Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vertel je je kind je salaris?

Mijn dochter van 7 is erg geïnteresseerd in geld. Echt een zakenvrouw in dop. Laatst vroeg ze wat mijn salaris was. Ik heb gezegd dat ik er even over wil nadenken of ik haar dat vertel.

Op welke leeftijd vertellen jullie je kinderen hoe jullie financiën in elkaar zitten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liat

liat

13-12-2010 om 12:17 Topicstarter

Oh ja

en ze wil ook graag weten hoeveel we kwijt zijn aan de hypotheek....

Vic

Vic

13-12-2010 om 12:26

In grote lijnen

Mijn dochter (11) weet in grote lijnen de bedragen die binnen komen en weer uitgaan. Ik zie het niet als vertrouwelijke informatie, maar verwacht niet dat ze het gaat rondbazuinen. Ze had gehoopt met haar vragen een hoger zakgeld te kunnen bedingen, maar dat viel even tegen

Guinevere

Guinevere

13-12-2010 om 12:40

Jazeker. Ik vind dat inzicht in financieën bij de opvoeding hoort. Dus onze zoon (8) krijgt alle antwoorden die hij over dergelijke zaken wil hebben.
Mijn ouders deden er vroeger heel geheimzinnig over, ik vond en vind dat heel vervelend.

Tanja

Tanja

13-12-2010 om 12:44

vertel dat soort dingen ook aan mijn zoon (10).
Ik vind alleen dat hij dat niet aan iedereen hoeft te vertellen.

Irene

Irene

13-12-2010 om 13:07

Lastig

Dat vind ik lastig. Hier willen de oudste 2 (9 en 6 jaar) ook graag al dat soort zaken weten (salaris, wat het huis waard is enz). Ook bij grote aankopen (busje) of vakanties ofzo willen ze altijd weten wat het kost. Aan de ene kant vind ik het prima dat ze weten wat er binnenkomt en wat dingen kosten. Aan de andere kant wil ik niet hebben dat ze daar met vriendjes over gaan praten. Dus ik sta er nog wat weifelachtig in. Ik denk wel dat meespelt dat ik van huis uit ook meegekregen heb dat daar NIET over gepraat wordt. Dus voor mijn gevoel "hoort" het niet. Maar rationeel vind ik dat dan weer onzin. Kortom: ik lees met interesse mee!

Brianna F

Brianna F

13-12-2010 om 13:14

Ja hoor

Ze mogen best weten wat erin komt en weer uit gaat.
Nu zijn mijn kinderen al wat ouder, maar ze beheren onze financien als wij op vakantie zijn en kunnen derhalve internetbankieren met onze rekening.

Chippie

Chippie

13-12-2010 om 13:22

Ik niet...

Ik peins er niet over om zulke dingen te vertellen. Ook niet hoeveel ons huis waard is, hoe hoog de hypotheek is, niet hoeveel er op onze spaarrekening staat, etc.
Dat deel ik hier ook niet (en als ik daarover iets los laat hier dan valt iedereen over me heen, dat wil ik mijn kinderen besparen...

Ze weten dat we het goed hebben, dat we hard hebben gespaard, dat we meer verdienen dan gemiddeld, dat we daarom ook dingen doen die niet standaard zijn, dat ik absoluut niet wil dat ze dingen zeggen als "wat een klein huis" of "wat raar dat die en die geen auto hebben".

Wel heb ik ze ooit verteld dat we allebei ongeveer 100 euro per dag verdienen. Dat vonden ze onwijs veel geld. Je zag de oogjes glimmen (zakgeldverhoging!).
Maar toen heb ik even aangegeven hoeveel geld er die dag uit was gegaan (1 x tanken, voetbalspullen, boodschapjes, etc etc). Toen was het wel duidelijk dat zakgeldverhoging er niet in zat. Haha.

Vic

Vic

13-12-2010 om 14:09

Chippie

Gezien de populatie hier kan ik me niet voorstellen dat er iemand valt over 100 euro per dag verdienen, of over een flinke spaarrekening. Prima als je dat soort informatie met niemand wilt delen, maar voor het 'poehé-effect' hoef je het dus niet te laten.

Vic

Vic

13-12-2010 om 14:23

Pelle

Dat is toch niet vreselijk veel? Geen bedrag i.i.g. waar de gemiddelde OO'er bleek van om de neus wordt. Of misschien begreep ik het helemaal verkeerd en maakte ze juist een grapje tegen haar kind en is het veel meer maar vond hij dit al veel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-12-2010 om 14:42

Ik niet

Hier ook vaak de vraag hoeveel wij verdienen. En wij vertellen het dus niet. Ze mogen wel weten wat alles kost (hypotheek, boodschappen, vakanties etc.), daar heb ik geen enkele moeite mee. Maar welk salaris wij binnenbrengen: nee, dat hoeven ze nog niet te weten (kids zijn trouwens 8 en 13). Ze weten overigens wel mijn uurtarief voor mijn freelance-klussen (maar dat is maar een beperkt deel van mijn uren).

Niet op die leeftijd

Maar nu wel, daar leren de kinderen nederigheid van
Wááát? Zo hard werken voor zo weinig geld?....

Nee

mijn kinderen mogen veel weten, maar niet hoeveel we verdienen. Ik zie niet in waarom ze dat met 7 en 9 moeten weten. Ze weten dat we genoeg geld hebben om het leven te leiden dat we leven, maar dat we daarom niet zomaar alles kopen wat we willen.

Ik zie ze trouwens af en toe in reclameboekjes kijken en dan hoor is toch soms 'amaai, dat kost veel', dus ze beginnen van sommige dingen toch wel een goed idee te krijgen.

Chippie

Chippie

13-12-2010 om 16:20

Vic

Ik heb je posting drie keer gelezen en snap nog steeds niet wat je bedoelt. Voor het poehé effect hoef je hier niets te zeggen, je krijgt al vanalles over je heen als je zegt dat je bij AH shopt.

Ik heb gezegd dat wij ongeveer 100 euro per dag verdienen. Dat was een fictief bedrag waarbij ik niet heb aangegeven of wij allebei 100 euro per dag verdienen of samen, of we 100 euro per dag te besteden hebben (of 200) of dat we dat alleen verdienen op werkdagen. Het gaat om een fictief bedrag omdat het niet veel uitmaakt of je 75, 100, 200 of 300 euro noemt. Het is in ogen van kinderen een enorm groot bedrag. Wat ik ze wilde laten zien is dat het in hun ogen een groot bedrag is, maar dat onze uitgaven ook erg hoog zijn. Ze weten dus wel hier en daar een bedrag wat we waaraan kwijt zijn.

Wat ik ze wel wil meegeven is dat wat wij doen (en dus ook verdienen) dat dat niet gemiddeld is. Mijn kinderen zouden wel een heel vreemd wereldbeeld krijgen als ze niet verder kijken dan onze straat.

Rosase

Rosase

13-12-2010 om 18:45

Wel gedaan

Mijn man dan en toen kregen we een hele tijd te horen dat papa x briefjes van 100 verdiend per maand. Was wellicht toch handiger geweest al manlief erbij gezegd had dat dat informatie was die niet voor andermans oren bestemd is.

Er zijn maar weinig vragen van mijn kinderen (en zeker van mijn beschouwende oudste) die ik niet beantwoord. Dus ik denk dat ik deze ook meteen zou beantwoorden als hij ernaar zou vragen. Maar dan wel met het verhaal dat het in Nederland eigenlijk niet normaal is als je daar zo open over bent, dus dat dat informatie is die binnenskamer moet blijven. Al moet ik ook wel zeggen dat ik van de meeste mensen om mij heen wel ongeveer weet wat er binnenkomt. Zeker als je het gaat indelen in categorien van meer en minder dan wij.

Ik vind dat hij dat soort dingen ook wel mag weten en bovendien vind ik het ook een goeie les: het maakt wel duidelijk dat studeren loont.

Ik ben van huis uit niet gewend dat hier openlijk over gesproken wordt. Heb het trouwens ook nooit direct gevraagd aan mijn ouders en weet ook niet wat ze gezegd zouden hebben als ik het wel gevraagd zou hebben. Weet het overigens wel omdat ze ooit informatie moesten opgeven voor de stufi en die kwam naderhand weer bij mij terecht. Alleen daarom al zou ik er echt niet moeilijk over doen. Ze komen er toch vast ooit wel achter, dus waarom dan niet nu al?

Guinevere

Guinevere

13-12-2010 om 19:26

Snap het werkelijk niet

Ik begrijp werkelijk niet waarom je geheimzinnig moet doen over je inkomsten. Omdat het veel geld lijkt voor een kind? Nou en? Krijgt ie tenminste gelijk een realistisch beeld van hoe de financiele wered in elkaar steekt. Kun je er gelijk bij vertellen hoeveel van dat bedrag gelijk weer uit je handen vliegt en waar dat naartoe verdwijnt.
Vertel me nu eens waaróm een kind niet zou mogen horen hoeveel je verdient? Omdat ie het niet begrijpt? Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Kun je over veel dingen maar beter zwijgen, in plaats van een eerlijk en leeftijdsconform antwoord te geven.

Zou ik niet vertellen

ik heb sowieso niet echt de behoefte om te weten wat een ander nou exact verdient en zelf ook niet de behoefte om er uitgebreid met mijn kind over te hebben.

Vic

Vic

13-12-2010 om 20:01

Chippie

Ik dacht al dat het zoiets was, maar dan nog vind ik het niet handig om fictieve bedragen te noemen. Las laatst in een artikel over financiële opvoeding dat meer dan de helft van de VMBO'ers verwacht later meer dan 3000 euro netto te verdienen. Dat gaat dus vies tegenvallen als die kinderen eenmaal een baan moeten gaan zoeken. Met jouw 100 euro per dag ontstaat het omgekeerde effect. Dan zouden je kinderen kunnen denken dat je met zo'n inkomen jullie (bovengemiddelde) bezigheden kunnen bekostigen.
(Voor Pelle: ik dacht aan 100 euro netto per werkdag, 12,50 per uur).

Asa Torell

Asa Torell

13-12-2010 om 20:19

Ik zou het wel vertellen

als zoon oud genoeg was om er niet over verder te praten. Van het inkomen kan me dat overigens niet schelen, zoveel bijzonders is dat niet voor ons opleidingsnivo. Maar we hebben een aardige buffer, en dat hoeft niet iedereen te weten. Maar de kinderen zouden dat best mogen weten (tzt).

Polly Shearman

Polly Shearman

13-12-2010 om 20:20

Gewoon

Hier word dat gewoon besproken, in ronde bedragen.
zo van: er komt zoveel binnen, en dat en dat en dat en dat gaat er weer gelijk uit aan vaste lasten. dan blijft er dus dit over om de boodschappen van te doen, en dit is al weer bijna op deze maand. dus NEE we gaan nu niet bij de mac eten.

wij doen idd niet geheimzinnig over onze lonen, als iemand er naar vraagt zal ik het zo vertellen, ook de hypotheek last enz..
geen reden tot geheimzinnigheid hoor.

Tihama

Tihama

13-12-2010 om 21:01

Geheim

Als ik mijn dochter van 9 vertel hoeveel wij verdienen, dan kan ik er zeker van zijn dat dit binnen een week bekend is bij meerdere Beste Vriendinnetjes. (maar mam, S is mijn beeeeeste vriendin, DIE kan ik dat toch wel vertellen??). Geld brandt die dame van mij in de zak, en geheimen branden in haar mond.
Als ik erbij zeg dat het geheim moet blijven, dan is dit binnen 2 dagen bekend. Ze mogen het best een keer weten, maar ik wacht daar nog wat jaren mee.

Tihama

Guinevere

Guinevere

13-12-2010 om 21:06

Pelle

Ja, waarom ik het hem vertel? Omdat hij er naar vraagt.
Net als hij naar sexuele zaken vraagt (ieuw, wat vies, zegt ie dan). En vraagt naar alles waar hij interesse in heeft, dat is dus zo ongeveer alles in het heelal en liefst ook nog er buiten. Kennishonger heet dat geloof ik.
En het zal mij echt geen zorg zijn als hij aan zijn vrienden vertelt hoeveel wij binnenhalen en uitgeven en op onze bankrekening hebben staan. Als hij mijn pincode er maar niet bij vertelt (die krijgt hij dus niet ).

Annet

Annet

13-12-2010 om 21:26

Ik vertel alleen wat ze echt begrijpen

Dus kind van 8 die wil weten wat wij verdienen, zeg ik: dat vertel ik je als je ook kunt begrijpen welke kosten we hebben.
Kind dat wil weten wat een auto kost, of andere uitgaven, die vertel ik dat wel. En ik merk tot nu toe dat ze (8 en 13) geen reëel beeld hebben van alle kosten. En ik wil ze daar nu ook geen lezing over geven. Daar hebben ze geen behoefte aan.
En zodra ze de kosten snappen, mogen ze ook de inkomsten weten.

Tihama

Tihama

13-12-2010 om 21:41

Guinevere

Dus jij vertelt wel open tegen iedereen hoeveel je verdient? Tja, ik doe dat niet zo snel.

Tihama

Lou

Lou

13-12-2010 om 21:59

Ligt eraan hoeveel het is?

Ik heb er ook geen moeite mee om te vertellen wat ik verdien en hoeveel uur ik daarvoor werk. Vrienden mogen het weten, mijn dochter (9) weet het ook. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik denk ik vrij gemiddeld verdien. Misschien ligt het anders als je heel veel of juist heel weinig verdient.

Mijn dochter vond het in eerste instantie natuurlijk ook heel veel, jeetje wel meer dan duizend euro in de maand. Ik vertelde er meteen bij dat het huis ook ongeveer dat bedrag per maand kost, en weg was het glimmertje in haar ogen. Op zo'n elementair niveau begrijpt ze dus prima hoe veel en hoe weinig zo'n bedrag zegt. Wat er op de spaarrekening staat weet ze ook, en dat die direct op nul staat als er een andere auto moet komen. Ik vind het prima uit te leggen maar ook die spaarrekening is niet huizenhoog of bijna leeg, dus net als mijn salaris gewoon geen raar bedrag.

Oja, ik heb er wel bij gezegd dat het niet leuk is om met andere kinderen salarissen van ouders te vergelijken dus dat ze het niet moet doorvertellen. Ook dat kun je prima uitleggen, dat het toch "gewoon niet leuk om te horen is" als de ouders van iemand anders veel meer of minder geld hebben. Ik vermoed dat ze zich wel aan deze regel houdt, ze is niet zo'n flapuit.

Guinevere

Guinevere

13-12-2010 om 22:15

Jazeker

Jawel hoor, als een bekende er naar vraagt. Het staat alleen niet op mijn voorhoofd getatoueerd.
Ze mogen ook naar mijn hypotheek vragen en naar mijn spaargeld en het saldo van mijn betaalrekening. Aan volslagen onbekenden vertel ik het dan weer niet, maar met kennissen vind ik het een vrij normaal gespreksonderwerp.

Tihama

Tihama

13-12-2010 om 22:21

Lou

"Oja, ik heb er wel bij gezegd dat het niet leuk is om met andere kinderen salarissen van ouders te vergelijken dus dat ze het niet moet doorvertellen. Ook dat kun je prima uitleggen, dat het toch "gewoon niet leuk om te horen is" als de ouders van iemand anders veel meer of minder geld hebben. Ik vermoed dat ze zich wel aan deze regel houdt, ze is niet zo'n flapuit. "

Precies. Het is niet leuk om te horen. Veel meer of veel minder kan jaloezie of medelijden oproepen.
Maar onze dochter is wel een flapuit. Ik maak het haar dus gemakkelijker door haar niet op te zadelen met informatie waarbij het vervolgens gewenst is dat ze haar mond er over houdt.

Tihama

Rosase

Rosase

13-12-2010 om 22:41

Mmm tja pelle

In dat geval zou ik ook mijn mond houden.

Maar hier is het zo'n fijn verhaal om te vertellen: mama heeft wel haar school afgemaakt en papa niet en daarom verdient mama "veel" meer dan papa. Oh, het voelt zo goed, zelfs na al die jaren. Dikke vette

Mijn oudste was overigens geen 8, maar ouder (10 of zo geloof ik). Het is vooral eigenlijk dat ik vind dat je een kind, als het vragen stelt, moet proberen een antwoord te geven. Op zijn of haar niveau dat wel. Ik weet dus niet wat ik zou antwoorden op het moment dat mijn 8-jarige flapuit deze vraag zou stellen.

Lou

Lou

13-12-2010 om 23:09

Tihama

Ik geef je groot gelijk, met je flapuit-dochter! Maar onder volwassenen dan? Ik vind het net als Guinevere een vrij gewoon gespreksonderwerp eigenlijk, als het gewoon om oprechte belangstelling gaat of bijvoorbeeld om tips bij onderhandelen voor een nieuwe baan. Ik merk wel dat sommige mensen er geheimzinnig over doen, en dat gevoel deel ik dus niet.

Chippie

Chippie

13-12-2010 om 23:22

Vic

"maar dan nog vind ik het niet handig om fictieve bedragen te noemen. Las laatst in een artikel over financiële opvoeding dat meer dan de helft van de VMBO\'ers verwacht later meer dan 3000 euro netto te verdienen. Dat gaat dus vies tegenvallen als die kinderen eenmaal een baan moeten gaan zoeken."

Mijn kind zit nog lang niet op het VMBO én ga er maar vanuit dat Havisten en VWO-ers ook idiote bedragen in hun hoofd hebben.

Tihama

Tihama

14-12-2010 om 08:49

Volwassenen

Tegen volwassenen vertel ik het wel eens. Met collega's ben ik er trouwens ook open over. Met vrienden ook. Maar dan kan ik zelf bepalen tegen wie ik het vertel.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.