Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Mug schreef op 10-05-2022 om 18:50:

[..]

Je moet je wel bedenken dat die vereniging er (meestal) alleen maar is dankzij de vrijwilligers. Leuk hoor, 'voor iedereen toegankelijk', maar dan laat je zelf ook maar je handjes wapperen op zijn tijd.

Nou verenigingen blijven ook in leven door de contributie hoor, natuuelijk zijn er altijd vrijwilligers nodig. Op zijn tijd is voor de meesten ook wel mogelijk maar tig keer hulp afdwingen voor allerlei overbodige activiteiten/ hand en span diensten waardoor ouders er een halve baan bij krijgen, is echt niet nodig. Veel werk wordt ook gecreeerd door de vereniging zelf, daar kan best kritischer naar gekeken worden. Soms slepen tradities zich voort die niet meer uitvoerbaar zijn. De tijd van types als ome Joop en tante Nel die regelen het wel is er gewoon niet meer.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-05-2022 om 19:41

Mevrouw75 schreef op 10-05-2022 om 19:06:

[..]

Ik wil eerst weten of mijn kind het daar wel leuk vind. Het eerste jaar atletiek was een beetje aftasten en nu wil ik heus best weleens wat doen, maar ik ga niet zitten coachen of training geven ofzo.

Nee, dat zou ik niet eens kunnen, maar bijvoorbeeld ook eens naar uitwedstrijden rijden ofzo vind ik toch wel het minste wat je ouders kunt vragen. Het hoeven ook geen grote klussen te zijn die elke week veel tijd kosten. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-05-2022 om 19:44

Gingergirl schreef op 10-05-2022 om 19:29:

[..]

Nou verenigingen blijven ook in leven door de contributie hoor, natuuelijk zijn er altijd vrijwilligers nodig. Op zijn tijd is voor de meesten ook wel mogelijk maar tig keer hulp afdwingen voor allerlei overbodige activiteiten/ hand en span diensten waardoor ouders er een halve baan bij krijgen, is echt niet nodig. Veel werk wordt ook gecreeerd door de vereniging zelf, daar kan best kritischer naar gekeken worden. Soms slepen tradities zich voort die niet meer uitvoerbaar zijn. De tijd van types als ome Joop en tante Nel die regelen het wel is er gewoon niet meer.

Ik vind dat er nu echt heel erg overdreven wordt, net of alle ouders wekelijks urenlang bezig moeten zijn. Dat is heus niet zo. 

Mug schreef op 10-05-2022 om 19:44:

[..]

Ik vind dat er nu echt heel erg overdreven wordt, net of alle ouders wekelijks urenlang bezig moeten zijn. Dat is heus niet zo.

nou idd, maar verwacht niet dat je niets hoeft te doen. Ik zie hier sportverenigingen 1 voor 1 in zwaar weer zitten omdat er te weinig vrijwilligers zijn. Echt zonde. 

Temet schreef op 10-05-2022 om 17:11:

Misschien zijn er ook wel andere manieren om aan je kind te laten blijken dat kind en hobby ertoe doen.

Precies. Wij tonen juist enorm veel interesse in de bezigheden van onze kinderen, doen met regelmaat iets met z’n allen - maar langs de lijn staan bij sport hoort daar gewoon niet bij. Niet om in bed te blijven liggen trouwens, maar om klussen in en om huis te doen en/of iets met de niet-sportende kinderen te ondernemen. 

Onze oudste (die tennist) heeft weleens gevraagd of we bij een wedstrijd kwamen kijken en dat deden we dan uiteraard met liefde. Verder vraagt er nooit één van de kinderen naar onze aanwezigheid, dus ze missen het vast niet zo enorm  

Mug schreef op 10-05-2022 om 19:44:

[..]

Ik vind dat er nu echt heel erg overdreven wordt, net of alle ouders wekelijks urenlang bezig moeten zijn. Dat is heus niet zo.

Dat verschilt ook per vereniging en hoeveel kinderen je hebt en op hoeveel clubjes ze zitten. Iedereen ervaart het dan anders. Als je 4 kinderen hebt met verschillende interesses, die elk op 2 verenigingen zitten, dan heb je met 8 verschillende verenigingen te maken en dan tikt het aan. 

Mijn middelste zat op een sport waar werkelijk om de haveklap hulp gevraagd werd voornamelijk voor zaken die niks met de sport te maken hadden. Nu doet hij dezelfde sport maar bij een andere vereniging en die vragen nooit hulp; het kan dus prima.

Voor activiteiten buiten de sport om zijn in mijn ervaring vaak makkelijker ouders te vinden juist omdat het incidenteel is en je hoeft geen specifieke kennis te hebben ervoor.
En als je er geen mensen voor krijgt, gaat het niet door. Is ook geen ramp verder want het is geen kernactiviteit.

ik denk dat de meeste verenigingen het zonder vrijwilligers niet redden.
Trainers, coaches, technische commissies, bestuur zijn allemaal vrijwilligers. 
De contributie dekt een groot deel van de kosten bij de meeste verenigingen maar sponsoring en gemeente subsidie zijn echt nodig om de begroting rond te krijgen.

MamaE schreef op 10-05-2022 om 22:16:

Voor activiteiten buiten de sport om zijn in mijn ervaring vaak makkelijker ouders te vinden juist omdat het incidenteel is en je hoeft geen specifieke kennis te hebben ervoor.
En als je er geen mensen voor krijgt, gaat het niet door. Is ook geen ramp verder want het is geen kernactiviteit.

Daar hebben veel verenigingen weer een activiteitencommissie voor met vrijwilligers. Ik zit daar ook in.

Ysenda schreef op 10-05-2022 om 23:02:

ik denk dat de meeste verenigingen het zonder vrijwilligers niet redden.

álle taken die gedaan moeten worden, zichtbare en onzichtbare, worden hier door vrijwilligers gedaan. Het is geen profclub. Voor mijn jongste betaal ik al 70 euro in de maand (en alleen zijn trainer krijgt een kleine vrijwilligersvergoeding). Als alle mensen betaald zouden moeten worden die iets doen, zou er niemand de contributie kunnen betalen. En afkopen, daarmee ben je er niet. Ik was voor de laatste (meerdaagse) wedstrijd zo'n 50 uur kwijt aan voorbereiding en verwerking, en ik was niet de enige die er werk aan had. Dan heb je een hoop afkopers nodig alleen al voor deze incidentele dingen. De dagelijkse structuur is er ook nog. Het wordt trouwens ook een dure wedstrijd voor je kind als je liever extra betaalt dan uitslagen ophangt of zo. 

Zoon van bijna 18 voetbalt bij een grote club, al jaren in het eerste en de jongens uit de eerste en tweede teams moeten zelf vanaf 15 jaar fluiten of vlaggen bij andere wedstrijden. Vinden ze prima. Zoon heeft voor maatschappelijke stage nog een team getraind vlak voor Covid. 
Trainen van jongere teams doen ouders, daar is altijd wel animo voor. Geen kantinediensten, wel af en toe rijden maar vind ik niet erg, ik kom toch altijd kijken. Is een hobby, de andere ouders zijn erg leuk, zonder geschreeuw of overdreven fanatisme. 
Tijdens Covid, toen er wel getraind mocht worden en later zonder publiek gespeeld heb ik wel poortwacht gedaan: twee uur lang op een vrijwel leeg sportpark rondhangen in de kou terwijl er jeugdteams aan het trainen waren. Niet erg boeiend maar het was maar eens in de twee weken en als de jeugd daardoor kon sporten… prima. 
Ga over een paar weken mee als één van de chauffeurs/begeleiders naar een internationaal toernooi. Zal nog wat worden! 

-Nienke- schreef op 10-05-2022 om 20:50:

[..]

Onze oudste (die tennist) heeft weleens gevraagd of we bij een wedstrijd kwamen kijken en dat deden we dan uiteraard met liefde. Verder vraagt er nooit één van de kinderen naar onze aanwezigheid, dus ze missen het vast niet zo enorm

Of ze vragen het niet omdat ze weten dta jullie nooit komen . Ongetwijfeld vinden ze het wle leuk als je onverwachts keer wel komt kijken zou ik denken. 

Doe je kind op paardrijden, daar hoeven ouders niet op te draaien voor klusjes. 

redbulletje schreef op 11-05-2022 om 08:57:

Doe je kind op paardrijden, daar hoeven ouders niet op te draaien voor klusjes.

Bij sommige maneges dus wel. Voor ons reden om een andere sport voor dochter te kiezen.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

11-05-2022 om 09:34

Hier op de manege mogen ouders ook niet blijven kijken, terecht vind ik. Zowel de paarden/pony’s als de (jongere) kinderen worden alleen maar afgeleid. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.