Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Volwassen voortand eruit, en nu?

Hallo,
Ik weet niet zeker of dit bericht eerder bij gezondheid thuis hoort, maar het gaat om een basisschool kind. Ik ben op zoek naar ervaringen van ouders/kinderen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Mijn dochter van net zeven is ca. 6 weken geleden bij een valpartij haar (volwassen) voortand verloren. Na kaakchirurg en diverse bezoeken aan de tandarts is de eindconclusie van onze tandarts dat ze er niets aan doen tot ze ca. 12 jaar is (tot alle volwassen tanden helemaal door zijn). Dit betekent niet alleen dat haar prachtige koppie nog 5 jaar wordt ontsierd door een gat, maar ook dat de rest van haar tanden scheef gaat groeien en dat ze geen logopedie meer kan krijgen en wellicht een blijvend spraak-probleem oploopt.
Ik wil heel graag horen van mensen die een soortgelijke ervaring hebben gehad. Mijn vragen:
1) Is een dergelijk probleem wel door een tandarts te beoordelen of moet ik nog naar een kaakchirurg of een orthodontist?
2) Is het zinvol om een second opinion bij een andere tandarts of orthodontist te vragen?
3) Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem en hoe is dat opgelost?
4) Is er iemand waarvan het kind op jongere leeftijd wel een implantaat of brug heeft gekregen en hoe is dat verlopen?
5) Hoe wordt een dergelijk probleem op latere leeftijd opgelost en komt het dan weer helemaal goed?
6) Heeft imand een tip voor een goede tandarts (liefst in de regio Rotterdam) die verstand heeft van deze problematiek of van implantaten bij kinderen?
Alvast heel erg bedankt voor het delen van je verhaal en/ofmeedenken voor een oplossing.
Groeten van Dominiva

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

16-10-2009 om 10:21

Mijn mening

Hoewel ik een leek ben op dit gebied (dochter is alleen haar melktand verloren op 1 jarige leeftijd en heeft 6 jaar met een gat gelopen) lijkt mij een second opinion heel erg raadzaam. Want nu gun je haar gebit de kans schots en scheef te gaan groeien, doordat de tegendruk van die tand ontbreekt. Dat is wel weer goed te krijgen, maar dan ben je alweer een paar jaar orthodontie verder. En als dat niet hoeft?
Ik zou echt nog eens ergens anders te rade gaan.
Sterkte!

Helen

Helen

16-10-2009 om 10:35

Het went..

Mijn dochter is ook een voortand verloren nadat hij er eentijd grijs in heeft gezeten en ik herken heel erg wat je schrijft, dat haar prachtige kopje dan zolang gemankeerd is. Ik vond het ook verschrikkelijk maar... Het goede nieuws... Het went!! Mijn prachtige dochter had nog steeds haar prachtige kopje met een prachtige grijze tand en later het gat. Ik kijk nu met vertedering terug: o, ja dat gat. Inmiddels is er al even een volwassentand: helaas de ent is destijds beschadigd en de tand staat scheef en is beschadigd met een donkere vlek erop.. zucht... en ook nu weer, het went.

En als niet... een brug of zo zou misschien kunnen als de twee tanden naast het gat volgroeit zijn?

-Wendy-

-Wendy-

16-10-2009 om 10:55

Hier beschadigde tand

Mijn dochter heeft een rare voortand. Er zit een donker vlekje op en bovenaan zit er een soort ribbel. Alsof hij onder het tandvlees vandaan komt ofzo. Aanlegfoutje volgens de tandarts, maar ik baal er zo van. Ik heb dus geen tips voor je, maar herken je gevoel wel. Gelukkig is er zowel bij jouw dochter als bij die van mij uiteindelijk iets aan te doen....

Zus

Ik kan enkel antwoorden op je vraag 5: hoe het is op latere leeftijd.

Mijn zus heeft bij een motoraanrijding stukken van haar 2 voortanden verloren (toen 17). Ze is nu dik 10 jaar ouder en heeft stukken valse tanden. Ik denk dat je dat wel een beetje ziet maar dat komt omdat er een stuk valse aan een stuk echte tand is "gelijmd" (ik ken daar verder geen details van). Verder hoor ik toch nooit van een probleem.
Wel balen trouwens. Een tweede opninie lijkt mij in ieder geval geen overbodige luxe.

sjaan

sjaan

17-10-2009 om 08:22

Bij mij

Ik ben als kind ook al eens zo gevallen dat mijn voortanden eruit waren. Omdat er nog een klein deel zat hebben ze een stuk eraan gemaakt. Die zijn toen later weer een keer gerepareerd om ze later te vervangen voor kronen. Die zitten nu al vanaf mijn achtiende.

Dus als er nog een klein stukje zit van de oude tand, moeten ze er wel wat aan kunnen maken. Zeker omdat de techniek nu toch veel beter is als toen ik acht was...
Lijkt me...toch?

Dus als je eigen tandarts het niet wil doen, zou ik wel naar een andere tandarts gaan. Succes!

Opgeschoven tand

Een neef van mij is ook een voortand kwijtgeraakt. De grijze voortand is op een gegeven moment getrokken. Daarna zijn de tanden ernaast opgeschoven met een beugel. De "nieuwe" voortand is volgens mij toen nog wat opgedikt.
Precies weet ik het niet meer. Het is alweer heel veel jaar geleden.

ilsepilse

ilsepilse

25-10-2009 om 21:33

2 voortanden afgebroken

Bij mijn oudste zoon nu 15 toen 10jr zijn 2 voortanden afgebroken met skateboarden (tja hij deed handenstand op zijn skateboard kwamen we later achter)...
de ene tot bijna tegen de rand, de andere een hoekje.
Bij de Acta Almere hebben ze er een stukje opgezet maar pas als zijn mond/tanden volgroeid zijn wordt er een stiftand bij die ergste tand gemaakt, zo is het al gebeurd dat dat stuk weer afbrak (net voor hij naar Parijs ging met school of tijdens discozwemmen elleboog in zijn gezicht...)
het blijft een plek die breekbaar is ...

T&T

T&T

26-10-2009 om 09:11

Niet doorlopen zonder tanden hoor!

He jakkie wat wordt je afgescheept! ik word er een beetje boos van. Je gebit is je visitekaartje, een van de eerste dingen die mensen altijd zien. Het is echt heeeel slecht voor je zelfvertrouwen om zonder voortanden rond te lopen, geloof me, ik kan het weten.
Zelf heb ik een aantal implantaten, en dat zal voor een kind in de groei nog niet geschikt zijn, maar er zijn zeker meer tijdelijke oplossingen. (stifttand, brug, kroon...)
Een tip: zoek een goede tandarts! een second opinion hierover is echt niet weg, ik denk dat je er nog wel heel blij van kunt worden, want er kan meer.
Suc6 ermee, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.