Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vermoeden ADD bij dochter en nu?


Kaaaaaaaatje

Kaaaaaaaatje

09-09-2025 om 12:18 Topicstarter

Ik las de beschrijving van "slim maar..." op bol.com en dat triggerde me dus omdat ik me ineens realiseerde dat de uit de BSO kom routine, jas, tas en schoenen opruimen, tafel dekken heel makkelijk en zonder problemen gaat. Gek hoe dat dan wel wil. 

Als ze er voor open staat, leren schaken, dat helpt de concentratie te oefenen. Ik dacht eerst dat je dat iemand dat alleen kan als-ie zich goed kan concentreren, maar als je het leuk vindt, is het juist een manier om concentratie en planning te oefenen en ontwikkelen.

Als je kind HB is zijn er veel overlappende kenmerken met ADD dus een diagnose AD(H)D  zou ik iets voorzichtiger mee zijn. 

Een dochter, zoon en ik zijn ook UHB. HB’ers ontwikkelen zich vaak eenzijdig waardoor andere vlakken minder ontwikkeld blijven. 
Zeker bij een pienter kind kan het lijken alsof er weinig concentratie is, terwijl het kind allang heeft gesnapt wat de bedoeling is en de rest dus niet meer hoeft te horen. Of de uitdaging ontbreekt enz. 
En omdat ze pienter zijn ze in bepaalde dingen verder ontwikkeld en lijken dingen die passend voor de leeftijd zijn onderontwikkeld, terwijl dit niet zo is. 
Mijn dochter sloeg een klas over en kreeg steeds commentaar van de leerkracht in groep 3 dat haar handschrift zo slecht was. Sja, meiske was echt nèt 5. 
In ieder geval, als je daar meer over wil lezen: even via google zoeken naar misdiagnoses bij hoogbegaafdheid. Dan vind je wel een aantal boeken daarover. 
Overigens: ritalin werkt ook voor mensen met ASS of anderzijds een brein dat onder neurodiversiteit valt en veel studenten gebruiken ze als uppers. 

SuzyQFive schreef op 09-09-2025 om 18:27:

Als je kind HB is zijn er veel overlappende kenmerken met ADD dus een diagnose AD(H)D zou ik iets voorzichtiger mee zijn.

Een dochter, zoon en ik zijn ook UHB. HB’ers ontwikkelen zich vaak eenzijdig waardoor andere vlakken minder ontwikkeld blijven.
Zeker bij een pienter kind kan het lijken alsof er weinig concentratie is, terwijl het kind allang heeft gesnapt wat de bedoeling is en de rest dus niet meer hoeft te horen. Of de uitdaging ontbreekt enz.
En omdat ze pienter zijn ze in bepaalde dingen verder ontwikkeld en lijken dingen die passend voor de leeftijd zijn onderontwikkeld, terwijl dit niet zo is.
Mijn dochter sloeg een klas over en kreeg steeds commentaar van de leerkracht in groep 3 dat haar handschrift zo slecht was. Sja, meiske was echt nèt 5.
In ieder geval, als je daar meer over wil lezen: even via google zoeken naar misdiagnoses bij hoogbegaafdheid. Dan vind je wel een aantal boeken daarover.
Overigens: ritalin werkt ook voor mensen met ASS of anderzijds een brein dat onder neurodiversiteit valt en veel studenten gebruiken ze als uppers.

Ik dacht ook dat mijn zoon HB was, zo ontzettend pienter was hij. Maar ook paste hij later in het plaatje ADD voor zover ik dat zelf kon beoordelen. Toen hij op zijn 16e voor diagnostiek ging, bleek het dus ASS te zijn met een gemiddeld IQ. Maar als hij meer tijd had gehad, dan had hij hoger gescoord op de testvragen. Alleen is de IQ test gebaseerd op, zoals ik het maar noem, praktische, functionele intelligentie (zeg maar: de output binnen een bepaalde tijd) En omdat zoon traag functioneert is het IQ functioneel gezien gemiddeld. Ondertussen doet hij dit jaar wel examen Gymnasium…met heel veel moeite qua overzicht, planning, aanpak enz. En nog steeds moeite met dagelijkse verzorging en dergelijke.

Kaaaaaaaatje

Kaaaaaaaatje

09-09-2025 om 19:32 Topicstarter

@Suzy, ik weet dat er inderdaad ook best wat overlap in zit, daarom wilde ik me ook wat verder verdiepen in wat het precies inhoud. Had misschien gelijk moeten zeggen dat ze HB is, want dat maakt nogal uit.

@Kaassoufle, ze is getest en er kwam een IQ uit van 145 dus dat HB is ze. Voor je zoon met een gemiddeld IQ is het atheneum best een uitdaging (tenminste als je met gemiddeld rond de 100 bedoelt), je hoort veel dat het er bij een IQ test niet uitkomt, als er andere dingen spelen. Je kunt niet overpresteren, maar zeker wel onderpresteren. 

Ze zit in een speciale klas voor HB-ers en daar is in groep 3 en 4 wel aandacht voor dit soort dingen, wil het dus ook gaan bespreken met de docent. Maar daarom wil ik me dus ook een beetje verdiepen in wat het wel of niet zou kunnen zijn. 

Kaaaaaaaatje schreef op 09-09-2025 om 19:32:

@Suzy, ik weet dat er inderdaad ook best wat overlap in zit, daarom wilde ik me ook wat verder verdiepen in wat het precies inhoud. Had misschien gelijk moeten zeggen dat ze HB is, want dat maakt nogal uit.

@Kaassoufle, ze is getest en er kwam een IQ uit van 145 dus dat HB is ze. Voor je zoon met een gemiddeld IQ is het atheneum best een uitdaging (tenminste als je met gemiddeld rond de 100 bedoelt), je hoort veel dat het er bij een IQ test niet uitkomt, als er andere dingen spelen. Je kunt niet overpresteren, maar zeker wel onderpresteren.

Ze zit in een speciale klas voor HB-ers en daar is in groep 3 en 4 wel aandacht voor dit soort dingen, wil het dus ook gaan bespreken met de docent. Maar daarom wil ik me dus ook een beetje verdiepen in wat het wel of niet zou kunnen zijn.

Gemiddeld IQ betekent inderdaad 100.

Maar ik wilde er eigenlijk mee zeggen dat iemand ondanks HB, met ASS dusdanige belemmeringen kan hebben dat het er in de loop van de tijd (waarin het steeds meer aankomt op overzicht houden in voor een ASS-er onmetelijk vage en ruime, opdrachten, op planning, op communicatie in teamverband etc.) niet meer uitkomt. Omdat het verdere onderwijs steeds ingewikkelder wordt voor iemand met ASS (in ieder geval voor mijn zoon) vanwege de hogere verwachtingen en verantwoordelijkheden. Ik vermoed dat mijn zoon bij een vroegere IQ-test hoger zou hebben gescoord, passend bij de ontwikkelingsleeftijd van dat moment.

Er is gelukkig wel hulp vanuit school, en ook op de universiteit waar hij hierna naar toe wil is er begeleiding beschikbaar bij de diverse uitdagingen.

Hier ook een combinatie van ADHD en een wat hoger IQ. Dat maakte dat bij onze kinderen juist veel kenmerken van de ADHD aanvankelijk op de hogere begaafdheid werden geprojecteerd. Pas toen er echt geleerd moest worden (tentamens op de uni) kwam eruit dat het om ADHD ging. Achteraf was het misschien toch makkelijker voor ze geweest als ze eerder gediagnosticeerd zouden zijn. Zeker voor hun zelfbeeld, ze snapten maar niet waarom ze simpele dingen niet voor elkaar kregen.
Mijn oudste kwam trouwens op het idee van ADHD toen hij voor een tentamen Ritalin kreeg van een vriend. Het werkte bij hem niet als upper, maar hij werd er juist heerlijk rustig van.
Onze kinderen zitten bij een ggz-instelling voor kinderen en jonge mensen, veel studenten. Ze zijn daar goed geholpen en er was veel ervaring met de combi HB/ADHD. Ook werd goed onderzocht of er geen sprake was van ASS. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.