Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
stans verlinden

stans verlinden

21-08-2009 om 13:16

Voorleesboek voor in groep 1-2

Ik ben op zoek naar een leuk, liefst nog niet te lang bestaand voorleesboek voor groep 1-2. Wie heeft een leuke tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Renata

Renata

21-08-2009 om 17:05

Rintje

Rintje van Sieb Posthuma!!

Rafelkap

Rafelkap

21-08-2009 om 18:21

Kikker en pad

alle verhalen van kikker en pad van Arnold Lobel. Ik vind Rintje meer een prentenboek en die ik noem voorleesverhalen.

Bink en bente

Bink en Bente foppen een reus van Mirjam Gielen

Alle hens aan dek (bette westera)

Alle hens aan dek

Meester Dingemans zegt tegen Peter Paul dat hij een opstel moet schrijven over "Wat ik wil worden en waarom".
"Wilt u dan geen meester blijven?" vraagt Peter Paul... Soms begrijpen de meester en Peter Paul elkaar niet zo goed. Maar als Peter Paul het eenmaal snapt dan vertelt hij in zijn opstel dat hij piraat wil worden.
Piraten zijn sterk en dapper en hebben een papagaai die kan praten en ze hoeven niet naar school en hebben geen vervelende oppas.
De meester vindt het een goed opstel. "Je hebt veel fantasie, je kan wel schrijver worden." zegt hij. Maar dat wil Peter Paul niet, hij wil piraat worden!
Op weg naar huis doet hij zijn opstel in een flesje en gooit het in de vaart.
De volgende dag ziet hij het flesje in het water en haalt het er maar uit, straks vindt de oppas het en dan weet ze dat hij haar vervelend vindt. Maar er zit een briefje in van Kapitein Krauw! Hij is aangenomen als piraat, ze zullen hem die avond ophalen.
Zo begint het spannende avontuur van PéPé (de piratennaam van Peter Paul). Hij schrijft een briefje voor zijn vader, dat hij met de piraten mee is, en wordt 's avonds opgehaald door Hens 1, Hens 2 en Hens 4. (Hens 3 is overboord geslagen.) Kapitein Krauw is een papegaai! Hens 2 is een verstekeling, wat dat is weet PéPé eigenlijk niet, iemand die ver kan steken misschien? PéPé krijgt piratenles en de eerste les die hij leert is; Niet tegen de wind in plassen.
Hij leert enteren, en hij leert dat ook hij bedoeld wordt als de kapitein "Alle hens aan dek" roept en dat piraten gek zijn op chocolademelk met rum. PéPé heeft echte piratenkleren gekregen en een lapje voor zijn oog net als Hens 1, 2 en 4. Hij heeft de tijd van zijn leven.

Ondertussen schrijft hij briefjes aan papa, zoals;

Lieve papa,
Vanavond aten we pannekoeken met spek en stroop
Hens 1 is de scheepskok.
Hij kookt veel lekkerder dan de oppas
Hens 2 is verstekeling en Hens 4 de lichtmatroos
Hij steekt 's avonds alle lampen aan.
Hens 3 was de stuurman maar die is overboord geslagen tijdens een storm, dus niemand weet nu welke kant we op gaan.
Maar dat geeft niet, want op zee zien alle kanten er toch hetzelfde uit.[...]

Het eerste schip dat ze enteren is de Octopus Zeven... Van dat schip heeft PéPé gehoord, zijn vader zei dat daar geld in verdwenen was en dat hij daar naar op zoek moest. Het is een schip voor zieke kinderen. De piraten zijn blij, zij zullen dat geld wel vinden...

Het is een geweldig fanatsierijk verhaal. Je zit af en toe te grinniken om de originele vondsten van Bette Westera. Vooral de verschillende betekenissen van woorden gebruikt ze goed.
Bij het boek zitten twee CD's waarop het verhaal verteld wordt door Frank Groothof. Zoals wellicht bekend, kan hij dat uitstekend. Je zit geboeid naar het verhaal te luisteren.
Barbara de Wolf heeft erg leuke, vrolijke zwart-wit illustraties bij het verhaal gemaakt. Ze doen me af en toe denken aan de illustraties van Fiep Westendorp, er is een zelfde soort humor in haar tekeningen.

ISBN 9789026126116, Hardcover 96 pagina's, uitgeverij De Fontein april 2009
Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf vijf jaar en om zelf te lezen vanaf acht jaar

(van www.leestafel.info)

stans verlinden

stans verlinden

22-08-2009 om 15:22

Leuk

Leuk,
Bink en Bente en Alle hens aan dek en ook Rintje besteld bij de bieb. Van Rintje zag ik ook prentenboeken maar ik zoek meer gewone voorleesverhalen, al zag dat prentenboek er wel al heel leuk uit.
Kikker en Pad heb ik zelf, weer eens uit de kast trekken, is al weer lang geleden.
Leuk, die reacties, kan er nog wel meer gebruiken!

Rafelkap

Rafelkap

22-08-2009 om 15:44

Krik

van Hanna Kraan. Over het eekhoorntje Krik. Lees ik ook vaak voor aan zoon van 4. En uiteraard de verhalen van de boze heks, van dezelfde schrijfster.
En 'van muizensoep tot tranenthee', ook van Arnold Lobel.

Annet

Annet

22-08-2009 om 17:59

Bang mannetje

van Mathilde Stein.
Over een bang mannetje dat zijn angsten overwint en dan een best wel dapper mannetje wordt.
Erg herkenbaar voor kleuters, ook voor groep 3-ers nog leuk.

Meester max

van Rindert Kromhout. Gaat over een kleuterklas. Juf Wendy is ziek, en nu staat het schoolhoofd meester Max voor de klas.

Ook van rindert kromhout

Het grote boek van Merel. Is ook van Rindert Kromhout en is een bundel van verhaaltjes over de belevenissen van Merel, een niet-politiek correct klein meisje. Heel herkenbaar voor kleuters uit groep 1 en 2.

Even een citaat van Querido:

"In dit Grote Boek zijn alle verhalen bijeengebracht die Rindert Kromhout (Prijs van de Nederlandse Kinderjury 1990, Zilveren Griffel 1991) over Merel heeft geschreven, vierentachtig in totaal: over Jantje, het blote buurjongetje dat voortdurend ontsnapt als hij in bad moet; over Jongetje Pongetje, en Ietje en Fietje; over Erikje, die het liefst de hele dag alleen maar vieze woorden wil zeggen; over zo'n grote plas in bed doen dat je bed er als een bootje in kan varen; en over Jolanda, het kastanjeboommeisje, dat altijd probeert de baas over Merel te spelen: Maar ja, dan kent ze Merel nog niet!."

Chris

Renata

Renata

26-08-2009 om 14:56

Ik bedoel de voorleesboeken van rintje

Hoi,

Nog even ter aanvulling op mijn eerste mail: ik bedoel de voorleesboeken van Rintje. Rintje ruikt avontuur en Rintje en zijn vriendjes.

Het leuke van deze boeken is dat Rintje alles meemaakt wat een kleuter ook meemaakt: voor het eerst naar school, leren rekenen, naar zwemles, op vakantie, bang voor een prik bij de dokter, een eigen smaak hebben in kleding, niet willen eten, enz. enz.

Op bol.com kun je een inkijkexemplaar bekijken.

Ik bedoel dus niet de prentenboeken, maar die zijn ook leuk.

stans verlinden

stans verlinden

26-08-2009 om 19:16

Gezien

Ja, een prentenboek van Rintje had ik gezien en was leuk, een voorleesboek heb ik inmiddels gereserveerd en ligt al voor me klaar op de bieb, de andere boeken heb ik ook gereserveerd of al gezien of ga ik nog reserveren.
Ik hou me ook aanbevolen voor leuke/bijzondere prentenboeken die geschikt zijn om in de groep voor te lezen maar die niet zo vreselijk bekend zijn, geen Rupsje nooitgenoeg of zo.

mama75

mama75

28-08-2009 om 17:46

Ik zou wel een kindje lusten

ik zou wel een kindje lusten, van Sylviane Donnio.

Heel leuk prentenboek over een kleine krokodil die niet wil eten. Hij krijgt altijd bananen van zijn ouders en op een dag wil hij die niet meer. Hij zou wel eens een kindje lusten. Zijn ouders proberen vanalles, maar hij wil niets eten. Uiteindelijk gaat hij naar de rivier, waar een klein meisje zit. Hij besluipt haar, maar hij is zo klein dat zij hém oppakt en kietelt. Resultaat: hij rent naar huis op zoek naar bananen.

Tim op de tegels/kleine aap's grote plascircus

Hier zijn de prentenboeken van Tjibbe Veldkamp favoriet. Vooral Tim op de tegels en Kleine Aap's grote Plascircus. Net wat anders dan anders. Altijd een beetje gek en daardoor juist leuk.

Tim op de tegels: Tim mag alleen buiten spelen, maar dan moet hij wel op de stoeptegels blijven. En dat doet hij. Ook als stratenmakers de stoep opbreken en de tegels in de vrachtwagen meenemen, de tegels met een hijskraan op een boot geladen worden etc... Het mooie vind ik dat Tim er heel rustig onder blijft terwijl je ziet dat zijn vader hem in paniek volgt (en door een hond aangevallen wordt, botsingen krijgt etc).

Kleine Aap's grote plascircus: Kleine Aap kan heel goed plassen en begint dus een plascircus. Apelien wil ook meedoen, maar dat mag van hem niet. Maar dan blijkt zij iets heel bijzonders te kunnen: plassen zonder piemeltje! (Ik heb dit boek eens in de metro voorgelezen, dat was toch wel gek! Maar thuis gaat prima .

Rafelkap

Rafelkap

02-09-2009 om 15:18

Max en de maximonsters

een klassieker (Maurice Sendak), verder: "over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft" (Werner Holzwarth) en "de kat van de bakker" (Posy Simmonds)

stans verlinden

stans verlinden

02-09-2009 om 23:06

Ik bedoel...

...een verhalenboek of prentenboek wat leuk is om aan een groep voor te lezen. Geen meekijkboek dus. En dan liefst iets wat niet de helft van de groep al kent. Over een mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept is inderdaad heel leuk maar al zo bekend!
Ik heb al een heel lijstje maar het schooljaar is nog lang, ik sta open voor nog meer suggesties.

Agchie

Agchie

03-09-2009 om 09:56

Dwergjes van tuil

Op het moment lees ik mijn zoon het boek Virgilius van Tuil van Paul Biegel voor. Er zijn meer boeken over de dwergjes van Tuil. Hij vindt het erg leuk (een beetje spannend want hij beleeft veel avondturen) en het zijn telkens verhaaltjes met een goede lengte.

Het boek bestaat al langer, maar het is volgens mij niet heel erg bekend

groetjes,

Agchie

Rafelkap

Rafelkap

03-09-2009 om 12:41

Gruffalo

Wij lezen nu met groot plezier De Gruffalo.
Maar stap eens binnen in een kinderboekenwinkel, of een bibliotheek, daar heb je nog meer keuze.

Ja leuk

gruffalo is idd erg leuk!

daarnaast vind ik Diederik van der Kwaak ontzettend leuk, favoriete boek van mijn dochter (net 5).

overige leuke boeken:
Plons!
platvoetje
Waar is de taart (kijk boek, geen verhaal...misschien niet zo handig in de klas?)

Groetjes
Gruffalo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.