Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
An

An

09-07-2011 om 22:01

Vervelend gedrag en taalgebruik

Ik heb lang getwijfeld over waar ik mijn vraag zou plaatsen, maar gezien zoonlief bijna 6 wordt en na de vakantie naar groep 3 gaat, toch maar hier.

De titel zegt het al, onze zoon vertoont vervelend gedrag. Het speelt al een tijdje, niet continue. Hij is vaak heel erg druk, op zich niet erg, maar het kliergedrag daarbij wel. Hij kent gewoon geen grenzen. Als kinderen zeggen "ophouden", gaat hij gewoon door. Vindt zichzelf dan erg leuk, anderen vinden dat helaas niet. Staat hij bijvoorbeeld 2 aan 2 in de rij, gaat ie heel de tijd de capuchon van zijn voorganger op zetten terwijl dit kindje dat niet leuk vind. Laatst kwam de schoolfotograaf, vlak voordat die kwam heeft ie bij een meisje uit de klas de vlecht uitgetrokken. Zijn we in de speeltuin, moet ie altijd wel iets zeggen of doen bij iemand. Zo kan ik nog legio dingen opnoemen. Het is niet zo dat ie geen vriendjes heeft ofzo, of nooit afspreekt, maar het gedrag begint wel steeds erger en vervelender te worden. Eens zijn kinderen dit beu en laten hem straks wel links liggen. Daarbij zijn taalgebruik wat ie dan op straat oppikt (van ons echt niet) en te pas en te onpas nodig vind een keer te zeggen (kuthomo, mongool, dikke) weet ik veel wat nog meer. Ik ben er zo klaar mee. We praten als brugman met hem, hij toont berouw en belooft beterschap, maar een uur later is ie alles al weer vergeten.

Zijn hier vormen van een stoornis, of is het gewoon vervelend gedrag? Ik weet echt niet meer wat ik er aan moet doen. We hebben allerlei soorten aanpak al geprobeerd (negeren, naar zijn kamer sturen, niet afspreken, praten etc.).

Laat ik vooral niet vergeten te vertellen dat het verder een heerlijk joch is, met een hart van goud. Altijd delen, lief en bezorgd voor kleinere kindjes, aan anderen denken, etc. Alleen dat geklier en dat taalgebruik, hij moet wel zijn grenzen leren kennen. Wij geven die aan, hij springt er lachend overheen.

Alsvast enorm bedankt voor jullie reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wie niet horen wil...

volgens mij moet je wat hardere maatregelen dan nemen dan alleen maar praten. Hij is geen volwassene die je met rationele argumenten kunt overtuigen. Pas je ook strafmaatregelen toe eventueel in combinatie met een beloningssysteem. Bijv. naar zijn kamer sturen na een scheldwoord, een dag geen tv, etc.

Vervelend gedrag

Mischien kun je aan je zoon wat neutraler uitleggen dat bepaald gedrag niet handig is en dat dan honderd keer en uitleggen wat het alternatief zou kunnen zijn.
Mijn zoon kon dat soort dingen ook doen maar ik had een afspraak met de opvang dat ik dat wilde horen en dan sloopte ik Cartoonnetwerk eraf voor een dag of dat soort overprikkelende kinderzenders. Als je denkt dat het soort gedrag dat je in cartoons ziet in het echt ook leuk is dan kun je daar nog niet naar kijken.
Ook is het een zaak van verveling denk ik. En natuurlijk ook uitleggen dat je straattaal hebt en gewone omgangstaal en dat je de straattaal in huis niet wilt hebben. Uh, zeggen en dan vragen een ander woord te verzinnen of er een aanreiken kan de moeite waard zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.