Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Was het maar altijd 'de jaren 80'.


Mugs schreef op 07-02-2024 om 09:40:

Ik zat begin jaren 80 op de basisschool. Er was toen inderdaad niets voor leerlingen die wat meer konden/sneller klaar waren met de weektaak. En dus werd je maar een beetje bezig gehouden: afwassen in het keukentje, de honden van een leraar uitlaten, boodschappen doen in het nabijgelegen winkelcentrum. Echt he, en dat allemaal gewoon onder schooltijd!
En verder schreef ik eindeloos verhalen, die ik vervolgens in alle klassen voor mocht gaan lezen.
Maar op de middelbare school liep ik meteen vast en daar was er ook niets aan begeleiding. Hoewel het nu ook niet ideaal is allemaal is er op dat vlak wel een hoop verbeterd.

Dat gebeurt nog steeds hoor! 

Maar verder: in de jaren 80 hadden mijn ouders schulden omdat ze hun huis met verlies moesten verkopen, kan ik mij de toestanden rond aids en Tsjernobyl goed herinneren, net als het IJzeren Gordijn en zure regen. Mijn man is wat ouder dan ik en die studeerde in de jaren 80 en herinnert zich de voortdurende dreiging van de Koude Oorlog. Onbezorgd kun je die tijd niet noemen....

En de muziek en de mode uit de jaren '90 vind ik gewoon ruk 

Ik vind 90s mode en muziek juist fantastisch. Wel die grungelook 😉. Ik heb (ondanks vele zorgen/werkloze ouders) zeker wel nostalgische gevoelens bij de 80's. Ik noem onze opvoedstijl ook wel een jaren 80 opvoeding: weinig scherm, veel buitenspelen, ik hoef niet te weten waar je uithangt als je maar voor de lantaarnpalen aangaan binnen bent, nibbits/limo en spelletjes in het weekend, simpele uitjes, naar de bieb, etc. Met voor sommige dingen de pluspunten van nu (wat bewuster qua voeding, een keer een vakantie wat verder weg, niet alleen maar kleding van nichtje en neefje).

Ik heb zelf bijzonder weinig last van sneller/luxer/beter/mooier en ik denk soms dat ik een beetje in het verleden ben blijven hangen wat dat betreft. 

Eind jaren 80 werkte ik aan mijn hbo eindscriptie. Iedere dag laat in de middag mijn vorderingen op een floppy zetten, in een envelop meer dan een gulden aan postzegels erop en in de brievenbus naar mijn scriptiemaatje. 
Als de post de volgende dag kwam kon ik van haar zien wat zij gedaan had en zij van mij. Na 3 maanden was het klaar en kon het in een copyshop geprint worden en ingebonden. 
Nu is mijn dochter bezig aan een groot verslag voor haar studie.  Haar maatje en zij kunnen online werken in hetzelfde document, ze zoomen of teamsen als ze iets willen bespreken. 
Mijn ouders waren echt niet blij als ik meer dan een uur aan de telefoon zat buiten onze regio. En je moest wel thuis werken op je zwart/groene scherm, want laptops waren er nog niet en niemand had meer dan 1 computer per huishouden. 
Dus ook daarom niet terug naar de jaren 80.

Oneens. 
Ik heb een prima jeugd gehad, begrijp me niet verkeerd, maar lang niet alles was hosanna. Ik herinner me de koude oorlog, Tjernobyl, protesten tegen kruisraketten, hoge werkloosheid, krapte op de huizenmarkt.

AIDS..

Ik vond de jaren 80 geweldig, uitgaan, de muziek, vooral de muziek. Ook uitgaan vond ik veiliger dan nu, maar ja er zijn ook 30.000 inwoners bijgekomen sinds die tijd en er lijkt meer agressie voor te komen. Internet ben ik ook blij mee, behalve dan influencers en de invloed die ze hebben op tieners/pubers. De meeste vooruitgang heeft voordelen, maar soms ook nadelen, zoals medisch. Mobiele telefoon vind ik handig, maar bij veel mensen storend in gebruik.

JohnnyC. schreef op 07-02-2024 om 19:53:

AIDS..

Ja en? Is dat het enige wat je aan de jaren 80 doet denken?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-02-2024 om 20:02:

[..]

Ja en? Is dat het enige wat je aan de jaren 80 doet denken?

Het lijkt me evident dat ik pimpelmeesje aanvul. Voor positievere herinneringen wijs ik je terug naar mijn eerdere post.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-02-2024 om 20:01:

Ik vond de jaren 80 geweldig, uitgaan, de muziek, vooral de muziek. Ook uitgaan vond ik veiliger dan nu, maar ja er zijn ook 30.000 inwoners bijgekomen sinds die tijd en er lijkt meer agressie voor te komen. Internet ben ik ook blij mee, behalve dan influencers en de invloed die ze hebben op tieners/pubers. De meeste vooruitgang heeft voordelen, maar soms ook nadelen, zoals medisch. Mobiele telefoon vind ik handig, maar bij veel mensen storend in gebruik.

Wat zou dan zo'n medisch nadeel zijn? (Ben oprecht benieuwd )

EmmaT schreef op 07-02-2024 om 20:36:

[..]

Wat zou dan zo'n medisch nadeel zijn? (Ben oprecht benieuwd )

Marktwerking binnen de zorg.

MidasWolf schreef op 07-02-2024 om 20:40:

[..]

Marktwerking binnen de zorg.

Ok, nou snap ik hem!

EmmaT schreef op 07-02-2024 om 20:36:

[..]

Wat zou dan zo'n medisch nadeel zijn? (Ben oprecht benieuwd )

Doordat er meer "kan", meer medicijnen zijn voor veel kwalen wordt iedereen ouder. Sommige mensen kijken niet meer naar de kwaliteit van leven, alleen naar de kwantiteit. 

Begin jaren 80 werd ik volwassen, toen begon alles   Dat gevoel zou ik best terug willen. Maar écht alles uit de jaren 80 - nee, dat is onzinnig. Hoogstens kun je bedenken wat je vroeger zo waardeerde en hoe je iets daarvan in ere kunt herstellen. Onze aandacht is nu veel vluchtiger, gefragmenteerd, er is zoveel verstrooiing en we worden  constant het consumentenpad op getrokken. 

kenfan schreef op 07-02-2024 om 11:51:

De stabiele politiek, politici waarin vertrouwen had in hun deskundigheid, ook als ik het radicaal met hun standpunten oneens was. OOL uit de begintijd, waarin niet elke bijdrage bol stond van de vervoegingsfouten en verminkt Engels. De juf behandeld mijn kind beroert, ze doet geen effort om hem te supporten bij rekenen. Sorry, voor wie zich nu beledigt voeld.

Verder niet zoveel. Internet en de mobiele telefoon vind ik als chaoot met een beperkt werkgeheugen een zegen. De kleding en de haarstijl van de jaren vond ik echt niet om aan te zien. Ik heb nooit het mondriaanschuim in mijn haar gesmeerd of drukke Bill Cosbytruien met schoudervullingen gedragen.

Zijn dat een grapjes, "effort... supporten" en "beledigt voeld"? 

elledoris schreef op 08-02-2024 om 11:26:

[..]

Zijn dat een grapjes, "effort... supporten" en "beledigt voeld"?


Je hebt 'behandeld' en 'beroert' gemist.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.