Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Waarom zwemdiploma?

Dochter 3 kan prima zwemmen, zit op les, maar doordat de rugcrawl nog niet perfect gaat mag ze nog niet afzwemmen. Ze verveelt zich tijdens de les; maakt er een potje van . Als ik haar nu van zwemles afhaal dan kan ze toch zwemmen? Waarom is het zoveel beter als ze wel de rugcrawl kan en goed genoeg is voor haar diploma?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het is geen rijbewijs

m.a.w. je bent niet verplicht om een zwemdiploma te hebben om toch te kunnen/mogen zwemmen. Als jij er klaar mee bent dan stop je toch? Persoonlijk had ik een bloedhekel aan de zwemlessen en vooral het wachten in stikhete ruimtes met jongere broertjes om me heen te jengelen. Maar ik had het nog erger gevonden de kinderen zelf te leren zwemmen en dus verplicht wekelijks in een zwembad te vertoeven om een onwillige kleuter slagen aan te leren. Ieder zijn meug. Als ik in een tropisch land woonde met een zwembad in de tuin, dan had ik het ook wel geweten.
Mijn moeder werd overigens gewoon in het kanaal gegooid. Opa liep via het bruggetje naar de overkant. Als mijn moeder het via het water haalde, dan kon ze zwemmen. Zo kan het ook....

dc

dc

02-04-2012 om 20:02

Niet nodig

Ik ben met oudste ook even gestopt. Hij kan zich prima redden in het water, maar begon een hekel te krijgen aan de lessen. Ik heb hem verteld dat we na de zomervakantie wel weer verder gaan ermee. Dan is hij misschien weer even gemotiveerd. We gaan trouwens wel bijna elk weekend even naar het zwembad.

Leeftijd?

De leeftijd van je kind is ook belangrijk. Een 6 jarige met wat zwemvaardigheden is weer anders als een 12 jarige zonder diploma maar met prima zwemkunst.
Als je kind nog jong is moet je eigenlijk dan zelf iedere week gaan zwemmen anders is je kind over enkele maanden alles verleert en dat geeft gevaarlijke situaties. En als je kind geen zwemdiploma heeft mag het niet zonder zwembandjes en zonder begeleiding in het zwembad.
Mijn kind mocht bijvoorbeeld niet mee met zwemfeestjes en spelletjes op en in het water, ook al kon hij redelijk zwemmen.
Goed genoeg voor een diploma betekent ook meer kracht om jezelf te redden in het water, ook in bijvoorbeeld een golfzwembad en van de glijbaan.Mijn zoon heeft er lang over gedaan maar uiteindelijk toch A gehaald. Toen zijn we er mee gestopt.

costa

costa

02-04-2012 om 21:34

Brasso

Goeie vraag. Mijn dochter was bijna 6 en haalde vrij snel haar A. Ze ging door voor B maar haalde steeds "het gat"niet. Op een gegeven moment gign ze met tegenzin naar zwemles (om over mij maar niet te spreken...). Ik heb haar van zwemles afgehaald met het idee dat ze B wel zou halen op school. Helaas is schoolzwemmmen inmiddels wegbezuinigd en heeft ze alleen A. Ze kan goed zwemmen, ik heb getwijfeld om haar B te laten halen maar ze heeft inmiddels andere sport en muziekles dus het wordt dan wel veel nog eens zwemles erbij. Denk dat ik het maar zo laat

Brasso

Brasso

03-04-2012 om 08:16 Topicstarter

Dochter

Ze is zeven. Erg groot, ze is nu de reus onder de kabouters en ze kan er staan wat ook niet helpt. Ik denk dat we maar gewoon door gaan; verstand op nul blik op oneindig misschien mag ze dan in juni afzwemmen. Ik ben het zooooooo zat, het wachten, de gillende badjuffen. Maar we zullen doorgaan!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

T&T

T&T

03-04-2012 om 09:08

Ja, pffff....

Ik heb het los gelaten, weliswaar na een jaartje of 3 want ik ben erg lang in de overtuiging geweest dat kinderen moesten leren zwemmen, en dus ook een zwemdiploma halen.
Met de oudste heb ik ruim 3 jaar gezwommen, en toen had ze eindelijk a en b, ze is het ook wel leuk gaan vinden op den duur, dat scheelt.
Jongste, type zeer eigengereid manneke, ging minder voorspoedig... jaaaaren mee gezwommen, maar geen diploma gehaald. Hij wilde niet met zijn hoofd onder water! nou, dan ben je uitgepraat op diploma gebied geen vader, moeder of badmeester die hem zover kreeg, laat staan door een gat zwemmen! het idee al!
Toen hij fluitend 25 banen schoolslag kon zwemmen, niet meer echt bang was, maar nog steeds niet onder water ging hebben we alle pogingen maar gestaakt. Hij redt zich prima, maar is water nooit echt leuk gaan vinden.
groetjes, Tess

Tango

Tango

03-04-2012 om 09:27

Praten

Kun je er niet eens over praten met de zwemjuf/meester. Het lijkt me sterk dat alleen de rugcrawl de reden is dat ze nog niet mag afzwemmen. En anders lijkt het me goed dat jullie daar even wat extra aandacht aan geven bijv. door samen met haar te oefenen. Gewoon maar stug doorgaan lijkt me niet heel zinvol.
Mijn ervaring hier met zwemles is dat je regelmatig even moet gaan praten met de zwemjuf/meester, anders 'vergeten' ze weleens een kind een groepje door te schuiven. Weet niet of dat overal zo is hoor.
Overigens hier ook 2 1/2 jaar in het zwembad gezeten voordat Tangozoon zijn A-diploma haalde. Hij is nu voor B bezig en over twee weken mag ik weer kijken. Ik ga dan ook even de juf aanspreken en als blijkt dat het nog heel lang gaat duren stoppen we ook. Hij kan dan nog even doorgaan met schoolzwemmen.

Tango

Tango

03-04-2012 om 09:28

Staan?

Lees ik nu goed dat ze in het zwembad kan staan? Oefenen ze dan niet in het diepe bad waar ze ook afzwemmen?

Brasso

Brasso

03-04-2012 om 11:16 Topicstarter

Zwembad

Het zwembad is 135 cm diep en zij is lang, zoals ik al zei. De juf heeft tegen mijn dochter gezegd dat alles goed ging behalve de rugcrawl de juf kun je niet spreken, dat moet via de barjuffrouw die dan het zwembad in gaat, maar wij als ouders zien alles, dus zag ik zo ook dat mijn dochter voortijdig haar kleren uit moest: " want kinderen die niet goed hun best doen mogen niet met kleren zwemmen". Ik ben toen wel even om een hoekje gaan kijken en zelf even ter plekke mijn dochter nog even aangesproken. Maar het is normaal niet de bedoeling dat moeders zomaar even maar binnen gaan maar ik had mijn frustratiegrens behoorlijk bereikt. Er heeft nu ook weer een groep afgezwommen dus er was nu weer een groep nieuwelingen waar de juf veel aandacht aan moest besteden en dan heeft mijn dochter vrij spel. Ik geloof overigens dat ik er meer last van heb dan dochter, haha. We zullen vrijdag weer een poging doen, dan heeft ze een andere juf.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

03-04-2012 om 22:21

Eens met p

Zo kan ik ook proberen rijk te worden. Die zwemschool moet ook wat doen hoor. Je dochter mee laten fietsen in het systeem en dan eindeloos laten blijven lessen maakt jullie tot sponsor van de zwemschool. Zij zijn medeverantwoordelijk voor het resultaat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

JansjeRommy

JansjeRommy

04-04-2012 om 09:12

Andere optie

Ik kan me voorstellen dat je dit spuugzat wordt. Kun je niet kijken voor een intensieve cursus in de vakantie of zo? Ik zou sowieso ergens anders gaan lessen als ze niet met een plan komen. Bij mijn dochter hebben we de laatste maanden twee keer in de week gelest voor diploma A omdat ze het steeds tussendoor leek te vergeten, en toen ging het wel vlot. En bij B hadden we diplomagarantie en dta ging ook vlot. Maar wat was ik het daarvoor zat.
Ik ben toch geneigd het diploma wel belangrijk te vinden, al is er niet echt een heel sterk argument, meer omdat het er zo bijhoort in Nederland. Maar ik kan me wel indenken dat er een moment komt dat je anders besluit. als het echt tegen gaat staan bij je kind bijvoorbeeld.

Guinevere

Guinevere

04-04-2012 om 09:47

Net als jansjerommy

Wij hebben dat net als JansjeRommy voorstelt gedaan, naast de zwemlessen (schoolzwemmen) een vakantiecursus gedaan. En dat was hele andere koek, intensief, leuke leraren, stevig aanpakken maar wat had zoon een plezier bij die vakantielessen! Binnen no time kon hij eindelijk afzwemmen (na jaren geëmmer bij regulier zwemmen en slechte schoolzwemlessen).

Guinevere

Guinevere

04-04-2012 om 13:08

Ik ben ook niet slim. En nu nog arm ook (maar een stuk rijker dan wanneer ik mijn kind op die kansloze zwemschool had laten modderen).

Brasso

Brasso

04-04-2012 om 13:15 Topicstarter

Afzwemmen

Diplomazwemmen wordt in een ander zwembad gedaan,,dit is het lesbad. Ik heb ook gekeken naar privelessen maar dat is nu te duur voor ons. Vrijdag is het opperhoofd er dan zal ik proberen met haar te praten. Dochter heeft twee keer per week een half uur les van twee verschillende juffen, proefzwemmen wordt in een zwembad in plaats D. gedaan, diploma in B en lessen in H. En toch is het een goede zwemschool, maar nu even niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

04-04-2012 om 14:06

Nee, die was niet zo ver, maar had wel al het plezier in zwemmen al verloren. Met intensieve zwemles elders kwam dat plezier helemaal terug (én hij haalde zijn diploma). Vind ik niet slecht voor 200,-.
Bovendien, als een kind al zo ver is, moet je niet eens gek opkijken als ze direct op kunnen voor B ipv A (was indertijd mogelijk).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-04-2012 om 18:52

Certifikaat

Je kind kan afzwemmen voor een certifikaat. Heeft mijn dochter ook gedaan, toen ze de borstcrawl na een half jaar nog niet kon. Verder zwom ze prima, ze mag met dit certifikaat ook gewoon op voor B.

Dendy

bertje1

bertje1

04-04-2012 om 20:44

Iets af maken?

Ik denk dat het wel goed is: je maakt iets 'af' en krijgt een mooi diploma! Je moet ze vooral niet te jong op zwemles doen. Misschien vaker zwemmen samen en gewoon doorgaan; uiteindelijk vind ik dat ze pas normaal zwemmen na C. (en eigenlijk dan nog niet

Vic

Vic

04-04-2012 om 21:09

Rugcrawl

Die moet toch 7,5 meter voor het A-diploma, en is vooral als extraatje? Kun je de zwemschool niet een beetje onder druk zetten dat ze een oogje dichtknijpen. Ik zou het een beetje vreemd vinden om het maandenlang te laten hangen op zo'n onderdeel. Of zelf flink oefenen. Mijn dochter kon niet goed genoeg duiken, dus daar heeft haar vader een paar uur mee geoefend.

Wanneer dan wel bertje?

mijn dochter zitin Indonesie in de wedstrijdzwemploeg van haar school. Doet freestyle, breast stroke, dolphin tail en butterfly. En tijdens verblijf in NL bij schoolzwemmen afgelopen maand werd ze in badje 2 ( ondiep) gezet.

Ze heeft dus geen diploma's maar komt prima van de ene naar de andere kant van een zwembad. Ze heeft dus ook geen C. Wanneer kan ze volgens jou dan 'normaal' zwemmen?

Dirksmama

Waarom werd jouw dochter eigenlijk in het ondiepe bad gezet? Omdat ze geen officieel Nederlands diploma A heeft (zeg maar bureaucratie), of omdat ze haar niet goed genoeg vonden zwemmen (gebrekkige techniek)?

Chris

Wij doen het anders

vanwege 'wij doen het hier anders'...

Primavera

Primavera

06-04-2012 om 08:37

Hier ook geen diploma's

Hier in Italia doen ze ook niet aan diploma's. Ik vraag me altijd af of ze in een Nederlands zwembad werkelijk mijn wedstrijdzwemmende kinderen tot bandjes om in het diepe zouden willen veroordelen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze kind wat vlinderslag kan, waarvoor je toch vrij goed moet kunnen zwemmen, echt weer bijna aan het begin zouden laten beginnen. Kennelijk wel dus.

Groeten Primavera

Ojee, zucht

Hier ook een kind dat goed kan zwemmen maar geen Nederlandse zwemdiploma's. Ging met z'n oom en neefje naar zwembad en na een uurtje besloot neefje lollig te doen en de badmeester te vertellen dat zoon geen diploma had. Badmeester sommeerde zoon er meteen uit te komen en oom (op het tumult af komend) vroeg de badmeester of hij nu echt in dat uur niet gezien of of zoon wel of niet kon zwemmen. Zoon mocht weer terug in het diepe............

GS

GS

06-04-2012 om 12:38

Waarom?

Zelf heb ik een paar jaar geleden ook voor dit dilemma gestaan, wel of niet stoppen. Tijdens de lessen wordt altijd maar de standaard riedel tijdens de les afgewerkt en wordt niet ingezoomd op het probleem per kind. Dat maakt de les weinig nuttig, als een kind vastloopt op een enkel onderdeel.
Ik ben zelf maar met zoon gaan zwemmen en hem lesgegeven op de onderdelen die op dat moment nog niet goed gingen. Kantduiken heb ik hem in 10 minuten geleerd, met gerichte aanwijzingen terwijl hij al ruim een half jaar in het badje zat waar kantduiken op het programma stond en hij nog steeds springend van de kant dook als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ja, van twee keer van de kant duiken per les, krijg je dat niet onder de knie natuurlijk! Ik weet nog van een kijkles, er was toen een lang stevig meisje dat een prachtige soepele zwemslag had, maar van de kant dook als een zoutzak. De juf zat na de duik alleen maar te gniffelen naar de ouders om de waterverplaatsing die dat teweeg bracht, maar ik dacht, mens, leer dat kind dan behoorlijk kantduiken! Geef haar aanwijzingen wat ze wel moet doen, maar nee hoor, hup nog een les er bij, terwijl ze in feite prachtig zwom.

Ik heb lang overwogen om maar te stoppen. Hij vond de lessen steeds erger worden en ik zag op het eind dat hij zich prima kon redden in het water. Toch heb ik doorgezet om een diploma te halen. Waarom? Tja, deels toch voor mijn eigen gevoel (zekerheid, schuldgevoel) en ook voor de eigenwaarde van mijn zoon (want hij was toch apetrots met zijn diploma!). Maar noodzaak? Nee, die is er wat mij betreft eigenlijk niet. Je kunt prima zwemmen hebben geleerd, zonder diploma.
Uit je vraag maak ik op dat je dochter de rugcrawl niet goed beheerst (of is het wel goed, maar vindt de zwemjuf het nog niet perfect genoeg?) Is het dan mogelijk om een paar aanvullende privélessen te nemen (event ergens anders), of zelf met je dochter te gaan oefenen en in te zoomen op haar rugcrawl? Zie je wat ze fout doet? Misschien is je dochter nog niet eens aangegeven hoe ze het wel moet doen. Zou mij in ieder geval niets verbazen.

Tja

Is het voor A of B? Ik vind het wel belangrijk dat er wat gezwommen kan worden. A en B is bij ons verplichte kost..haha C is leuk maar hoeft niet van mij perse. Volgens de zwembond is een kind met abc een kind wat zich goed kan redden als het in het water valt. En ja daar doe ik het voor!!

groetjes van LuNa

Fiorucci

Fiorucci

06-04-2012 om 17:54

Luna

Gelijk heb je. Maar als een kind na jaren zwemles heel goed kan zwemmen en alleen maar geen diploma heeft omdat ze niet door het gat durft, dan houdt het een keer op.

Brasso

Brasso

06-04-2012 om 19:50 Topicstarter

Het is geschied

Ze mag proefzwemmen hoe dat nu zo snel is me een raadsel, nu maar hopen dat dat goed gaat. We hebben vandaag geoefend in een ander zwembad.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

06-04-2012 om 21:05

Brasso

Ze voelen nattigheid na het lezen van deze draad misschien?

Primavera

Primavera

07-04-2012 om 10:08

Jawel p

Jawel P, ik zou in staat zijn om het expres juist wel te zeggen. Ik heb net gehoord dat de jongste ook geselecteerd is om mee te doen aan de regio-kampioenschappen (hoezo trots ) en ben benieuwd of ze werkelijk een zeer goed zwemmend kind uit het diepe zouden weren.

Maylise

Maylise

07-04-2012 om 12:51

Primavera

Mijn oudste kinderen hebben geen zwemdiploma omdat ze niet in Nederland zijn opgegroeid maar hier is nooit een probleem van gemaakt. Ze mochten gewoon in het diepe zwemmen. Ook op zeilkamp was geen probleem nadat ik had uitgelegd waarom ze geen diploma hadden. Ze moesten wel de eerste dag voorzwemmen maar dat bleek uiteindelijk moesten alle kinderen want er is niet een landelijk diploma en tussen zwembaden bestaan ook verschillen.

We zijn nooit een zwembad uitgestuurd. Sowieso word je eigenlijk nooit gevraagd om een diploma te tonen. Met school gingen ze ook wel eens zwemmen en dan vertelden ze gewoon waarom ze geen diploma hadden. Ze mochten dan gewoon in het diepe zwemmen.

In de praktijk levert het niet hebben van een zwemdiploma dus geen enkel probleem op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.