dat hij vaak blij was dat hij weer alleen was en rust had, hahahaha, klinkt misschien raar, maar dat was wel zo. Mijn zoon is zelf ook een heel rustig type. Houd niet van gillen en druk doen, dus drukke kinderen zocht hij zelf ook niet uit.
Ik vond het eigenlijk altijd wel fijn als hij een vriendje over de vloer had. Gaf mij meer tijd om het huishouden te doen. Oke, niet met 4 jaar misschien, maar toen ze ouder en zelfstandiger werden wel. Dan hoef je er niet meer bovenop te zitten en vermaken ze zich zelf wel.

Ik denk dus dat je zoon het zelf wel aangeeft als hij een vriendje wil om te spelen......

Oh, hier hebben we ook een speeltuintje naast de deur...dus daar ging hij (vanaf dat hij 6 was) ook naartoe als hij niemand had om te spelen.

4 jaar is nog jong, maar ik dat komt vanzelf allemaal goed. Ik denk niet dat je druk hoeft te maken en zielig dat hij een keer niemand heeft om te spelen......nou dat vind ik niet hoor.

Ben zelf ook enigskind en vind/vond mezelf echt niet zielig hoor!!

Niet schuldig voelen hoor...je zoon zal het zelf wel aangeven als hij iemand wil om te spelen!

Groetjes Janneke

maan.

maan.

08-07-2009 om 11:08

Gaat goed

Het gaat blijkbaar goed.. je zoon kan afspreken wanneer hij wil!

Ik zie geen problemen ten opzichte van kinderen met broertjes of zusjes.. die spelen over het algemeen toch vaak niet samen. Wel het voordeel dat ie geen rekening hoeft te houden met afspraken/middagtukken of wat dan ook van broers of zussen.

Ga je vooral niet 'schuldig' voelen dat je hem geen 'vermaak' kunt aanbieden.. dat zit tussen je oren.

Maar

wat heeft dat te maken met enigst kind zijn ? Ik heb een zus van 1,5 jaar ouder, nou die ging echt niet altijd leuk met mij spelen hoor.

Ik zou even nadenken waarom jij je onzeker voelt. Hij heeft toch een perfect leven zo, wat is er dan niet goed ? Als hij wat ouder is gaat hij misschien zelf ook wel op straat (als dat kan) spelen met buurtkinderen en voordat je het weet heb je meer aanloop dan je lief is, hahaha.

Ik heb het een tijd lang jammer gevonden voor mijn dochter dat ze alleen was maar dat was niet vanwege het samen spelen. Overigens wordt morgen haar zusje geboren, er zit 6,5 jaar verschil tussen die 2 en ik ga er gewoon vanuit dat ze elkaar lief vinden, hopelijk hebben ze later wat met elkaar, maar samen spelen zie ik niet gebeuren en dat hoeft ook helemaal niet.

Julia64

Julia64

08-07-2009 om 13:01

Nou precies

Wat Manda al zegt; broer of zus is echt geen garantie voor een speelkameraadje hoor! Mijn vriendin heeft 2 zoons van 7 en 5, ik zie vaak genoeg dat ze of allebei apart spelen (of Nintendo-en ofzo) of ze hebben ruzie, haha.

Hier 1 zoon van 8. Kan zich alleen goed vermaken, is ook vrij opzichzelf, maar weet niet of dat gewoon zijn karakter is of komt doordat ie enig kind is.

Je zoon is net 4; die speelafspraakjes komen vanzelf wel wat meer op gang. En als je kind ouder is gaan ze gewoon op straat spelen en hoef jij het niet meer zo te arrangeren allemaal. Ik herken je onzekerheid echter wel hoor. Een paar jaar geleden zat ik met hetzelfde, maar het wordt echt wel beter.

groet
Julia

jopi

jopi

08-07-2009 om 16:41 Topicstarter

Tnx!

Bedankt voor jullie reakties, goed om te lezen hoe anderen hierover denken. Ik doe het inderdaad niet slecht, zoonlief is tevreden lief mannetje dat niets te kort komt maar soms had ik hem graag een groot gezin gegund met veel reuring en gezelligheid van broertjes en zusjes. Daar komt mijn onzekerheid dus vandaan, de angst dat hij later zegt dat ie zich alleen heeft gevoeld of broers of zussen had willen hebben dat in combinatie van een klein beetje schuldgevoel dat moeder natuur heeft besloten dat dat er voor hem niet inzit en hoppa: opeens bang dat ik hem iets tekort doe!

Het is nu ook vakantie, dus hij komt niet meer op school in aanraking met andere kindjes vandaar dat ik er ook over nadacht...

Maar goed, we gaan lekker door zo, nogmaals dank voor de feedback!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.