Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

26-02-2010 om 21:34

Voorleesboektip gevraagd (dochter van bijna 9)

Met Tangodochter in korte tijd alle boeken van meester Jaap (Jacques Vriens) uitgelezen, geweldig leuk vond ze deze. Tangodochter houdt nog erg van voorlezen en ik vind het zelf ook heel gezellig, maar heb even geen idee wat we moeten gaan lezen. Heeft iemand nog een tip, bijv. andere boeken van Jacques Vriens of gewoon iets heel anders wat jullie kinderen leuk vonden?
Hiervoor hebben we de Zevensprong gelezen, vond ze ook leuk, andere boeken van Tonke Dragt lijken me nog wel moeilijk, of valt dat mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

26-02-2010 om 22:08

Volgens juf

Ik sprak laatst met de juf van groep 8 en die leest "De verschrikkelijke schooljuffrouw" van Dolf Verroen voor. Ze zei dat de kinderen het een geweldig boek vinden. Er is ook een versie "de verschrikkelijke schoolmeester" van.

Ha, een voorleesdraadje

Houdt ze ook van sprookjesachtige verhalen? Ik zou dan denken aan Paul Biegel en Cornelia Funke. Ik heb net "Thomas en de laatste draken" (Funke) aan mijn zoon voorgelezen, en ik denk dat het goed kan voor een kind van bijna 9. We vonden het allebei geweldig. "Potilla" van dezelfde schrijfster, is ook leuk.
Biegel heeft prachtige boeken geschreven, vaak met humor zonder gewild grappig te zijn. "De rode prinses" is een erg leuk boek voor die leeftijd. Hier vind je meer info:
http://www.paul-biegel.com/boek/index.html
Ik vind Tonke Dragt fantastisch, maar kan niet goed beoordelen of die al "kunnen" met 9 jaar (ik ken ze van vroeger en lees ze hier nog niet voor).
Oja, een tip die ik hier ooit kreeg, van Rodebeuk meen ik, "Scheppingsverhalen uit alle windstreken" van Margaret Mayo. Mooie verhalen, mooie illustraties, echt een aanrader. Ik zal nog ff verder denken.

Tango

Tango

26-02-2010 om 22:14

Pelle

Zijn die andere boeken van Jacques Vriens ook geschikt voor wat jongere kinderen? Of is dat echt voor kinderen van groep 7 en 8?

Tango

Tango

26-02-2010 om 22:15

Puck

Je hebt het over groep 8, maar mijn dochter zit pas in groep 5. Ik zal toch eens kijken in de bieb of dit iets is. Het klinkt wel leuk.

Tango

Tango

26-02-2010 om 22:18

Anneque

Sprookjes vond ze toen ze jonger was altijd erg leuk. Hebben we al een tijd niet meer voorgelezen. Ze houdt ook van Harry Potter, is natuurlijk ook aardig sprookjesachtig. Paul Biegel klinkt wel leuk. Ik ga daar ook eens naar kijken.

Ook

hier ook een dochter van 8 / groep 5. Favoriet zijn Harry Potter (maar ze mag van mij niet verder dan deel 3), en daarnaast Geromino Stilton zoals Sinilind al zei: fantastische boeken, leuk geschreven maar vooral met mooie illustraties, grappige opmaak van de tekst en bij sommige boeken zelfs geuren in de platen verwerkt!
Overigens blijven ook de boeken van Roald Dahl leuk.

Groetjes
Gruffalo

Rieke

Rieke

26-02-2010 om 23:01

Sini

Ja, leuk die boeken hè? Mijn zoon is helemaal into Stilton; giga geitenkaas! Hij heeft er inmiddels 3 bijeen vergaard.

Marie

Marie

27-02-2010 om 09:05

Koning van katoren

Als kind heb ik het verslonden en mijn kinderen hebben er ook van genoten! Zowel Mariedochter van 8 als Mariezoon van 10 vonden het heerlijk.

Mariezoon is nu in de boeken van Wolf de speurhond en Mariedochter leest Mathilda van Dahl.

Ik probeer ook boeken voor te lezen, die ik zelf nog niet had gelezen zoals Brief aan de koning en Kruimeltje. Geronimo Stilton doet het hier ook goed!

Puck

Puck

27-02-2010 om 10:14

Tango

Ik ken die boeken niet, maar ik had het met juf over voorlezen en toen zei ze enigzins verbaasd dat "groep 8 het ook nog leuk vond". Misschien mag je daar uit afleiden dat het boek eigenlijk voor jongere kinderen geschikt is. En als het om voorlezen gaat dan kan je al snel een boek voor oudere kinderen pakken, 1 of 2 jaar maakt dan voor de moeilijkheid van de verhaallijn meestal niet zoveel uit. Zou zeker eens gaan kijken in de bieb.

mover

mover

27-02-2010 om 12:35

Nog wat suggesties:

Rover Hoepsika: misschien is het wat te jongensachtig, maar het is zeker een grappig/spannend verhaal.
Ook leuk is het Sleutelkruid, heel veel korte verhalen die tezamen wel degelijk een heel lang verhaal vormen.
Schiet me ook nog te binnen dat de verhalen van Kleine Kapitein ook leuk zijn; maar mogelijk ook te jongensachtig.
Neem je dochter mee naar de bieb, en laat ze de boeken bekijken, kan ze zelf ook mee kiezen.
Veel voorleesplezier!

Rafelkap

Rafelkap

27-02-2010 om 17:37

Alice in Wonderland (misschien nog iets te vroeg, maar kan wel bijna denk ik)

Cindy

Cindy

27-02-2010 om 18:35

Tonke dragt

Mijn zoon (7 jaar) heeft de Brief voor de Koning van Tonke Dragt verslonden en zit nu middenin Geheimen van het Wilde Woud. Soms lees ik er een stukje van voor, waar hij ook erg van kan genieten. Ook leuk voor jongere kinderen dus!

Tineke

Tineke

27-02-2010 om 19:19

Boeken

Elizabeth Honey met haar Steenstraat-serie is erg leuk, zelf lezen vanaf 10 jaar, maar voorlezen kan misschien wel eerder.
Jacques Vriens met de serie Hotel Korenwolf.
Jaap ter Haar: Lotje (ook al een serie)
Toon Tellegen: alles
Guus Kuijer: Madelief

margje van dijk

margje van dijk

27-02-2010 om 23:17

Alles is al genoemd denk ik

Veel van onze favorieten zijn al voorbij gekomen.

O ja, nog wel iets: Geronimo Stilton vind ik absoluut geen voorleesboek, dat is toch bij uitstek een boek om zélf te lezen, of heb ik het mis? Dat zijn van die ontdekkingsreizen zeg maar, volgens mij moet dat niet opgelepeld krijgen uit de mond van je moeder, maar gewoon zelf lezen. Ze zijn ook helemaal niet moeilijk. Hier lezen al onze kinderen dat nog steeds. Overigens gaat onze middelste morgen koken, naar aanleiding van recepten van Geronimo Stilton (kwam hij me net vragen). Ik ben benieuwd. Spagetti en feeëntaart.

Qua voorlezen heb ik een aardige ervaring intussen, en ook veel gehad aan tips hier op het forum. Wat ik me herinner:
- Cornelia Funke: de dievenbende van Scipio.
- Michael Ende: het oneindige verhaal.
- Tonke Dragt: de brief voor de koning, geheimen van het wilde woud.
- Cornelia Funke: hart van inkt (bij ons v.a. 10 jaar ging prima) en daarna nacht van inkt en web van inkt (daar zit ik nu nog in met oudste van 12).
- alle Harry Potters.
- alle Narnia boeken (zijn die al genoemd?)
- John Fabricius: De scheepsjongens van Bontekoe (enigszins gedateerde taal maar daarom des te prachtig - al uit 1923!) (Ik lees het nu aan 7-jarige, gaat prima).
- Het gouden kompas (heel erg leuk!). Lees ik nu aan 10-jarige.
- Alle boeken van 'de grijze jager', John Flanagan. Ook een absolute aanrader.

Margje

Ook leuk

Van Astrid Lindgren: Ronja de roversdochter.
Tonke Dragt is ook geweldig. En Roald Dahl! Al vond ik Sjakie en de grote glazen lift niet fijn voorlezen. Sjakie en de chocoladefabriek dan weer wel.

Tango

Tango

28-02-2010 om 14:18

Wat we geleend hebben

2 boeken van Jacques Vriens, over groep 7 en 8, heb de titels even niet bij de hand. Tangodochter heeft ze ingekeken en zei dat ze ze leuk vond. Verder ook Dolf Verroen, de verschrikkelijke schooljuf. Is vanaf 9 jaar staat erin. We kunnen dus weer even vooruit. Bedankt voor de tips.
O ja, Geronimo Stilton even ingekeken, er stond 1 boek hiervan. Leek me inderdaad geen voorleesboek, maar meer om zelf te lezen. Ook niet echt iets waar Tangodochter van houdt, denk ik.

De blauwe maansteen

... van Tonke Dragt heb ik voorgelezen toen dochter 9 was. Ze vond het helemaal fantastisch.

Net ontdekt

'Skulduggery Pleasant' van Derek landy, al is 9 misschien nog wat jong voor deze reeks.
Of de 'Modderland trilogie' van Paul Stewart en Chris Ridell.

Magraat

Leuke tip, die Modderlandtrilogie! Ik had er nog nooit van gehoord, maar het ziet er leuk uit.

Modderland

Het is hele leuke Fantasy, erg bizar en grappig. Ben momenteel het derde boek aan het voorlezen. Je vindt ze wel niet meer nieuw geloof ik maar tweedehands kun je ze nog wel vinden, voor een paar euro.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.