Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Yvon

Yvon

28-08-2011 om 21:52

Vriendjespolitiek bij clubjes

Ik heb 2 kinderen die graag sporten: hockey en voetbal. Ze doen het beide graag en willen niets anders. Bij het plaatsen in groepen gaat het bij de hockey er vooral om uit welke hockeyfamilie je komt en/of welke zaak (sponsor) je hebt. Wij dus niets. We zijn aardig, halen koffie, zeggen mensen gedag en doen normaal maar we krijgen 0,0 reacties terug. O.k. we worden niet compleet genegeerd maar krijgen nog net antwoord. Ze laten ons echt voelen dat we niet een van hen zijn en ook nooit zullen worden. Er worden speelafspraakjes gemaakt maar niet met mijn dochter. Ik moet altijd met anderen een gesprekje aanknopen; er komt nooit eens iemand naar mij toe. Toevallig hockeyt ze goed en wordt ze ook dit jaar weer in een goed team geplaatst. Maar ik voel me er zo ongemakkelijk. Hoe ga ik hiermee om zonder dat ik er zelf last van heb? Ik wil graag dat ze ook de volgende jaren in een goed team terecht komt maar zie en voel dat zij meer haar best moet doen dan anderen. Ik begrijp ook wel dat een kind uit een hockeyfamilie goed kan hockeyen maar dat hoeft niet altijd. Bij de voetbal zie ik ook wel vriendjespolitiek en komen 'zoontjes van' toevallig in goede teams maar gelukkig is het daar stukken minder dan bij de hockey. Het zal me al deugd doen als iemand dit herkent zodat ik weet dat ik niet gek ben maar waarschijnlijk wel in de minderheid.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Van alle tijden

Heel herkenbaar. Toen ik zelf op tienjarige leeftijd in het Gooi kwam wonen, vanuit een dorp in Noord Holland, moest je zelfs nog op de ballotage om lid te worden van de hockeyclub. Het kostte mijn moeder grote moeite mensen te vinden die wel voor mij wilde tekenen, want wij woonden wel in een aardige buurt, maar mijn vader had (gruwel) een creatief beroep en was geen advocaat of notaris. Mijn vader heeft speciaal voor mij een scheidsrechtersdiploma gehaald (de schat) zodat we er een beetje bij zouden horen, maar het lukte in het begin maar matig. Ik zat wel in het eerste (kon hard slaan en goed verdedigen) maar ik heb op een gegeven moment zelf gevraagd of ik een team lager mocht. Dan zat ik namelijk niet meer bij die snobs uit hockeyfamilies, maar bij kinderen zoals ik, die er ook niet echt bijhoorden. Dat bleek een gouden zet: ik heb nog jaren gezellig gehockeyd. Overigens waren er wel veel rijke hockeymoeders die zich uit onvrede over hun huwelijk aan mijn (inderdaad erg leuke) vader probeerden op te dringen, maar dat moest wel stiekem.
Ik woon nu weer in hetzelfde dorp, maar mijn dochter ziet niks in hockey. Dochters van vriendinnen wel en die lopen tegen precies hetzelfde aan. Er is echt helemaal niks veranderd. Het zijn nu de kinderen van de meiden waarmee ik in het eerste zat, die nu weer andere kinderen buitensluiten. De moeders doen vrolijk mee door iedereen die buiten hun kliek valt te negeren.
Accepteer maar gewoon dat het zo is, je verandert ze echt niet. Bovendien: wil je echt meedoen aan een gesprek over uit welk land je het beste een nanny kunt halen? (Uitkomst: Philipijnen, die zijn gewillig en lief voor kinderen. Ik verzin dit niet!!!). Of invallen in een klaagzang dat zo'n muts door de recessie DRIE jaar met een nieuwe auto moet doen voor ze een nieuwe krijgt, in plaats van twee?
Die dames kijken op je neer, dat zijn ze zo gewend, al vanaf de tijd dat ze zelf kind waren en hun ouders neerkeken op het plebs dat niet uit een familie met oud geld kwam. Ik heb vaak genoeg gezien dat zo'n vrouw door haar man in de steek werd gelaten voor een jongere versie en dat bleek dat manlief zijn bezittingen zo had afgeschermd dat zij in een klein huisje terecht kwam met haar twee/drie/vier tot op het bot verwende monsters en haar verharende labradors. En dan wordt ze door de vrouwen die ze als haar vriendinnen beschouwde keihard uitgekotst - armoede is namelijk besmettelijk! Denk daar maar aan als je weer eens op de club bent en maak er een spelletje van om te bedenken wie dat lot het eerst zal ondergaan.
Tot zover de frustraties vanuit hier, haha! Ik ben heel gelukkig met mijn eigen vrienden, die meer 'mijn soort' zijn. Zorg dat jij dat ook bent, je hebt die mensen echt niet nodig! Laat je dochter lekker hockeyen, ze hoeft geen vriendinnen te worden met haar teamgenoten. Vriendinnen vindt ze wel in de buurt of op school.

Stoepkrijt

Hahaha....heb genoten van je verhaal...heel erg bedankt!

Clementine

Clementine

29-08-2011 om 16:03

Tja lachen.....

Ik vind dit vooral allemaal heel triest.
Is totaal niet mijn wereld (gelukkig)......

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2011 om 16:21

Yup

En het is met iedere sport/team/groep/klas zo. Zo werkt de mensheid nou eenmaal. Kantoorpersoneel zit in de kantine ook niet bij de man uit de fabriek.

Tirza

Hier ook hoor

Hoi, bij de voetbalvereniging van zoonlief en korfbal van dochterlief is het niet veel anders. Het gebeurt ook wel dat kinderen in hogere teams spelen, puur omdat pa/ma daar de trainingen verzorgt. Maar goed, mede door diezelfde pa/ma zijn er uberhaupt trainingen en tenslotte stoelt het verenigingsleven meestal op deze vrijwilligers.
groetjes

Fiorucci

Fiorucci

30-08-2011 om 07:09

Ohja hoor

Ik was gisteren op de infoklas van groep 8. Drie moeders, degene met de grootste mond, hebben zichzelf alweer uit geroepen tot klassenouder. Waarom dat er drie moeten zijn is mij een raadsel, hoor, maar goed, ik zit lijdzaam mijn allerlaatste basisschooljaar uit..

Haha, pas maar op fiorucci

Ik hoorde laatst van een vriendin die haar dochter vorig jaar op een nogal kakkineuze basisschool in groep 8 had, dat het groepje Leco-klassenmoeders had bedacht dat het afscheid toch wel heel bijzonder en speciaal moest worden. Ze hadden een knetterduur restaurant afgehuurd voor de kinderen van groep acht en hun ouders. Gezellig 'onder ons' zonder andere gasten in het restaurant. De jongens moesten in pak, de meisjes in cocktailjurkjes. Van te voren werden de meisjes gekapt en opgemaakt door een betaalde kapster en visagiste en aan het einde van het vijf gangen menu was er voor iedereen een goodiebag met luxe artikelen. De kosten werden natuurlijk hoofdelijk omgeslagen: 150 euro per persoon. Dus kind + papa + mama = 450 euro. En daar komen dan je kleren nog bij als je die niet hebt. En iedereen vond het ZO'N leuk idee! Ik was blij dat ik niet voor die keuze was gesteld, ik geloof dat ik het niet had gedaan. Gelukkig gingen wij bij dochters school op het plein eten waarbij iedereen wat meenam en school voor drinken zorgde. Ik geloof dat het me 7 euro heeft gekost om een heerlijke pastasalade te maken. 3,50 per persoon dus voor mij en dochter

Toch maar even zo

Toch maar even zo

30-08-2011 om 11:15

Da's zelfs op school

Net zoals Fiorucci schrijft. Al gaat het hier dan niet om klassenmoeders, maar om kinderen die iets mogen voordragen, in de leesjury mogen, de hoofdrol krijgen in een toneeltje, etc. En zij staan ook altijd op de foto's die er gemaakt worden en die worden opgehangen. Sommigen staan er echt bijna nooit op, anderen gewoon echt altijd! ALTIJD dezelfde !

Fiorucci

Fiorucci

30-08-2011 om 11:51

Stoepkrijt

Ik heb mazzel, traditie is hier een grote bbq op school, georganiseerd door school, maaar ik zal alert blijven..)

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2011 om 15:40

Fiorucci (licht ot)

Hahahhaa pas maar op, straks zit je in je cocktailjurk sjiek te wezen O men o men o men, wat gaat het toch slecht in Nederland. Dat denk ik ook altijd als ik hier langs de jachthaven loop.

Tirza

Vic

Vic

30-08-2011 om 22:46

Klassenouders (o.t.)

Ik hoorde vanavond op de info-avond van groep 3 dat we dit jaar twee klassenvaders hebben. Wanneer die dan gekozen zijn is me niet helemaal duidelijk (achterkamertjespolitiek), maar ik vind het wel prima zo. Die twee vaders waren vorig jaar de verkeersouders, en ze zitten lekker in hun rol.

joos

joos

31-08-2011 om 00:03

Klassenouders (ook ot)

Is klassenouder zijn dan zo'n erebaantje? Ik ben hier vorig jaar voor gevraagd door de juf. Bij ons op school houdt het niet meer in dan alleen maar vervoer regelen als de kinderen ergens heen gaan. Cadeautjes voor verjaardagen regelen alle ouders zelf, voor een trouwerij/afscheid/geboorte regelen de andere leerkrachten het. Wat doen de klassenouders dan bij andere scholen dat dit kennelijk een gekozen iemand moet zijn?

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2011 om 07:01

Joos

Nee, geen idee, maar wel vreemd dat ik het zo en passant hoor, kiezen zou ik wat ver vinden gaan, maar dat ouders zichzelf uitroepen ook.

Fiorucci

Fiorucci

31-08-2011 om 12:34

Turnmoeder

Ja, dat is het aparte; deze moeders kunnen niet wachten, met zijn drieen zijn ze zelfs! En ik weet het is een grote groep, 33 kinders, maar hemel, overdrijven is ook een vak....

Hier een luie turnmoeder

Hier zat jongste eerst ook op zo'n fanatieke club. Daar hadden ze voor 'talenten' speciale extra trunlessen op de zondagochtend (!!!) en in andere plaats op 40 km afstand (ja gekke henkie) en alleen voor kinderen die die extra training nodig hebben.
Jongste kwam daar ook voor in aanmerking......want zat hoog in haar divisie en zou dan een divisie hóger kunnen doen. Dus werden wij gewoon ingedeeld. Jongste wílde dat helemaal niet en ik al helemaal niet......
En ik verzande in een discussie met andere ouders waarom wij dat niet wilden...want ach, zoveel gerij was het niet, want ze reden om en om en ach, dat geld dat het kostte dat kon wel 'geregeld' worden en bla,bla,bla en om er van af te zijn kapte ik de discussie ook af met als reden dat 'wij' (dochter en ik) er gewoon geen zín in hadden. Tijden later, kind zat allang op een andere minder fanatieke club..........kwam jongste thuis met een boos hoofd uit school want een meisje uit een andere klas had beweerd dat ik 'lui' was. Er was een ruzie/discussie ontstaan tussen voor en tegenstanders van mij als 'luie moeder' en de reden was dat ik 'lui' was.....Dat ik geen zin had om dochter op zondagochtend te brengen naar de extra turnttrainingen (toptrainingen, alleen het wóórd al). En tja daar stond jongste nog wel iets van bij...dus die was daar een beetje sprakeloos van (en boos). En de moeder van dat meisje had het háár verteld (nou ben je dan maf of niet?) en het was écht waar en écht gebeurd. Jongstes geheugen opgefrist en me ingehouden om belachelijke dingen over dié moeder te zeggen en gewoon gezegd dat ze het maar vooral moest beamen en moest zeggen dat ik dan wel lui was, maar dat zijzelf véél getalenteerder was.
Daar had het meisje diezelfde middag niet van terug.
En een half jaartje later die moeder ook niet toen jongste háár dochter versloeg bij de regionale kampioenschappen. En niet zo'n beetje ook. Ik kon het alleen niet laten om ergens in de kantine semi tegen bekenden te zeggen dat het oneerlijk was dat luie ouders getalenteerde kinderen kregen en fanatieke ouders nou eenmaal niet zulke getalenteerde. Tralala. Wel zo dat die moeder het zou horen. En met grote grijns natuurlijk.
Ze werd alleen erg rood..........
Heb nooit meer wat gehoord van die moeder of dat dat meisje zulke opmerkingen had.
groeten albana

liora

liora

31-08-2011 om 15:11

Klassenouders

Is hier ook een erebaan!! en wat doen ze:
- ze sturen mail door van de juf aan alle ouders
- maken een schema voor het luizen checken
- vragen hulp aan ouders als extra hulp nodig is
- zamelen geld in voor cadeautje aan het einde van het jaar
- innen een jaarlijks bijdrage (blijkbaar niet voor dat cadeautje)
- helpen in de klas tijdens het kerstdiner
- mogen mee op kamp of schoolreisjes (ook al een erebaan)
- organiseren soms een borrel voor de ouders.

Ben dolblij dat dit blijkbaar een erebaan is, want ik zit er niet op te wachten. Op de vorige school van mijn zoon, een veel zwartere school, smeekten ze inderdaad of je klassenouder wilde worden.

Liora

Mr leden

Nou ik heb 10 jaar in de m.r. van kinderens basisschool gezeten en vond het bepaald geen erebaantje. En sterker nog ik heb me er alleen maar in laten praten omdat er niemand anders te vinden was (en had ervaring als o.r.-lid dat wilden ze er wel graag bij).....
Als zich een ander had aangediend had ik gráág een stapje terug gedaan hoor...
Maar jongste had wel de hoofdrol in de musical....maar die was gewoon door loting bepaald. Elke rol werd verloot en alleen als je 'm won mócht je ertegen ja of nee zeggen.
Jongste won dus de hoofdrol en zei ja...
En ik twijfelde nog wel of dat wel een goed idee was. Want kind is totaal niet muzikaal zoals d'r zus (die overigens géén hoofdrol had...hahaha). Maar ze wilde het zo graag....nou oke, dus.
En het resultaat viel ook best mee, ze stond niet voor joker, maar zong best leuk (voor haar doen, hahaha).
Of het jaar erop misschien weer opnieuw een kind van een m.r. lid de hoofdrol heeft gehad, had ik totaal geen idee van..........Als je kinderen van school zijn mag je ook geen m.r.lid meer zijn
Maar het zou zomaar kunnen.
Dat het geen opzet was weet ik zeer zeker, want de uitdeler/verloter van de musicalrollen (leraar andere klas) had behoorlijk de schurft aan mij, want ik had een keer geklaagd (nou ja, ook nogal) over zijn functioneren dat écht bedroevend was.
Hij had het iedereen méér gegund dan juist mijn dochter, dat weet ik wel zeker....Maar ja, als zo'n lot dan in kinds handen is en die staat al springend op tafel kan je moeilijk ontkennen dat zij 'm heeft hé?
M.r. lid is juist een zeer oneervol baantje....de directeur ziet je niet graag, een heleboel leerkrachten niet en misschien zijn ouders ook wel ontevreden over je.En het is gigantisch veel werk wil je het goed doen.
Ik heb op het v.o. dan ook succesvol bedankt voor dit erebaantje....gelukkig!
groeten albana

Vic

Vic

31-08-2011 om 21:16

Geen erebaantje

Ik zou echt geen klassenouder willen zijn. Mijn berichtje was vooral omdat ik het zo lekker roldoorbrekend vond dat we twee vaders als klassenouder hebben. En het werkt wel goed hoor. Alle moeders zijn erg gecharmeerd van hen, dus misschien wel eerder bereid om bij te springen als knutsel- of verkeersouder.

Ben net vanochtend gevraagd als klassenouder

Kan ik, gezien de discussie hier, die rol nog wel accepteren ?
Ik ga het gewoon doen hoor, leuk, klassenouder van groep 8 van zoon. Ja, het is veel geregel en gedoe, zeker dit jaar, maar wel ook leuk om te doen. Ben vorig jaar ook al klassenouder geweest van de groep van dochter, mijn ervaring is juist dat de relatie met zowel leerkrachten als met de andere ouders intensiever wordt. En ik vind dat leuk. En soms ook nuttig. Maar het is bij ons op school gelukkig niet zo dat je als klassenouder of als kind van wordt voorgetrokken. Wel voel ik me eerder verplicht zelf ook op te komen draven bij allerlei activiteiten .
Nou ja, ik ga er gewoon weer wat leuks van maken. Zeker in groep 8 vind ik dat er veel leuke dingen moeten worden georganiseerd. Klassenfeesten, jaarboeken, uitstapjes...
Engeltje

Liora

"Op de vorige school van mijn zoon, een veel zwartere school, smeekten ze inderdaad of je klassenouder wilde worden. "

Dan was-ie nog niet zwart genoeg Op de school van zoon zijn helemaal geen klasseouders. Althans, niet in groep 1/2 (hoop niet dat mij volgende week een onaangename verrassing wacht )

Groeten,

Temet

Jeda

Jeda

01-09-2011 om 13:48

Gelukkig hebben wij

geen klassenouders en ik begrijp dat fenomeen ook niet. Hier komt een intakelijst te hangen voor diverse activiteiten en je kan daar op intekenen en anders gaat het via de nieuwsbrief.

Fiorucci

Fiorucci

01-09-2011 om 15:54

Oh tuurlijk

Als je dat leuk vindt moet je het absoluut doen. Mij gaat het om het feit dat deze dames zich op dag 1 direct opgeven, met zijn drieen nog wel, en vervolgens het hele jaar rondlopen met een air alsof ze de directrice zijn. Die verwaand en vervelend doen als je, behalve een euro doneren voor het gezamelijke kado, het in je hoofd haalt zelf nog een kleinigheidje te laten uitzoeken door je kind.

Klasseouders

Hebben wij ook niet op onze witte school. En gelukkig zit dochter alleen op sportclub voor kinderen met een motorische achterstand en daar zijn alle ouders reuze aardig voor elkaar, allemaal blij dat hun kind leuk mee kan doen.
Loes

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2011 om 07:09

Witte/zwarte school

Zien jullie werkelijk verband tussen klasseouders en zwarte of witte scholen? Ik vraag me af of die er is, dochter zit op een behoorlijk witte school met veel hoogopgeleiden.

liora

liora

02-09-2011 om 08:27

Nee

Fio,

Het is meer dat er op een zwarte school meer wordt gesmeekt want niemand wil, en op een witte school is het een erebaantje.
Overigens moesten wij 10 euro aan het begin vh jaar betalen en voor een cadeau voor de twee juffen nog eens 5 euro.

Ze kregen dus beide een cadeau van 75 euro. Echt overdreven vond ik. Heb ik ook meteen gezegd maar dat werd weggewuifd.

Liora

Tijgeroog

Tijgeroog

02-09-2011 om 09:10

20 euro?

Liora, wat wordt er dan gedaan met die andere 10 euro?

Ik was afgelopen jaar klassenmoeder, het enige dat we gedaan hebben is een verjaardagscadeau regelen. Dat was een euro voor beide juffen samen. We hebben een (twee) "vriendenboekje" gemaakt en voor allebei een boek gekocht met dingen die ze in de klas kunnen doen, voor allebei iets wat echt bij ze past. Vrij weinig geld, maar ze waren er echt blij mee.

Ik heb ook wel geholpen bij andere activiteiten, maar dat had ik ook gedaan als ik geen klassenmoeder was. En er was niet heel veel animo voor, ik wilde het wel doen en een andere moeder later ook, dus hebben we het samen gedaan. Wel gezellig en ik heb er een leuke vriendin aan overgehouden.
De school hier staat in een gemiddelde vinexwijk, is redelijk wit en ik denk iets hoger opgeleid dan gemiddeld, maar wel een aardige mix.

Fiorucci

Ik vermoed wel een verband. Zoon zit op een zeer zwarte school. Er zijn ouders die uitstekend Nederlands spreken, maar er zijn ook veel ouders die dat niet doen. En dan zitten er ook nog kinderen van verschillende achtergronden in de klas. Je kan dan wel een klasseouder met Marokkaanse achtergrond en eentje met Turkse achtergrond zoeken en die kunnen dan Nederlands praten met degenen die dat kunnen en Marokkaans resp Turks met de ouders van die komaf, maar er zitten ook een Bengaals jongetje en een Slowaaks meisje in zoons klas, om maar eens wat te noemen, en wat moet je daar dan weer mee?

Maar hé, je kan ook gewoon niet aan die onzin meedoen, en als de juf haar verjaardag viert een paar dagen van tevoren een briefje in alle tassen stoppen: op die dag viert juf haar verjaardag en doen we spelletjes. En dan komen er van de 24 kinderen misschien een paar niet met een cadeautje aanzetten, en dat is de juf dan ook een biet.

Op deze school wordt een beperkt beroep op ouders gedaan, maar het komt wel voor (m.n. schoolreisje, theaterbezoek). Dat soort dingen wordt dan ruim van tevoren aangekondigd door middel van een aparte brief in de tassen en een mededeling op de deur van de klas. Werkt heel behoorlijk, geen gemier met klasseouders.

Laten we wel zijn, in onze tijd waren er ook geen klasse-ouders en toen was de juf ook jarig.

Groeten,

Temet

Fianna

Fianna

02-09-2011 om 10:05

Temet

' Laten we wel zijn, in onze tijd waren er ook geen klasse-ouders en toen was de juf ook jarig.'

Ik ben intussen bezig met de derde basisschool voor mijn kinderen en heb nog nooit een klassenouder meegemaakt. Volgens mij zijn er dus genoeg scholen waarbij het fenomeen niet voorkomt en inderdaad ook op deze scholen is de juf (of meester) jarig en wordt het gevierd

Fianna

Da's mooi. Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben: doet jullie school een erg groot beroep op ouders? Ik vind het op deze school dus erg prettig gaan: ten eerste is er een kalender waarin alle studiedagen en alle belangrijke gebeurtenissen al aan het begin van het schooljaar vermeld worden, en ten tweede wordt niet van ouders verwacht dat ze om de haverklap voor iets komen opdraven. Kortom: school regelt in hoge mate de eigen zaakjes. En zo hoort het naar mijn idee ook.
Is dat bij jullie ook zo?

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2011 om 11:27

Hier sinds kort

Ik loop al 16 jaar rond op de school van mijn dochter, ben een van de fossielen daar, het fenomeen klasseouders is iets van de laatste twee jaar. Ik zie echt de toegevoegde waarde niet, en al helemaal niet dat er drie ouders nodig zouden zijn,zoals in de klas van mijn dochter. Voorheen en nog steeds werd hulp van ouders gevraagd via een formulier aan het begin van het jaar, en gaandeweg het schooljaar via de nieuwsbrief, dus daar is het niet voor nodig. Maar zoals ik al zei , deze moeders riepen zichzelf uit...zucht...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.