Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

14-08-2009 om 21:42

Vraagje over melatonine van sleepzz

Tangozoon, bijna 5 jaar, heeft al vanaf begin van de zomer problemen met inslapen. Sinds we op vakantie zijn geweest is het helemaal problematisch. Als hij om 20.00u in bed ligt slaapt hij met een beetje geluk om 21.30 u. De volgende dag is hij meestal rond 7.45 u. wakker. We merkten dat hij langzaamaan steeds meer slaap tekort kwam en daardoor steeds chagrijniger etc. werd.
Omdat ik veel positieve verhalen hoor over melatonine ben ik hiernaar op zoek gegaan. Eerst bij de apotheek gevraagd, daar hadden ze iets soortgelijks, weet niet meer precies hoe het heette, een middel dat melatonine aanmaakt. De ervaringen ermee leken niet echt positief en het was bovendien erg duur. Daarna bij de drogist gevraagd en daar hadden ze dus melatonine van sleepzz. Tabletjes van o,1 mg. De mevrouw achter de toonbank zei dat ik met 3 moest beginnen.
Thuis las ik gelukkig eerst even netjes de bijsluiter waar in stond dat het niet geadviseerd werd bij kinderen onder de 12 jaar en dat je 1 tabletje per keer moest geven. Het eerste stukje van het verhaal heb ik maar even genegeerd, maar ben dus maar begonnen met 1 tabletje. Tangozoon nam het overigens zonder moeite in en of het nu daardoor kwam weet ik niet, maar hij sliep binnen 10 minuten. Zat ook flink te gapen. Hij heeft het ongeveer 3 kwartier vantevoren gekregen.
Wat is nu jullie ervaring met sleepzz? Hoeveel tabletjes geven jullie. Ik vind het nogal vreemd wat de mevrouw bij de drogist zei, zomaar 3 tabletjes en verder heb ik er echt bij gezegd dat het voor mijn zoon was, die ernaast stond. Daar zei ze dus helemaal niets over, terwijl er in de bijsluiter staat dat niet geadviseerd wordt bij jonge kinderen te gebruiken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Slaapkopje

Slaapkopje

14-08-2009 om 23:26

Zowel mijn dochter (negen) als ikzelf gebruiken af en toe melatonine. Ongeveer een keer per week. Bij mijn dochter ongeveer hetzelfde verhaal als jouw kind. Weinig slaap nodig, tot op zekere hoogte. Op een gegeven moment moet ze een nacht goed slapen. Ik gebruik het als ik een beetje aan het piekeren ben. Of als ik al een of twee nachten onrustig heb geslapen door bijvoorbeeld slecht weer of een ziek kind. Kortom, als ik zeker wil weten dat ik goed doorslaap en snel in slaap val. Voor ons allebei is één tabletje van 0,1 mg voldoende! Op mijn potje staat trouwens dat het onder de twee jaar niet aangeraden wordt. Dus ik denk dat er ergens een tikfout is gemaakt. Maar op jouw of op mijn potje? Wat betreft het advies van de drogist: Maf.

Tango

Tango

16-08-2009 om 13:51

Bedankt

Voor je reactie Slaapkopje. Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal en ik denk dat ik nog maar eens terug ga naar die drogist. Een beetje slordig vind ik als ze mensen zo verkeerd voorlichten.
Ook vreemd dat er bij jou iets anders op het potje staat. Ik probeer het in ieder geval voorlopig met mate te gebruiken.
Verder nog anderen met ervaring met Sleepzzz? Ik ben benieuwd.

Slaapkopje

Slaapkopje

16-08-2009 om 14:07

Moet je eens op de site kijken! (???)

http://www.sleepzz.nl/index.php?cms[categoryID]=55
Hier staat nota bene vier tot zes tabletjes!
Wat ik verder tegenkwam op internet: De visie van Europa versus Amerika verschilt nogal. In Amerika beschouwen ze een dosis van enkele milligrammen als normaal en raden ze het af voor kinderen onder de twee jaar. In Europa hebben we tabletjes van 0,1 mg en is de grens 12 jaar. Om een lang verhaal kort te maken: Als je het af en toe gebruikt voor een kind van vijf, en één tabletje van 0,1 mg is genoeg, is er mijns inziens niets aan de hand.

Rafelkap

Rafelkap

16-08-2009 om 18:41

Gezond?

Hebben niet meer kinderen last met inslapen in de zomer? Mijn zoontje van 2,7 valt ook laat in slaap (ook als wij er bij blijven). We hebben z'n middagslaapje drastisch ingekort, maar nu wel met gevolg dat hij veel moe is overdag. Dus met interesse dit draadje gelezen. Maar er staat: niet bij kinderen tot 12 uur, of op doktersadvies. Dus ik vraag me af of die pilletjes wel zo gezond zijn? Ik durf er niet aan (hoewel het voor ons ouders wel fijn is als ons kind op tijd inslaapt)

Slaapkopje

Slaapkopje

16-08-2009 om 19:16

Nee

Bij mijn dochter is het zomer en winter en al haar hele leven. Een avondmensje. Geen probleem, tot op zekere hoogte.
Bedenk ook dat melatonine een lichaamseigen stof is en dat je maar heel weinig geeft. Althans, ik wel. Nee, ik zie geen problemen.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-08-2009 om 21:05

De kinderartsen en kinderpsychs

geven tegenwoordig het advies aan ouders van ADHD-ers om inderdaad een lage dosering melatonine te geven, las ik onlangs op het Balansforum. Daarmee zou je je eigen lichaam stimuleren om het aan te maken.

Linda99

Linda99

16-08-2009 om 21:37

Pas nog

..was er in de volgende rubriek (6-12 jr) een heel draadje over dit onderwerp.

Wij gebruiken het soms ook. Ik wat vaker dan dochterlief. Zeker nu in de vakantie doe ik lekker makkelijk met bedtijd, ze ligt nu wel maar leest nog. Morgen slaapt ze lekker uit en is weer de hele dag fit. Straks als school begint moeten we dus weer even aankijken hoe er genoeg slaap gescoord kan worden.

Qua dosering is 1 tabletje voor dochter genoeg. Zelf neem ik er 2.

Rafelkap

Rafelkap

17-08-2009 om 14:11

Huisarts

dat het lichaamseigen is wil nog niet zeggen dat het geen kwaad kan. Ik vind het wel een gevaarlijke ontwikkeling dat zoiets gewoon bij het kruidvat te koop is. Ik zou het alleen nemen in overleg met de huisarts. Die weet ook wat een veilige dosering is.
Ik hoor zoveel om me heen dat kinderen in de zomer moeite met inslapen hebben. Is het niet gewoon heel normaal (wel vervelend voor de ouders) en natuurlijk vervelend voor het kind als het overdag moe is, maar moet er nou meteen een pil in?!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.