Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Morgana Fata

Morgana Fata

16-06-2010 om 08:33

Wanneer oorbellen?

Dochterlief is net 4. Nou geeft haar vader aan dat ze graag oorbellen wil en dat het bij hem wel kan.
Zelf vind ik vier jaar eigenlijk te jong voor gaatjes. Het doet pijn, het moet onderhouden worden. Ik denk niet dat ze dat allemaal overziet. Daarnaast vind ik het niet zo mooi staan bij zo'n jong kind. Aan de andere kant, bij mijzelf zijn de gaatjes geprikt toen ik nog een baby was, en ik was er als kind wel trots op dat ik oorbellen in had. Wel eeuwig gedonder met ontstoken gaatjes trouwens. Misschien valt het wel mee met alle nadelen die ik zie? Wat vinden jullie, vanaf wanneer mag jullie kind gaatjes laten schieten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

16-06-2010 om 08:49

Hmmm

Ik zou de leeftijd wat hoger leggen, rond een jaar of 10.
Ik vind persoonlijk oorbelletjes bij jonge meisjes niet mooi, ik vind het jammer van de onschuld van een kindergezichtje.

Hier 4 dochters. En van ons mogen ze gaatjes vanaf dat ze tien jaar zijn.

Oudste wilde ze heel graag vanaf een jaar of 5, ze mocht vanaf haar 10e, maar durfde pas ze 11 was.
De 9-jarige kan niet wachten tot haar verjaardag.
En het setje 5-jarigen vraagt er nog niet naar.

Waarom wilden wij wachten tot 10? Je schiet toch twee gaten in hun lijf en maakt wonden die verzorgt moeten worden. Ik vind dat ze daar zelf over mogen beslissen. En tien vonden we (voor gaatjes) een mooie leeftijd. En willen ze het niet, dan doen we het gewoon niet.

Ik zou wachten

ik vind zelf oorbellen bij jonge kinderen niet zo mooi staan. Ik kan me wel voorstellen dat de meisjes er helemaal mee verguld zijn.
Als ik een dochter had, zou ik wachten tot een jaar of tien. Dan staat het toch wat anders vind ik.

Succes met de discussie.

groetjes van Purk

Gehoord van de vakvrouw

Een vriendin van mij is juwelier. Zij weigert gaatjes te prikken bij hele jonge kinderen. Om twee redenen. Ten eerste: het doet pijn, en als dan het eerste gaatje is geschoten moet het tweede nog, en dan zit je met een schreeuwend en tegenstribbelend kind dat in de houdgreep moet worden genomen (dat is alleen te ondervangen als twee medewerkers tegelijk elk een oor onder handen nemen, wat ik ook wel eens heb gehoord).
Reden twee: volgens haar is de afstand tussen oorlel en nek bij kleine kinderen aan de kleine kant, waardoor de achterkant van de oorknopjes vaak vervelend in de nek prikt.

Ik weet niet waar zij de leeftijdsgrens ook alweer legt, maar minstens bij 6 jaar, misschien ook wel bij 10.

Groeten,

Temet

Hier met 7 jaar pas. Vind ik een mooie leeftijd zelf.

Voorlopig niet

Mijn dochter krijgt ze voorlopig niet, ik vind 10 een mooie leeftijd, niet eerder. Ik vind het niet mooi staan bij jonge kinderen, eigenlijk een beetje ordinair. Maar goed smaken verschillen, belangrijker argument: kans op ontstekingen, hoop gedoe. Mijn zus heeft wel in haar dochters oren gaatjes laten prikken toen ze 3 was. Volgens haar veel ontstekingen, continu schoonmaken, draaien, veel onderhoud zeg maar. Een jong kind zal er ook nog niet goed naar luisteren als het gezegd wordt er van af te blijven als het ontstoken is oid.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-06-2010 om 17:06

Niet zo vroeg

In de cultuur van mijn man is het traditie dat meisjes al enkele maanden na de geboorte oorbelletjes krijgen (het liefst gouden). Omdat hij het zo graag wilde, heb ik dochter met 9 maanden naar de Turkse juwelier gebracht (waar beide gaatjes tegelijk werden geschoten). Mijn ervaring: wat een gedoe. Hier geen ontstekingen, maar wel continu gedonder. Nu eens viel er een van de oorbellen uit, omdat het dingetje aan de achterkant weg was (hoe?); dan weer prikten de stekers in haar velletje achter het oor (Temets verhaal klopt als een bus). Ik had spijt. Man ook. Nu draagt dochter al jaren nooit meer oorbellen. Wel steek ik nog 1x per week een oorbel door het gaatje - ze heeft ze nu toch al, kan ik ze net zo goed open houden voor later.
Ik vind bij donkere kindjes trouwens niet slecht staan. Dochter had piepkleine gouden knopjes met een minuscuul turquoise steentje erin, stond beeldig en exotisch.
Groetjes
Massi

Massi

Ja dat vind ik eigenlijk ook, bij donkere kindjes vind ik het weer niet ordinair staan. Grappig eigenlijk.

Maylise

Maylise

16-06-2010 om 20:56

Of heel jong of ouder

Ik zou zelf kiezen voor gaatjes of als ze baby zijn of pas als ze ouder zijn en het echt zelf willen. Met 2 of 3 jaar lijkt me de meest onhandige leeftijd want dan zijn ze nog te jong om het zelf schoon te houden maar ze spelen al wel veel buiten en kunnen er zelf aankomen.
Mijn oudste twee dochters hebben met een paar maanden al gaatjes gekregen. Mijn jongste dochter pas toen ze 9 jaar was en er zelf om vroeg. Vanwege het feit dat ze te vroeg is geboren en lang in het ziekenhuis heeft gelegen hebben we er niet zo bij nagedacht om het toen te laten doen. Pas toen ze er zelf om begon te vragen heb ik haar gaatjes gegeven. Eerst heeft ze nog een aantal maanden geaarzeld maar uiteindelijk wilde ze dan toch wel. Ik zou wel een juwelier kiezen die beide gaatjes in een keer schiet.
Hier overigens bij geen van de meisjes ontstekingen.

Maylise

Nasha 1st

Nasha 1st

16-06-2010 om 21:54

Vorig jaar

dochter wilde het perse....ze was bijna 6...Het schieten ging tegelijk, dus geen risico dat de 2e niet meer gaat door de pijn. Het is met 1 oor niet zo lekker verlopen, maar inmiddels gaat dat goed. Ik vind het nu eigenlijk wel leuk staan bij haar. Het is ook echt een meisje meisje...

Morgana Fata

Morgana Fata

16-06-2010 om 22:58

Mooi

Fijn om te horen dat anderen het schieten van gaatjes met 4 jaar ook behoorlijk vroeg vinden. Dat sterkt me in mijn gevoel. Dank jullie wel voor de reacties.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-06-2010 om 12:59

Overzien van gevolgen

Ik zeg altijd tegen mijn dochter van 6: "Pas als jij zelf de gevolgen ervan kunt overzien en die aan mij kunt vertellen, mag je gaatjes in je oren." Ze vraagt nu nog wat die uitspraak betekent, en daar antwoord ik dan weer op dat ze blijkbaar nog niet oud genoeg is.

Ik was zelf 9. En vond het best griezelig. Maar achteraf ook een prima leeftijd. Ik heb het zelf besloten en laten doen.

groet, Mamvantwee

Hier met 6

dochter vroeg al vrij jong achter oorbellen, ook vanaf haar 3 à 4 jaar.

Ze heeft ze dan gekregen voor haar 6e verjaardag maar met duidelijke afspraken:
- ik zou elke avond verzorgen in het begin, leuk of niet.
- eens ze gaatjes zou hebben, zouden we ze ook houden, en niet gaan uitdoen bij pijntjes. Aan één oortje heeft ze wel een tijdje last gehad, maar ik bleef verzorgen en ze aanvaardde dat. Nu, 1 jaar later heeft ze nog nooit last gehad.

Op school draagt ze enkel kleine oorbelletjes, niks ordinair vind ik, ze staat er goed mee.

Maar 4 vind ik wel jong, toen mocht ze niet van mij. Een goede leeftijd, als kind het graag zelf wil, is anders met de communie (7 jaar), dan zie je wel vaker kinderen die eindelijk gaatjes krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.