Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Caramelzeezoutchocola schreef op 11-05-2022 om 09:34:

Hier op de manege mogen ouders ook niet blijven kijken, terecht vind ik. Zowel de paarden/pony’s als de (jongere) kinderen worden alleen maar afgeleid.

Bij de les/training neem ik aan, bij wedstrijden toch wel?

Dat je niet bij de training mag blijven kijken is vrij gebruikelijk. Al heb je altijd ouders die zich overal mee willen bemoeien maar ook ouders die wel op een bankje naast de baan moeten hangen bij gebrek aan kantine en te weinig tijd om heen en weer naar huis te rijden. Die laatsten zitten meestal te lezen of op hun telefoon en kijken af en toe even de zaal in. 

redbulletje schreef op 11-05-2022 om 08:57:

Doe je kind op paardrijden, daar hoeven ouders niet op te draaien voor klusjes.

Bij de manege heb ik achter de bar gestaan, de kinderen en soms ouders van snoep, lunch en drinken voorzien, en mocht ik weg als er aan het eind van de dag de biertjes opengetrokken moesten worden. Vanaf 16 jaar mochten de jongeren zelf achter de bar, ook tot het moment dat de alcoholische versnaperingen op tafel mochten komen. Dan ging iemand van de manege-vereniging zelf achter de bar (veelal mensen die hun paarden daar ook hebben staan).

BeneficialJay65

BeneficialJay65

11-05-2022 om 20:34

Ysenda schreef op 11-05-2022 om 09:55:

[..]

Bij de les/training neem ik aan, bij wedstrijden toch wel?

Dat je niet bij de training mag blijven kijken is vrij gebruikelijk. Al heb je altijd ouders die zich overal mee willen bemoeien maar ook ouders die wel op een bankje naast de baan moeten hangen bij gebrek aan kantine en te weinig tijd om heen en weer naar huis te rijden. Die laatsten zitten meestal te lezen of op hun telefoon en kijken af en toe even de zaal in.

Geen idee , mijn zoon is bijna 8 en net begonnen bij de manege ( wel al les bij ons thuis gehad op onze eigen paarden( hij op z’n pony). Ik ben zelf een recreatieve ruiter zonder wedstrijdambities en wat m’n zoon wil zien we dan wel.

Een verplichting om te komen helpen, geldt misschien alleen voor nieuwe leden en niet de bestaande. Ik kan me niet voorstellen dat een voetbalclub met 200 leden echt 200-400 vrijwilligers wil zien. (nog los van kinderen die 3 of meer ouders hebben) Ik vind het niet handig, want zo krijg je moeilijker nieuwe leden dan een club die toegankelijker is doordat er geen eisen zijn aan de ouders.

Het is mij ook bekend dat  gemeentes van ouders die het niet breed hebben de kosten voor de clubjes van hun kinderen betalen. Moeten van die clubjes dan de ouders of medewerkers van de gemeente komen "helpen"?

Auwereel schreef op 11-05-2022 om 20:19:

[..]

Bij de manege heb ik achter de bar gestaan, de kinderen en soms ouders van snoep, lunch en drinken voorzien, en mocht ik weg als er aan het eind van de dag de biertjes opengetrokken moesten worden. Vanaf 16 jaar mochten de jongeren zelf achter de bar, ook tot het moment dat de alcoholische versnaperingen op tafel mochten komen. Dan ging iemand van de manege-vereniging zelf achter de bar (veelal mensen die hun paarden daar ook hebben staan).

Wij hadden een echt restaurant als bar/kantine bij de manege dus die bedroop zichzelf.

Jsf182 schreef op 23-05-2022 om 13:08:


Het is mij ook bekend dat gemeentes van ouders die het niet breed hebben de kosten voor de clubjes van hun kinderen betalen. Moeten van die clubjes dan de ouders of medewerkers van de gemeente komen "helpen"?

Meestal is het niet de bedoeling dat algemeen bekend is dat de ouders van Pietje de contributie niet zelf kunnen betalen (dat hoort alleen de penningmeester te weten), dus de ouders krijgen dan niet ook nog eens vrijstelling van vrijwilligerstaken. Waarom eigenlijk?

Valeria schreef op 23-05-2022 om 13:58:

[..]

Meestal is het niet de bedoeling dat algemeen bekend is dat de ouders van Pietje de contributie niet zelf kunnen betalen (dat hoort alleen de penningmeester te weten), dus de ouders krijgen dan niet ook nog eens vrijstelling van vrijwilligerstaken. Waarom eigenlijk?

Omdat de ouders dan niet verantwoordelijk zijn voor de betaling voor de contributie: https://jeugdfondssportencultuur.nl/voor-wie/voor-ouders/

Jsf182 schreef op 23-05-2022 om 14:04:

[..]

Omdat de ouders dan niet verantwoordelijk zijn voor de betaling voor de contributie: https://jeugdfondssportencultuur.nl/voor-wie/voor-ouders/

Jawel, ze hebben geregeld dat het via zo'n instantie kan. Verder zijn ze nog steeds zelf verantwoordelijk voor de activiteiten van hun kind, bv op tijd komen, en kunnen ze ook gevraagd worden om mee te helpen als er hulp nodig  is.


Onze dochters zitten op beide hockey en daar helpen wij inderdaad regelmatig. Ik vind dat je samen de club maakt. Verplicht per kind is rijden (gemiddeld 2x per jaar) en 2 diensten op de club. Die diensten kan je ook afkopen. 4x per jaar 3h iets moeten vind ik acceptabel. Maar goed, ik ben er bij de meeste wedstrijden van de oudste die ik kan zien bij. De jongste coach ik. 

Jsf182 schreef op 23-05-2022 om 14:04:

[..]

Omdat de ouders dan niet verantwoordelijk zijn voor de betaling voor de contributie: https://jeugdfondssportencultuur.nl/voor-wie/voor-ouders/

juist doordat de goegemeente al voor hun betaald, zou het helemaal fraai zijn, dat ze niks hoeven. 

Friezinnetje schreef op 23-05-2022 om 16:59:

[..]

juist doordat de goegemeente al voor hun betaald, zou het helemaal fraai zijn, dat ze niks hoeven.

Maar voor sommige kinderen is het fijn dat ze even uit de thuissituatie zijn en kunnen sporten zonder hun ouder langs de lijn of achter de bar. Vaak omdat er in zulke gezinnen meer aan de hand is dan het niet kunnen betalen van contributie.

Een rijbeurt kun je mensen die alleen geen geld hebben ook niet geven, als ze al een auto hebben wil je toch niet dat ze benzine verstoken die ze eigenlijk niet kunnen betalen

Pytha123 schreef op 23-05-2022 om 15:43:

Onze dochters zitten op beide hockey en daar helpen wij inderdaad regelmatig. Ik vind dat je samen de club maakt. Verplicht per kind is rijden (gemiddeld 2x per jaar) en 2 diensten op de club. Die diensten kan je ook afkopen. 4x per jaar 3h iets moeten vind ik acceptabel. Maar goed, ik ben er bij de meeste wedstrijden van de oudste die ik kan zien bij. De jongste coach ik.

Heb je dan maar 8 uitwedstrijden per jaar? Vier kinderen in een auto?

Bakblik schreef op 23-05-2022 om 17:09:

[..]

Maar voor sommige kinderen is het fijn dat ze even uit de thuissituatie zijn en kunnen sporten zonder hun ouder langs de lijn of achter de bar. Vaak omdat er in zulke gezinnen meer aan de hand is dan het niet kunnen betalen van contributie.

Een rijbeurt kun je mensen die alleen geen geld hebben ook niet geven, als ze al een auto hebben wil je toch niet dat ze benzine verstoken die ze eigenlijk niet kunnen betalen

Serieus?

Bakblik schreef op 23-05-2022 om 17:09:

[..]

Maar voor sommige kinderen is het fijn dat ze even uit de thuissituatie zijn en kunnen sporten zonder hun ouder langs de lijn of achter de bar. Vaak omdat er in zulke gezinnen meer aan de hand is dan het niet kunnen betalen van contributie.

Een rijbeurt kun je mensen die alleen geen geld hebben ook niet geven, als ze al een auto hebben wil je toch niet dat ze benzine verstoken die ze eigenlijk niet kunnen betalen

Misschien moet je die dan niet naar teamsporten doen met wedstrijdverplichting. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.