Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat eet je kind op school


Decembermamma

Decembermamma

31-01-2023 om 22:02 Topicstarter

troelahoep schreef op 31-01-2023 om 21:45:

[..]

Ik ben op meerdere basisscholen geweest voor mijn werk waar er daadwerkelijk maar een half uur middagpauze is waarvan maar een kwartiertje naar buiten en inderdaad weinig tijd om het eten op te eten.

Ja volgens zijn dan de schooltijden anders. Bij ons op school elke dag van 8:30-14:00 school met die tijden eten de kinderen met de docent in de klas en hebben de docenten geen pauze, nou ja. De pauze is om 14:00.

Hebben ze een uur pauze dan hebben ze vaak tot 15:00 les en is de vrije woensdagmiddag er nog.


Het halve uur pauze (15 eten / 15 buiten spelen) is volgens mij prima te doen, mijn zoon is echt een trage eter maar krijgt zijn 2 boterhammen, komkommer, ontbijtkoek en fruit op in die tijd.

Een beker water, fruit en/of groente en voor de lunch volkoren boterhammen met wisselend beleg. Als ik het brood maak gaat er nooit chocolade of koek op het brood, partner doet het nog wel eens maar eigenlijk is het niet de bedoeling. Soms ook wel eens een krentenbol als we die hebben naast wat brood (oudste krijgt 4 boterhammen dus dan zou het bv 3 boterhammen en een krentenbol worden). Het eten gaat vaak op, maar dat hoeft niet van ons. Ik geef liever genoeg mee voor als ze trek hebben omdat het slechte ontbijters zijn. Blijft er over eten ze het meestal direct na school op. 

Snoep, koek of witbrood zou hier gezien worden als junkfood en is niet de bedoeling. Beleg doen ze minder moeilijk over, maar iedereen weet dat 3 boterhammen met chocopasta natuurlijk net zo goed niet de bedoeling is, maar geen leerkracht die de boterhammen gaan controleren op welk beleg er op zit. En in 1 klas zijn noten en pindakaas niet de bedoeling ivm ernstige allergie van een kind. Ik heb liever niet dat mijn kind (vanwege zijn boterhammen) een vriendje afgevoerd ziet worden met een ambulance dus daar houden we ons netjes aan.

Hier gelukkig geen gezeur, basisschool vraagt op maandag om groente of fruit, verder zoek je het maar uit (inclusief verjaardag) 
Hier volkorenbrood categoriev3 of 4, twee stuks, altijd hartig (want dat vindt zoon lekker) en elke dag groente of fruit en water in de air-up. Een heel enkel keer koek. Andere kinderen krijgen dat vaker maar zoon eet 's avonds slecht dus ik grijp de kans voor vitamines. Hij heeft dan trek, dus het gaat toch wel op.

Maar, in groep 2 ook kinderen gezien met een familiezak chips in hun rugzak, en commentaar van zoon dat sommigen altijd iets lekkers (grote koek of zo) meekrijgen. Maar hij zeurt niet gelukkig.

Je doet het prima, waar maak je je druk om? Klinkt gezond genoeg en anders neemt de juf echt wel contact met je op (tenminste,  dat zou ik verwachten als een kind chips meekrijgt).

Decembermamma schreef op 31-01-2023 om 22:02:

[..]

Ja volgens zijn dan de schooltijden anders. Bij ons op school elke dag van 8:30-14:00 school met die tijden eten de kinderen met de docent in de klas en hebben de docenten geen pauze, nou ja. De pauze is om 14:00.

Hebben ze een uur pauze dan hebben ze vaak tot 15:00 les en is de vrije woensdagmiddag er nog.


Het halve uur pauze (15 eten / 15 buiten spelen) is volgens mij prima te doen, mijn zoon is echt een trage eter maar krijgt zijn 2 boterhammen, komkommer, ontbijtkoek en fruit op in die tijd.

Volgens mij vergis je je daar lelijk in - vooral bij jongere basisschoolkinderen. Er wordt meestal een flmpje op het digibord aangezet (Klokhuis, Jeugdjournaal o.i.d.) en daardoor zijn best veel kinderen afgeleid van hun eten. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat een school het kwartier etenstijd gebruikte om alvast instructievideo's bij de les te laten zien voor na de pauze  dan hebben die kinderen dus echt maar een kwartiertje om afstand te nemen van de les. Dat is echt gewoon heel kort, er wordt zo niet of nauwelijks meer gespeeld. Dat is een serieus probleem trouwens, het gebrek aan spelen bij kinderen. 

Bijtje82

Bijtje82

31-01-2023 om 23:42

Hier alle drie minimaal 2 bruine boterhammen met bekeg naar keuze. Ze wisselen vaak zelf af met gartig of zoet. De oudste smeert meestal het brood en neemt vaak ook 4 boterhammen mee. 
Ze nemen een beker water, sap of siroop mee en vullen een extra beker met water op school als ze dorst gebben. 
Verder altijd iets van rauwkost of fruit en één dag per week een koek of iets anders lekkers. En heel af en toe een lekkere verse ham kaas croissant. 

troelahoep schreef op 31-01-2023 om 23:35:

[..]

Volgens mij vergis je je daar lelijk in - vooral bij jongere basisschoolkinderen. Er wordt meestal een flmpje op het digibord aangezet (Klokhuis, Jeugdjournaal o.i.d.) en daardoor zijn best veel kinderen afgeleid van hun eten. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat een school het kwartier etenstijd gebruikte om alvast instructievideo's bij de les te laten zien voor na de pauze dan hebben die kinderen dus echt maar een kwartiertje om afstand te nemen van de les. Dat is echt gewoon heel kort, er wordt zo niet of nauwelijks meer gespeeld. Dat is een serieus probleem trouwens, het gebrek aan spelen bij kinderen.

Dat is hier ook zo, op het digibord een filmpje op volume veel te hard. Niet gek dat zoon thuis meer eet dan op school.

Hier is nog geen continurooster, maar ze willen dat volgend jaar wel in gaan voeren. 
Alle andere scholen in de omgeving hebben dat al. Overal is maar een half uur pauze en dan zijn ze of elke dag om 14.00 uur uit of om 14.30 maar dan wel de woensdagmiddag vrij. 
Dat tv-kijken tijdens het eten vind ik echt vreselijk. Alle onderzoeken wijzen al jaren uit dat het niet goed is, omdat kinderen dan vergeten te eten, minder goed proeven en minder goed voelen wanneer ze vol zitten. Plus, alle prikkels die het met zich mee brengt. 

Dochter eet heel langzaam. Ze heeft altijd wel een half uur nodig om haar lunch op te eten. Ze kan niet goed kauwen omdat ze bijna geen kiezen heeft. De druk opvoeren is hét recept voor knallende ruzie. 

Als continurooster zou inhouden dat overblijven verplicht is, maar de pauze even goed een uur duurt, dan zou ik er geen moeite mee hebben. Dochter blijft toch al over op de lange dagen.

Wat me er ook aan stoort is dat er gezegd wordt dat het handig is voor werkende ouders, maar je hebt dan wel extra uren bso nodig, wat ook weer meer kost. 

Mijn jongsten eten allebei slecht op school. Beiden zijn vlug afgeleid. Dochter is een lastige eter en veel gangbare dingen vallen af dus dat is lastig. Ik moet echt improviseren.

Zoontje eet heel langzaam en wil graag spelen dus meer dan 1 broodje lukt niet.Hij krijgt geen volkorenbrood mee maar een zacht bolletje (meestal) en dat lukt dan wel. Bij volkorenbrood duurt het langer en dan heeft hij zogenaamd geen honger meer want hij wil gaan spelen. Ik denk ook dat hij echt niet zo'n hongergevoel op school heeft door alle afleiding en prikkels. Thuis eet hij veel meer; ook wel volkorenbrood. De smaak staat hem niet tegen maar hij doet er lang over. 

Gelukkig eten ze allebei wel goed 's ochtends bij het ontbijt. Vaak eten ze pap. Ze eten ook vruchtenyoghurt met muesli of cerealen met melk. Zoon eet ook wel eens een geroosterde boterham. Als mijn man tijd heeft maakt hij soms (bananen)pannenkoeken. 

" Wat me er ook aan stoort is dat er gezegd wordt dat het handig is voor werkende ouders, maar je hebt dan wel extra uren bso nodig, wat ook weer meer kost."

Dat is betrekkelijk. Voor die extra uren bso wordt kinderopvangtoeslag betaald. Als kinderen bij een klassiek rooster tussen de middag over moeten blijven dan worden daar vaak kosten voor in rekening gebracht en voor die kosten bestaat geen recht op kinderopvangtoeslag. Per saldo maakt het dus voor de ouders vaak financieel niet of nauwelijks uit.

Decembermamma

Decembermamma

01-02-2023 om 10:24 Topicstarter

MamaE schreef op 01-02-2023 om 00:29:



Wat me er ook aan stoort is dat er gezegd wordt dat het handig is voor werkende ouders, maar je hebt dan wel extra uren bso nodig, wat ook weer meer kost.

Nou voor ons dus niet. Bij onze zoon is continurooster ingevoerd in het jaar dat hij naar school ging. Daarvoor was het een klassiek rooster met 4 dagen tot 15:30 en 1 tot 12:15. Wij hadden al bij de werkgever verzoeken ingediend voor aangepaste roosters, en die zou om de week dan gelden zodat we ieder een week 1 dag 15:00 klaar waren en de woensdag vrij en de andere week 2 dagen 15:00 klaar waren. Nu is het makkelijker 2 keer per week zijn we 13:30 klaar met werk. En elke middag heeft onze zoon een lange vrije middag en kan hij heerlijk afspreken en volop spelen.

O ja en het mooie, alle tijd om zijn verhalen over school te horen, samen te koken en een lekkere warme maaltijd te nuttigen.

Decembermamma schreef op 01-02-2023 om 10:24:

[..]

Nou voor ons dus niet. Bij onze zoon is continurooster ingevoerd in het jaar dat hij naar school ging. Daarvoor was het een klassiek rooster met 4 dagen tot 15:30 en 1 tot 12:15. Wij hadden al bij de werkgever verzoeken ingediend voor aangepaste roosters, en die zou om de week dan gelden zodat we ieder een week 1 dag 15:00 klaar waren en de woensdag vrij en de andere week 2 dagen 15:00 klaar waren. Nu is het makkelijker 2 keer per week zijn we 13:30 klaar met werk. En elke middag heeft onze zoon een lange vrije middag en kan hij heerlijk afspreken en volop spelen.

O ja en het mooie, alle tijd om zijn verhalen over school te horen, samen te koken en een lekkere warme maaltijd te nuttigen.

Ja, als je dat op werk geregeld krijgt is dat mooi, maar niet in alle banen kun je zomaar om 13.30 uur weg. Mijn man staat voor de klas in het VO, daar kan dat al niet. Hij heeft wel standaard de vrijdag vrij. Ik kan deels thuiswerken, maar soms ben ik ook de hele dag weg. Ik zou ook niet weten hoe ik aan mijn uren moest komen als ik steeds zo vroeg weer weg moest. 

Overblijven kost ook wel geld, maar dat is iets van twee euro per dag. Voor drie dagen per week is dat nu dus zes euro. Als je die dagen normaal BSO afneemt, heb je zo'n vier uur per week extra opvang nodig. Dat is echt wel duurder dan overblijven, ook met toeslagen. 

We gaan zien wat ze er van gaan maken en hoe het gaat uitpakken. 

Trientje-vitamientje schreef op 31-01-2023 om 16:50:

Ik snap wel dat scholen streng zijn op het eten dat meegaat. Het verschil in gedrag van kinderen is echt mega groot als je kijkt naar een gezond en een ongezond voedingspatroon. Vind het dus niet helemaal terecht dat je als ouder verbouwereerd bent als je op de fingers getikt wordt vanwege oreo’s en sultana’s.

Hier wordt ook gevraagd om traktaties het liefst van iets van fruit te maken. De laatste tijd worden er vaak chipjes uitgedeeld die van groenen zijn gemaakt of zakjes gedroogde vruchtjes. Al een stuk gezonder en beter dan spekjes en gewone chips.

Het punt is dat school/leerkrachten geen voedingsdeskundigen zijn...... Je moest eens weten hoeveel mensen eigenlijk helemaal geen idee hebben wat wel of niet gezond is... Daarbij, om maar een willekeurig voorbeeld te geven, bestaat er ook zero volkoren ontbijtkoek. Daar is niet zo heel veel fouts aan. Maar ja, dat zie je niet aan de buitenkant. Ook een volkoren pannenkoek met een beetje suiker is zeker niet ongezonder dan een witte boterham met hagelslag. Ook zijn er, bijv., een aantal tussendoor repen, die helemaal geen toegevoegd suiker bevatten. Wil school een analyse gaan maken welke reep wel oké is en welke niet? Ook zijn er kinderen die thuis ruim voldoende fruit eten. Móet het dan op school ook nog? Ik denk dat het beter is als school zich beperkt tot de regel, dat er geen snoep mee genomen mag worden. Punt. 

bieb1963 schreef op 01-02-2023 om 14:13:

[..]

Het punt is dat school/leerkrachten geen voedingsdeskundigen zijn...... Je moest eens weten hoeveel mensen eigenlijk helemaal geen idee hebben wat wel of niet gezond is... Daarbij, om maar een willekeurig voorbeeld te geven, bestaat er ook zero volkoren ontbijtkoek. Daar is niet zo heel veel fouts aan. Maar ja, dat zie je niet aan de buitenkant. Ook een volkoren pannenkoek met een beetje suiker is zeker niet ongezonder dan een witte boterham met hagelslag. Ook zijn er, bijv., een aantal tussendoor repen, die helemaal geen toegevoegd suiker bevatten. Wil school een analyse gaan maken welke reep wel oké is en welke niet? Ook zijn er kinderen die thuis ruim voldoende fruit eten. Móet het dan op school ook nog? Ik denk dat het beter is als school zich beperkt tot de regel, dat er geen snoep mee genomen mag worden. Punt.

Met dat dan nog aan toegevoegd geen koolzuurhoudende dranken en dan is school wel zo'n beetje klaar met regels stellen.

Ik had een kind met een te laag gewicht.  Onder behandeling bij de kinderarts,  die gewichtstoename eerst wilde bewerkstelligen met "normale producten". Als ze al die calorieënbommen thuis had moeten eten, omdat op school alleen de gezonde snacks waren toegestaan dan had ze dat nooit gered.

Bakblik schreef op 01-02-2023 om 14:53:

[..]

Met dat dan nog aan toegevoegd geen koolzuurhoudende dranken en dan is school wel zo'n beetje klaar met regels stellen.

Ik had een kind met een te laag gewicht. Onder behandeling bij de kinderarts, die gewichtstoename eerst wilde bewerkstelligen met "normale producten". Als ze al die calorieënbommen thuis had moeten eten, omdat op school alleen de gezonde snacks waren toegestaan dan had ze dat nooit gered.

Nou dát dus ja. 

Mijn dochter eet op school fruit/groente en brood met hartig beleg tussen de middag. Verder drinkt ze water. 

In kleuterklas kwam ze niet toe aan eten. Ze wist wel precies wie wat in zijn broodtrommel had (teveel afleiding dus) . In overleg met one afgesproken dat ze apart (= op rustig plekje) haar lunch opat en dan genoeg tijd had om te spelen.   

School vraagt hier om gezonde maaltijden, maar geen restricties op soort beleg of brood. Wij stoppen heus wel eens een choco paaseitje of pepernoot in de lunchbox, maar geen koeken of chips. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.