Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 14:14

Wanneer alleen naar de winkel?

Vanaf welke leeftijd mag/mocht jouw kind alleen naar de winkel om een boodschap te halen? In "Gezondheid" vermeldde ik dat mijn 6-jarige voor mij wat boodschappen had gehaald, daar werd verbaasd en juist niet verbaasd op gereageerd dus nu ben ik benieuwd hoe het bij jullie gaat!
De super is hier ongeveer 400 meter lopen, met één drukkere plek om over te steken (wel zebrapad). Ik heb zelfs een speciaal portemoneetje om mee te geven aan zoon als hij naar de winkel gaat. Meestal mag hij chips, pizza's of kant-en-klare pannenkoeken gaan halen trouwens . Maar gisteren heeft hij een paar zaken voor het diner gekocht.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fonneke

Fonneke

22-01-2009 om 14:26

8 jaar

Onze oudste is 8 jaar en mag sinds kort alleen naar de winkel. De winkels zitten hier wat verder weg en je moet een drukke straat zonder stoplichten over, waar de auto's vaak behoorlijk hard rijden. Als de route wat veiliger was geweest, had ze wel eerder gemogen.

T&T

T&T

22-01-2009 om 14:31

Heel verschillend

Ik heb twee van die dappere dodo's (6 en 7) die ik echt niet alleen voor een boodschapje hoef te sturen... dan kan ik ze net zo goed vragen de mount everest te beklimmen maar ik zie hier in de buurt wel leeftijdsgenootjes die dat wel kunnen, en ik vraag me ook best wel eens af wat hier nou "normaal" in is.
Overigens is dat niet omdat ze niet willen helpen, in huis kan ik ze wel kleine taakjes laten doen, en dat vinden ze ook leuk, dus die boodschappen zullen ook wel een keer komen. (en anders moeten ze later als ze groot zijn alles maar laten bezorgen )
groetjes Tess

cqcq

cqcq

22-01-2009 om 14:49

Zeven en vijf...

Waren ze hier geloof ik toen ze met zijn twee-en pizza's gingen halen... omdat klein zusje longontsteking had en ik daar echt niet bij weg kon...

Er zitten geen onveilige oversteken in de buurt... maar wel hangjongeren...

Ze blijven onwijs lang weg.... (moeilijke keus in pizza's bleek achteraf...). Kinderen reuze trots dat ze mij hadden geholpen..

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 15:46

Vraagt er zelf om

Ja maar Pelle, ik doe ook meestal redelijk efficiënt boodschappen. Dus ik heb eigenlijk niet vaak echt iets nodig. Als mijn zoon dan bij me komt omdat hij boodschappen voor me wil gaan doen, dan mag hij meestal iets gaan halen dat ik niet nodig heb. Vandaar die chips en die pannenkoeken...gisteren was ik ziek dus heeft hij ook gevraagd of hij naar de winkel moest om iets te kopen. Hij kon de spullen ook niet vinden dus hij heeft het gewoon aan een winkelmeneer gevraagd.

Tsja

Het ligt volgens mij helemaal aan je kind en niet in de laatste plaats aan je woon-situatie. Ik woon zowat bovenop Dirk vd Broek, dus hier mocht het vrij vroeg (6à7), maar wilde mijn dappere dodo (oudste zoon) dat niet. De jongste daarintegen kon het wel al vlot alleen. Die durft dat soort dingen wél. Groet Suus

Yvonne

Yvonne

22-01-2009 om 19:58

4 jaar

we wonen op een plein met winkels, ik kan ze vanaf het balkon de winkel in zien gaan en weer uitkomen.

Verschillend

Zoon van 6,5 gaat al geruime tijd alleen naar de bakker (ca. 100 meter verderop), af en toe een keer snoepjes halen bij de kruidvat hier vlakbij en toen er hier (ook ongeveer 400 meter verderop) nog een supermarkt zat mocht hij wel eens in de zomer een doos ijsjes gaan halen ofzo. Nu zitten alle supermarkten veel verder dus kan dat niet meer.
Mijn dochter van 4,5 zie ik voorlopig echter nog niet alleen naar de bakker gaan, die is te verlegen en veel minder zelfstandig dan mijn zoon op die leeftijd was.

Jaar of 3

Eerste keer was toen ze een jaar of 3 waren. Gewoon, tas en boodschappenbriefje.
Nou wonen we wel minder dan 20 meter van een kleine buurtsuper en krijgen ze bij de kassa altijd een snoepje. En je kunt de boodschappen op de lat laten zetten zodat ze niet met geld over straat hoeven.

Hier

gaat dochter van 6 alleen de winkel in, terwijl ik buiten sta te wachten bij andere dochter die graag in de "brandauto" wil. Ze koopt dan 1 of 2 dingen die ik vergeten ben, en vindt dat prachtig. Naar aanleiding van het draadje in gezondheid bedacht ik dat ze ook wel eens helemaal alleen kan gaan, dan naar een andere supermarkt met 1 drukke oversteek met zebrapad.

Jonneke

Jonneke

23-01-2009 om 09:15

8 jarige

8-jarige gaat wel eens alleen een andere winkel in voor een boodschap, terwijl ik in de rij sta bij de slager. maar dan zijn we samen in het winkelcentrum. Dat gaat goed. Vindt 8-jarige zelfs erg leuk (al een jaar of 2 doen we dat, denk ik).
Zelfstandig mag kind nog niet die hele kilometer fietsen/lopen naar het winkelcentrum voor een boodschap: dat vinden we te veel oversteken, te veel variaties in routes mogelijk, enz.

Hier ook hoor

hier lopen ze zelf naar school vanaf eind groep 2 (wel met groepje) en niet veel later daarna alleen naar de winkel, inderdaad om b.v. eens ijsjes te kopen....of een pak poffertjes ofzo.
maar de winkel(super) ligt naast school....
en maar 1 oversteek, ook nog met zebra én drempel en ervoor (10 meter ofzo) óók nog een drempel en wegversmalling ook nog. het drukkere verkeer gaat al 'af' (volgen voorrangsweg) vóór de oversteek...
hier deden ze dat beiden wel, vonden ze leuk...
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.