Kaaaaaaaatje
08-09-2025 om 19:23
Vermoeden ADD bij dochter en nu?
Mijn vriend en ik hebben het idee dat mijn dochter wel eens ADD zou kunnen hebben.
We merken dat ze in sommige situaties zich heel slecht kan concentreren en in sommige situatie ze niet uit haar concentratie te halen is. Ze is 7 en heeft er op school weinig last van, maar thuis wordt het steeds ongezelliger omdat we eindeloos bezig zijn met samen met haar ervoor zorgen dat ze daadwerkelijk uit bed komt en op tijd op school is, of dat ze daadwerkelijk haar tanden gaan poetsen en pyjama aan trekt.
We hebben dit vermoeden omdat mijn vriend ooit in het voorbij gaan is gediagnosticeerd met ADD, maar we hebben ons daar verder nooit echt in verdiept, maar het lijkt erop dat we dit voor onze dochter misschien wel moeten doen.
Heeft iemand een goed boek of een goede website waarin ik me wat kan gaan verdiepen in wat ADD is, hoe het werkt en hoe we mijn dochter misschien kunnen helpen.

Kaaaaaaaatje
09-09-2025 om 12:18
Ik las de beschrijving van "slim maar..." op bol.com en dat triggerde me dus omdat ik me ineens realiseerde dat de uit de BSO kom routine, jas, tas en schoenen opruimen, tafel dekken heel makkelijk en zonder problemen gaat. Gek hoe dat dan wel wil.

Auwereel
09-09-2025 om 16:46
Als ze er voor open staat, leren schaken, dat helpt de concentratie te oefenen. Ik dacht eerst dat je dat iemand dat alleen kan als-ie zich goed kan concentreren, maar als je het leuk vindt, is het juist een manier om concentratie en planning te oefenen en ontwikkelen.

SuzyQFive
09-09-2025 om 18:27
Als je kind HB is zijn er veel overlappende kenmerken met ADD dus een diagnose AD(H)D zou ik iets voorzichtiger mee zijn.
Een dochter, zoon en ik zijn ook UHB. HB’ers ontwikkelen zich vaak eenzijdig waardoor andere vlakken minder ontwikkeld blijven.
Zeker bij een pienter kind kan het lijken alsof er weinig concentratie is, terwijl het kind allang heeft gesnapt wat de bedoeling is en de rest dus niet meer hoeft te horen. Of de uitdaging ontbreekt enz.
En omdat ze pienter zijn ze in bepaalde dingen verder ontwikkeld en lijken dingen die passend voor de leeftijd zijn onderontwikkeld, terwijl dit niet zo is.
Mijn dochter sloeg een klas over en kreeg steeds commentaar van de leerkracht in groep 3 dat haar handschrift zo slecht was. Sja, meiske was echt nèt 5.
In ieder geval, als je daar meer over wil lezen: even via google zoeken naar misdiagnoses bij hoogbegaafdheid. Dan vind je wel een aantal boeken daarover.
Overigens: ritalin werkt ook voor mensen met ASS of anderzijds een brein dat onder neurodiversiteit valt en veel studenten gebruiken ze als uppers.

Kaassoufflee
09-09-2025 om 18:43
SuzyQFive schreef op 09-09-2025 om 18:27:
Als je kind HB is zijn er veel overlappende kenmerken met ADD dus een diagnose AD(H)D zou ik iets voorzichtiger mee zijn.
Een dochter, zoon en ik zijn ook UHB. HB’ers ontwikkelen zich vaak eenzijdig waardoor andere vlakken minder ontwikkeld blijven.
Zeker bij een pienter kind kan het lijken alsof er weinig concentratie is, terwijl het kind allang heeft gesnapt wat de bedoeling is en de rest dus niet meer hoeft te horen. Of de uitdaging ontbreekt enz.
En omdat ze pienter zijn ze in bepaalde dingen verder ontwikkeld en lijken dingen die passend voor de leeftijd zijn onderontwikkeld, terwijl dit niet zo is.
Mijn dochter sloeg een klas over en kreeg steeds commentaar van de leerkracht in groep 3 dat haar handschrift zo slecht was. Sja, meiske was echt nèt 5.
In ieder geval, als je daar meer over wil lezen: even via google zoeken naar misdiagnoses bij hoogbegaafdheid. Dan vind je wel een aantal boeken daarover.
Overigens: ritalin werkt ook voor mensen met ASS of anderzijds een brein dat onder neurodiversiteit valt en veel studenten gebruiken ze als uppers.
Ik dacht ook dat mijn zoon HB was, zo ontzettend pienter was hij. Maar ook paste hij later in het plaatje ADD voor zover ik dat zelf kon beoordelen. Toen hij op zijn 16e voor diagnostiek ging, bleek het dus ASS te zijn met een gemiddeld IQ. Maar als hij meer tijd had gehad, dan had hij hoger gescoord op de testvragen. Alleen is de IQ test gebaseerd op, zoals ik het maar noem, praktische, functionele intelligentie (zeg maar: de output binnen een bepaalde tijd) En omdat zoon traag functioneert is het IQ functioneel gezien gemiddeld. Ondertussen doet hij dit jaar wel examen Gymnasium…met heel veel moeite qua overzicht, planning, aanpak enz. En nog steeds moeite met dagelijkse verzorging en dergelijke.

Kaaaaaaaatje
09-09-2025 om 19:32
@Suzy, ik weet dat er inderdaad ook best wat overlap in zit, daarom wilde ik me ook wat verder verdiepen in wat het precies inhoud. Had misschien gelijk moeten zeggen dat ze HB is, want dat maakt nogal uit.
@Kaassoufle, ze is getest en er kwam een IQ uit van 145 dus dat HB is ze. Voor je zoon met een gemiddeld IQ is het atheneum best een uitdaging (tenminste als je met gemiddeld rond de 100 bedoelt), je hoort veel dat het er bij een IQ test niet uitkomt, als er andere dingen spelen. Je kunt niet overpresteren, maar zeker wel onderpresteren.
Ze zit in een speciale klas voor HB-ers en daar is in groep 3 en 4 wel aandacht voor dit soort dingen, wil het dus ook gaan bespreken met de docent. Maar daarom wil ik me dus ook een beetje verdiepen in wat het wel of niet zou kunnen zijn.