Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Voor de niet-religieuzen

Wat vertel je je kinderen wat de kerk, de bijbel en G*d & het geloof is ? Ik neig zelf naar agnosticisme en mijn man is eerder a-religieus of zelfs anti-religieus. Ik wil mijn kinderen de ruimte geven daar een mening over te maken op een manier waar mijn man mee leven kan. Tot nu toe zegt hij dat in de kerk sprookjes worden verteld. Ergens zit mij dat niet helemaal lekker omdat het niet echt klopt. Maar ik heb geen weerwoord/alternatief antwoord voor handen .

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

28-09-2010 om 11:30

Anti religieus

ik denk dat je man inderdaad eerder anti religieus is, want anders zou hij niet gaan beweren dat er in de kerk sprookjes worden verteld. Ik zou als eerste met je man om de tafel gaan zitten en overleggen wat jullie belangrijk vinden. Ik heb mijn kinderen ook min of meer in het agnosticisme opgevoed (moest het woord even opzoeken, maar inderdaad, het dekt heel goed de lading, zo hebben wij onze kinderen ook opgevoed)
Ik zou het persoonlijk niet prettig vinden als mijn man zou zeggen dat er in de kerk sprookjes worden verteld. Ik laat liever mijn kinderen zelf bepalen wat zij wel en niet willen geloven. Het komt zo respectloos over naar gelovige mensen, en ik denk toch niet dat het de bedoeling van je man is om dat uit te dragen naar de kinderen toch?

Hier ook

Ik vertel hen dat heel veel mensen in een god geloven, dat die soms zus heet, soms zo. Dat er heel veel verhalen zijn die beschrijven hoe de wereld is ontstaan. En ik lees ze vanalles voor, scheppingsverhalen uit alle windstreken, de Bijbel, vanalles. Grappig genoeg slaat de Bijbel hier e-norm aan, mijn zoon (7) vindt m.n. het Oude Testament prachtig, het Nieuwe hoort-ie liever niet (meer) omdat hij het verhaal over Jezus zo zielig vindt Hij vraagt me vaak of het allemaal echt gebeurd is, en dan zeg ik dat veel mensen geloven van wel. En dan vraag ik wat hij zelf denkt, waarop hij heel trouwhartig vraagt wat ik dan geloof, want dat wil hij ook geloven Maar ik weet het vaak niet, en dat zeg ik dan ook. En als ik iets pertinent niet geloof (schepping aarde) zeg ik dat ook. Man is atheïstischer ingesteld dan ik, die zou idd zomaar kunnen zeggen dat het sprookjes zijn.

Bijbelles

Dochter zit op een openbare basisschool en heeft sinds afgelopen jaar (groep 5) bijbelles. Dit is facultatief. Vonden we erg handig om haar toch wat algemene kennis over verschillende geloven te geven. Zo hoef ik zelf niks te verzinnen

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 13:09

Hier

Ik vertel mijn zoon (8) dat er mensen zijn die vinden dat god/Allah de wereld heeft gemaakt en voor de mensen zorgt. En dat ze samenkomen in de kerk of in de moskee, en dat er van alles in de bijbel of de koran beschreven staat over god etc.
Ook zit hij op een katholieke school waar wel enige aandacht aan religie wordt besteed. Ik moet wel zeggen dat hij nog niet helemaal elegant is met zijn atheistische uitspraken, en hij heeft de neiging om met alle gelovige kinderen in discussie te gaan over het geloof. Dat ontmoedig ik, niet alle kinderen van die leeftijd zijn denk ik toe aan dergelijke discussies.

Starry Night

Starry Night

28-09-2010 om 14:31

Judith

Wij zijn zelf ook niet gelovig, maar ik zal mijn 'waarheid' nooit op zo'n manier aan mijn kinderen verkopen. Het gaat namelijk om meer dan wat jij persoonlijk denkt. Wanneer je aangeeft dat de kerk sprookjes vertelt, dan is dat denigrerend. Dat houdt in dat je je kind opzadelt met een denigrerende kijk op wat anderen (en dus ook mensen in hun directe omgeving) geloven. Dat is niet mijn idee van opvoeden.
Bovendien vind ik het wel erg eenzijdig geloof louter te belichten vanuit de vraag of iets waar is of niet. Rond religies hangt een hele cultuur, waar we ook zelf af en toe deel van uitmaken. Dat lijkt mij veel essentiëler voor een kind om te weten en te leren.
Dat wijzelf nergens in geloven, daarvan maken we thuis geen geheim. Maar dat is met betrekking tot de opvoeding voor ons niet zo heel belangrijk. In actieve zin betekent het dat er bij ons niets aan enig geloof gedaan wordt, dat is alles.
Maar als het over godsdiensten gaat, dan hebben we het over andere dingen. En wat al dan niet waar is, dat vinden we verder dus niet zo heel relevant.

Bastet

Bastet

28-09-2010 om 14:31

En hier

Wij zijn niet religieus.Mijn kinderen zaten wel op een katholieke school,en kregen zodoende wat basiskennis mee.Ik zie dat ook als algemene ontwikkeling,dat je er wat vanaf weet en ook onderscheid weet te maken wanneer beleven van geloof normaal is en wanneer niet(sektes)Ik leer hen respect te hebben voor ieders geloof.
Bastet

Respect

Hier doen we het ongeveer als Anneque. We smullen van de verhalen. Ik probeer ook de waarde van religie en traditie te laten zien, hoe het mensen kan helpen en betekenis kan geven. Ik benoem dat ook, in zaken van leven en dood, of bij dingen in de natuur zoals een onweer of een overstroming. Dus we hebben het er regelmatig over.

Het woord "sprookjes" zou bij mij nooit over de lippen komen.

Overigens is het hier wat anders omdat ik wel nog tegen een kerk aanhang. Mijn man is echt heel anti-kerkelijk. Maar goed, anti-kerkelijk is nog iets anders dan anti-religieus, wat hij eigenlijk ook wel is .... beiden kan imho prima gepaard gaan met respect voor het geloof van anderen.

Annet

Annet

28-09-2010 om 19:05

Robin en god

Met de kinderen hebben wij van Sjoerd Kuyper het boek Robin en God gelezen.
Daarin gelooft Opa in God en Papa niet. Die verschillen worden vervolgens prachtig uitgelegd in gesprekken van Robin met Papa en Robin met Opa. Opa is katholiek en dat was voor ons handig. Dat zijn Opa en Oma ook, van beide kanten.
Maar ook voor andere kanten van het christendom is dit boek handig voor de niet-religieuzen. Het boek laat heel mooi zien welke verschillende waarden mensen hechten aan rituelen, gedachten, geschiedenis en bijbelverhalen.

Verder hebben wij een mooi boekje voor 5-6 jarigen waarin verschillende geloven worden uitgelegd, inclusief het gebedshuis dat ze hebben, specifieke kenmerken, etc.

Wat andere mensen geloven

dat is de kerk etc. Net zoals de islam en een hoop andere geloven. Wij geloven in de evolutietheorie. Iedereen mag geloven wat hij/zij zelf wil en het is erg belangrijk dat iedereen respecteert wat een ander geloofd. Dat leren wij onze kinderen 4 en 6 die in een redelijk multi (on) gelovige omgeving opgroeien. Ze pikken het goed op, welke gebruiken waarbij horen en waarom en ook waarom wij denken dat het anders is.
Het zijn geen sprookjes, het zijn geloven, daar zit een essentieel vershcil tussen. Grote mensen geloven over het algemeen niet in sprookjes.
succes!

Philou

Philou

01-10-2010 om 11:56 Topicstarter

Respect

Ik ben het eens met de opvatting over respect. Daarbij is mijn opstelling altijd een geweest van nieuwsgierigheid: ik heb 'besloten' dat bij mij beter past om te zeggen dat ik mijn leven lang de vraag zal hebben of ik nu geloof of niet. Mijn mening wisselt regelmatig. Vaststaat dat ik niet geloof in religie en religie zie als een vorm van cultuur, gewoontes etc.. Vanuit mijn visie is dat respectvol. Ik vind ook het OT
leuk om te lezen, vooral vanwege de filosofische vraagstukken. Ik zie de bijbel niet als religieus handvat of leidraad. Voor mij is het een boek met verhalen van vroeger die wellicht ook een historische achtergrond hebben. Die vind ik heel interessant.

Aan de andere kant snap ik ook als iemand zegt dat religies vaak niet (per definitie) respectvol zijn naar niet- of ongelovigen. Dat is nog altijd geen reden om zelf niet respectvol te zijn, begrijp me goed. Maar wel om over na te denken wat je daarvan vindt, hoe je daarin opstelt etc. Want ik vind dat een besluit op religieuze redenen om niet in te enten niet kunnen. De vrijheid die de een op religieuze motieven neemt, een belasting voor een ander. Ik bedoel: dat je jezelf allerlei beperkingen oplegt, je goed recht.. maar dat je daarmee een ander belast, daar heb ik moeite mee. Maar als iemand zijn kind niet inent vanwege de gezondheid van dat kind, heb ik daar niet perse dezelfde mening over. Daar worstel ik mee.

Ik denk dat ik bedoel te zeggen dat de 'vanzelfsprekendheid' dat men respect heeft voor (het) geloven niet andersom ook is. Ik vind niet per definitie elke religie respectvol naar ongelovigen. Ik vind het moeilijk me te verhouden naar de disbalans daartussen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.