Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

28-01-2009 om 09:07

Wat doen jullie extra voor de cito-kinderen?

Volgende week is de Citotoets. Wat doen jullie extra voor jullie kinderen die week? Naast op tijd naar bed sturen? Ik heb mijn zoon beloofd dat hij niet naar de overblijf hoeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sandra

Sandra

28-01-2009 om 09:50

Niets speciaals

Wij doen niets speciaals. Ik ga er inderdaad wel op letten dat hij vooral dit weekend bijtijds naar bed gaat, maar meer niet. Hij staat er goed voor, en heeft dit schooljaar zijn zwakkere punten (spelling en begrijpend lezen) flink verbeterd, zowel dankzij RT als extra aandacht in de klas. Hij is dus prima voorbereid en ik ga er vanuit dat dat er ook uitkomt volgende week.
Bellefleur, je schrijft dat je zoon deze week niet naar de overblijf hoeft. Verwacht je dat hij een hogere score gaat halen als hij deze week thuis zijn broodje mag op eten?

Niets extra's of speciaals

In de aanloop naar de cito duim ik alleen maar dat hij eindelijk beter wordt (hij is nl al 4 weken om de paar dagen één of twee dagen ziek). Verder niets bijzonders, juist express niet. Geen bijzondere nadruk op leggen, het is zwart/wit gezien ook gewoon een toets die ze moeten maken. Door er teveel dingen omheen te verzinnen als flesje drinken, nu opeens wel kauwgom mogen kauwen in de klas, snoepjes mee etc. etc., maak je er een hele toestand van. Mijn zoon kan slecht tegen veranderingen dus ik hoop dat ze zo normaal mogelijk doen in de klas. Het schooljaar loopt momenteel helemaal niet lekker, klas is onrustig, er zijn teveel rare incidenten geweest (pesten o.a.), de juf heeft het een beetje gehad met deze groep, en zoonlief zit dus al weken niet lekker in zijn vel dus wat dat betreft hou ik mijn hart vast.

Bellefleur

Bellefleur

28-01-2009 om 10:13

Ja nou!

Ik denk dat zijn score enorm omhoog zal gaan! Grapje. Hij heeft het niet zo naar de zin op de overblijf, het is daar druk en je mag daar niks enz. En verder klaagt hij er nu al over dat hij zich straks drie dagen (drie hele dagen mama!) moet concentreren. Dus het is meer een beetje verwennen dat hij niet naar de overblijf hoeft. Het gaat alleen om de dinsdag, dus ik kan dat wel regelen op mijn werk.

Het enige wat ik ga doen....

is niet naar de sportschool op dinsdagavond. Als de oppas komt gaan ze eigenlijk standaard te laat naar bed. En dat is misschien deze week niet zo verstandig. En ik duim dat ie niet geveld wordt door de geniepige griep die hier al een paar weken door het dorp raast. En donderdag moet ik een boterkoek bakken voor de 'american party' die ze 's middags hebben.

That's it.

Ingrid (volgens mij hebben ze zoveel oefencitos gemaakt de laatste weken dat een cito-loze dag straks raarder is dan een dag MET toetsen!)

kirima

kirima

28-01-2009 om 11:19

Ook niets extra's

Mijn oudste dochter heeft nooit last van zenuwen. Behalve voor de cito-toets. En dat komt alleen doordat er zoveel aandacht aan geschonken wordt, de hele klas is zenuwachtig, ze wordt gewoon aangestoken door de rest.
Ik doe niks extra's en probeer er maar heel nuchter over te doen, 'ach joh 't is maar gewoon een toets, je hebt er al zoveel gehad, je doet je best en meer kan je niet doen'.
Zelf ben ik trouwens wel heel zenuwachtig, alsof ik zelf weer die toets moet doen. Belachelijk, maar ik kan er niks aan doen, ik probeer het niet over te brengen, maar misschien doe ik dat onbewust toch wel een beetje. Jongste dochter zit nu in groep 6 en is een vreselijke zenuwpees, dat wordt nog wat...

Weinig

Dochter kijkt er naar uit: ¨Ha, lekker toetsen maken!¨ Ik wil daarom ook niet teveel aandacht eraan besteden. Proberen haar op tijd naar bed te krijgen en het licht uitdoen op tijd, dat zullen we wel doen. Als het afgelopen is zullen we wel frietjes eten, denk ik, haar lievelingseten.

Maylise

Maylise

28-01-2009 om 17:01

Niks extra's

Ik ga ook niet extra's doen. Mijn dochter doet dit jaar de cito toets en ze is nu al helemaal op van de zenuwen. Mijn man zit er enorm boven op, wil dat ze oefent (heeft van die programma's voor de computer gekocht) en zet heel veel druk op haar om goed te scoren dus daar wordt ze alleen nog maar zenuwachtiger van. Ik ga dus absoluut er geen verdere nadruk opleggen want dat gebeurd hier al genoeg. Ik wordt er zelf al half overspannen van. Niet van die cito toets maar wel van de combinatie man, kinderen en cito toets.

Maylise

Niny

Niny

28-01-2009 om 17:13

Ook niets extra's

Onze dochter heeft de eindtoets al gehad (geen CITO) en ze was totaal niet zenuwachtig. Gelukkig maar, ik had er als kind heel veel last van en ergens denk je dan toch dat dat erfelijk is...

Al even zonnig kwam ze thuis na de toets, bij rekenen had ze '15 van de 20 opgaven gemaakt, goed hè mam'. Wij keken elkaar eens aan en vroegen ons af of dat genoeg was voor het gewenste eindresultaat. Gelukkig bleek vandaag dat dat zo is - een hele zorg minder.

Jullie kinderen allemaal veel sterkte gewenst met de CITO!

Niny

Vera*

Vera*

28-01-2009 om 19:17

Weinig

Ze maken elkaar al gek dus waarom zou ik dat doen? Nee hoor, het zijn gewone schooldagen en toetsen hebben ze vaker gemaakt.

Astrid

Astrid

28-01-2009 om 20:06

Geen stress, maar zoon moet wel een hoge cito halen om toegelate

Zoon gaat voor de 2e keer de cito doen. Vorig jaar in gr. 7 mocht hij ook al mee doen omdat hij klaar was met de basisschool. Hij ging er toen onbevangen in. Hij had toen VWO score. Dit jaar is hij een beetje laks geworden en nu maakt hij alle cito's wat slechter dan vorig jaar. Heel de basisschool interesseerd hem niet meer.Hij doet ook al een jaar geen stof mee met z'n klas (doet eigen werk). Dus ook geen dictees, spelling e.d. meer. Ik ben dus bang dat deze cito slechter uit valt. Zoon wil perse TTO (2 talig VWO) gaan den en moet daar voor minstens 545 halen + een hoge taal score. Ben dus een beetje bang dat hij dat niet gaat halen. Voor ons is gewoon VWO genoeg, maar voor zoon niet.
Zoon is nu al boos dat hij volgende week elke dag op tijd naar bed moet.

Astrid

Astrid

28-01-2009 om 21:11

Eigenlijk onzin

Eigenlijk is het ook onzin dat hij nog een keer de cito gaat doen. Hij heeft zich al bewezen. Het is net of je nog een keer rijexamen gaat doen (moet er niet aan denken). Hij doet toch mee omdat hij zelf die 545 wil halen (hij had de maximale score bij de entreetoets, dus in theorie zou het moeten lukken). Die 545 is 1 van de eisen voor TTO. Nou mag je daar 1 van de onderdelen minder doen, maar hij had ook al een niet echt lekker toelatingsgesprek daar.

Volgende week gaat hij wel vroeg naar bed, maar dan moet hij maar een uur een boek lezen als hij niet kan slapen. Zal hij niet erg vinden, want hij is verzot op lezen.

meg

meg

29-01-2009 om 09:23

Sfeer...

in de klas is goed. Dochter heeft wel 'zin' in de CITO. Nu ja, ze hebben idd al zoveel proefcito's gedaan dat ze al wel weten hoe het gaat. En wat voelen ze zich belangrijk. Nu staat dat bord in de school(Stilte CITO) er eindelijk voor hen. Wel zorg ik er ook voor om tussen-de-middag thuis te zijn, lekker verwenboterham maken. (tosti oid) gewoon een beetje extra omdat het toch wel een klein beetje speciaal is. Ik vind het toch een beetje eindexamen-doen-op-de-middelbare... gevoel. Ik weet toch dat ik daar dan wel over na loop te denken op die dagen, oh ja de CITO is bezig. Maar zenuwachtig nee dat is ze niet. Eerder wat onverschillig, maar dat is ze altijd.
Succes allemaal.

Slurfje

Slurfje

29-01-2009 om 13:52

Zo gewoon mogelijk

We proberen hier alles zo normaal mogelijk te doen.
Op school hebben ze afgelopen weken een oefen cito gedaan. Dochter ziet er niet zo erg tegen op, maar ze wil wel heel graag een score van 538 of hoger, om zeker te zijn dat ze naar de school van haar keuze kan.
Alle open dagen zijn geweest en bezocht en dochter wil graag naar school C. Er is echter alleen havo/vwo/gymnasium op die school. Om toegelaten te worden moet er een minimale citoscore van 538 zijn (voor de havo/vwo brugklas) en positief advies van de basisschool. Dat laatste stuk zit al goed, de basisschool heeft een havo/vwo advies gegeven. Ik denk zelf dat het wel goed komt, maar ik weet ook niet goed welk percentiel / hoeveel fouten bij een score van 538 of hoger horen.
Dus we wachten gewoon af, doen alles in ons normale ritme en zien wel hoe het gaat. De tweedekeus school heeft alles, van VMBO-K/LWOO t/m gymnasium, dus daar kan ze altijd nog heen.

Groep 3 ook cito

en dat wist ik dus niet tot ik hier het draadje zag.
Snap nu gelijk waarom mijn zoontje zo anders is deze week

Toch al n beetje die spanning van het toetsen elke dag, arme ziel, en zijn mama wist het niet maar ja, hij verteld het ook niet!(

succes voor al jullie kids

gula

Geen zakken snoep en chips

We kregen een kort briefje van school ter voorbereiding op de cito. Met de opmerking erin dat de kinderen geen grote zakken snoep of chips mee mochten nemen.
Ik was er niet eens op gekomen, dat je dat zou kunnen meegeven.
Of is dat normaal?

Heb nu maar wel snel wat kleine lekkere snoepje voor hem gehaald...

kirima

kirima

02-02-2009 om 07:45

Toch extra's...

Zei ik een aantal dagen geleden nog dat ik niks extra's zou doen, inmiddels heeft school gezegd dat kinderen de cito-dagen wat snoep mee mogen nemen en wat drinken. Tja, dan doe ik daar toch maar aan mee, hoewel ik het zelf niet nodig vind. Is anders ook niet leuk voor dochter als iedereen snoep bij zich heeft.
Maar ik geloof bij nader inzien dat dit al een jarenlange traditie is(?) Volgens mij mochten wij destijds (meer dan 30 jaar geleden) ook al snoep meenemen.

Hopelijk hier niet

zoon had er vorig jaar al over tijdens de entreetoets in groep 7 dat hij het vreselijk irritant vond al dat geklooi met snoepjes, papiertjes en flesjes. Nu in groep 8 een andere juf en ik heb er nog niets van gehoord dus hopelijk mag het nu niet. Zoon (met adhd) heeft nogal veel last van concentratieproblemen dus die vindt dat alleen maar hinderlijk. We zien wel, hij is eindelijk na 5 weken weer helemaal fit, daar ben ik al heel blij om.

Agnet

Agnet

02-02-2009 om 10:32

Vorig jaar

in groep 7 mocht de gameboy mee bij de entreetoets. Als je dan klaar was mocht je ds-en. Ik wist het niet, zoon had gewoon zijn ds meegenomen (hij kon waarschijnlijk aardig inschatten hoe ik daar over dacht, dus dan maar stiekem). Ik hoorde het achteraf en was daar heel boos om, op die manier gaan kinderen toetsen afraffelen. Gelukkig was ik niet de enige die geprotesteerd had, dit jaar mag het niet meer. Blijkbaar hebben alle vorige jaren ouders daar niet over geklaagd.

Dit jaar in plaats van een koekje voor de kleine pauze een mars. Geeft energie en hij krijgt het anders nooit. Toch een beetje extra dus.

Extra energie of stuiteren

Hier mochten ze vorig jaar ook dextro's meenemen in groep 7. Ik heb zoonlief duidelijk op zijn hart gedrukt die niet te nemen, hij gaat daar nl. echt kortdurend van stuiteren, lijkt me voor de concentratie niet wenselijk. We moeten er denk ik ook niet zo veel bijzonders van willen maken, geeft alleen maar extra spanning, ze hebben gewoon een toets. That's it!!

Agnet

Agnet

02-02-2009 om 12:59

Overigens

is het schooladvies toch al binnen. De middelbare school hier kijkt naar het schooladvies en niet naar de uitslag van de CITO. Mocht de uitslag van de CITO heel erg afwijken van het eerder gegeven schooladvies dan belt de middelbare even met de basisschool. Maar in principe is het een wassen neus die CITO.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.