Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Waarom gaat 's ochtends alles zo langzaam?

Hebben jullie dat nou ook? Twee toch al redelijk grote kinderen (11 en 8) en dan toch iedere ochtend achter ze aan moeten zitten om ervoor te zorgen dat ze op tijd klaar zijn voor school. Echt alles moeten we voorkauwen en dan voortdurend aansporingen roepen (schiet op, schoenen aan, we moeten zo weg, werk eens door, niet achter de pc, nee, geen boek lezen nu, heb je je tanden al gepoetst?). Ik word echt helemaal kriegel van ze, maar ook van mezelf. Hoe zorg ik er nou voor dat dat ochtendgedoe wat soepeler loopt, zonder dat ik als een soort boeman door het huis stamp en zonder dat ik de dag begin met een humeur ver beneden peil? Hoe doen jullie dat?
Ik heb zelf vanochtend bedacht dat ik een lijst maak met daarop ALLES wat ze moeten doen (dus opstaan, douchen, aankleden, ontbijten, tanden poetsen, schoenen aan, ipv het lijstje met alleen de klusjes als tafel dekken en vissen eten geven dat al op de koelkast hangt). En het dan verder helemaal aan hen zelf over te laten. Dan is het maar jammer voor ze als ze nog op hun pantoffels lopen met ongekamd haar en ongepoetste tanden. Zou dat werken?
Graag jullie suggesties!

Engeltje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

31-08-2011 om 11:13

Simpel

Geef ze zelf de verantwoording.
Kinderen van 8 en 11 weten echt wel dat ze naar school moeten, en dat ze moeten eten en wassen.
zolang jij ze nog stuurt bij elke taak, hoeven ze daar zelf niet op te letten, en ook geen verantwoording voor te nemen.

dusch.... Morgen sta je op normale tijd op, maak je ze wakker en dan ga je lekker zitten met een kopje thee/koffie en laat je ze lekker hun gang gaan.
JIJ spoort ze niet aan, jij doet niets.

d'r komt een moment dat ze tot de conclusie komen dat ze haast moeten maken omdat ze anders te laat komen.
Komen ze niet tot die conclusie? Da's dan jammer, en zijn ze te laat.
Hou dit een dag of wat vol, en je zult zien dat het echt wel veranderd...

Oja... Als bovenstaande je te "crue" lijkt...
je zou ze 10 minuten voordat ze weg moeten nog even kunnen waarschuwen (1 keer) dat ze zo weg moeten.
Niet vaker!

En als je je heel onrustig voelt t.a.v school: Sein de leerkrachten even in

Succes!

Prakje

Prakje

31-08-2011 om 11:34

Eens met jolanda

Ik zou om het minder cru te maken, vanavond met ze gaan zitten om de nieuwe aanpak uit te leggen.

En geniet van je koffie morgenochtend

grt Prakje

Zo'n lijstje werkt niet

Heb ik namelijk voor mijn kinderen ook wel eens gemaakt, maar helaas dat werkt niet. Nadeel van zo'n lijstje is namelijk dat je die moet lezen en daar hebben kinderen 's ochtend geen zin in en moet je ze daarover ook nog achter de vodden aan zitten.

Geef ze inderdaad zelf verantwoordelijkheid. Ik geef 's morgens aan dat ik naar beneden ga en ze kunnen komen ontbijten. Komen ze niet, jammer dan, dan ontbijt je maar niet. Ik roep nog 1 keer als ik een paar minuten beneden ben. De jongste is wel eens om die reden zonder ontbijt naar school gegaan......juf had een moeilijke ochtend met mijn dochter, maar nu komt ze netjes elke ochtend.

Kijk ook samen naar wat je kinderen fijn vinden.Zo vind mijn zoon het fijner om eerst aan te kleden en dan te ontbijten, dochter eet eerst liever en kleed zich daarna aan. Eerlijk gezegd maakt mij de volgorde niet uit, als ze maar op tijd klaar zijn.

Mijn zoon is 9 en dochter is 7.

Groetjes Pham

Ps. Geniet van je ochtendrust! wel even vanvond aankondigen dat er een verandering aankomt en misschien deze wek nog wat "oefenen" = mild zijn en vanaf maandag strakker!

Douchen

Hier douchen de kinderen 's avonds. Als dat er 's ochtends ook nog bij moet zou ik gek worden. Verder zijn de 'taken' redelijk helder bij ze, ik bereid zo veel mogelijk voor en verder probeer ik me vooral niet druk te maken.

koentje

koentje

31-08-2011 om 14:19

Hier een systeem

Ik heb een indeling van de ochtend gemaakt: om die tijd moet dat en dat gedaan zijn, om die tijd dat en dat en om die tijd moet je de deur uit om op tijd op school te zijn.
Het lijstje moet in het begin natuurlijk een beetje onder de aandacht gebracht worden. Maar anders vette pech, joh!
Voor ieder gehaald onderdeel verdient hij een kwartier computertijd. Niet gehaald? Jammer, vanmiddag niet op de computer.
Boos? Het ligt niet aan mij! Hier is de lijst, zo zijn de regels en jij bepaald zelf hoe lang je op de computer kan.

Het wordt saai

... maar het scheelt wel typewerk:
Ik ben het ook gaan doen, de verantwoording laag leggen. Het werkt als een tierelier. Wel hebben wij het gecombineerd met een kwartier eerder opstaan met zijn allen.

Tegenwoordig staat hij (negen) te vroeg klaar, popelend om naar school te gaan. Echt! Met gewassen haar, gesmeerde boterhammen, gepoetste tanden en gestrikte schoenen.

bibi63

bibi63

31-08-2011 om 15:48

Gale zwankezwaan

Hoi,
Dit moet je echt anders gaan aanpakken, want dit levert stress bij jou op. Ik snap je wel, maar toch: nu de knop omdraaien!
Ten eerste: jij te laat op je werk? Noway, dat gaat je niet meer gebeuren. Ze zijn 9 en 11, dus jij gaat weg als het jouw tijd is.
Jij gaat dit helemaal loslaten. Spreek met juf af, dat als ze te laat komen ze straf krijgen! Het zijn geen kleuters meer. Dat zullen ze vast niet leuk vinden. Als ze dan piepend thuis komen, dan help je ze met een schema om te zorgen dat ze wél op tijd kunnen zijn.
Gr. Bibi

Te veel tijd?

Hier moet alles gewoon echt vlot. Want wij staan laat op. Dus echt geen tijd voor andere dingen dan strikt nodig. Dochter van 11 staat om kwart voor 8 op en moet om uiterlijk kwart over 8 weg. Ze staat ook wel eens pas om 5 voor 8 op. Lukt ook eigenlijk met gemak.
Douchen doen we inderdaad 's avonds. Dochter sport bijna elke dag, dus dan moet er toch gedoucht worden. En als ze schoon haar bed in gaat hoeft het 's ochtends niet weer.
De oudste gaat naar de middelbare school en staat om kwart voor 7 op en moet om kwart over 7 op de fiets zitten. Ze is vaak om 5 over 7 helemaal klaar. En nu ik zie hoe ontzettend traag ze in de vakantie is met opstaan kan ik met niet voorstellen dat het volgende week weer goed komt......ze doet nu minimaal anderhalf uur over haar ochtendritueel.

Tango

Tango

31-08-2011 om 21:34

Zo laat?

Dat zou bij ons echt niet lukken hoor, om kwart voor acht opstaan en kwart over acht de deur uit. Alleen ontbijten duurt hier zeker al een kwartier en dat mag ook, vind ik. Ik sta liever wat vroeger op zodat je alles wat rustiger aan kan doen, dan al dat gestress.
Hier verloopt het nu redelijk goed, maar ik ken dat gestress en eindeloos aansporen ook wel. Wij hebben ook een lijstje gehad op de koelkast en dat werkte toen prima. Het hangt er nog steeds, maar is momenteel niet nodig. Tangodochter (10) doet nu alles meestal wel uit zichzelf. En anders vraag ik gewoon 1 keer en dan doet ze het zeker. Als ze niet klaar is als ik de deur uit ga met Tangozoon, moet ze opschieten of alleen fietsen. Tangozoon heeft nog iets meer aansporing nodig, maar dat gaat ook steeds beter.
Douchen doen ze hier ook 's avonds. Ik ben de enige die 's morgens doucht. Moet er niet aan denken dat de kinderen dat ook nog zouden moeten doen.

amk

amk

31-08-2011 om 22:02

Ook laat opstaan

wij staan ook laat op, dan hebben we het minste last van onze botsende ochtendheumeren. Toch zitten we om 10 over 8 op de fiets. Opstaan is ergens tussen half 8 en kwart over 8. Al naar gelang ik mijzelf er toe kan zetten haar wakker te maken.

Douchen en kleren klaar leggen doen we 's avonds, 's morgens smeer ik de bammen en dan is het een kwestie van ontbijten in mijn bed (zit ze mij niet in de weg), aankleden, tandenpoetsen en wegwezen.

Hebben we weekend of vakantie kan het zeker 2 uur duren. Voor ons zeker geen zwemles op zaterdagochtend.

Vic

Vic

31-08-2011 om 22:14

Ook zoveel mogelijk zelf

Hier doen de kinderen ook het meeste zelf 's morgens, nagenoeg zonder aansporing. Mijn wekker gaat om 7 uur en ik sta (in principe) om 07.15 op. Dan maak ik jongste wakker en ga ik douchen. Jongste kleedt zichzelf aan en gaat naar beneden, en als ik om 07.30 beneden kom maak ik ontbijt voor ons drieën en broodtrommels voor de kinderen. Om 07.55 uur gaan jongste en ik tanden poetsen en haren kammen. Ze pakt daarna zelf haar tas in, schoenen aan e.d. Om 08.15 uur de deur uit. Oudste stond, toen ze op de basisschool zat, om 07.25 uur op en regelde dan zelf dat ze om 08.10 uur de deur uit kwam. Die moet vanaf volgende week een nieuw ritme vinden. Dan moet ze ook haar eigen lunch maken, maar ik denk dat ik haar aanraad om dat 's avonds te doen. Anders loopt ze mij maar in de weg 's morgens, of laat een rotzooi achter

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-08-2011 om 22:15

Wel een lijstje

Zoon van 9 heeft wel een 'ochtend-schema'. En dat werkt erg goed. Samen met hem hebben we bedacht wat er 's ochtends allemaal moet gebeuren, vanaf het moment van opstaan tot naar school gaan. Het A4'tje ligt 's ochtends op tafel, en hij kijkt er geregeld op of hij alles al heeft gedaan. Het geeft hem rust en duidelijkheid - en we hebben nu geen gedoe en gestress meer.

Engeltje

Engeltje

01-09-2011 om 10:00 Topicstarter

Meteen in werking gezet

Dank voor al jullie inzichten. Gisteravond meteen (na kort overleg met echtgenoot natuurlijk) een gesprek met de kinderen gehad en afspraken gemaakt.
Wij doen zelf graag rustig aan 's ochtends, en ontbijten ook altijd uitgebreid. Van 7.30 tot 8.00 uur. Dat houden we er ook gewoon in. We hebben afgesproken dat we 's avonds kleren klaarleggen en eventuele gymtassen inpakken. Wij staan om 6.45 uur op en douchen, dan komen om 7.00 uur de kinderen uit bed om ook te douchen en dan kan iedereen met gemak om 7.30 uur beneden aan tafel zitten. Tafel dekken hebben we tijdelijk van hun lijstje gehaald, we willen eerst hebben dat dit loopt. Om 8.00 uur gaan we naar boven om tanden te poetsen, haren te doen en schoenen aan te trekken (nu nog een vaste afspraak wie begint met tanden poetsen, want nu staat iedereen tegelijk aan dat kleine wastafeltje...). En dan kunnen we met gemak om 8.30 uur op de fiets zitten.
Vanochtend is het allemaal redelijk gelukt moet ik zeggen. Alleen dochterlief vond dit een uitgelezen kans om haar tanden niet te hoeven poetsen. "Dat haalde ik niet meer'. Nee, nee. Dat kan inderdaad niet in 5 minuten. Ik heb alleen maar gezegd dat zij degene is met een probleem straks bij de tandarts. Maar dit zit me toch niet lekker. Nog even piekeren hoe los ik dit onderdeel ga laten. Kijk, geen haren kammen boeit me niet, maar geen tanden poetsen wel. Volgende puntje op de agenda .
Gale, ik voel erg met je mee, je beschrijft onze dagelijkse routine tot nu toe. Nu is mijn zoon van 11 er ook een met een gebruiksaanwijzing, dus het valt wel te verklaren. Alleen, zuslief doet natuurlijk vrolijk mee. "Ja maar hij zit ook te lezen". Dat werk. Maar ik hoop/verwacht dat zoon in deze nu toch wat leerbaarder is dan voorheen. Sterkte dus maar.
Al met al ben ik dus heel tevreden over dit begin. Dus we gaan zo door!
Engeltje (die vanochtend al op school was voor de deuren open gingen!)

Stress en verantwoordelijkheid

Tja, het blijft lastig 's ochtends. De ene keer gaat het hier ook vlotter en gezelliger dan de andere keer (traaaaaaaag en chagerijnig).

@ eigen verantwoordelijkheid Dat werkt bij mijn dochter (7)wél, maar bij mijn zoon (7) niet. Die interesseert het werkelijk geen snars offie wel of niet zijn tandenpoets, ook al heeft hij laatst 2 gaatjes moeten laten boren en vullen. En als ouder heb ik toch echt nog even de verantwoordelijkheid over hun gebitjes. Geldt trouwens ook voor het al dan niet eten.

Dochter kiest eieren voor haar geld maar zoon zegt "Boeiend" (hij bedoelt "boeien", hahaha.

@ stress Dat zit in jezelf. Ik ben 's ochtends beslist niet op mijn best, kort lontje. Maar als ik chagerijnig ga reageren op hun geklier, getreuzel en geneuzel, maar ik de neerwaartse spiraal van stress en ongenoegen alleen maar erger. Dus ik probeer alles van me af te laten glijden. Hoe? Ja geen idee. Lukt namelijk ook niet altijd! Maar wel door het bij hun te laten en het me niet zelf persoonlijk te gaan aantrekken.

Maar ik ben ook van mening: lijstjes doen wonderen. Maar tip: maak ze niet te lang want dan zijn ze het overzicht ook kwijt. Vooral vast tijden. Hoef je alleen maar te zeggen, "let even op de klok".

Groet, Linda

Tanden poetsen

Wij poetsen de tanden nooit 's ochtends en volgens de tandarts is dit geen enkel probleem. Wij hebben ook nooit gaatjes dus dat scheelt. En ik vind het zelf ook erg onlogisch om te poetsen terwijl je een uur later weer iets gaat eten. Maar goed, da's een persoonlijke mening

Heb het ooit wel eens geprobeerd (omdat bijna iedereen het nu eenmaal doet) maar dat maakte het goed lopende ochtendritueel niet makkelijker. Dus doen we het gewoon niet.

Joyeux

Da's inderdaad een goede reden, maar voor ons geldt die niet. Geen morning breath meer na ontbijt, geen melk bij het ontbijt (thee) en geen beleg wat op de tanden blijft plakken bijvoorbeeld.

Tango

Om kwart voor 8 opstaan en om kwart over 8 weg betekent dat er een half uur is voor alles. Nou, aankleden kan mijn 11 jarige echt wel in 2 minuten als je van te voren maar weet wat je aantrekt. Wassen en plassen is ook niet meer dan een paar minuten. dan heb je nog 20 minuten om 1 broodje te eten en een kopje thee te drinken. En dan nog 5 minuten voor tanden poetsen en jas aan doen. Ik snap niet dat tandenpoetsen niet in 5 minuten kan.
Ik merk dat als we meer tijd hebben alles juist veel trager gaat en dat we dan veel eerder te laat komen. Bijvoorbeeld in het weekend als er iets is in de loop van de ochtend.
Gestress vind ik het helemaal niet. Gewone een lekkere routine.

Tango

Tango

01-09-2011 om 15:27

5 minuten

Ik was ook niet degene die zei dat tanden poetsen niet in 5 minuten kan. Als mijn kind zo'n strakke planning zou aangrijpen om te roepen dat hij dan toch echt geen tanden meer kan poetsen, trap ik daar echt niet in. Tanden poetsen moet gewoon gebeuren, twee keer per dag. Dat is toch ook het voorschrift van de tandarts? Bovendien is Tangozoon hier al in twee seconde klaar met tanden poetsen. Veel te kort natuurlijk, vandaar dat wij het 's avonds doen bij hem. Maar goed, dat doet niet ter zake.
Hier hebben de kinderen 3 kwartier om alles te doen en ik zie het ze niet in een half uur of nog minder doen. Andere kinderen kunnen dit misschien wel, maar hier willen ze altijd tussendoor nog even wat aanrommelen of zoals Tangodochter uitgebreid haar haar in mooie creaties doen. TV kijken of achter de computer mag niet. Maar even spelen als er tijd over is, kan best. Op school moeten ze nog genoeg stil zitten. Als ze maar tijdig hun jas aantrekken om te vertrekken. Gaat meestal goed, soms ook niet.

bibi63

bibi63

01-09-2011 om 15:35

Joyeux

Je kunt beter 's ochtends NIET poetsen dan direct na het ontbijt, als het glazuur zacht is door eten. Je moet minimaal een half uur, beter nog een uur, wachten na het eten voor je gaat poetsen.
Wij doen het zo: 's ochtends na opstaan (of onder de douche) een 'kort poetsje' om even wat fluor op die tanden te krijgen. (en 's avonds voor het naar bed gaan uitgebreid natuurlijk)
Gr. Bibi

Margriet*

Margriet*

01-09-2011 om 21:43

Tango

Eén makkelijk kind is wel wat anders dan drie (drukke) kinderen.

Margriet*

Margriet*

01-09-2011 om 21:44

Oeps ik bedoel mach

foutje...

liora

liora

01-09-2011 om 22:51

Checklist

Hier heeft zoon sinds vorig jaar (hij is nu 8) een checklist. Hij moet eerst die lijst afwerken, en als hij dan nog tijd over heeft mag hij spelen of tv kijken. Er stonden op: aankleden, ontbijten, tanden poetsen, haar kammen.
Nu gaat hij naar groep 5 en wil ik erbij doen: bed netjes, ontbijtspullen naar de keuken, alle lichten in huis uit.

Ik vind hem nog veel te jong om helemaal verantwoordelijk te zijn voor alles.

Liora

Ja hoor, lijstje!

Lijstjes werken hier ook het beste!
Op een gegeven moment zit het lijstje in het hoofd en gaat het "vanzelf".

Margriet

Maar wie zegt dat mijn kind zo makkelijk is! En het zijn er twee hoor, alleen gaat de oudste nu naar het VO, maar de tijd van twee tegelijk hebben we ook gehad!.
De jongste heeft een enorm ochtend humeur. Wil niet uit bed en probeert te traineren. Juist daarom doe ik het in korte tijd. Geen tijd om te traineren. Er zijn wel tijden geweest dat we eerder opstonden. Maar daar word het ochtendritueel juist helemaal niet beter van! Als ze tijd heeft om te lummelen gaat ze dat doen. Nu is het half uur (of nog korter) tussen opstaan en vertrek gevuld. En dat gaat BIJ ONS dus juist prima.

bibi63

bibi63

02-09-2011 om 19:19

Joyeux

Helaas, dat is bijna bij al het eten (m.u.v. water......). Geadviseerd wordt om minimaal een half uur te wachten na het eten voor je tanden gaat poetsen. Niet voor niets wordt gezegd dat je max. 7x per dag een eet/drinkmoment moet hebben. Elk soort eten is een aanval op je glazuur.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

03-09-2011 om 14:58

Joyeux

"Overigens zei mijn tandarts dat poetsen vlak na het eten niet goed is, maar dat niet poetsen nog veel slechter is ..."

Natuurlijk moet je poetsen, maar dus beter niet direct na het eten. En waarom zou je perse 's ochtends na het eten willen poetsen, dat doe je ook niet na al je andere eet/drinkmomenten op een dag. Om 2x per dag je gebit te reinigen en een dosis fluor aan te brengen, zou ik dus 's ochtends (ook voor het 'frisse' natuurlijk) vóór het ontbijt poetsen en 's avonds voor het naar bed gaan.
PS: Overigens heb je dus concrete zuren, MAAR maken de bacterien in je mond van suiker EN zetmeel ook een zuur.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.