Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Was het maar altijd 'de jaren 80'.


Matige outfits en gemotoriseerd vervoer. Zoveel is er niet veranderd in die 40 jaar

Het leven is alleen maar beter geworden. Mijn ouders hadden een veel beter leven als hun ouders. Ik daarin tegen heb weer een veel luxer leven geleid dan mijn  ouders. Mijn zoon koopt een huis en heeft gelijk alles. Daar ben ik blij om maar ik ben bang dat het bij de generatie van mijn zoon stopt.

watertoren schreef op 17-02-2024 om 17:05:

Het leven is alleen maar beter geworden. Mijn ouders hadden een veel beter leven als hun ouders. Ik daarin tegen heb weer een veel luxer leven geleid dan mijn ouders. Mijn zoon koopt een huis en heeft gelijk alles. Daar ben ik blij om maar ik ben bang dat het bij de generatie van mijn zoon stopt.

Ik vind het beter hebben dan de generatie voor je op zich niet slecht, maar het heeft wel grenzen. Je kunt gewoon niet altijd alles perfect hebben omdat het (te)veel kost. Sommige mensen hebben bizar hoge eisen voor een woning. 

watertoren schreef op 17-02-2024 om 17:05:

Het leven is alleen maar beter geworden. Mijn ouders hadden een veel beter leven als hun ouders. Ik daarin tegen heb weer een veel luxer leven geleid dan mijn ouders. Mijn zoon koopt een huis en heeft gelijk alles. Daar ben ik blij om maar ik ben bang dat het bij de generatie van mijn zoon stopt.

" beter" en " luxer" zijn twee hele verschillende dingen. " luxer" is niet altijd " beter".

Ik had het " minder luxe" dan mijn ouders toen hun volwassen leven begon, toch was mijn leven een stuk leuker en fijner toen mijn volwassen leven begon. Waar je geluk uit haalt is voor iedereen wisselend. 

Ik ben niet uit de jaren 80 toch hoor ik om mij heen dat werken toen in het algemeen fijner was en dan met name collectieve regelingen voor het personeel, de waardering, de eigen regie en verantwoordelijkheden. Hoe kun je nu eer in je werk leggen als dit opgeknipt is in kleine schakeltjes. 

Het gevoel van eigenheid is stukgelopen op processen en de daarbij horende bureaucratie en administratieve rompslomp wat je in redelijk veel beroepen terug ziet. Er is niet voor niets vraag om de regeldrang terug te dringen.

Denk aan iemand uit de zorg, die bijna iedere handeling moet verantwoorden en niet eens zelf meer een dokter mag bellen zonder externe toestemming.

watertoren schreef op 17-02-2024 om 17:05:

Het leven is alleen maar beter geworden. Mijn ouders hadden een veel beter leven als hun ouders. Ik daarin tegen heb weer een veel luxer leven geleid dan mijn ouders. Mijn zoon koopt een huis en heeft gelijk alles. Daar ben ik blij om maar ik ben bang dat het bij de generatie van mijn zoon stopt.

Het leven is niet alleen maar beter geworden. Wij werken samen, mijn vader werkte full time maar in tijd was full time dus 36 uur. Dat is nu wat mijn man parttime werkt en ik werk 32 uur. Dat doen we dus niet uit luxe. Het huis wat mijn ouders in die tijd kochten kunnen wij met 2 inkomens niet betalen, we wonen aanzienlijk kleiner. In het weekend zijn we regelmatig te moe om iets te ondernemen met ons kind, mijn ouders ondernamen niets omdat dat blijkbaar zo hoorde. Je kind hoorde zich op zondag te vervelen. 

Decembermamma schreef op 17-02-2024 om 19:45:

[..]

Het leven is niet alleen maar beter geworden. Wij werken samen, mijn vader werkte full time maar in tijd was full time dus 36 uur. Dat is nu wat mijn man parttime werkt en ik werk 32 uur. Dat doen we dus niet uit luxe. Het huis wat mijn ouders in die tijd kochten kunnen wij met 2 inkomens niet betalen, we wonen aanzienlijk kleiner. In het weekend zijn we regelmatig te moe om iets te ondernemen met ons kind, mijn ouders ondernamen niets omdat dat blijkbaar zo hoorde. Je kind hoorde zich op zondag te vervelen.

Ik had gelukkig andere ouders die wel iets maakten van het leven zonder geld. De zondag was bij ons hoogtepunt van de week zoals samen met het gezin spelletjes doen. Daar kijk ik met een warm gevoel op terug. Hetzelfde hebben wij bij onze zoon gedaan maar wij gingen wel vaak een dagje uit bv naar de dierentuin of een pretpark. Dat had ik als kind zijnde voeger allemaal niet.

watertoren schreef op 17-02-2024 om 20:32:

[..]

Ik had gelukkig andere ouders die wel iets maakten van het leven zonder geld. De zondag was bij ons hoogtepunt van de week zoals samen met het gezin spelletjes doen. Daar kijk ik met een warm gevoel op terug. Hetzelfde hebben wij bij onze zoon gedaan maar wij gingen wel vaak een dagje uit bv naar de dierentuin of een pretpark. Dat had ik als kind zijnde voeger allemaal niet.

Ja wij speelden zelden spelletjes en als we dat deden was het Rummikub of Yahtzee. Helaas was er weinig variëteit. 

Ik merk wel dat onze zoon de energie eruit zuigt hoor. Dan heb je bijvoorbeeld een hele ochtend iets met hem gedaan en dan wil hij die middag jezelf ook als vermaak. Ik snap daarin best dat je als ouders af en toe hard moet zijn en moet zeggen "vermaak jezelf maar". Maar naar mijn gevoel werd er zelden iets met ons gedaan en als er wel wat werd gedaan werd er niet gekeken of wij het leuk vinden maar moest ma het leuk vinden. 

Maar sowieso was er minder geld voor uitjes. Maar als er 32 uur in de week minder gewerkt werd was er dus 32 zo'n 36 uur (reistijd meegerekend) meer tijd voor ontspanning. 

Decembermamma schreef op 17-02-2024 om 20:41:

[..]

Ja wij speelden zelden spelletjes en als we dat deden was het Rummikub of Yahtzee. Helaas was er weinig variëteit.

Ik merk wel dat onze zoon de energie eruit zuigt hoor. Dan heb je bijvoorbeeld een hele ochtend iets met hem gedaan en dan wil hij die middag jezelf ook als vermaak. Ik snap daarin best dat je als ouders af en toe hard moet zijn en moet zeggen "vermaak jezelf maar". Maar naar mijn gevoel werd er zelden iets met ons gedaan en als er wel wat werd gedaan werd er niet gekeken of wij het leuk vinden maar moest ma het leuk vinden.

Maar sowieso was er minder geld voor uitjes. Maar als er 32 uur in de week minder gewerkt werd was er dus 32 zo'n 36 uur (reistijd meegerekend) meer tijd voor ontspanning.

Ik snap jou niet goed. Ik heb het niet slecht gehad hoor toen ik jong was want ik wist niet beter. Als ik kijk naar mijn zoon dan heeft hij het wel beter dan ik.

MidasWolf schreef op 17-02-2024 om 19:32:

Ik ben niet uit de jaren 80 toch hoor ik om mij heen dat werken toen in het algemeen fijner was en dan met name collectieve regelingen voor het personeel, de waardering, de eigen regie en verantwoordelijkheden. Hoe kun je nu eer in je werk leggen als dit opgeknipt is in kleine schakeltjes.

Het gevoel van eigenheid is stukgelopen op processen en de daarbij horende bureaucratie en administratieve rompslomp wat je in redelijk veel beroepen terug ziet. Er is niet voor niets vraag om de regeldrang terug te dringen.

Denk aan iemand uit de zorg, die bijna iedere handeling moet verantwoorden en niet eens zelf meer een dokter mag bellen zonder externe toestemming.


Dat wel ja. mijn ouders hebben de leuke tijd qua werken meegemaakt, zeggen ze zelf ook. Dat je als professional enige ruimte had om je werk naar eigen inzicht te doen. 
Ik vind mijn werk stukken minder leuk geworden en dat heeft veel te maken met alle bureaucratie en wantrouwen en vinkjes zetten. 

Decembermamma schreef op 17-02-2024 om 20:41:

[..]

Ja wij speelden zelden spelletjes en als we dat deden was het Rummikub of Yahtzee. Helaas was er weinig variëteit.

Ik merk wel dat onze zoon de energie eruit zuigt hoor. Dan heb je bijvoorbeeld een hele ochtend iets met hem gedaan en dan wil hij die middag jezelf ook als vermaak. Ik snap daarin best dat je als ouders af en toe hard moet zijn en moet zeggen "vermaak jezelf maar". Maar naar mijn gevoel werd er zelden iets met ons gedaan en als er wel wat werd gedaan werd er niet gekeken of wij het leuk vinden maar moest ma het leuk vinden.

Maar sowieso was er minder geld voor uitjes. Maar als er 32 uur in de week minder gewerkt werd was er dus 32 zo'n 36 uur (reistijd meegerekend) meer tijd voor ontspanning.

Maar dat ligt toch aan de ouders? Toen ik jong was hadden mijn ouders ook slechte tijden met een eigen bedrijf, maar ieder weekend werd er iets gedaan met ons. Naar het bos, strand, of de haven van Scheveningen en spelen op de "blokkenpier". 

watertoren schreef op 17-02-2024 om 20:57:

[..]

Ik snap jou niet goed. Ik heb het niet slecht gehad hoor toen ik jong was want ik wist niet beter. Als ik kijk naar mijn zoon dan heeft hij het wel beter dan ik.

Ik merk dat ik mijn zoon wel relaxter ouders had gegunt. Meer gevlieg tussen werk en prive enzo. En inderdaad relaxter op school voor hem ook, als alle kinderen die in de jaren 80 naar speciaal onderwijs waren gegaan nu niet meer in het kader van passend onderwijs in zijn klas hadden gezeten. Mijn zoon heeft het echt zwaar (gehad) op school.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-02-2024 om 21:50:

[..]

Maar dat ligt toch aan de ouders? Toen ik jong was hadden mijn ouders ook slechte tijden met een eigen bedrijf, maar ieder weekend werd er iets gedaan met ons. Naar het bos, strand, of de haven van Scheveningen en spelen op de "blokkenpier".

Hier net zo.  Fluctuerende inkomsten net het eigen bedrijf dus soms wel op vakantie soms niet. Maar regelmatig maakten we op zondag (de enige dag in de week dat mijn vader niet werkte) na de mis in de kerk een uitstapje.  Gratis wandelen in de duinen met of zonder picknick. Of naar een museum en dan weer thuis eten.  Spelletjes deden we ook wel. 

Er was wel aandacht voor ons als kinderen, we hebben altijd mogen sporten en vaak kwam mijn moeder sowieso kijken mijn vader soms als er niet gewerkt hoefde te worden. 

Als ik echt terug denk aan de jaren 80 dan heb ik vooral veel lol gehad. Dat waren voor mij gouden tijden. Leve de lol en de leut en geen zorgen. Ik leefde voor het weekend. Mijn moeder noemde mij  een ouwe kachel. Roken en uit gaan . 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.