Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wanneer harry potter voorlezen?

Hallo,

Gisteren vroeg mijn zoontje of ik het eerste deel van Harry Potter voor hem wil gaan voorlezen. Nu zou ik dat best willen (ik vind Harry Potter geweldig), maar ik vraag me af of hij er niet nog een beetje te jong voor is. Mijn zoontje is nu zes, en wordt zeven in december.

Wat vinden jullie? Is zes (bijna zeven) een goede leeftijd om Harry Potter voor te lezen, of is het dan nog allemaal een beetje te eng? Heeft een van jullie hier misschien ervaring mee? Ik hoor het graag.

Alvast bedankt en groetjes,
Mariola

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet zo te zeggen

hoi Mariola

ik denk dat je dat niet zomaar kunt zeggen. Sommige kinderen kunnen het met 6 jaar al prima aan maar als je een beetje bang kind hebt dan zou ik nog ff wachten.

Mijn oudste is harry potter gaan lezen toen ze 7 was en nog twijfel ik een beetje... ze is nu bij HP 3 en eigenlijk vind ik het nu wel genoeg, het wordt alleen maar enger.
Jongste van nu 5 is nergens bang voor. Die zou ik het misschien nu al wel voorlezen als ze er om vroeg.

Groetjes
Gruffalo

margje van dijk

margje van dijk

12-09-2009 om 15:29

Juist voorlezen

Juist bij boeken die een beetje eng kunnen zijn, kun je ze denk ik beter voorlezen. Dan zie je meteen hoe het aankomt, en kun je er eventueel nog even over napraten.

Ik had overigens dezelfde twijfels toen ik eraan begon, hoor (met voorlezen). Ik ben in de zomer van 2007 (op vakantie) begonnen met voorlezen aan mijn middelste zoon. Die was toen net 8 jaar geworden. Inmiddels is het zomer 2009 geweest, hij is inmiddels 10, en we zijn nu halverwege het laatste boek. Al die jaren heb ik hem dus alle delen van Harry Potter voorgelezen.

Er zijn wel momenten geweest dat ik twijfelde of ik door moest gaan, want vanaf deel 3 wordt het toch behoorlijk menens, en vanaf deel 4 vallen er doden. Maar ik ben toch gewoon doorgegaan en het is bij hem helemaal goed gevallen.

Het is ontzettend leuk om het voor te lezen, het schept echt een band en voor jezelf is het ook heel leuk. Ik bedoel, Grote Beer en Kleine Beer is ook leuk, maar dit is ook voor jezelf heel onderhoudend.

Nu is 6 natuurlijk nog 2 jaar jonger dan 8, dus het is een andere overweging. Mijn jongste zoon was een vroege/snelle lezer en is op 6-jarige leeftijd zelf in Harry Potter begonnen. Maar die heeft het na 2 delen weggelegd, want deel 3 vond hij te eng.

Maar ik denk dat jij het ter plekke kunt vaststellen, of het leuk genoeg is of te eng is. Gewoon proberen, zou ik zeggen. Zeker als hij het zelf zo graag wil.

Margje

Pinot noir

Pinot noir

12-09-2009 om 22:27

Jawel

Het verschilt natuurlijk per kind. Maar die van mij ben ik Harry Potter gaan voorlezen toen ze zes was. Omdat ik Harry Potter erg leuk vind en Pinkeltje (daar was ze toen dol op) erg stom Ik heb één hoofdstuk voorgelezen, en daarna heeft ze het boek zelf uitgelezen, en in de tijd erna de volgende boeken ook. Op deel zeven heeft ze moeten wachten, die was er nog niet.

Bij twijfel zal ik...

....eerder zelf voorlezen dan laten lezen iig. Mijn zoon heeft deel I gelezen toen hij acht was. de overige delen heb ik hem nog niet laten lezen omdat ik weet dat het alsmaal erger word.
Maar waarom persé Harry Potter? Er zijn nog zoveel andere leuke kinderboeken! Harry kan nog wel even wachten...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-09-2009 om 09:34

Gewoon proberen

Je kunt het toch gewoon proberen? Als het niet gaat, stop je er gewoon mee. Ik denk trouwens dat het probleem voor een zesjarige niet direct het enge is, maar de lange zinnen en moeilijke woorden. Het is wel een wat ander niveau dan het gemiddelde voorleesboek op die leeftijd. Hoeft geen probleem te zijn maar hangt wel van je kind af.

Pinot noir

Pinot noir

13-09-2009 om 11:34

Waarom?

In ons geval omdat ik het zelf erg leuk vind. Maar ook omdat mijn dochter graag de film wilde zien. En ik vond het beter dat ze dan eerst het boek zou lezen of voorgelezen krijgen. Zodat de enge scenes niet zo hard aankomen. En dat bleek goed te werken.

Sja

Mijn niet zo heldhaftig uitgevallen dochter wilde toch graag op haar 6e jaar al uit Harry Potter worden voorgelezen. En ze leefde intens met alle lotgevallen mee, heeft er nooit naar over gedroomd en wilde beslist aan deel 2 beginnen. Wat ik erg grappig vond, is dat ze tijdens het voorlezen kennelijk totaal die film vergeten was, die ze allang een paar keer heeft gezien. Zeker die eerste film bleef heel dicht bij het boek, maar dat bijvoorbeeld niet Sneep, maar Krinkel naar die Steen bleek te zoeken, kwam als een volslagen verrassing

*bella*

*bella*

14-09-2009 om 23:03

Hier ook

Begonnen met 6. Zoon was indertijd best bang, dus erg getwijfeld. Stom genoeg had ik de boeken hier gewoon liggen, en het trok hem dus heel erg. Dus gewoon voorzichtigt begonnen.
Met voorlezen heb je geheel zelf de regie, kun je zelf ook hier en daar manipuleren etc. Je kiest wannneer je stopt, hoe je iets brengt.

Ik had me dus ook voorgenomen gewoon te stoppen en of te doseren als het te eng werd, maar zoon heeft alleen maar genoten. (en genoten en genoten) Ben uiteindelijk gestopt na hp3. Vooral omdat ik het wel erg ingewikkeld vond worden, en iid, de doden die gaan vallen. Maar inmiddels (8 nu) niet meer bang, niet meer zo overgevoelig en misschien ga ik nu wel weer verder met 4. Verheug me er al op!
Eerst nog even verder met ellendige avonturen van Snicket, ook leuk en zijn we ook al een hele poos zoet mee.

T&T

T&T

15-09-2009 om 10:50

Beetje jong

Het is natuurlijk per kind heel verschillend waar ze aan toe zijn, maar Harry Potter vind ik eigenlijk nog niet voor 6 jarigen... ik vind ze zelf overigens erg leuk om te lezen, maar nog niet geschikt voor mijn kinderen van 7 en 8, er zijn voor die leeftijd ook nog zoveel andere leuke boeken. (die ook spannend zijn)
Hier is bijvoorbeeld Dolfje Weerwolfje erg populair, oudste leest het zelf, jongste lees ik nog voor. Harry Potter vind ik eigenlijk ook een boek om zelf te lezen, geen voorleesboek, in ieder geval niet voor kinderen die zelf nog niet kunnen lezen.
groetjes Tess

T&T

T&T

15-09-2009 om 10:53

Oh ja, en je eigen boeken...

Ik lees zelf graag, en graag goed spannend! dus ze zien hier boeken liggen van Stephen King, Simone van der Vlught, Dean Koontz... maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zoiets voor te lezen de uitleg "dat zijn grote mensen boeken" werkt tot nu toe prima!
groetjes Tess

margje van dijk

margje van dijk

15-09-2009 om 11:27

Totaal niet mee eens

T&T: "Harry Potter vind ik eigenlijk ook een boek om zelf te lezen, geen voorleesboek"

Tja, daarin verschil ik dus heel erg met je van mening. Ik vind Harry Potter het ultieme voorleesboek. Middelste en ik leven al jarenlang in een zich telkens verder ontspinnende droomwereld, en we genieten er enorm van.

Oudste zit inmiddels in de brugklas, maar die lees ik óók nog voor (Hart van Inkt uit, Web van Inkt nadert nu het einde, Nacht van Inkt ligt inmiddels klaar). Ook dat wordt door beide partijen enorm gewaardeerd. Oftewel, ook een heel goed voorleesboek zou ik zeggen.

Wanneer is iets een goed voorleesboek, volgens jou?

Dolfje Weerwolfje is inderdaad ook leuk maar dat heb je in no time uit. (Mijn jongste (7) leest ze zelf, op school, en heeft elke twee dagen weer een nieuwe nodig). Ik vind het juist leuk als een voorleesboek lang meegaat.

Margje

Margje

Helemaal met je eens, Harry Potter is voorleesvoer bij uitstek. Mijn oudste vindt het ook nog steeds schitterend, om juist die boeken voorgelezen te krijgen. Hij vermaakt zichzelf wel met Kameleon en andersoortige lectuur.
En ik geef toe dat ik dol ben op voorlezen, compleet met spannende effecten en verschillende stemmetjes (Vanavond mag ik het stukje doen van Sirius' moeder: "Geteisem! Schorem! Modderbloedjes!" en binnenkort natuurlijk Knijster, oh heerlijk!)

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2009 om 21:09

Margje

Je (en je mannen) zult smullen van De gevleugelde Kat van Isabel Hoving.

Tirza

Pelle

Over vóórlezen ging het toch? Het wonderlijk verhaal van Hendrik Meier (en al die andere verhalen), al dat andere fraais van Roald Dahl (Sjakie en de Chocoladefabriek, de grote glazen lift, Mathilda, de GVR, noem maar op), Pjotr, "de Geheime boeken" (wordt hier geroepen), Snuf de hond...

T&T

T&T

16-09-2009 om 12:25

Ja izar, dat bedoel ik!

Een kind van 6 kan Harry Potter nog niet zelf lezen (mijn oudste van 8 ws ook niet), en dus vind ik dat ze er nog niet aan toe zijn! Toen ik de leeftijd had dat ik zelf dit soort boeken ging lezen werd ik bepaald niet meer voorgelezen door mijn moeder... maar dat is mijn eigen ervaring.
Nu ik zelf kinderen heb blijf ik voorlezen erg leuk vinden, effe ontspannen voor het slapen gaan, dus misschien blijf ik het wel heel lang doen, en zijn we over een jaartje of twee aan Harry Potter toe, wie weet.
groetjes Tess

Wat is het verband dan?

Ik snap het niet geloof ik. Waarom zou je je kind alleen de boeken voorlezen die ze ook zelf zouden _kunnen_ lezen? Mijn zoon leert net lezen, en leest nu alleen "roos aan maan"-achtige zinnetjes. Het zal nog wel ff duren eer hij de Kleine Kapitein zelf kan lezen. Ik begrijp dat jij dat boek dan dus niet zou voorlezen?

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2009 om 16:05

Precies

Je leest toch altijd boven het niveau van het kind? Jip en Janneke gaat over kleuters, tegen de tijd dat je kind die verhaaltjes zelf kan lezen is h/zij 7 of 8 en vindt h/zij ze vast niet meer zo interessant.
Wij gaan op berejacht - lees je voor als ze 2 of 3 zijn, tegen de tijd dat ze dat zelf kunnen lezen zijn ze toch een stuk ouder?

Tirza

Bastet

Bastet

16-09-2009 om 16:29

Vreemd inderdaad

Als je zo redeneert,zou een late lezer dus ook laat mooie boeken te horen krijgen,terwijl voorlezen juist een pré is bij moeizame lezers,goed voor je woordenschat,etcetc.
Groetjes,bastet

Pelle ea

Pelle: "Zijn jouw boekje maar één treetje hoger dan de grote beer? " De Sjakies van Roald Dahl zijn beslist behapbaar voor jouw achtjarige, Mathilda en de GVR worden hier op school in groep 3 en 4 voorgelezen en de andere boeken had ik als antwoord gekregen op mijn vraag aan de buurjongetjes van acht De Sjakies mag je van me komen lenen, de 9- en 7-jarige hebben ze al helemaal voorgelezen gehad en de 5-jarige mag nog heel even wachten. Maar het allerbelangrijkst vind ik wel, dat het boek moet aansluiten bij de interessewereld van het kind dat je het voorleest. Ik denk dat bijvoorbeeld Hendrik Meier al meer wat voor je oudste is, een paar treetjes te hoog. Mijn kinderen hebben een geweldige fantasie en leven zich zonder enig probleem helemaal in in fantasiewerelden. Mede daardoor zijn Roald Dahl en Harry Potter zeer aan ze besteed. Paul Biegel overigens net zo goed: Ik wou dat ik anders was (mag je ook lenen), Japie en het Zwarte Spook (mag je ook lenen, dankzij Mien* heb ik het!), de Kleine Kapitein, noem allemaal maar op. Heel veel kinderen van 7, 8, 9 jaar vinden dat erg leuk.
T&T: "Een kind van 6 kan Harry Potter nog niet zelf lezen (mijn oudste van 8 ws ook niet), en dus vind ik dat ze er nog niet aan toe zijn! " Ik kan niet anders dan me bij Bastet aansluiten. Mijn oudste zou zelf maar met moeite door sommige o, zo fraaie boeken heenkomen en nu kan hij er veel meer van genieten. Hij boft dat hij dit jaar een supervoorlezende meester heeft!
Izar: "Ik ben alleen altijd wat verbaasd dat de tendens lijkt te zijn dat je niet vroeg genoeg aan Harry Potter - zowel de boeken als de film - kunt beginnen. Alsof je wat mist als je je eerste HP boek pas leest als je 10 bent." Dat gevoel heb ik ook wel eens gehad, hoor. De boeken behelzen wel wat meer dan de films, vind ik zelf. Ze zijn subtieler en ingewikkelder. Maar aan de andere kant vinden mijn kinderen ze meer dan geweldig, dus waarom zou ik ze niet voorlezen? De leeskanjers uit zijn klas hebben zelf de hele serie al uitgelezen. En we hebben ook heel veel andere boeken al gehad. Ik lees zo graag voor Overigens hebben ze ook wel eens gezegd dat ze een boek niet zo leuk of te moeilijk vonden, dan stopten we dat boek weer in de kast en gingen wat anders voorlezen.

Maylise

Maylise

17-09-2009 om 01:17

Juist moeilijker

Als ik voorlees dan lees ik juist boeken voor die moeilijker zijn dan ze zelf zouden lezen. Ik kies ook vaak voor boeken die misschien wat lastiger geschreven staan of waar hele lange beschrijvingen in staan (zoals bijvoorbeeld Nils Holgerson) omdat er juist vaak een drempel is voor kinderen om die boeken zelf te pakken in eerste instantie. Door het voor te lezen vergroot ik niet alleen hun taalkennis maar maak juist de wat moeilijker toegankelijke boeken toegankelijk. Daarna is het veel makkelijker voor de kinderen om zelf ook dat soort boeken te lezen als ze wat ouder zijn.

Juist een boek wat eng is of emotioneel aangrijpend is geschikter om voor te lezen. Dan beleef je samen het verhaal en zie je wanneer je kinderen het eng gaan vinden.

Deel 1 van HP kan denk ik heel goed met 6 jaar. Het is helemaal niet zo'n eng boek. Wel spannend maar niet eng. Er gebeuren ook komische dingen en de toon is vrij luchtig. Ook deel 2 gaat wel. Vanaf deel 3 en 4 begint het enger en meer beklemmend te worden. Het is natuurlijk wel afhankelijk van het kind. Mijn jongste dochter had Harry Potter op die leeftijd nog te eng gevonden. Mijn zoon van 16 heeft een heel ander karakter. Hij was 7 toen ik hem deel 1 voorlas en hij vond het toen al machtig interessant. Hij is daarna zelf deel 2 gaan lezen. De rest was toen geloof ik nog niet uit dus daar hoefden we geen discussie over te krijgen.

Ik vind veel boeken overigens veel enger en erger dan HP. De zoon die ik met 7 jaar HP voorlas en die het een geweldig boek vond en helemaal niet eng vond Alleen op de Wereld wel heel eng en spannend en zo zielig. Dat wilde hij helemaal niet verder horen.

Overigens lees ik mijn jongste zoon (nu 10) nog steeds voor. Sterker nog mijn dochter van 13 komt er ook vaak nog bij zitten.

Wel is Harry Potter een boek wat vrij laagdrempelig is dus ze gaan het ook wel makkelijker zelf lezen uiteindelijk. Ik vind het zelf leuk om daarnaast ook juist minder bekende of oude en vergeten titels voor te lezen. Zo lees ik mijn zoon en zijn nichtje van 7 nu de Waterschapsheuvel van Richard Adams voor. Eerst leek mijn zoontje het heel stom. Een boek dat over konijnen gaat??? Hij was er nooit zelf aan begonnen maar nu vind hij het reuze spannend. Ik vind dat juist altijd wel leuk met voorlezen. Je kan dan voor boeken kiezen die zelf (nog) niet zo vlug zouden kiezen.

Maylise

margje van dijk

margje van dijk

17-09-2009 om 19:57

Bedankt tirza

Ik zal de tip onthouden, Isabel Hoving.

Mariola

Mariola

17-09-2009 om 22:28 Topicstarter

Bedankt

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties! Voorlopig lijkt Harry Potter even van de baan. Zoon kwam gisteren met 'De Fantastische meneer Vos' van Roald Dahl aanzetten. Ook heel leuk om voor te lezen natuurlijk.
Mocht hij er binnenkort nog een keer over beginnen, dan ga ik voorzichtig beginnen met deel 1 voorlezen, en kijken hoe hij het vindt.

Groetjes
Mariola

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.