Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat eet je kind op school


Volkoren brood, zoveel als ze willen (de tienjarige neemt gerust 5 volkoren bolletjes mee) en het beleg mogen ze ook zelf kiezen. Ik geloof niet dat een plak kaas gezonder is dan chocopasta, dus die regel dat ze per se hartig moeten eten hebben we niet. 
Voor in de ochtend noten/fruit/groente. 
En een fles water. 

School hoort geen oordeel te hebben over de inhoud van de broodtrommel. Ze kunnen aan ouders vragen om geen koek en snoep mee te geven maar meer ook niet.

Ik heb in het verleden felle strijd gevoerd op de basisschool van mijn kinderen. 
Liever 2 volkoren boterhammen met een dun laagje pasta die opgegeten worden dan boterhammen met worst die niet op gaan. 
We hadden nog eens een overblijf moeder die de regel hanteerde dat je pas mocht drinken als je brood op was tot de laatste kruimel. Dus kind van mij kwam met dorst uit school en nog een volle beker in de tas. 

Echt,  kinderen die van nature al niet graag eten die moeten iets eten op school dus geef mee wat ze lekker vinden en ga de strijd aan met de broodtrommelmaffia als ze er een etiket junkfood op plakken! 

Bakblik schreef op 31-01-2023 om 11:34:

School hoort geen oordeel te hebben over de inhoud van de broodtrommel. Ze kunnen aan ouders vragen om geen koek en snoep mee te geven maar meer ook niet.

Ik heb in het verleden felle strijd gevoerd op de basisschool van mijn kinderen.
Liever 2 volkoren boterhammen met een dun laagje pasta die opgegeten worden dan boterhammen met worst die niet op gaan.
We hadden nog eens een overblijf moeder die de regel hanteerde dat je pas mocht drinken als je brood op was tot de laatste kruimel. Dus kind van mij kwam met dorst uit school en nog een volle beker in de tas.

Echt, kinderen die van nature al niet graag eten die moeten iets eten op school dus geef mee wat ze lekker vinden en ga de strijd aan met de broodtrommelmaffia als ze er een etiket junkfood op plakken!

Zolang de school niet zelf maaltijden verzorgt niet nee. Ik vraag me ook een beetje af wat men als alternatief voor boterhammen (met zoet beleg) ziet, afgezien van dat volkorenbrood met een beetje bescheiden hoeveelheid beleg volgens mij niet schokkend ongezond is.  

Iets van hartig met kaas of vleeswaren wordt minder fris als het langdurig buiten de koelkast blijft en gezonde warme maaltijden met groente of soep moeten worden opgewarmd (wat niet kan op school). Het voedingscentrum komt met de suggesties weer niet veel verder dan boterhammen met 30+ kaas en schijfjes komkommer en een handje ongezouten nootjes.


Bakblik schreef op 31-01-2023 om 11:34:



Echt, kinderen die van nature al niet graag eten die moeten iets eten op school dus geef mee wat ze lekker vinden en ga de strijd aan met de broodtrommelmaffia als ze er een etiket junkfood op plakken!

Ik zou idd liever een witte boterham meegeven die werd opgegeten, dan een bruine die niet opgegeten zou worden. De jongste hier kon gerust niets eten; die zou echt niet bij gebrek aan iets lekkers toch maar iets minder lekkers gaan eten. 

Wat er in de lunchbakken van andere kinderen zit, interesseert me ook vrij weinig eigenlijk. Misschien hebben ze een moeilijk kind, of was het brood ineens op, of ze hebben gewoon ideeën over voeding waar ik het niet mee eens ben, of....

Peaches schreef op 31-01-2023 om 11:26:

... Ik geloof niet dat een plak kaas gezonder is dan chocopasta, dus die regel dat ze per se hartig moeten eten hebben we niet....

Op zich eens, maar als ik mijn kinderen volledig de vrije keus geef dan eten ze alleen maar boterhammen met chocoladepasta of -hagelslag. Gevarieerd eten vinden we wel belangrijk en om dat te stimuleren hebben we de regel dat de helft van de boterhammen met hartig beleg moet.

Een boterham met tevredenheid?

HumpieDumpie schreef op 31-01-2023 om 11:47:

[..]

Op zich eens, maar als ik mijn kinderen volledig de vrije keus geef dan eten ze alleen maar boterhammen met chocoladepasta of -hagelslag. Gevarieerd eten vinden we wel belangrijk en om dat te stimuleren hebben we de regel dat de helft van de boterhammen met hartig beleg moet.

En dan nog......

Die "strijd" voer je thuis en laat je niet door de juf/overblijfkracht voeren.

De juf van mijn jongste had toen hij in groep 2 zat een project bedacht over gezonde voeding. Alle kinderen kregen een A3 vel met aan de ene kant rood en aan de andere kant groen. Dat moesten ze plaatjes op plakken uit reclamefolders, op groen de gezonde dingen en op rood de ongezonde dingen.  Groen mocht je vaker eten dan rood. De pakken yoghurtdrink werden op groen geplakt,  want melk dus gezond. De pot chocopasta ging op rood, want ongezond.  De boterhamworst en margarine op groen en nog wat van die missers die en juf kan maken als ze haar kennis baseert op reclameuitingen.

Toen heb ik haar voorstel voor een gezonde lunch voor zoon even uitgerekend qua calorieën, eiwitten,  vet en suiker en ook de lunch die hij meestal meekreeg. Haar idee van gezond bevatte door het vette beleg en vele suiker in de drinkyoghurt meer vet en suiker dan mijn lunch. 

Scholen moeten zich niet bemoeien met de inhoud van de broodtrommels!

Chantilly21_2 schreef op 31-01-2023 om 11:02:

We merken wel dat ze de dagen dat juf 1 er is, ze duidelijk meer ( en beter) alles opeet. Juf controleert de broodtrommels ook bij opbergen na de lunch. Bij juf 2 krijgen we meer mee naar huis ( juf controleert niet altijd). Nooit een kind dat klaagt over honger of trek hoor, maar het is wel opvallend.
Uiteindelijk is het natuurlijk aan kind om te bepalen hoeveel ze eten en kan juf ook echt niet alle kinderen altijd in de gaten houden.

Ik hoorde van dochter ook dat de juffen zeiden dat ze alles op moet eten oid. Wij stimuleren dit juist niet. We hebben al een paar keer aangegeven dat als ze genoeg heeft, ze gewoon mag stoppen met eten. Het hoeft niet op. We willen juist dat ze naar haar behoefte luistert en niet alles opeet omdat ze het nu eenmaal mee heeft genomen.

Laatst had ze haar cracker en melk niet helemaal op. Eerste wat ze deed toen ze thuis kwam was het alsnog opeten en opdrinken.

Chantilly21_2 schreef op 31-01-2023 om 11:02:

Hier krijgt onze kleuter ( 5 jaar) op korte dagen een bak met fruit/groente ( paprikareepjes, komkommer oid) mee en een drinkbeker appelranja of Taksi aangelegd met water ( vooral water, met een mini smaakje, dan gaat het allemaal op).
Flessen water krijgen we onaangeroerd terug, al vanaf dat ze een klein kindje was en niet alleen maar melk hoefde te drinken..

Taksi heeft ook ranja, bij AH. Hier vinden de kinderen het erg lekker (is geen suiker aan toegevoegd). En smaakt ook als de pakken taksi. 

Wat ik lekker vond was theeworst, hausmacher e.d. maar dan moest het niet te lang geleden op het brood gesmeerd zijn.

En vooral heel dik. Verder Fries (zwart) roggebrood met heel dik kaas ertussen en af en toe Duits boerenbrood met dik worst, boterhammenworst is prima.

Fruit mag en iets toe zoals een chocoprince of cakeje is natuurlijk fantastisch. Maar dat hangt af van hoe slank je kind is. Is hij slank dan kan hij dat rustig eten.

Ik deed toen mijn kinderen nog naar de overblijf gingen een briefje in hun trommel met 'het hoeft niet op!'. De overblijfmoeders hadden nogal andere opvattingen dan ik namelijk. 

Ik vind de bemoeienis ook vervelend. Mijn kind krijgt 4 bruine boterhammen met vleeswaren. Heb ik het niet in huis, dan gewoon pindakaas of pasta. Kan ik prima mee leven. 
Bidon met water en 1 pakje melk, soms is het wat anders maar oa Taksi of yokidrink waar niet nog extra suikers aan zijn toegevoegd.
En 1 stuk fruit. 

Bakblik schreef op 31-01-2023 om 12:08:

[..]

En dan nog......

Die "strijd" voer je thuis en laat je niet door de juf/overblijfkracht voeren.

De juf van mijn jongste had toen hij in groep 2 zat een project bedacht over gezonde voeding. Alle kinderen kregen een A3 vel met aan de ene kant rood en aan de andere kant groen. Dat moesten ze plaatjes op plakken uit reclamefolders, op groen de gezonde dingen en op rood de ongezonde dingen. Groen mocht je vaker eten dan rood. De pakken yoghurtdrink werden op groen geplakt, want melk dus gezond. De pot chocopasta ging op rood, want ongezond. De boterhamworst en margarine op groen en nog wat van die missers die en juf kan maken als ze haar kennis baseert op reclameuitingen.

Toen heb ik haar voorstel voor een gezonde lunch voor zoon even uitgerekend qua calorieën, eiwitten, vet en suiker en ook de lunch die hij meestal meekreeg. Haar idee van gezond bevatte door het vette beleg en vele suiker in de drinkyoghurt meer vet en suiker dan mijn lunch.

Scholen moeten zich niet bemoeien met de inhoud van de broodtrommels!

Eensch! 

Volop commentaar als je eens een volkoren pannenkoek meegeeft. Maar als school de lunch verzorgt dan zijn het witte bolletjes met kaas of worst. 

Mijn kind maakt zelf haar lunch klaar voor school. Ze is gek op kaas, dus ze eet altijd twee boterhammen met kaas, een handje nootjes en in de kleine en grote pauze een stuk fruit. Heel af en toe neemt ze iets van pindakaas of chocopasta of hagelslag op haar brood. Soms neemt ze ook nog iets van volkoren ontbijtkoek mee. 
Als drinken water of sojamelk. 

Toen ik zelf op de basisschool zat, had iedereen een koek mee voor de kleine pauze en een pakje met zoete drank (appelsap, wicky, multivitamine). Snoep mocht niet, behalve een snoepje voor na de lunch bij het overblijven.
Dochter mag na school wel iets van een koekje of snoepje en iets van ranja of sap aangelengd met water. 

Decembermamma

Decembermamma

31-01-2023 om 12:27 Topicstarter

Vitamientje schreef op 31-01-2023 om 12:12:

[..]

Ik hoorde van dochter ook dat de juffen zeiden dat ze alles op moet eten oid. Wij stimuleren dit juist niet. We hebben al een paar keer aangegeven dat als ze genoeg heeft, ze gewoon mag stoppen met eten. Het hoeft niet op. We willen juist dat ze naar haar behoefte luistert en niet alles opeet omdat ze het nu eenmaal mee heeft genomen.

Ik heb juist wel de regel van alles moet op genomen. Zeker toen er weleens een boterham (van de toen 3) terug kwam. We moesten in de tijd bij de huisarts zijn voor iets en die zei ook echt dat zoon meer moest eten want hij zag er echt ongezond mager uit. Omdat 3 boterhammen in een minuut of 20 gewoon teveel was hebben we een trommel aangeschaft waar je meerdere kleinere hapjes bij kunt doen. Daarom vaak ook een stuk ontbijtkoek of koekje en een bakje kwark of vla of nog extra stuk fruit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.