Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vriendje vaak jaloers

Jongste zoon ( 9 ) heeft een vriendje waar hij mee en van school fietst. Zo nu en dan spelen ze samen, maar het vriendje domineert nogal en dat gaat dus ook weleens fout.
Mijn zoon speelt ook vaak met zijn beste vriendje, zitten op hetzelfde niveau qua spelen etc...overleggen veel.
Nu is het volgende het geval:
Elke keer als zijn beste vriendje ( of een ander vriendje) hier speelt komt het fietsvriendje aan de deur, en wil hij ook meespelen. Vaak gaan ze dan wel samen naar buiten, maar soms willen ze ook wel gewoon met z'n tweetjes spelen zonder het fietsvriendje.
Andersom gebeurt het niet. Als hij een vriendje heeft te spelen dan mag mijn zoon vaak niet meedoen als hij het vraagt, en dan komt hij ook niet aan de deur.
Moet ik hier iets van zeggen, of moet ik het laten gaan.
Ik baal er van, en moest het even kwijt.

Dushi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

14-01-2009 om 19:43

Dat ligt eraan...

tegen WIE wil je WAT zeggen?
Als je je zoon eens confronteert met de situatie en hem vraagt wat hij daar nu eigenlijk van vind en laat nadenken over hoe hij dat probleem (let wel: alleen als hij het ook zo voelt) gaat oplossen;
prima idee

Wil je het vriendje aanspreken waarom niet met jouw zoon wil spelen als hij een vriendje heeft?
Niet doen. Bemoeizorg heet dat!

dushi1

dushi1

14-01-2009 om 21:48 Topicstarter

Koentje

mmijn zoon vindt het ook vervelend, alleen hij weet niet hoe het moet oplossen ( zie draadje: laat over zich heen lopen).
Hij zegt zelf dat hij niet weet wat hij moet zeggen en hoe hij het moet zeggen.
Moeilijk hoor, daarom wil ik hem beschermen en ik weet dat dat ook niet goed is, maar ja.......
Weetje, als het nu sporadisch voorkomt, dan maakt het me niets uit, maar het gebeurt meer dan eens!
Dushi

Dushi1

Gewoon tegen vriendje wat aan de deur komt zeggen dat het niet uit komt, andere keer weer beter. Klaar. Ik zou er zelf niet teveel woorden aan vuil maken. Het vriendje komt toch vragen of hij mee mag/kan spelen? Nou op een vraag wordt niet altijd bevestigend geantwoord, dus gewoon duidelijk zijn, en in dit geval is dat dus nee.

dushi1

dushi1

20-01-2009 om 07:41 Topicstarter

De afgelopen week

heeft hij dus weer bijna elke dag een vriendje mee naar huis, en ondanks dat ik er de vorige week toch iets van gezegd heb ( ja, ben dus toch eigenwijs geweest) vraagt hij op school al aan mijn zoon of hij dan ook mag komen. Gek word ik ervan.
Het jochie heeft zelf genoeg vriendjes, dus het is niet zo dat hij nooit met iemand speelt.
Waarom wil hij altijd meedoen als mijn kind iemand te spelen heeft?? Ik snap dat gewoon niet. Andersom is het zo, dat als mijn kind hem vraagt te spelen en hij heeft al iemand anders, dan vind mijn kind het best en gaat daar dan niet tussen zitten.
Ik moest het toch weer even kwijt!!

Dushi

Dushi1

"Je zoon laat over zich heen lopen" zeg je. Maar als ik je verhaal lees dan denk ik: "Dushi laat over zich heen lopen." Dit is niet gemeen bedoeld. Maggietel heeft een prima tip gegeven waar je niet op reageert.
Je kan toch gewoon "nee"zeggen tegen het vriendje? Ik zie echt het probleem niet.
"Je wordt er gek van" en "Ik snap het niet." Je laat je toch niet manipuleren door een snotneus? Je hoeft de redenen van het jongetje niet te weten. Je zegt gewoon "Nee". Je zoon laat niet alleen over zich heen lopen, jij ook.

christa

christa

21-01-2009 om 20:48

Mijn dochter ook..

Mijn dochter van 10 heeft een vriendinnetje die vreselijk claimerig is naar mijn dochter toe. Mijn dochter krijgt gewoon geen kans om met een ander kind te spelen, constant zit zij er tussen. S'morgens voor school als ze mijn dochter komt halen zit ze al te fluisteren 'vanmiddag met mij spelen" zodat ze alweer een afspraak heeft met mijn dochter en mijn dochter durft geen nee te zeggen. Eerlijk gezegd kan ik het kind niet meer zien. Het is mischien niet goed maar ik probeer ze zoveel mogelijk uit elkaar te houden. En als mijn dochter niet voor zichzelf op kan komen dan moet ik mischien maar eens met de moeder van dit vriendinnentje praten, normaal doe ik dit niet snel maar die moeder doet het zelf ook altijd. Als haar iets niet aanstaat van mijn dochter krijg ik het ook gelijk op mijn bord!

dushi1

dushi1

22-01-2009 om 14:47 Topicstarter

Christa

dat is dus precies wat ik bedoel.
Mijn zoon wordt ook geclaimd door dat vriendje, en hij heeft een flinke babbel, is zeer bijdehand en ronduit brutaal.
Tja, ik vind niet dat ik over me heen laat lopen zoals Wil40 suggereert. Ik heb het jongetje meermaals nee verkocht, zonder resultaat, dus heb ik de laatste keer er wel iets van gezegd.
Als mijn zoontje even geen speelafspraak heeft, dan zie je hem niet, da's toch ook raar?? Alleen als hij iemand te spelen heeft, dat snap ik dus niet!!
Dushi

MaximeM

MaximeM

26-01-2009 om 09:48

Gewoon zeggen dushi

Hoi,

Als je zoontje de volgende keer thuiskomt met beide jongens dan zeg jij gewoon tegen het fietsvriendje, sorry fietsvriendje, vandaag heeft mijn zoon maar een vriendje anders wordt het veel te druk. Meteen richting buitendeur bonjouren en zeggen, kom jij dan de andere keer spelen goed?? En gewoon wegsturen! En als het op de andere manier gaat, dus zoontje speelt al met een vriendje en het fietsvriendje staat ineens aan de deur dan blijf je gewoon in de deuropening staan en zegt dat het vandaag niet kan omdat je zoontje al een vriendje heeft om te spelen. "dag fietsvriendje, tot morgen hé' en hup de deur weer dicht. Ik weet niet wat jij doet als je nee verkoopt zonder resultaat?? Wat gebeurt er dan, loopt fietsvriendje om jou heen gewoon naar binnen ofzo?
Hier gebeuren deze dingen zo vaak en ik stuur ze gewoon (vriendelijk maar resoluut) weg, gaat heel makkelijk hoor.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.