Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
wilma

wilma

20-09-2010 om 11:24

Wanneer samen lezen?

hallo,

Wij hebben 3 kids van bijna 5, 7 en 9 jaar. Het gaat prima op school, maar elke oudergesprek krijgen we te horen dat we thuis moeten lezen met de twee oudsten, ze komen wat lezen betreft net/net niet mee met de groep.

Nu merk ik dat er weinig tijd is om te lezen met de kinderen. Op de dagen dat we beiden werken is het altijd snel eten en naar bed. En de dagen dat ik vrij ben is er ook altijd wel wat (spelen met vriendjes, clubjes, sport e.d.).

Vraagje, wanneer lezen jullie met je kind, wat is het beste moment. Nu doen we het meestel voor het slapen gaan, maar dan wordt het toch al weer (te) laat en willen ze graag ook nog voorgelezen worden.

Ben benieuwd naar de reacties

Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

20-09-2010 om 11:26

Wij

lezen als ze naar bed gaat. Ik pak boekjes die leuk zijn om zelf te lezen maar ook om voor te lezen. heksje Lily bijvoorbeeld. En dan zij 2 bladzijdes, ik 2 bladzijdes en zo om en om. Omdat ze nog een beginnende lezer is merk ik dat het vermoeiend is om lang achter elkaar te lezen, daarom doen we om en om.

Vic

Vic

20-09-2010 om 11:39

Ook voor het slapen

Wij lezen ook altijd voor het slapen gaan. Oudste (11) leest nu zelf, maar toen ze jonger was lazen we om de beurt een bladzijde. Jongste is (zeer) beginnende lezer en leest af en toe een woordje mee. Sinds ik wat relaxter om ga met de bedtijd wordt het ook niet vaak meer te laat. Voorheen wilde ik jongste om 19.00 uur in bed hebben, maar met het lezen wordt het al snel tegen 19.30 uur. Dat kost mij een stukje avond, maar het is een stuk meer ontspannen om in alle rust het avondritueel af te ronden.

Boterbloem

Boterbloem

20-09-2010 om 11:47

Momenten

Ik vond altijd zelf die wachtmomenten bij zwemles, muziekles, sport ed een goed moment om met de andere kinderen dat soort dingen te doen.
Misschien is tijdens het eten koken ook een optie? Dat moet toch elke dag. Zet je er een naast je op het aanrecht om jou voor te lezen terwijl je zelf aan het koken bent. Zo sta ik iedere dag te koken onder de begeleiding van beginnend vioolspel

Chippie

Chippie

20-09-2010 om 13:30

Hier

Hier 's avonds vrij lezen in bed. Zoon die het het hardst nodig heeft mag net zo lang lezen als hij wil. 's Morgens lezen we Ralfi: drie minuten werk en een goede methode om leesproblemen te remedieren. Ook prima thuis te doen.

Chippie

Chippie

20-09-2010 om 13:32

Aanvulling

Donald Ducks liggen hier overal op strategische plekken: auto, ontbijttafel, naast de bank, etc.

Praktisch lezen tussen de bedrijven door

De gebruiksaanwijzing op een Knorr-pakje wereldgerechten (of zoiets).
Opzoeken in krant/gids hoe laat een of ander programma komt.
Op teletekst laten opzoeken wat voor weer het morgen wordt. Dat soort dingen.
Dan merken ze meteen hoe nuttig lezen is.

Met voorlezen kun je om de beurt een zin lezen.

wilma W

wilma W

20-09-2010 om 17:06

Bedankt

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties, gewoon los mee omgaan werkt misschien het best (zoals eigenlijk met alles).
maar... wat of wie is Ralfi??

Wilma

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-09-2010 om 20:29

Hier ook hoor

Dochter zit in groep 5 en juf vindt dat er door de hele klas regelmatig nog tafels geoefend moeten worden, dat er regelmatig gelezen moet worden en ze krijgt ook een oefendictee mee naar huis, waar wij haar dan mee moeten helpen.
Alleen dochter speelt als het even kan buiten. Zeker nu met het droge weer zie ik haar alleen met het avondeten, daarna mag ze nog tot half 8 op straat. Ze is net 8 en dan vind ik eerlijk gezegt dat een kind nog gewoon moet kunnen spelen en zich nog niet druk moet hoeven maken om huiswerk. Lezen gebeurt hier dus 10 minuten voor het slapen gaan, voorlezen hebben we maar laten vallen.
Gelukkig komt dochter verder goed mee in de klas.

Dendy

Chippie

Chippie

20-09-2010 om 22:08

Ralfi

Google is your friend! Ralfi staat voor (uit mijn hoofd): repeated assisted level feedback interactie.
Een moeilijke tekst (echt minimaal 3-4 niveaus hoger dan het beheerste AVI-niveau, denk aan krantenartikelen) wordt voorgelezen en daarna gelezen door het kind. Dit wordt 4 tot 5 keer per week herhaald. Een goede lezer (ouder bv) assisteert: voorzeggen als het kind er niet uit komt en verbeteringen. Feedback staat voor complimenten geven etc. Interactie zal staan voor napraten over de tekst, moeilijke woorden benoemen, etc zodat de tekst gaat leven.
School kan je vast meer vertellen over Ralfi. Op bv www.ralfilezen.nl vind je ook meer.

Chippie-ralfi vraag

Hoe doe jij Ralfi in 3 min.?
Een hele korte tekst pakken?

Mag het ook 1 zin zijn.
Geen grapje hier een hele langzame lezer. Die echt maar voor 3 min. is te motiveren.

Groeten Regenbogie

Chippie

Chippie

21-09-2010 om 13:41

Regenbogie

Als je kijkt op ralfilezen.nl zie je voglens mij ook voorbeeldteksten staan. Die teksten hoeven niet heel erg lang te zijn.
Op school wordt voorgelezen door leerkracht (ll lezen mee) en koorgelezen (ll lezen met z'n allen of alleen). Thuis leest zoon dan de tekst nog een paar keer in de week alleen. Thuis lezen we de tekst dus niet voor.
Het lezen gaat ook steeds sneller omdat het kind de woroden herkent. Het lijkt soms alsof het kind de tekst uit z'n hoofd kent. Dit is geen probleem, het is juist de bedoeling dat hij woorden zo snel gaat herkennen.
Eén zin is wel heel erg kort. Maar een gedicht van een paar regels kan prima werken.
Als het kind merkt dat hij/zij ook goed kan lezen, werkt dit vaak heel motiverend. Ook het feit dat het een veel moeilijker tekst kan lezen is super om te ervaren.
Een informatieve tekst is vaak geschikter dan een baldzijde uit een (spannend) verhaal.
Let op! De tekst moet echt flink moeilijk zijn voor het kind.

Chippie

Chippie

21-09-2010 om 13:43

Voorbeeldtekst

De Dierentuin
Een ijsbeer, een giraf of een kameel. Die dieren lenen niet in Nederland. Wil je ze toch zien? Dat kan in de dierentuin. Daar wonen dieren uit de hele wereld. In de dierentuin zie je ze van dichtbij.

Dierensoorten
In een dierentuin wonen alle dieren anders. Slangen en krokodillen wonen in het reptielenhuis. Je ziet ze achter glas. In het Aquarium zwemmen bijzondere vissen. Olifanten wonen op een soort eiland. Apen leven op een rots. Panters lopen in een hok. Vogels vliegen in een grote kooi. Vlinders leven in een grote tuin waar mensen kunnen lopen.

Bij elkaar
Vroeger zaten alle dieren apart. Nu lopen veel dieren bij elkaar. Die dieren leven in de natuur ook samen. Sommige dieren moeten wel in een hok omdat ze andere dieren opeten.

's avonds voor naar bed gaan

Toen mijn zoons leerden lezen mochten ze 's avonds voordat ik zelf ging voorlezen een bladzijde aan mij voorlezen. Dat heeft goed gewerkt en kostte maar 10 minuutjes extra bij het bedritueel. Toen ze eenmaal redelijk konden lezen mochten ze na mijn voorlezen nog even zelf in bed lezen. Dat doen ze nu nog.
Mijn dochter van bijna 4 'leest' mij ook voor voordat ik haar ga voorlezen. Ze pakt een boek dat ik haar ooit heb voorgelezen en vertelt dat bijna letterlijk na. Op die manier pakt ze spelenderwijs al wat letters en woorden op.

Chipie

Dank voor je uitleg.
Gisteravond met 5 regels gedaan.
Hij leest M4 terwijl hij op oud Avi1 niveau zit.
Dus moeilijk genoeg. En dan vind hij het ook pas leuk.
Motivatie zit nu puur in het getal 4.

Informatieve tekst vinden die hij intressant vindt is lastig. Hij weet erg veel en verbeterd de infomatie boekjes van de bibliotheek. De teksten op Ralfi zijn inhoudelijk iets te mager voor hem. Voorlopig pak ik dan maar een te moeilijk AVi boekje met een mooi hoog getal . We zitten met een gigantische gapende kloof tussen wat het kind weet,over nadenkt, leuk vind en wat hij technisch kan lezen. Maar goed daar is Ralfi opzich het meest geschikt voor.

Als beloning lees ik voor uit een boek naar keuze.
Ik doe het inderdaad voor de woordherkenning.
En dat het lezen/ de tekst gaat leven.

Op school is er geen Ralfi lezen maar wij hebben het wel geadviseerd gekregen.

Groeten Regenbogie

Chippie

Chippie

22-09-2010 om 12:16

Regenbogie

Hoe oud is je kind?

M4 is voor Ralfi echt nog veel te gemakkelijk. (M4 staat voor Midden groep) Ik zag de teksten van Ralfi en dat is inderdaad redelijk makkelijk en vooral te eenvoudig qua tekstbegrip.

Mijn zoon zit op AVI 3/4 (oud) en leest teksten op > AVI 9 met woorden als 'politicus' en 'financien'.

Het effect zit hem volgens mij echt in de moeilijkheidsgraad en de herhaling. In de vakantie heb ik het ook wel eens met teksten uit National Geographic Junior gedaan. Op school doen ze het met teksten van Nieuwsbegrip.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

22-09-2010 om 12:42

Kloof

Regenbogie: "We zitten met een gigantische gapende kloof tussen wat het kind weet,over nadenkt, leuk vind en wat hij technisch kan lezen."
Juist daarom luistert onze zoon van 10 veel naar luisterboeken en lezen we nog veel voor, zodat zijn taalontwikkeling niet achterblijft door zijn leesproblemen.
Ik had overigens nog nooit van Ralfi lezen gehoord, het klinkt wel nuttig voor onze zoon. Hij is dyslectisch en zelfs na jaren dagelijks samen (sleep)lezen lukt het hem niet om van letters woorden te maken, hij moet echt elk individueel woord herkennen. Hierdoor gaat hij maar langzaam vooruit (en over spellen hebben we het maar helemaal niet).
In bed lezen werkt bij onze zoon niet zo goed dan wil hij gewoon lui liggen luisteren en slaperig worden. Wij lezen het liefst samen op de bank, of nog beter: bij mooi weer in de hangmat. Zolang het maar gezellig, knus en veilig voelt. Ik ben allang blij dat het dan werkt, want lezen is lang een enorm drama geweest (met dank aan zijn eerste school, die vond dat zoonlief gewoon lui en ongemotiveerd was en hem steeds op zijn donder gaf als hij fouten maakte. Hebben we nog fijn jarenlang de vruchten van geplukt.)

Chippie engelandvaarder

kind is 7 jaar.
Zit in groep 4.
Is dit jaar gestart met een leesnivo van een kind dat net begonnen is met lezen.
Vorig jaar is RT op ons verzoek niet gestart omdat wij eerst onderzoek wouden naar de juiste aanpak. Kind was erg ongelukkig en gefrustreerd.

Leesboekje was bij nader inzien E4.
Krijgt op school nu intensief RT. 3 keer in de week 20 min. En tijdens het zelfstandig lezen krijgt hij van de meester een andere leesopdracht(leesspelletje).

Gisteravond ging het voor de tweede keer lezen van de zelfde tekst erg goed. Hij krijgt hierdoor een succes ervaring. Ik dacht juist altijd dat de herhaling hem zou vervelen maar hij raakt nu gemotiveerd omdat hij zelf vooruitgang ziet. Het lijkt er al een beetje op dat hij er plezier in krijgt.

Ik hoop eigenlijk dat die vooruitgang er inderdaad ook in zit. Voor de rest lezen wij ons suf, inclusief ondertitels op Discovery en National Geografic en planten we hem regelmatig in een museum om zo zijn honger naar info een beetje te stillen .

Ik ben al heel gelukkig met een zoon die nu wel wil lezen al zijn het maar 5 regels. En ik hoop dat eventuele dyslexie waarmee we misschien toch rekening mee moeten houden maar meevalt. Want het is een enorme worsteling om zo'n kind op een leuke manier te leren lezen. Als dat al kan.

Ik ga dus voorlopig door met iets wat op Ralfi lijkt.

Groeten Regenbogie

Chippie

Chippie

24-09-2010 om 09:46

Testen!

Ik zou zo snel mogelijk laten testen. Ook al heb je een sterk vermoeden dat er dyslexie in het spel is, het is echt onbetaalbaar dat iemand anders tegen je kind zegt dat er iets aan de hand is waardoor hij minder goed kan lezen maar dat hij voor de rest wel slim is. Bovendien speelt dyslexie bij veel meer dingen dan alleen lezen en spelling een rol. Het is zo prettig om al die dingen te weten. De psycholoog zal je ook precies aangeven hoe je met jouw zoon het beste kunt oefenen. Misschien moet je wel nog meer terug naar de basis.

Na de test snapt mijn zoontje veel beter wat er aan de hand is, zijn zelfvertrouwen is gegroeid en ook zijn motivatie om te lezen. School weet nu beter wat ze met hem moeten doen (van een matige leerling op bijna alle gebieden is hij nu een dyslectische, hoogbegaafde leerling die flink uitgedaagd moet worden en dyslexie-rt moet krijgen), hoe ze hem opdrachten moeten geven en dat ICT-ondersteuning gewenst is.

Die succeservaring is heel belangrijk bij Ralfi. Mijn zoontje leest woorden als 'staatssecretarissen' en 'financien'. Bovendien gaat het over interessante teksten (ik gruwel van teksten zoals 'aap eet sok'). Nu leest hij iets over prinsjesdag, naderhand komt hij met interessante vragen en googlen we naar het verschil tussen 'kabinet' en 'regering' en leg hem de rol van de Eerste Kamer uit.

Is getest

Zeer uitgebreid getest. Met alle positieve resultaten zoals je beschreef.

Vandaar dat ik ook weet dat er dyslexie kenmerken zijn.
Nu eerst een half jaar intensief RT op een manier die bij hem past.

Het is nu nog te vroeg om specifiek dyslexie vast te kunnen stellen. Maar alle voorbereidingen liggen er al. Dus mochten de leesprestaties niet voldoende vooruitgaan dan is het allemaal zeer snel geregeld.

Groeten Regenbogie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.