Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Was het maar altijd 'de jaren 80'.


watertoren schreef op 09-02-2024 om 12:43:

[..]

En toch willen steeds meer mensen wel terug naar de jaren dat de vrouw thuis bleef en de man gaat werken voor de centen. Ik lees steeds meer over tradwifes bij de jonge generatie. Hun moeders waren feministen en stonden met BH in hun hand te strijden voor gelijke rechten. Hun dochters zeggen gelijke recht allemaal prima maar ik kies ervoor om fulltime bij mijn kinderen te zijn. Ik vind het wel boeiend om te lezen over tradwifes.

Bron? Ik herken het totaal niet. Waar lees je dat dan?

Gingergirl schreef op 09-02-2024 om 12:54:

[..]

Bron? Ik herken het totaal niet. Waar lees je dat dan?

Tradwives zijn een vooral Amerikaans verschijnsel, vanuit een zeer conservatieve interpretatie van de bijbel (de vrouw is haar man tot hulp) en het is populair op Tiktok. Daardoor verschijnen er ook in andere media artikelen over. Maar dat maakt het nog niet een wijdverbreid verschijnsel, of een trend dat steeds meer mensen zo zouden denken. 

Gingergirl schreef op 09-02-2024 om 12:54:

[..]

Bron? Ik herken het totaal niet. Waar lees je dat dan?

Ik heb geen bronnen, ga zelf lezen op internet. Ik bedoel dit niet kattig! Ik lees veel en tradswifes is overgewaaid vanuit Amerika en niet alleen bij gelovige mensen. 

Ik zou niet weten hoe de jaren 80 was want toen bestond ik nog niet. Ik weet wel dat de mode en muziek slecht waren, dus daar hoef ik echt niet heen.

Gingergirl schreef op 09-02-2024 om 12:54:

[..]

Bron? Ik herken het totaal niet. Waar lees je dat dan?

Ik herken het ook niet in Nederland. 

In de VS zijn er wel veel erg extreme Christenen, dus het verbaast mij ook niet dat dit een Engelse term is. 

Kanttekening hierbij: de mannen die een "tradwife" willen, willen doorgaans dan weer niet voor de alimentatie betalen voor de dan hulpeloze vrouw zonder werkervaring, die dan afhankelijk blijft van hun inkomen. 

In Florida bijvoorbeeld is permanente alimentatie afgeschaft, ironisch genoeg door een Republikein, die zich juist zo voorstaan op "traditionele" families. 


https://www.orlandoweekly.com/news/this-is-a-death-sentence-for-me-florida-republican-women-say-they-will-switch-parties-after-desantis-approves-alimony-law-34563230

kenfan schreef op 09-02-2024 om 10:47:

Even over alle veronderstellingen over nietwerkende moeders in de jaren '80. Jullie vergeten dat er toen heel weinig kinderdagverblijven waren. Op de meeste plaatsen moest je een lieve moeder in de buurt of een welwillende buurvrouw hebben. Die dan ook bereid was een paar keer op en neer te racen want en neer want het woord continurooster moest nog worden uitgevonden.

Om die reden ben ik naar een particuliere lagere school gestuurd omdat het de enige in de stad was met continurooster. Mijn moeder werkte wel bijna fulltime. 

Rockstar schreef op 09-02-2024 om 13:23:

Ik zou niet weten hoe de jaren 80 was want toen bestond ik nog niet. Ik weet wel dat de mode en muziek slecht waren, dus daar hoef ik echt niet heen.

Jaren 80 muziek vind ik juist de beste omdat er zoveel diversiteit in zit. En het werd nog gemaakt met "echte" instrumenten. 

En de mode, iedere tijd heeft leuke en minder leuke mode. 

Tip oor degenen die wel graag terug willen of die zich gewoon nog eens willen verbazen over toen: Opzij heeft een leuke special over de jaren '60, '70 en '80. Zelf nog niet gelezen maar wel vast gekocht! 

Levina123 schreef op 09-02-2024 om 11:14:

[..]

Dat is zo Kenfan, het viel niet mee destijds voor vrouwen. En velen die toch wilden, knapten alsnog af omdat elke kindersnotneus uiteraard hun verantwoordelijkheid was, mooi niet dat manlief een keer thuis zou blijven. Ik vind dat heel erg voor vrouwen die ambitie hadden en graag iets met hun hersenen wilden doen. Maar anderzijds herken ik de mentaliteit die decembermama schetst heel erg. Toen het bedrijf waar mijn vader werkte reorganiseerde en dat voor sommigen tot ontslag zou leiden, en ik wilde weten hoe het dan verder zou gaan, zei mijn moeder met tranen in haar ogen 'dat zij dan misschien wel "uit werken" zou moeten gaan.' Mijn moeder vond een sollicitatieplicht voor vrouwen met kinderen, waarover destijds gesproken werd, werkelijk absurd. En tegen ons zei ze vaak 'dat wij het niet meer zo goed zouden krijgen, wij zouden wel moeten gaan werken.' Nou echt, wat een kruis. Mij werd ook vaak voorgehouden 'dat er een man zou komen die voor me zou gaan zorgen.' En toen ik tijdens mijn studententijd een bijbaantje had in een ziekenhuis, 4 uur op zaterdagochtend, was dat 'wel heel veel, en moest ik daarna zeker even uitblazen.' Ik ben overigens opgedroogd als behoorlijke workaholic. Allergisch voor die mentaliteit. En mijn man hoeft niet voor mij te zorgen, financieel of anderszins.

(Een bijbaantje in het  ziekenhuis, 4 uur op de zaterdagochtend? Toch  ook niet   achter aan karretje op de Boelelaan gelopen in die prachtige jaren 80?)

Ik denk dat het allemaal wat genuanceerder ligt "dan een man die voor je moet zorgen¨Zorg is meer dan geld

Het beeld dat je met zo'n zin oproept is  van het afhankelijke vrouwTJE dat haar hand moet ophouden bij de man die het vleesch zondag snijdt. Zo heb ik het niet ervaren toen ik na de derde stopte, omdat ik de rompslomp met onbetrouwbare oppassen zat was en geen uitzicht had op KDV-plek. Anders was er geen vierde gekomen Man had een grotere hark,dus die harkte ONS gezinsinkomen binnen, ik draaide de toko thuis.  En daar had ik mijn handen vol aan.

Elke tijd heeft heeft zijn voor- en nadelen. Ja, vrouwen werden in hun mogelijkheden beknot, er is is veel bereikt. Maar veel kinderen gedijden ook bij de rust en de regelmaat van het koekje bij de thee en de hele week dezelfde leerkracht voor de klas. Door financiele afhankelijk gegijzeld worden in door en door verrot huwelijk is ellendig.  Maar mensen waren waarschijnlijk wel eerder bereid als de glans van een relatie af was die proberen op te poetsen. En niet de stekker uit het gezin te trekken onder het mom van"ik voel het niet meer" en aan het feestje van het  bonusgezin te beginnen. Als ik die draadjes hier lees, kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat kinderen wel eens de sluitpost zijn bij het verwezenlijken van al die individuele ambities.

watertoren schreef op 09-02-2024 om 13:17:

[..]

Ik heb geen bronnen, ga zelf lezen op internet. Ik bedoel dit niet kattig! Ik lees veel en tradswifes is overgewaaid vanuit Amerika en niet alleen bij gelovige mensen.

Maar lezen op internet is wel verraderlijk door de algoritmes, je krijgt vooral steeds meer van wat je toch al leest en niet een heel breed beeld van het totale aanbod.

Dus het vragen naar bronnen is juist heel goed om te zorgen dat je buiten je eigen algoritme komt.

watertoren schreef op 09-02-2024 om 13:17:

[..]

Ik heb geen bronnen, ga zelf lezen op internet. Ik bedoel dit niet kattig! Ik lees veel en tradswifes is overgewaaid vanuit Amerika en niet alleen bij gelovige mensen.

O ik lees er ook e.e.a. over hoor, het is inderdaad een trend uit Amerika, beetje een mode hype in bepaalde kringen. Maar echt niet zoals jij stelt " dat er steeds meer mensen voor kiezen." , het is een klein groepje. Geen wijdverbreid verschijnsel. 

Ysenda schreef op 09-02-2024 om 15:37:

[..]

Maar lezen op internet is wel verraderlijk door de algoritmes, je krijgt vooral steeds meer van wat je toch al leest en niet een heel breed beeld van het totale aanbod.

Dus het vragen naar bronnen is juist heel goed om te zorgen dat je buiten je eigen algoritme komt.

Precies dit! In die artikeltjes staan ook vaak maar interviews met 2 mensen, het is allemaal zo spannend niet. Ik weet uit mijn werk in het onderwijs dat de meiden fanatieker dan ooit zijn in het zelfstandig / niet afhankelijk van een man willen zijn. 

On topic; in the eighties ging dat vaak anders met veel thuisblijfmoeders. Net zoals de bijstandsmoeders.

Ik ben van 1971. 
Puber in de jaren '80 in Groningen. 

De kraakbeweging was gezellig rondhangen bij het WoltersNoordhoffComplex, demonstreren tegen zeehondjes doodknuppelen, werken als vrijwilliger op de kraam van de Dierenbescherming.

Spijbelen zonder gezeur van school en ouders. Het onderwijs was stukken beter.

Het niveau van leerlingen is dramatisch gedaald, ook de huidige leraren die zelf ooit de MTS deden erkennen dit. Dat kregen we afgelopen week weer te horen bij open dagen in het HBO. 





Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-02-2024 om 13:54:

[..]

Jaren 80 muziek vind ik juist de beste omdat er zoveel diversiteit in zit. En het werd nog gemaakt met "echte" instrumenten.

En de mode, iedere tijd heeft leuke en minder leuke mode.

Echte instrumenten? Het was juist de tijd dat ze constant met die cyntercizers (hoe schrijf je dat 😂) aan de slag gingen. Echt afschuwelijk

Gingergirl schreef op 09-02-2024 om 15:43:

[..]

O ik lees er ook e.e.a. over hoor, het is inderdaad een trend uit Amerika, beetje een mode hype in bepaalde kringen. Maar echt niet zoals jij stelt " dat er steeds meer mensen voor kiezen." , het is een klein groepje. Geen wijdverbreid verschijnsel.

Ik geef je gelijk hoor maar dat groepje wordt wel steeds groter en ook zoveel mensen waaronder de meeste daarvan vrouwen di zeggen bij hun alleerste baan gelijk al zeggen om niet fulltime te gaan werken. Daar heb ik ook geen bronnen voor maar zie ik in mijn omgeving.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.