Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-10-2011 om 22:34

Wanneer zelf haren wassen

Mijn dochter is nu 9 en gaat graag zelfstandig douchen. Dat is goed natuurlijk. Maar tot vorige week waste ik zelf haar
(halflange)haar nog. Ze heeft het al wel vaker zelf geprobeert, maar dat leek echt nog helemaal nergens naar. Gisteren heb ik het haar zelf laten doen waar ik bij stond en het werd helemaal niets.Ze aaide een beetje over haar hoofd met shampoo en vervolgens spoelde ze het een beetje af. Ze maakte er maar wat van eigenlijk.
Nou is mijn vraag aan jullie: rond welke leeftijd konden jullie kinderen hun eigen haar wassen?

Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

20-10-2011 om 22:42

6,5

Mijn jongste wast haar haar zelf. Daarentegen moet ik haar na het douchen wel afdrogen want anders staan de druppels nog op haar rug

Ook 6,5

Is zo ontstaan sinds ze op zwemles zit. Alle kindjes wassen daar hun haar tijdens het douchen na de zwemles en zij dus ook. Ze heeft wel een korte bob, dus dat is misschien wat makkelijker, maar het gaat haar heel aardig af.
Zoon is 10 en die doet het al een tijdje zelf, vanaf een jaar of 8 denk ik, maar precies weet ik het niet meer.

Hanne.

Hanne.

20-10-2011 om 23:37

Eerder (met nacontrole)

Bij mij zijn ze al eerder hun haar zelf gaan wassen. Vanaf een jaar of 5. Jongste controleer ik achteraf of het sop er uit is (combi van lang haar en liefst een halve fles shampoo). Oudste heeft zulk kort haar dat het sop er al uit is voordat hij goed en wel weer onder de douche staat.

Tango

Tango

20-10-2011 om 23:55

Snel hoor

5 of 6 jaar! Hier zijn ze niet zo vlot hoor. Tangodochter was denk ik 9 dat ze het zelf ging doen, daarvoor deed ik het nog. Ze heeft lang haar, dus ook wat lastiger. Nu is ze 10 en gaat het wel goed, al wil ze bij voorkeur wel dat ik het afdroog.
Tangozoon van 7 heeft nog steeds een behoorlijke hekel aan haren wassen. Ik verwacht niet dat hij het snel zelf gaat doen, ik zal er dan in ieder geval bij moeten blijven, anders doet hij het gewoon niet, vrees ik.
Ik laat hem wel meer zelf doen, beetje inmasseren en proberen uit te spoelen, maar echt zelf gaat nog niet.

7 en een half

Met 7 en een half kon dochter met lang haar het zelf.
Maar ik heb dat bewust met haar geoefend. Ik was toen zwanger. Ik vond het een handig idee dat ze het hele douche gebeuren incl. haren wassen zelf zou kunnen voor de baby kwam. Dus duidelijke instructies staan geven gedurende een aantal keer, daarna controleren als ze het zelf had gedaan en dat ging wel goed over het geheel. Okay, soms ging het dan wel eens wat minder, maar dan wasten we het haar het gewoon de volgende dag nog een keer en herhaalde ik de eerdere instructies nog eens een keer.

Wiske

10 en 11 zijn de 2 jongsten hier.

Die van 10 (meisje) help ik nog steeds. Heeft lang dik haar, en ze wast het maar 1 keer per week met shampoo. ik vind het niet zo'n enorme moeite. Zoon van 11 heeft ook lang & dik haar. Hij wast het zelf, maar zelfs bij hem betwijfel ik af en toe hoe goed het gaat...

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

21-10-2011 om 12:43

En hier...

Mijn jongens wasten al heel jong zwlf hun haar, korte koppies hadden ze toen. Mijn dochter is 11, heeft lang dik haar en sinds een half jaar wast ze het zelf.

Dochter van 5 regelt het allemaal zelf wel. Dochter van 10 daarentegen vind het prima als ik d'r help. Oudste heeft langer en stugger haar waar ook nog crèmespoeling doorheen moet dus vind ik helpen niet zo'n probleem.

Margriet*

Margriet*

21-10-2011 om 20:08

Heel verschillend

Dochter deed het met vijf al zelf (op de camping ging ze zelfstandig naar de douche, die was echt vlakbij en wastte dan ook haar haren). Zoon van 11,5 laat zich nog graag helpen. Zoon van 6 kan het al aardig zelf. Hier is de oudste een jongen en het minst zelfstandig, of wij hebben het te lang gedaan . Zelf kleren uit de kast pakken lukt ook niet altijd, gewoon met dit weer rustig een korte broek met korte mouwen shirt. Het interesseert hem ook totaal niet.

pooh bear

pooh bear

22-10-2011 om 13:04

Hier met 9

Bij mijn dochter heb ik tot vorig jaar uit automatisme haar haar voor haar gedaan. Tot ze begin september op schoolkamp ging en zei dalijk ben ik weer de enige die niet zelf mijn haar kan wassen.
Toen hebben we samen besloten dat ze tot kamp maar moest oefenen met haar haar te wassen en sinds dien doet ze het zelf.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

23-10-2011 om 09:05

Hier ook met 9

Al eens eerder geprobeerd, maar dat werkte niet en wilde dochter ook niet. Wat hierbij wel scheelt is dat dochter lang en nogal weerbarstig haar heeft en dat het van belang is dat dit haar goed en lang in de cremespoeling gezet wordt.

En nu met 9,5 doet ze het opeens zelf. En met prima resultaat.

Yta Chalne

Yta Chalne

23-10-2011 om 14:13

Eh?

Het hele douchen (inclusief haren wassen en afdrogen) doen ze hier helemaal zelf vanaf een jaar of vijf. Gaat dan de eerste tien keer niet perfect maar dat stoort niemand als je vijf bent. Wel zo handig, ik zie me niet negen jaar lang per kind meehelpen bij de douche. Even doorzetten, en als je dat met vijf niet hebt gedaan doe je het gewoon met negen

Leandra

Leandra

23-10-2011 om 16:20

Vijf

Jongste is bijna 6 wast zelf zijn haar. Wel sta ik er bij en geef soms wat aanwijzigen. Ik help hem wel met haar afdrogen. Ook omdat hij dat gezellig vindt. Oudste van 10 wast al jaren zijn haar zelf en gaat uiteraard alleen onder de douche. Ik weet niet hoe oud hij was. jongste gaat ook wel zelf onder de douche. Met afdrogen ben ik er wel altijd bij.Laatst hadden ze samen gedoucht en had oudste jongste geholpen, heel lief .

Groetjes Leandra

5 of 6

De jongens hier wassen hun haren zelf (6 en 8) en doen dat al een tijdje. Zusje van 4 doet het samen met mij.

Rosase

Rosase

24-10-2011 om 22:43

Ja maar yta

Op 9-jarige leeftijd gaat dat waarschijnlijk makkelijker dan op 5-jarige leeftijd. En bovendien gaat dat bij het ene kind ook makkelijker dan bij het andere. Al was het maar dat er ook kinderen zijn met lang onhandelbaar haar.

Dat het jou gelukt is om je kind met 5 jaar te leren om zelf zijn haren te wassen, wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen is weggelegd. Vind dat je wel een beetje erg makkelijk roept.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-10-2011 om 14:01

Maar rosase

..ik vind het prima voor andere mensen om tot 9 jaar de haren van hun kinderen te wassen. Echt, gewoon lekker doen. Maar nodig is het natuurlijk niet (*), en zelf peins ik er niet over dat te doen, lang haar of niet, handig kind of niet. Geen tijd, geen zin. Ik heb ze trouwens ook niks geleerd hoor, gewoon zelf laten aanmodderen

(*) natuurlijk nadrukkelijk gesteld onder het gebruikelijke OO voorbehoud van kinderen Waar Iets Mee Is zodat ze het niet zelf kunnen...

Rosase

Rosase

26-10-2011 om 23:04

Ja yta

Daar heb je me....

Was even uit het oog verloren dat mijn dochter bepaald niet standaard is, dus dat dit dan ook misschien niet standaard zou zijn.

Maar toch vind ik, nu ook weer, dat je echt te kort door de bocht gaat als je zegt dat het niet nodig is. Bij jouw kind was het niet nodig, fijn voor jou. Maar dat zegt nog niks over al die andere kinderen die hier ook rondhuppelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.