Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat eet je kind op school


Ik vind het een lastige discussie. Ik was zelf een kind met ondergewicht. Bovendien heel kieskeurig in wat ik wel en niet at. Als de kaas op mijn brood warm en zacht was geworden dan at ik helemaal niks meer uit de broodtrommel zelfs geen verpakt koekje. Mijn moeder koos bewust voor dingen die ik wel lekker vond en voerde thuis de strijd over gezonde en voldoende voeding. Ze wilde niet dat ik op school flauw viel van tekort aan eten. Dan kreeg ik dus wel een koekje mee naar school, maar na school geen chips en snoep. Dan werd er gewerkt volgens een strikt dieet met als doel gezond aankomen.

Tegelijkertijd zie ik ook om mij heen ouders van te dikke kinderen. Die gewoon echt niet inzien dat die kinderen te veel ongezonde dingen eten. Zo ken ik een tweejarige die smorgens ontbijt met een wit broodje met dikke laag hagelslag, daarna een grote roze koek krijgt omdat ze geen fruit lust, bij de lunch weer twee witte boterhammen met hagelslag en een zakje snoepjes als ze dat op eet. In de middag een zakje chips en na het avond eten een mini Cornetto/magnum. Drinken is onverdunde appelsap. Bij het consultatiebureau werd daar natuurlijk iets over gezegd en toen klaagde moeder dat kind echt geen grote zakken chips krijgt en geen grote ijsjes maar kleintjes. En dat het leven ook leuk moet blijven. En dan kan ik mij voorstellen dat ingrijpen van buitenaf in het belang van het kind kan zijn.

Mijn oudste kinderen zaten op in het buitenland op de basisschool. Kregen daar elke dag een warme lunch. Heel fijn en geen enkel gedoe. Dat mis ik wel.
Hier in de buurt is er een wel school die dat doet maar dat is een vrij dure schoolvereniging en daar gaan mijn kinderen niet heen. 
Mijn jongste kinderen krijgen dus elke dag een lunch mee en dat is best een gedoe omdat ze allebei niet graag brood eten. Een van de twee eet nog wel een broodje dus die krijgt naar keuze een broodje met beleg mee (meestal chocopasta, soms pindakaas of appelstroop.) Dat aangevuld met fruit, groenten, koek. Als drinken water en limonade. De ander krijgt thee mee, groenten, koek en wat we maar kunnen verzinnen  dat ze eet: soep, pastasalade, crackers, kaasstengel... het verschilt per dag. Ze wil niet elke dag hetzelfde mee (wat ik wel begrijp.) Brood en fruit eet ze niet. Best lastig. Ze heeft inderdaad ook wel eens een lunchbox die weinig gezond is maar ja ik ben allang blij als ze iets heeft wat ze wil eten.

Leene

Leene

31-01-2023 om 13:01

Decembermamma schreef op 31-01-2023 om 12:27:

[..]

Ik heb juist wel de regel van alles moet op genomen. Zeker toen er weleens een boterham (van de toen 3) terug kwam. We moesten in de tijd bij de huisarts zijn voor iets en die zei ook echt dat zoon meer moest eten want hij zag er echt ongezond mager uit. Omdat 3 boterhammen in een minuut of 20 gewoon teveel was hebben we een trommel aangeschaft waar je meerdere kleinere hapjes bij kunt doen. Daarom vaak ook een stuk ontbijtkoek of koekje en een bakje kwark of vla of nog extra stuk fruit.

Ik weet niet hoe oud jullie zoon was toen hij drie boterhammen mee naar school kreeg. Maar ik vind drie boterhammen heel erg veel voor een kind op de basisschool. Zoon is 12 en neemt er soms 3 mee soms 2. Bij thuiskomst eet hij dat vaak nog een boterham en wat een koekje of snoepje, voor de ochtend pauze neemt hij dan vaak nog ontbijtkoek mee.

Wat betreft ongezond mager zijn.. dat is ook wel eens tegen mij en mijn dochter gezegd. Maar zij eet heel goed, ook ik kwam in mijn jeugd en jongvolwassen jaren gewoon nauwelijks aan maar at als een dijkdelver. Dus of het kind eet naast die drie boterhammen niets met avondeten niets of het is gewoon familiair. Volgens mij moet je- behalve bij fors overgewicht bij kinderen- niet zoveel aandacht schenken aan hoeveel ze eten. En inderdaad vaak zijn veel wat kleinere hapjes beter

Oh, gekookte eitjes, die neemt dochter ook graag mee. Ze eet dat graag en het is zacht. 

Leene schreef op 31-01-2023 om 13:01:

[..]

Ik weet niet hoe oud jullie zoon was toen hij drie boterhammen mee naar school kreeg. Maar ik vind drie boterhammen heel erg veel voor een kind op de basisschool. Zoon is 12 en neemt er soms 3 mee soms 2. 

De jongste is in de brugklas begonnen met 1 in plaats van 2 boterhammen. Nu in de tweede nog steeds 2. (En dat is dan 3 per dag.)
De oudste ging in groep 8 van 2 naar 3  - maar was relatief gezien een paar maanden ouder dan de jongste, en begon iets eerder met groeien. Ik denk dat hij er nu 4 meeneemt. (En dat is dan zo'n 8 per dagm gok ik.)

Ze krijgen er idd helemaal geen 3 op in de pauze op de basisschool, maar dat is niet erg. Om 15.00 waren ze weer thuis en van 1-2 boterhammen om 12.00 valt niemand flauw van de honger.

Prachtwacht schreef op 31-01-2023 om 12:14:

[..]

Taksi heeft ook ranja, bij AH. Hier vinden de kinderen het erg lekker (is geen suiker aan toegevoegd). En smaakt ook als de pakken taksi.

Ah dat is een idee, dank! 

eerste pauze; (of-of)
-Stuk fruit
-Verschillde groente
- yoghurt
- 1x per week een liga

Grote pauze.
Oudste 2 broodjes met zoet. En soms rijstwafel 
Jongste 1 broodje kaas en 2 rijstwafels.

Drinken is vaak de airup.

Beide kinderen op school krijgen 2 boterhammen p.p. mee met hartig beleg zoals worst, kaas, kruidenkaas oid. Voor de ochtendpauze krijgen ze altijd een stuk fruit mee: appel, peer, mango, druiven, komkommer. Net wat er in huis is en wat ze op de andere dagen hebben gegeten. Daarnaast een fles water, die ze naar believen (dat gebeurt nooit) zouden kunnen bijvullen.
's Middags uit school krijgen ze water of thee met een koekje en nog wat later op de middag een snoepje. 

Een beetje hetzelfde als decembermamma dus..

Decembermamma

Decembermamma

31-01-2023 om 13:45 Topicstarter

Leene schreef op 31-01-2023 om 13:01:

[..]

Ik weet niet hoe oud jullie zoon was toen hij drie boterhammen mee naar school kreeg. Maar ik vind drie boterhammen heel erg veel voor een kind op de basisschool. Zoon is 12 en neemt er soms 3 mee soms 2. Bij thuiskomst eet hij dat vaak nog een boterham en wat een koekje of snoepje, voor de ochtend pauze neemt hij dan vaak nog ontbijtkoek mee.

Wat betreft ongezond mager zijn.. dat is ook wel eens tegen mij en mijn dochter gezegd. Maar zij eet heel goed, ook ik kwam in mijn jeugd en jongvolwassen jaren gewoon nauwelijks aan maar at als een dijkdelver. Dus of het kind eet naast die drie boterhammen niets met avondeten niets of het is gewoon familiair. Volgens mij moet je- behalve bij fors overgewicht bij kinderen- niet zoveel aandacht schenken aan hoeveel ze eten. En inderdaad vaak zijn veel wat kleinere hapjes beter

Klopt ik vond 3 ook teveel voor een 7 jarige en begreep dat een deel terug kwam, maar hij zat echt op flink ondergewicht. 

Ik was altijd van bruine boterhammen met hartig en eentje met zoet beleg. Een fles water en wat fruit.
Het brood gaat vaak op, het water geen idee en het fruit zat te verpieteren in de tas. 
Mijn zoon is 8 en een beetje lui. Dus het roer ongehoord want het is wel een goede eter. 

Hij had vandaag een zelfgebakken ontbeitmuffin. (Deze waren enkel gezoet door de banaan die erin zat. Verder zaten er blauwe bessen, nootjes en havervlokken in. Plus ei en wat boter. Dus allemaal niet te spannend.)

Stukjes meloen en partjes mandarijn. Schijfjes komkommer. Twee bruine boterhammen met kipfilet (biologisch) en een fles water met een druppie diksap.

Het is op. Dus hij had genoeg.

Ik lees even geïnteresseerd mee in dit topic. Mijn kinderen zijn volwassen maar ik heb twee dagen per week 2 kleinkinderen in huis.
Voor de lunch geef ik ze meestal lekker volkorenbrood met 100% pindakaas, en af en toe een broodje met aardbeienjam (dun gesmeerd). Ik wil beginnen met ze een schaaltje aan te bieden met een paar snoeptomaatjes, een paar stukjes komkommer en een paar reepjes paprika. Thuis krijgen ze dat ook dus ik hoop dat ze het hier ook eten.
Bij onze ochtendkoffie krijgen ze een half plakje peperkoek, dat moet kunnen vind ik. En om een uur of elf fruit. Dat begint van de oudste van bijna vier al minder goed naar binnen te gaan merk ik.
Vleeswaren eten we zelf nooit op brood dus dat geef ik ze eigenlijk nooit. Wel af en toe smeerkaas (ook te zout en te vet maar goed, ik weet het anders ook niet).
Leuk om te lezen hoe jullie dat aanpakken.

Ik vind schoolbemoeienis ook lastig. Ik vind namelijk worst en volvette kaas helemaal geen gezonde vervangers van pasta en hagelslag. Geef dan gewoon 100% pindakaas.

Ach, ik ben ook geen ubergezonde verzorger hoor. Ik geef kind hartig beleg mee naar school omdat hij 's morgens al een boterham met hazelnootpasta eet (dat is het enige dat hij wil eten in de ochtend) en ik zoet beleg ook zo'n smeerboel vind geven als dat een halve dag samengeperst in een bakje zit. Het is ook gemakzucht dus  
Ik geef het sowieso goed koud mee en als het warm weer is doe ik zijn lunch in een koeltasje met koelelement, dan blijft het prima.
Kind is een hele gemakkelijke eter en eet ook heel graag (snoep)groenten en fruit, dus eten is bij ons gelukkig ook nooit een issue. Hij heeft ook geen overgewicht (is eerder wat aan de dunne kant). Dan kun je er ook wat gemakkelijker in zijn. 

Bij ons krijgen ze twee volkoren boterhammen mee. De ene met vleeswaren en de ander met 100% appelstroop, 100% pindakaas of jam. Dan nog wat fruit en af en toe tomaatjes, wortel e.d. Maar de groente krijg ik iets te vaak terug. Thuis eten ze dat wel goed dus meestal zet ik dat gewoon neer als ze uit school komen. Qua drinken kregen gewoon water mee. De oudste moet van school ook nog een koek meenemen. Zelf geef ik nu een mueslireep of granenkoek mee. Maar ik ben het wel eens vergeten. En dan wordt er dus gedeeld met de koek van klasgenootjes. Dochter helemaal blij dat ze oreo's had gekregen. "Mama, kun je vaker mijn koek vergeten?"

Vind ook wel dat de school een beetje mag opletten wat de kinderen allemaal mee krijgen. Ik ken een kleuter die nu al echt veel te dik is. En dan de moeder die loopt te klagen dat hij de vorige dag z'n repen kinderbueno niet op mocht eten van de juf. Op zo'n moment durf ik dan mijn mening niet te geven en hou ik mijn mond. Maar van de juf vindt ik het wel goed dat ze dat doet.

Verplicht koek mee naar school vind ik dan ook weer gek. Hoezo dat dan?
Jam en chocopasta trekt in het brood, als dochter dat meeneemt smeert ze er een laagje boter onder. Ook bij pindakaas, want dan is het minder droog en krijgt ze het makkelijker weg. 

Ik vind eten in beginsel een verantwoordelijkheid van ouders, maar als scholen echt zien dat het de spuigaten uitloopt met wat kinderen mee hebben, snap ik regelgeving wel.
Er was ooit op het nieuws een school waar ze schoollunch hadden ingevoerd omdat ze zagen dat kinderen stukken pizza en zakjes chips en cola mee hadden als lunch.
Als je als school ziet dat een aanzienlijk deel van de leerlingpopulatie te dik is, snap ik wel dat je daar iets mee wil. 

MamaE schreef op 31-01-2023 om 15:46:

Verplicht koek mee naar school vind ik dan ook weer gek. Hoezo dat dan?
Jam en chocopasta trekt in het brood, als dochter dat meeneemt smeert ze er een laagje boter onder. Ook bij pindakaas, want dan is het minder droog en krijgt ze het makkelijker weg.

Ik vind eten in beginsel een verantwoordelijkheid van ouders, maar als scholen echt zien dat het de spuigaten uitloopt met wat kinderen mee hebben, snap ik regelgeving wel.
Er was ooit op het nieuws een school waar ze schoollunch hadden ingevoerd omdat ze zagen dat kinderen stukken pizza en zakjes chips en cola mee hadden als lunch.
Als je als school ziet dat een aanzienlijk deel van de leerlingpopulatie te dik is, snap ik wel dat je daar iets mee wil.

Ik vraag me werkelijk af wat kinderen die zo'n lunch meekrijgen, thuis te eten krijgen......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.