Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

09-09-2009 om 12:08

Waarom zijn wij een voorbeeld voor Japan? (oproep)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Denk je echt dat de Japanners allemaal weten wat ze wel willen? Dat ze liever op een woonerf zouden wonen als ze niet van het bestaan van zo'n soort oord op de hoogte zijn? Het probleem in Japan is ook dat ze in zo'n ratrace zitten dat ze niet meer precies weten wat ze eigenlijk willen. En ook niet weten hoe ze hun situatie kunnen veranderen. En dan kan over de grens kijken voor een Japanner heel verhelderend zijn.

Het blijft moeilijk he

"Het probleem in Japan is ook dat ze in zo\'n ratrace zitten dat ze niet meer precies weten wat ze eigenlijk willen"

oh werkelijk en hoe weet jij nou met deze stelligheid te melden dat "ze" het "eigenlijk" niet precies weten wat ze nu willen ?

Kijk dat bedoel ik nu met naief geklets. Dat is toch geen discussieren, waar haal je die kennis dan vandaan ?

En nogmaals, voor de 3e keer dan:

ALS die mensen een KEUZE hadden dan weten ze zelf ook wel wat ze dan ZOUDEN kiezen.

Nou hopelijk valt het kwartje deze keer dan wel.

't is helemaal niet moeilijk

Maar discusseren met iemand die er de hobby op na lijkt te houden mensen neerbuigend toe te spreken wel.
En als antwoord op je vraag: Ja werkelijk.
Het probleem is nou net dat de mensen de keuze niet hebben. Omdat in de Japanse cultuur die keuze momenteel niet past. En met voorbeelden uit andere landen wordt MISSCHIEN heel LANGZAAM een verandering in denken bewerkstelligd. Zodat er in de TOEKOMST misschien wel een keuze is. Is dat nou zo'n slecht streven?
Dat er in Japan een probleem is hebben ze in Japan zo langzamerhand ook wel door.

Bastet

Bastet

10-09-2009 om 19:02

Mazarine(ot)

Maar voor mij is dat juist weer niet ideaal,ik kook graag zelf voor mijn kinderen.. Ook kwalitatief goed bereid,met verschillende smaken.Ik vind het juist geen pré,een overheid die alle zorg uit handen neemt...
Groetjes,Bastet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

10-09-2009 om 19:32

Mazarine e.a.

"Ik vind het ook maar een rare stelling. Alsof het in Nederland zo ideaal geregeld is."

Jouw reactie snap ik niet goed. Uit een grootschalig internationaal onderzoek van Unicef blijkt dat kinderen in NL het gelukkigst zijn. Dat is al eerder hier op het forum genoemd en toen was de heersende tendens als ik me goed herinner "ha, zie je, wij doen het nog niet zo slecht".

Kinderen leven hier niet in het paradijs, het is niet ideaal, maar wel heel goed vergeleken met heel veel andere landen.

Maar nee, omdat jij liever hebt dat je kinderen op school warm zouden eten kan dat onderzoek niet waar zijn en is het allemaal onzin? Daar kan ik niet goed bij.

Maar goed, als we even aannemen dat dat onderzoek klopt. Dan is het toch logisch dat men in andere landen wil kijken "goh, wat doen ze daar dan eigenlijk?". Niet om meteen dat tot ideaal te verheffen, maar om te kijken wat dan de verschillen zijn.

Stel dat uit een grootschalig onderzoek zou blijken dat 65-plussers in Guatemala het gelukkigst zijn. Zouden wij dan ook niet een keertje geinteresseerd kunnen zijn in een documentaire over hoe ouderen daar leven? Of zeggen we dan "duh, het kan daar ook niet zo paradijselijk zijn, boeit me niet, als wij het zo zouden willen en kunnen dan zouden we dat wel doen"?

En Manda, ik vind je commentaar naar Maaike van Soest en naar mij misplaatst en kinderachtig, en getuigen van onvermogen.

Maaike van Soest

Maaike van Soest

10-09-2009 om 20:44

Met ellen eens

Ik sluit me hier graag bij aan: het programma is bedoeld om mensen in Japan voorbeelden te geven hoe het er in andere landen er aan toe gaat. Als een eye-opener. De beelden worden getoond in een studioprogramma en worden vervolgens besproken door een panel.
Om jullie een idee te geven welke onderwerpen er over de 3 andere landen worden getoond: in Finland is het onderwijs gratis, in Frankrijk hebben moeders recht op onbetaald verlof tot het 3e levensjaar van hun kind, en in Engeland is er een campagne geweest onder Blair waarbij naar de mening van jongeren werd geluisterd voor het maken beleid. Dit zijn allemaal voorbeelden van zaken die in Japan niet bestaan. Het is niet mijn bedoeling om dit nu allemaal bij de discussie te betrekken, maar misschien kan ik zo een beter idee over het programma geven. Het programma duurt in totaal 2 uur.

NHK weet dat het hier in Nederland niet allemaal koek en ei is, want dat vertel ik hen uiteraard, maar ze willen graag een gewoon, Nederlands gezin vinden dat hun een kijkje laat nemen in hun leven. En ik hoop dat er iemand mee leest die het interessant en leuk lijkt om mee te werken.

Nogmaals (ik weet Manda, ik val in herhaling) het gezin mag overal in Nederland wonen, de kinderen mogen leeftijden hebben tussen de 8 en de 12 jaar, en ook een oudere broer of zus hebben, het gaat er om dat ze kunnen verwoorden wat ze denken. En vader mag ook 4 x 9 uur werken.

Ja dat zei ik al

die keuze hebben ze niet, die keuze is er ook steeds minder in alle andere westerse landen.

Het heeft geen zin om een voorbeeld van een gezin die die keuze wel kan maken te laten zien. ZE WETEN namelijk al dat het niet prettig gaat (zoals ik al 4x zei ze hebben zelf die resultaten ook wel gezien) en ze weten al dat er in andere landen hier en daar nog wel een keuze te maken is. En dan verwacht je werkelijk dat er iets gaat veranderen ????

HUH ??? Denk je dat werkelijk dat dit zin heeft ?? Nou ja het zal dan wel aan mij liggen maar ik vind dit van zo'n kneuterig niveau bezig zijn met interlandelijke samenwerking.

Ja echt enorm naief blijf ik het vinden. Snap ook niet wat iemand die Japans heeft gestudeerd met dit project denkt te bereiken. Eigenlijk vind ik het ook erg zonde van het geld. Stuur dan wat Japanse ambtenaren op werkreis naar Nederland oid.

Ellen

dat mag je vinden hoor Ellen. Ik vind jou heel vaak een ontzettende zeikerd die totaal offtopic mijn postings direct in een akelige hoek drukt zonder mijn intenties en punt te willen volgen, verder ook weer in dit onderwerp ongeinformeerd maar wat mee zit te beppen over 'hoe erg en zielig die kindertjes het wel niet hebben. Oogkleppen die ik persoonlijk ook erg storend vind en daardoor weinig ruimte geven om kritisch en zonder wolligheid ergens over te discussieren.'Kom nou eens met interessante input !

Ik vind oprecht dat Maaike van Soest met het zoeken van een gezin 'om te laten zien aan de onwetende Japanse burger die het maar slecht doet en geinformeerd dient te worden' buitengewoon naief bezig is.

Dat iemand uberhaupt groenlicht heeft gekregen om op deze manier, met dit 'concept' op deze toon "maar het is echt heeeeel erg hoor en daarom doen we het" een programma te maken.

Als je het nu eens serieus over Japan wil hebben en de werkcultuur:

Japan vergrijst extreem, Japan heeft immigranten nodig anders verzuipt het. Zo'n fijne Nederlandse docu met een gekantklost randje erom heen die jij zo graag wenselijk vindt, Ellen, doet geen reet tegen dat wat er over enkele decennia daar zal gebeuren als de helft boven de 65 jaar is.

En gek genoeg, Nederland vergrijst ook, zal ook oplossingen moeten gaan zoeken om straks met de werkende generatie alle kosten op te kunnen blijven hoesten. Je kan best een vrolijke parttime werkende Nederlandse moeder met een bakfiets in een filmpje duwen maar dat is "misplaatst" (om jouw term even te gebruiken).

Je mag mij een rotwijf vinden, ik lig er niet wakker van.

Maaike van Soest

Maaike van Soest

10-09-2009 om 23:06

Manda

Maar je hebt toch wel begrepen dat ik in opdracht van de NHK zelf met dit programma bezig ben? Het is de NHK die aan haar kijkers wil laten zien hoe een Nederlandse gezin leeft en op die manier ideeën wil geven hoe een maatschappij anders met haar kinderen om zou kunnen/moeten gaan.

De vergrijzing in Japan is weer een ander belangrijk onderwerp en daar maakt NHK ook programma's over.

Prulletje

Prulletje

10-09-2009 om 23:08

Manda

Je hebt de juiste pil nog niet gevonden, denk ik?
:-p

Prulletje

Manda

Ach ja, een stel Japanse ambtenaren, dat zal helpen!!

Bastet

Bastet

11-09-2009 om 07:17

Manda?

Eh...alles goed?
Bastet

Doorsnee nederlandse gezin

bestaat in mijn omgeving in ieder geval niet uit twee parttime werkende ouders en de andere "idealen" die hier genoemd worden. Kan aan de regio liggen maar dergelijke gezinnen zijn hier ernstig in de minderheid. Dus waarom niet een wat meer doorsnee gezin waarin de vader fulltime werkt, moeder parttime en beiden hun best doen er zo vaak mogelijk te zijn voor de kinderen. Geeft een realistischer beeld van nederland denk ik. Onze eigen gezinssituatie is ouderwets en achterhaald, dat weet ik, maar soms ontkom je daar niet aan. Wie weet in de toekomst nog eens een parttime baan voor mij.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

11-09-2009 om 09:39

Het grote verschil tussen jou en mij manda

...is dat ik iets over jouw postings zeg, en dat jij mij als persoon uitscheldt en me van alles in de mond legt wat ik niet gezegd heb.
Dat zegt heel veel, maar niet over mij.

Maaike van Soest

Maaike van Soest

11-09-2009 om 10:06

Tops

Dank je voor je reactie! Jammer dat jullie niet meer voldoen..
Ik heb het zojuist al geschreven, maar de regisseur wil helaas het idee van de parttime werkende vader (nog) niet loslaten. Wel het woonerf.

Sancy

Sancy

11-09-2009 om 10:26

Manda

Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar ik begrijp dat jij niet zo gecharmeerd bent van het idee? Jammer dan. Maar ja, je voldoet toch ook niet aan de criteria?

Sancy

Sancy

11-09-2009 om 10:28

Maaike

Ik zou haast in de verleiding komen
Helaas voldoe ik ook niet aan de criteria. Mijn kinderen zijn 10 en 8, mijn partner en ik werken beiden parttime, maar ik woon in een kleind plaatsje en heb co-ouderschap met de vader van mijn kinderen.

Ach

Ellen laten we maar ophouden met dit 1-2'tje want beide hebben we elkaar weinig positiefs te brengen.

Maaike, ik blijf dit een naief project vinden, succes ermee.

Maaike van Soest

Maaike van Soest

11-09-2009 om 22:40

Manda

Dank je wel.

Wij voldoen bijna aan het profiel

We wonen wel op een woonerf en we werken allebei part-time: ik drie dagen en mijn man vier dagen. Alleen zijn onze kinderen te jong (6 en 4 jaar) en hoef ik eigenlijk ook niet per sé met mijn hoofd op tv

Verder volg ik deze draad met belangstelling. Ik heb in een ver verleden ooit ook nog een korte tijd in Japan gewoond, en bewaar hier goede herinneringen aan. Ik had alleen wel altijd veel medelijden met Japanse kids. Er hing zoveel voor ze af om op een goede universiteit te komen dat ze vanaf jonge leeftijd 's middags op bijles moesten om de toelatingsexamens maar te halen. Ben dan ook blij dat mijn kinderen anders opgroeien.

Maaike, is er nog een kans dat we het programma straks ook nog ergens op Nederlandse tv kunnen bekijken, of op internet? Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Groet,
Mariola

Maaike van Soest

Maaike van Soest

13-09-2009 om 23:02

Mariola

Dank je voor je reactie. Het is goed dat er nu ook iemand anders die het ervaren heeft er iets over zegt, denk ik.

Japan is inderdaad een prachtig land en de meeste mensen die er hebben gewoond hebben goede ervaringen, maar het is ook een harde samenleving. Er wordt veel van mensen verwacht.

Gelukkig heb ik inmiddels een familie gevonden die wil meewerken.
Maar helaas is dit niet op de Nederlandse tv te zien, omdat het om een programma gaat dat helemaal op de Japanse situatie is gericht. En NHK zet haar programma's nooit op het internet. Daar zijn ze (nog) ouderwets in.

Bianca

Bianca

14-09-2009 om 13:09

Wij voldoen denk ik...

Hoi Maaike,

Leuk initiatief hoor, laat je niet van de wijs brengen.
Verander de wereld, begin bij jezelf...wereldschokkend zal het effect niet zijn, maar al is er maar 1 Japans gezin mee geholpen...
Misschien voldoen wij: gezinnetje bij Dordrecht, jongen 8 jaar en meisje 11 jaar (Beide basisschool, groep 5 en groep 8) Ik werk 22 per week bij een (japans !) transportbedrijf en man is bedrijfsleider van een bouwmarkt. Echter hij werkt wel fulltime, maar ivm vaak werken gedurende avonden en zaterdagen, is hij iedere woensdag vrij(dan werk ik dus)en ook is hij vaak vrij op maandag- en dinsdagochtend. Ik weet niet of je hier wat mee kan, en ik weet ook niet of men thuis zin heeft in een camera team. Wij wonen in normale wijk, geen woonerf maar wel redelijk autoluwe straat. Ik zie je reactie wel,
groetjes
Bianca

Maaike van Soest

Maaike van Soest

14-09-2009 om 23:07

Dank je voor je reactie!

Dag Bianca,

Dank je wel voor je reactie en het aanbod om te willen meewerken! Maar ik heb inmiddels een gezin gevonden waarvan de vader ook parttime werkt, en dat was voor de regisseur een voorwaarde die hij niet wilde loslaten. Dus ik ben nu niet meer op zoek.
Maar nogmaals dank je wel dat je het eventueel thuis wilde overleggen!
Groetjes, Maaike

National geographic

Wellicht kan Japan de docu verkopen aan NatGeo?

Hier in Indonesie blijven mensen je continue vragen hoe de dingen in Nederland gaan.
Het zal sommige mensen raar in de oren klinken, maar sommige mensen zijn gewoon geinteresseerd in hoe 'gemiddelde' mensen in andere landen leven. Zenders als NatGeo en Discovery drijven daar trouwens op.

Helaas, wij voldoen op geen enkel punt aan de eisen. Niet meer in Nederland, wel autoluw, maar ik ben jobless expatwife van fulltime werkende vader. Ach we hebben ons moment of fame al gehad bij de EO.

Maaike

Dank je voor je reactie, en fijn dat je een gezin hebt gevonden dat wil meewerken aan het programma.

Jammer dat de NHK kennelijk nog geen equivalent heeft van 'Uitzending gemist'. Ik had het programma graag gezien, want ik ben best benieuwd naar het eindresultaat.

En natuurlijk veel succes toegewenst met het voltooien van de documentaire!

Groet,
Mariola

Maaike van Soest

Maaike van Soest

18-09-2009 om 22:37

Dank je!

Het is jammer dat ze dat niet doen. Ik zal het voor de zekerheid nog eens vragen.

Groet,
Maaike

Annet

Annet

18-09-2009 om 22:43

Maaike

Wij hadden ook gereageerd op jouw oproep. We hebben netjes gemaild naar het opgegeven adres maar nooit een reactie gekregen. Foutje?
Fijn dat jullie nu een gezin gevonden hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.