Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Volwassen tand achter (nog vaste) melktand

Beste allemaal
Bij mijn zoon van 5 (in maart wordt ie 6)constateerde ik vanochtend een 'volwassen snijtand' onderin zijn mond (hoewel, alleen de puntjes nog maar, die zijn doorgebroken).Zoon lief is supertrots op zijn 'grote mensen tand', maar dat even daargelaten .

Zelf ben ik er niet gelukkig mee, want de tand is doorgebroken achter zijn melktandje, en dit melktandje zit nog hartstikke vast.

Ik ben van plan maandag te tandarts te bellen, want eerlijk gezegd verwacht ik dat deze het melktandje wil gaan trekken, om scheef groeien te voorkomen, en te zorgen dat we de volwassen tand beter kunnen poetsen (dat lijkt me nl nogal lastig met een melktandje ervoor). Ik hoop natuurlijk dat dit niet nodig zal zijn en dat de volwassen tand toch nog zodanig tegen de wortel van het melktandje zal duwen, dat het melktandje als nog vanzelf uit zal vallen. Ik kan me dit alleen niet voorstellen, er zit wel een paar mm tussen.

Heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee? Wat is er toen gebeurd?

Groetjes,
Petty

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

10-10-2009 om 18:19

Bij hoektanden

bij mij was het met mijn bovenste hoektanden. Die kwamen boven mijn melktanden uit. Ik was zo n draculaatje. Bij mij is het vanzelf goed gekomen. Geloof dat tanden al vrij snel er toch uitvielen. De tanden zijn uiteindelijk helemaal vanzelf gezakt terwijl er eerst sprake was van potentieel een beugel...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-10-2009 om 18:54

Hier ook

Bij een van mijn kinderen ook, de twee onderste snijtanden. Tandarts zag geen enkele reden om er iets aan te doen. Komt vanzelf goed, was zijn insteek. De volwassen tanden verschuiven in de loop van de jaren blijkbaar nog een en ander. Het heeft hier een behoorlijke tijd geduurd voordat de kindertandjes eruit gingen.

Annet

Annet

10-10-2009 om 19:17

Komt veel voor hoor

Onze zoon had het ook bij de onderste snijtanden. En hier op het forum kom je het ook geregeld tegen.
Wacht het gewoon een aantal weken af. Grote kans dat de tandjes er alsnog uitgaan.

toja

toja

10-10-2009 om 20:31

Hier ook

de onderste en bovenste hoektanden bij tojazoon. De tandarts deed er niets aan en het is inderdaad vanzelf goed gekomen. Gewoon afwachten inderdaad.

Guinevere

Guinevere

10-10-2009 om 21:50

Gaan ze niets aan doen

De tandarts gaat daar voorlopig niets aan doen, behalve als die voorste tanden er écht niet uitkomen. Zoon (7) hier loopt al een half jaar met een dubbele tandenrij. Het devies is: wiebelen aan die melktanden. Ik vermoed trouwens dat de tandarts ze bij onze zoon nu wel wil trekken, omdat die melkkrengen echt nog steeds niet in beweging komen, na een half jaar.

Ilva

Ilva

12-10-2009 om 10:31

Sharky

Mijn oudste had twee volwassentanden achter z'n melktandjes. Ik schok er ook van maar het schijnt inderdaad veel voor te komen. Tanden gingen vanzelf loszitten en eruit. We noemde hem sharky omdat haaien natuurlijk ook meerdere rijen tanden hebben.

petty

petty

14-10-2009 om 17:03 Topicstarter

Inderdaad niets aan doen

Beste allemaal

Bedankt voor de reacties

De assistente vertelde mij iets over het 'protocol', dat de tandarts er vaak even naar kijkt, doorgeeft dat het melktandje na 2 tot 3 weken toch moet zijn uitgevallen, en dat er anders getrokken wordt. Dat stemde mij wat minder positief dan jullie berichten.

Viel gelukkig allemaal mee. De tandarts heeft er vandaag naar gekeken en er even aan gewiebeld. In 10 seconden was Daan weer uit de stoel. De tandarts zei dat 'deze jongen' bijna 6 wordt (in maart), de tanden wiebelen, dus dat dat vanzelf goed komt.

Als we nu aan Daan vragen wat de tandarts heeft gezegd is het antwoord: "Dat ik bijna 6 word". Haha, dat is de belangrijkste les voor vandaag

Om een lang verhaal kort te maken. Het ziet er goed uit. De melktanden wiebelen al een beetje, dus de tandarts gaat er inderdaad niets aan doen.

Groetjes,
Petty

Vandaag!

Hoera, vanmorgen is de 2e ondertand van mijn 5-jarige zoon eruit gegaan! De 2 grote snijtanden midden voor in de onderkaak waren in juni al doorgekomen. Zijn melk snijtandjes wiebelden toen al een beetje. Begin september is de eerste eruit gegaan en vandaag dus (eindelijk...) de tweede.

De tand was er op school uitgevallen en zoon kwam met een dichtgebonden tissue in zijn hand uit school. Bleek dat de tissue toch niet zo goed dicht zat, want het tandje zat er niet meer in! Juf had bij het vegen van de klas extra goed opgelet en ze belde vanmiddag nog dat ze 'm had gevonden! Wat een geluk met zo'n klein priegeldingetje. Nou kan die mooi bij het andere tandje in het leuke lumage tandendoosje dat ik net heb gekocht. De tandjes kan je dan netjes naast elkaar in een soort pasta drukken zodat je stukje bij beetje het hele melkgebit bij elkaar spaart! zie www.lumage.com

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.