Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat eet je kind op school


Herfstappeltaart schreef op 31-01-2023 om 15:48:

[..]

Ik vraag me werkelijk af wat kinderen die zo'n lunch meekrijgen, thuis te eten krijgen......

Ja ik ook. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat je dat als ouders normaal vindt. 
Misschien als er weinig geld is dat je een restje van de diepvriespizza van de dag ervoor mee geeft of zo. Maar anderzijds is kan ik me niet voorstellen dat zakjes chips en cola goedkoper zijn dan een boterham met pindakaas en een fles water. 

Mijn kinderen krijgen altijd fruit mee. Appel, banaan, druiven, mandarijn. net wat in het seizoen is. Verder volkoren boterhammen met daarop iets van kaas, hagelslag, pure pindakaas zoiets. Met een liga. Als drinken gewoon water. Over die liga kreeg ik laatst van de juf commentaar. Het mag niet ongezond zijn. Ik geef het wel gewoon nog mee gelet op de rest wat hij eet lijkt mij het geen enkel probleem. Het wordt een beetje overdreven allemaal.

de oudste 2 hebben ook altijd een liga mee, nog nooit commentaar op gehad. Het is niet meer bij te houden wat ze willen. Elke juf heeft weer andere regels hier op school.

Mijn kinderen, beide (nog) basisschool krijgen mee;
2 bruine boterhammen met beleg naar eigen keuze
Reepjes komkommer en snacktomaatjes en paprika etc
Crackers of (mini) soepstengels of een handvol noten
Een plak ontbijtkoek of een liga o.i.d. 
(Kan ook een snee rozijnenbrood zijn of krentenbol).

Ze krijgen 3 dagen schoolfruit en de andere 2 geef ik ze zelf fruit mee.
Qua drinken krijgt de jongste een beker water en ranja mee. Oudste drinkt water uit haar air up fles (echt helemaal een hype maar ze is er blij mee)

Ik snap wel dat scholen streng zijn op het eten dat meegaat. Het verschil in gedrag van kinderen is echt mega groot als je kijkt naar een gezond en een ongezond voedingspatroon. Vind het dus niet helemaal terecht dat je als ouder verbouwereerd bent als je op de fingers getikt wordt vanwege oreo’s en sultana’s.

Hier wordt ook gevraagd om traktaties het liefst van iets van fruit te maken. De laatste tijd worden er vaak chipjes uitgedeeld die van groenen zijn gemaakt of zakjes gedroogde vruchtjes. Al een stuk gezonder en beter dan spekjes en gewone chips.

op de basisschool had zoon voor de ochtendpauze een stuk fruit mee en een fles water. Tussen de middag werd op de TSO een verse warme maaltijd gegeten, gemaakt volgens de schijf van 5. En na school op de bso fruit en dan thuis weer een warme maaltijd. 

"Ik snap wel dat scholen streng zijn op het eten dat meegaat. Het verschil in gedrag van kinderen is echt mega groot als je kijkt naar een gezond en een ongezond voedingspatroon."

Ja en dus? Er zijn wel meer mega grote verschillen. De school kan er ook voor kiezen de ouders vriendelijk te verzoeken gezond eten mee te geven en het daarbij te laten. 

Want wat als kinderen eten meekrijgen dat de school afkeurt? Gaan die juffen dan zelf verantwoorde volkorenbammetjes aan die kindertjes voeren? 

Mijn beide kinderen zijn inmiddels van de basisschool af. Die school deed elk jaar aan het begin van het schooljaar een verzoek om gezonde traktaties, en bood leuke tips aan die neerkwamen op arbeidsintensief gefröbel met fruit waar het gros van de ouders het geld en/of de puf niet voor hadden. Die tips werden dan ook massaal genegeerd, zodat de school de energie maar stak in het beperken van de omvang van de traktaties. Gelukkig werd er niets afgewezen. Er was enkele malen per week schoolfruit, en voor de lunch was er een verbod op het meegeven van meer dan 1 pakje sap/limo per dag. Er werd vriendelijk op gewezen dat volkorenbrood de voorkeur had, maar de school wist wel beter dan daar verder een groot punt van te maken. In sommige culturen doet men niet zo aan volkoren (wat niet per se betekent dat men in die gezinnen ongezond eet)

Ik zou een enorme voorstander zijn van het verstrekken van een gezonde en smakelijke warme lunch aan schoolkinderen. Mensen kunnen prima 2 x per dag warm eten, in grote delen van de wereld doet men niet anders. Maar het gaat niet gebeuren, want dan moeten scholen allemaal een keuken krijgen, en geschoold personeel voor in die keuken. Daar is geen geld voor, en het personeel is er ook niet. Als de warme lunch neerkomt op een elders gekookte opgewarmde prak, laat dan maar zitten, daar wordt niemand blij van. En als het neerkomt op het soort gruwelen dat men in de VS of het VK serveert dan is zo'n kind niet slechter af met twee witte boterhammen met chocopasta. 

Ysenda schreef op 31-01-2023 om 16:57:

op de basisschool had zoon voor de ochtendpauze een stuk fruit mee en een fles water. Tussen de middag werd op de TSO een verse warme maaltijd gegeten, gemaakt volgens de schijf van 5. En na school op de bso fruit en dan thuis weer een warme maaltijd.

Ysenda, die TSO was dan wel door jullie betaald neem ik aan? 

Ik vind het ideaal, warm eten op de opvang. Als er tenminste redelijk gekookt wordt, maar dat zat bij de opvang van mijn kinderen wel goed. Ze eten daar dan ook dingen die ze thuis 'niet lusten'. 

Temet schreef op 31-01-2023 om 17:06:

[..]

Ysenda, die TSO was dan wel door jullie betaald neem ik aan?

Ik vind het ideaal, warm eten op de opvang. Als er tenminste redelijk gekookt wordt, maar dat zat bij de opvang van mijn kinderen wel goed. Ze eten daar dan ook dingen die ze thuis 'niet lusten'.

Hier op het kinderdagverblijf ook. Zo fijn! 

Een warme schoollunch zou ik zeker voor stemmen (en voor willen betalen).

Temet schreef op 31-01-2023 om 17:06:

[..]

Ysenda, die TSO was dan wel door jullie betaald neem ik aan?

Ik vind het ideaal, warm eten op de opvang. Als er tenminste redelijk gekookt wordt, maar dat zat bij de opvang van mijn kinderen wel goed. Ze eten daar dan ook dingen die ze thuis 'niet lusten'.

TSO zat bij de BSO in, dus als je die dag BSO afneemt dan hoef je niet extra te betalen voor de TSO, als je alleen TSO af neemt wel. En bij mijn weten is die regel nog steeds van kracht. 

Scholen gaan massaal over op continuroosters waarbij kinderen slechts een kwartier hebben om te eten. Dat op zich is vanuit onderwijskundig opzicht al verre van ideaal.
En veel scholen zijn niet ingericht met keukens, voldoende personeel en dan heb je nog Nederlanders met veel te veel een 'dat bepaal ik zelf wel mentaliteit'. Mensen gaan dan zeiken dat hun kind dit of dat niet lust, of niet hoeft te eten of juist moet eten. Je zit met allerlei allergieën en mensen die vegetarisch/veganistisch willen eten of juist per se elke dag vlees willen. Het kan, als je het echt wil wel, maar ik zie het echt niet snel gebeuren hier.

" Je zit met allerlei allergieën en mensen die vegetarisch/veganistisch willen eten of juist per se elke dag vlees willen. Het kan, als je het echt wil wel, maar ik zie het echt niet snel gebeuren hier."

Op zich kan je ervoor kiezen vegetarisch of zelfs veganistisch eten aan te bieden, en de mensen die per se vlees willen, geven hun kinderen dat dan maar bij de avondmaaltijd. 

Allergieën is wel een groot probleem natuurlijk, vooral een soja-allergie in combinatie met een veganistisch menu lijkt me een ramp. Vraag me af hoe e.e.a. werkt in die landen waar kinderen dus wel fatsoenlijk warm eten krijgen op school.

Het wordt af en toe wel goedkoop scoren hier hoor met druk maken om wat een ander eet; lijkt school wel!

Mijn kinderen hadden ook continuerooster, gewoon een half uur eten, dan een half uur naar buiten.

Wat ik hier aan toe ook lees: als je kind dun of slank is mag het de speciale koek wel. Wat een misverstand; ook dunne kindjes kunnen zwaardere volwassenen worden of dunne volwassenen met dichtgeslibte aderen. En wat dacht je van tandbederf.

En heel offtopic de vraag waarom gezonde etenswaren liefkozend -tje genoemd worden en een koekje koek.

MamaE schreef op 31-01-2023 om 17:43:

Scholen gaan massaal over op continuroosters waarbij kinderen slechts een kwartier hebben om te eten. Dat op zich is vanuit onderwijskundig opzicht al verre van ideaal.
En veel scholen zijn niet ingericht met keukens, voldoende personeel en dan heb je nog Nederlanders met veel te veel een 'dat bepaal ik zelf wel mentaliteit'. Mensen gaan dan zeiken dat hun kind dit of dat niet lust, of niet hoeft te eten of juist moet eten. Je zit met allerlei allergieën en mensen die vegetarisch/veganistisch willen eten of juist per se elke dag vlees willen. Het kan, als je het echt wil wel, maar ik zie het echt niet snel gebeuren hier.

Hier hebben ze ook een continurooster met een half uur om te eten en dan een half uur naar buiten. Dat is prima te doen. Kwartier is wel erg kort.

MamaE schreef op 31-01-2023 om 17:43:

Scholen gaan massaal over op continuroosters waarbij kinderen slechts een kwartier hebben om te eten. Dat op zich is vanuit onderwijskundig opzicht al verre van ideaal.
En veel scholen zijn niet ingericht met keukens, voldoende personeel en dan heb je nog Nederlanders met veel te veel een 'dat bepaal ik zelf wel mentaliteit'. Mensen gaan dan zeiken dat hun kind dit of dat niet lust, of niet hoeft te eten of juist moet eten. Je zit met allerlei allergieën en mensen die vegetarisch/veganistisch willen eten of juist per se elke dag vlees willen. Het kan, als je het echt wil wel, maar ik zie het echt niet snel gebeuren hier.

Hier ook continurooster maar met een uur pauze. Half uur eten en half uur buitenspelen.

Gingergirl schreef op 31-01-2023 om 19:06:

[..]

Hier hebben ze ook een continurooster met een half uur om te eten en dan een half uur naar buiten. Dat is prima te doen. Kwartier is wel erg kort.

Ik ben op meerdere basisscholen geweest voor mijn werk waar er daadwerkelijk maar een half uur middagpauze is waarvan maar een kwartiertje naar buiten en inderdaad weinig tijd om het eten op te eten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.