Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Waar gaat zoon in balletten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2009 om 22:21

Zeker doen

Ik zou mijn zoon gewoon een roze balletpakje geven als hij dat zou willen. De angst van sommigen hier (dan wordt hij gepest), vind ik ongegrond. Het gaat om kleuters! Als er al wordt gepest, dan kan een juf daar héél eenvoudig een einde aan maken. En wie zegt dat 'een roze pakje voor jongens niet hoort'? Gewoon lekker laten doen. De meisjes vinden het vast heel gewoon, en anders zijn ze er snel aan gewend. En zoonlief wil vast op enig moment echte jongens danskleding. Om wat voor reden dan ook.

Gallifrey

Gallifrey

16-06-2009 om 22:50

IJsvogeltje

IJsvogeltje schrijft: "zoonlief wil vast op enig moment echte jongens danskleding. Om wat voor reden dan ook."
Waarom ga je daar van uit?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2009 om 23:00

Gallifrey

"Waarom ga je daar van uit?"

Omdat het mens-eigen is om je (in de loop der tijd) aan te passen aan de heersende conventies. Je leest hier wel vaker dat kleuterjongetjes graag een rok of jurk willen, of roze frummels in hun haar. Als ze iets ouders zijn, willen ze dit oer het algemeen zelf absoluut niet meer. En daar heb je volgens mij geen verbod van ouders voor nodig. Maar er zijn uitzondering, en misschien wil de zoon van Minna de rest van zijn leven in een roze balletpakje blijven dansen. Dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Gallifrey

Gallifrey

16-06-2009 om 23:15

IJsvogeltje

Ik ben zo'n uitzondering en mijn ouders hebben jáááren gewacht tot het overging. Vandaar mijn reactie...
Overigens, MariaRosa ik heb het hier ooit met jou over gehad, met een andere Nick. Ik hoop dat het goed gaat met je dochter.

MRI

MRI

17-06-2009 om 15:15

100%mama

`Het gaat erom dat ieder zijn eigen mening mag vertellen, wat ik in deze dan ook eerlijk doe.`

ja, ik ook`: kinderen van ouders die zeggen dat bepaalde kleren niet horen voor een jongen of meisje pesten mijns inzies eerder en hardgronder transgenderkinderen dan anderen.
Jouw kind niet natuurlijk. )smile

nou pakze he

zon

zon

18-06-2009 om 09:57

Dat denk ik ook

Als kinderen van jongs af aan te horen krijgen dat roze een kleur voor meisjes is zullen ze deze mening eerder op andere willen overbrengen en dit kan al snel ontaarden in pesten omdat het stelselmatig overbrengen van een mening waarmee je een ander kan kwetsen nu eenmaal ervaren kan worden als pesten. Deze pesters weten niet beter want zij hebben dit van hun ouders geleerd en brengen die mening gewoon weer over op anderen. Onbewust maak je als ouder dus een pester van je kind als je dergelijke meningen zo stellig brengt. Niet omdat je kind wil pesten wordt het een pester maar omdat hij of zij een van de ouders geleerd feit overbrengt en daarmee anderen kwetst.

Maylise

Maylise

18-06-2009 om 20:22

Ja, heel jammer

Ik vind het ook heel erg dat de maatschappij zo dwingend is en mensen zo opsluit in hun gender rol. Ik vind het altijd zo leuk om die ongedwongenheid te zien in kleine kinderen. Hoe ze er gewoon nog voor uitkomen wat ze leuk vinden en wat ze mooi vinden. En dan een paar jaar later zijn ze al zover geconformeerd meestal dat ze alles wat de groep afkeurt voor hun sexe stom vinden. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Een klein jochie hier in de buurt liep tot vorig jaar graag in princessenjurken rond met veel glitters en haarbanden in zijn haar. Nu zit hij op school en hebben de andere kinderen gezegd dat het stom is en nu durft hij daar niet meer mee te lopen. Hij zegt nu zelf ook dat jurken stom zijn en voor meisjes. Jammer, dat verlies van zichzelf waar we allemaal last van hebben.

Maylise

Tineke

Tineke

18-06-2009 om 21:41

Maar (zwaar o.t.)

Ik heb me bij mijn kinderen, en familiekindjes, altijd enorm verbaasd over hoe jongetjes uit zichzelf kozen voor auto's en de meisjes voor poppen. Ik had het echt hartstikke leuk gevonden, mijn zoon met poppen, mijn dochters met auto's, maar no way, daar lag hun belangstelling absoluut niet, zo klein als ze waren.
Dus sluit ik me maar gewoon aan bij hun voorkeuren, hun keuzes en hun smaak. Ik vind alles goed.

Pesten

Mijn ervaring als gepest kind is toch ook echt dat kinderen die van huis uit heel erg meekrijgen 'hoe het hoort' veel sterker oordelen en ook eerder geneigd zijn om te pesten.

Ik vind de term 'wel meedoen, niet meelopen' een hele sterke. Maar goed, mijn ouders zijn ook vooroorlogs...

MRI

MRI

18-06-2009 om 23:24

Ja kaatje

Aansluiten bij de voorkeur van het kind is natuurlijk altijd goed. En dat doe je als moeder van een genderdysfoor kind ook natuurlijk.
En en die zin is het idd grappig zo sterk als deze kinderen weer een voorkeur hebben voor zaken die lijken te horen bij het geslacht waarin ze niet geboren zijn.
Maar aansluiten bij de keuze van het kind is dus niet vertellen 'hoe het hoort' en 'hoe het niet hoort" maar het tegendeel in mijn ogen

MR

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.