Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat is er met mijn zoon aan de hand?

Hallo,
Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet denken van mijn zoon. Hij is bijna 6,5 en is net over naar groep 3. In groep 2 hebben we hem laten testen op zijn concentratie problemen. Daaruit is naar voren gekomen dat hij ADHD heeft. Een uitslag waar eigenlijk iedereen in onze omgeving zijn bedenkingen bij heeft. Onze zoon is druk maar hij is ook geregeld rustig. Soms is hij wat drukker dan andere kinderen. Maar ik kan me eigenlijk niet verstellen dat hij idd ADHD heeft. Daarnaast is zijn intelligentie getest en die uitslag vind ik helemaal schokkend. Hij heeft een beneden gemiddelde intelligentie. Nou zijn mijn man en ik allebei best wel slim. En intelligentie is bewezen erfelijk te zijn. Dus qua dat idee geloof ik er geen barst van. Hij maakt zijn cito ook niet goed. Totdat de juf alleen met hem de toetst afneemt. Hij scoort bijv. eerst een D tijdens de klassikale toest en vervolgens bij een 1 op 1 toets scoort hij een B. Dus het lijkt erop dat hij veel moeite heeft als hij prestaties MOET afleggen. Een soort stress ofzo en dan wordt hij zenuwachtig.
Ook komt erbij dat de psycholoog die de tests heeft afgenomen in opleiding is. Dus ik zet er niet al teveel hoge verwachtingen bij. Ze hebben naar mijn idee gewoon duidelijk de verkeerde diagnose gesteld. Maar goed ik heb dit aangekaart bij de huisarts en gevraagd of een second opinion maar die krijg ik niet. Hij wil onze zoon niet teveel laten testen. Ok dat kan ik wel begrijpen.
Maar wat is er nou toch met hem aan de hand. Hij zit nu 3 dagen in groep 3 en gisteren had hij alweer een probleem met de juf. Hij kon een redelijke simpele rekenopdracht niet aan. Hij werd er helemaal onzeker van…
Iemand enig idee welke stappen ik moet ondernemen of wat ik kan doen. Is mijn zoon een onderpresteerder. Is hij dislectisch of wat zou er nou aan de hand kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Met de oplossing beginnen

"Nou zijn mijn man en ik allebei best wel slim. En intelligentie is bewezen erfelijk te zijn."
Ja. Maar dat wil niet zeggen dat al je kinderen intelligent zullen worden. In hoge mate erfelijk betekent toch nog steeds ook wel eens niet.
Het probleem van zoeken naar oorzaken (onderzoek) is dat met de speurtocht alleen al het begin van een diagnose gegeven is. Kind wordt aangemeld voor concentratieproblemen. Daarmee staat al vast dat dat aan de hand is, nu nog kijken bij welk stempel dat het beste past. ADHD, heeft men gemeend.
Maar heeft hij wel concentratieproblemen?
Als hij die heeft, dan is een lage uitkomst op een iq test mogelijk daar ook mee verbonden. Wie zich slecht kan concentreren, is lastiger te testen.
"Hij scoort bijv. eerst een D tijdens de klassikale toest en vervolgens bij een 1 op 1 toets scoort hij een B. "
Weet je zeker dat hij goed hoort en ziet?
Wat ook de oorzaak is, je hebt de oplossing gevonden. 1:1 lukt het hem wel.
Ik zou als ik jou was met de school overleggen of je hem thuis vooruit instructie kunt geven over wat er op school in de les gaat komen.
Dan komt hij de les binnen met voorkennis en kan hij misschien wel aanhaken.
Groet,
Miriam Lavell

Sascha2

Sascha2

25-08-2011 om 11:52

Dumbledore

He wat een vervelend gevoel voor je!
Ik heb niet het antwoord wat er met je zoon aan de hand is. Ook geen ervaringen met testen etc. Wel een zoon van dezelfde leeftijd. Hij is het laatste half jaar ineens veranderd in een druk baasje, ik krijg regelmatig een grote mond, er wordt ineens met deuren geslagen en gestampvoet (huhm, is dat een woord) op de trap. Een heel ander jochie dan ik kende. Hij is vooral ook erg moe. Ik wijt het al maanden aan De Fase en ben die fase erg beu.
Ik wil zeker niet zeggen, dat jouw zoon hetzelfde heeft. Zeker niet. Maar het kan wel zijn, dat De Fase waar je zoon nu doorheen gaat, zijn uitingen versterkt.
Wie weet helpt het om je zoon wat houvast mee te geven van tevoren. Dus inderdaad, zoals Miriam al schrijft, een instructie van tevoren met hem bespreken. Hij zit nu in groep 3 en de start van die groep is zwaar vermoeiend voor kinderen. Zorg voor veel rust thuis.
Tja, een oplossing heb ik niet maar wel een heel groot hart onder je riem. Sterkte! X

ishtar

ishtar

25-08-2011 om 12:40

Intelligentie

man en ik zijn ook best intelligent, maar oudste heeft een verstandelijke beperking. Die overigens op de leeftijd van jouw zoon ook nog niet duidelijk was. Ook gemiddelde scores als de juf 1 op 1 toetsen afnam.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de uitslag van zijn intelligentieonderzoek klopt, maar wel dat je hem niet zomaar weg moet wuiven omdat jij en jouw man toevallig beiden intelligent zijn.
Een second opinion zou geen kwaad kunnen. Je mag niet binnen een jaar dezelfde test herhalen, maar met een andere test zou dat wel mogen.
Is second opinion niet iets waar je gewoon voor verzekerd bent, endus 'recht op hebt'? (ik ben niet zo thuis in ziektekostenverzekeringen)
Maar, als arts niet mee wil werken, en je kunt het betalen, kun je ook zelf een particuliere psych vinden, die je dan zelf kunt uitkiezen op expertise.
Succes, en sterkte! Het is, wat de oorzaak dan ook is, vervelend als je kind niet lekker in zijn vel zit!

Concentratieprobleem

mijn dochter van nu 8,5 kan zich ook moeilijk concentreren als ze in de klas zit en er veel om haar heen gebeurt. De school is hier op ons verzoek goed mee om gegaan, ze is een tijdje geobserveerd door een andere docent. Ze zit nu bij toetsen apart en de docent houdt haar wat vaker bij de les.

Mijn dochter scoort een toets als ze apart zit compleet foutloos, echt helemaal foutloos dus. Als ze die toets dan klassikaal moet maken scoort ze opeens een c.

Dus hier is de oplossing redelijk gevonden, ze zit voor in de klas, als ze zich niet kan concentreren dan geeft ze dat aan of de docent zet haar uit zichzelf apart. Verder vonden beide docenten dat mijn dochter wel symptomen heeft van ADD maar dat het bij haar niet zo drastisch is dat we aan testen moeten denken. Ik hou het in de gaten, ze is erg pienter maar dit hindert haar (en ons thuis) regelmatig. Ik probeer haar fladderige gedrag te accepteren, boos worden heet geen zin, ook al is het soms ontzettend irritant dat ze constant rond fladdert als er iets moet gebeuren, telkens erbij halen, herhalen, opdrachten in kleine stukjes geven etc etc. Mijn dochter werd ook erg onzeker, door ons omdat we zo vaak boos werden en door school omdat ze daar ook niet lekker in haar vel zat.

Hopelijk brengt dit jaar haar weer op een positief pad en kan ze zich verder ontwikkelen.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

25-08-2011 om 20:31

Verschillende uitslagen

Hier een ADHD-er met 2 IQ-testen: zonder medicatie: 95. Mét medicatie: 107. Mocht er sprake zijn van ADHD: een ADHD-er zonder medicatie kan dus inderdaad fors onderpresteren op een IQ-test. Nog los van het feit dat dergelijke testen op zich per dag al een ander resultaat zouden kunnen opleveren.

Mariska

Mariska

25-08-2011 om 21:05

Dumbledore

Door wie is jouw zoontje getest op concentratieproblemen? Is er een diagnose gesteld door een GGZ psycholoog? Hebben jullie een behandeladvies gekregen?

Als er seq sprake is van concentratieproblemen dan gaat het eerder om ADD. Je kind heeft dan moeite met informatie- en prikkelverwerking. Deze kinderen kunnen moeilijk hun aandacht houden bij een taak. Worden snel afgeleid. Kinderen zijn dan niet automatisch (motorisch) drukker. De H van hyperactivity ontbreekt. Ze kunnen dus bv wel op hun stoel blijven zitten. Dat maakt het vaak onbegrijpelijk. Het lijkt of het kind het wel kan en je denkt dat het niet wil. Maar het is geen kwestie van willen. Ik vergelijk het wel met een auto die doorgeschakeld staat naar versnelling 5 en die je niet teruggeschakeld krijgt. Je kind is voortdurend met van alles tegelijk bezig of met dingen die er niet toe doen waardoor het relevante informatie mist.

Test je zo'n kind in groepsverband dan scoort het minder goed als in een 1-op-1 situatie. In het laatste geval is er nl sprake van een prikkelarme omgeving. Jouw kind blijkt daar baat bij te hebben.

Je vraagt je af wat er met hem aan de hand is. Ik denk dat hij overvraagt wordt. Jouw zoon heeft baat bij extra instructie van de juf, een plek vooraan, en vooral bij het opdoen van succeservaringen. En wellicht bij medicatie (om terug te schakelen naar een lagere versnelling). Maar hij is nog erg jong.

Ga met de intern begeleider van de school in gesprek. Wat wordt er jouw kind aan extra begeleiding geboden? Wat weet de juf af van ADD/ADHD? Heeft hij die plek vooraan? Kunnen ze gaan inzetten op het voor hem opdoen van succeservaringen? Door in te zetten op de dingen die hij wel kan en van daaruit verder bouwen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Sukses...

Tango

Tango

25-08-2011 om 22:52

Onderzoek

Ik zou beginnen met contact op te nemen met degene die hem destijds heeft onderzocht. Geef aan dat je twijfelt aan de diagnose en behoefte hebt aan adviezen. Een onderzoek zonder dat er een advies op volgt vind ik tamelijk zinloos. Als zij niets kunnen betekenen kun je dat weer met de huisarts opnemen.
Aan de hand van de adviezen kun je met school in gesprek. Dat laatste kan natuurlijk ook zowieso. Bespreek wat school aan extra's kan bieden voor je kind.

Dumbledore

Dumbledore

26-08-2011 om 10:35 Topicstarter

De psycholoog

is onderzoeks psycholoog en daarnaast GZ psycholoog in opleiding.

We hebben eigenlijk alleen een terugkoppeling gehad vd uitslag en verder is mini uitlegje over dat we maar vooral heel positief met hem om moeten gaan... We staan nu op de wachtlijst voor ouder begeleiding. Eigenlijk heeft ze niet eens uitgelegd wat ADHD is en waar het door komt.
We weten niet veel meer dan de stempel die ons kind nu heeft.

Daarnaast heeft mijn zoon in de klas een bureatje met gezicht naar de muur... Bij het echte werken zit hij op deze plek. Gaan ze in de kring of bijv. knutselen dan zit hij bij de rest.

Ik heb gisteren een gesprek gehad met de juf en hem verteld hoe hij school had ervaren. Het gevolg was nu gelukkig wel dat hij gisteren heel wat vrolijker uit school kwam. Hij zei dat de juf nu alles veel beter had uitgelegd. Dus dat is wel fijn. En bovendien weet hij nu dat als hij het moeilijk heeft op school dat hij dat gewoon kan zeggen en dat ik dat dan vervolgens met de juf bespreek.

Maar even over dat ADD. Hij vindt het dus wel moeilijk, oig in groep 2, om op zijn stoel te blijven zitten. Of om bijv. stil te zitten. Moet steeds friemelen met iets in zijn hand. Maar ik dacht eigenlijk dat dat bij zowel bij ADD en ADHD was. Hij is alleen thuis niet zo giga druk en bij de oma's ook niet...

Wat bedoel je precies met succeservaringen??

Adhd

het klinkt wel als ADHD: periodes druk en soms wel rustig, zeker in een rustige omgeving, test beter doen 1 op 1, waarbij iemand hem bij de les kan houden, dat is allemaal typisch ADHD.
Ik zou er wat meer over lezen, dan weet je meer en is het ook gemakkelijker om je zoon te helpen ( wat zijn prestaties kan verbeteren).
en ja, inteligentie heeft een sterke genetische component, maar dat is zeker geen zekerheid.
Loes

Wat doet de juf?

Je kind is net kleuter af en net enkele dagen in groep 3. Heel veel kinderen zijn begin groep 3 wat van de leg. Het is allemaal nieuw en spannend, ze begrijpen ook goed dat er meer van ze wordt verwacht, meer leren en minder in de zandbak.
Je zoon krijgt zijn eerste echte sommen en wil het graag allemaal goed doen. Van de zenuwen snapt hij er niets meer van. Ik vind daar nu echt een taak voor de juf liggen. Hoe stelt ze hem gerust, hoe legt ze hem rustig uit dat hij het wel kan en dat ze hem anders zal helpen.
Ik begrijp de aanvaring niet zo goed, ben er natuurlijk niet bijgeweest. Maar wat zei de juf erover en hoe heeft ze het opgelost om je zoon meer zelfvertrouwen te geven?
ADHD of niet ( ik vind de diagnose overigens al op erg jonge leeftijd gesteld, dan zijn de problemen best extreem geweest?) je bent afhankelijk van de ondersteuning, begeleiding en begrip van school.
Zo aan begin groep 3 zijn aanvaringen met de juf niet een goede start voor je onzekere zoon. Ze moet hem bij kleine prestaties aanmoedigen en verder niet op alle slakken zout leggen, dan groeit zijn zelfvertrouwen.
Misschien behoeft hij wel extra uitleg omdat ze zijn iq lager inschatten, hij heeft er misschien wel echt moeite mee.Geduld Juf en er uit halen wat er in zit, zou ik zeggen.
Misschien blijkt over een tijdje dat zijn zelfvertrouwen groeit en zijn prestaties ook.

Dumbledore

Dumbledore

28-08-2011 om 12:06 Topicstarter

Loes3 en anderen

Nee ik geloof er niks van en niemand in onze omgeving.
Hij heeft gewoon een concentratieprobleem en wat dat dan precies is of waar dat onder valt geen idee. Ik heb er veel over gelezen en ik denk persoonlijk echt meer aan ADD. Maar goed ik ben geen psycholoog.

Binnenkort moet ik naar een andere psyocholoog (zelf geregeld niet via huisarts) en die neemt het hele dossier door. Daarna gaan we samen kijken hoe en wat.
Deze man is een stuk ouder en heeft echt veel meer ervaring dan die muts (haha) van bijn 30 die de test heeft afgenomen.

Hij zei gelijk maar dat is vreemd bijna zwakbegaafd... Dat moet je zelf ook wel herkennen. Dus als je dat zelf niet ziet dan is dat wel een vreemd teken. Ik bedoel niemand in onze omgeving vindt onze zoon dom overkomen. Eerder slim. Hij heeft bijv. een giga goed geheugen en wil altijd weten hoe dingen in elkaar steken. Het is raar dat er uit een test komt dat hij een beneden gemiddelde intelligentie heeft. Dat moet ergens vandaan komen. Misschien is hij wel een onderpresteerder met concentratieproblemen. Ik vind het zelf ook volkomen logisch klinken dat je een test verknald als je je hoofd er niet bij kunt houden. Hij heeft 3,5 uur over de test gedaan. De eerste keer 2.5 achter elkaar. Dat ik veel te lang voor hem.

Ik heb de afgelopen dagen wat boeken in de bieb gehaald. Ook om te leren lezen en ik merk dat hij het fantastisch vindt. Ook al moet hij werkjes doen hij vindt het fantastisch om de hele nieuwe wereld van het lezen te ontdekken. Misschien was hij wel niet geboeid in groep 2. Ik weet het ook niet.

Add

Ik heb eerlijk gezegd niet alles gelezen wat hierboven staat. Mij lijkt het meer ADD, maar wordt officieel ook ADHD ( het voornamelijk onoplettende type) genoemd.
Misschien zit daar de verwarring in?
Ik heb me laten vertellen dat ADD wel degelijk effect kan hebben op een IQ-test. Mijn dochter bleek een ongewoon grote v/p-kloof te hebben, wat waarschijnlijk werd veroorzaakt door de ADD.

Dumbledore

Mijn zoontje van 7 is ook door de onderzoeksmolen geweest. Een onderzoek waarin vooral spelletjes en opdrachten met hem werden gedaan en twee waar vooral wij als ouders gepraat hebben over erfelijke aanleg etc.
Dit leidde niet tot een conclusie, maar tot een sterk vermoeden. Hierop werd medicatie ingeschakeld om tot de conclusie te kunnen komen. En na de eerste 2 dagen medicatie kwam meneer zelf met de conclusie:"Mam, ik wil even iets zeggen, kan dat?" (normaal praatte hij altijd voor zijn beurt en vroeg nooit of het kon) Dus ja, natuurlijk, wat fijn dat je het zo vraagt, zeg het maar. "Mam, ik heb een stad in mijn hoofd, en gelukkig zijn nu alle winkels dicht" Heel goed weergegeven dat het anders ontzettend druk is in zijn koppie, en dat dat nu niet meer zo is met medicijnen.
Hij is ook niet altijd druk, maar fladdert veel, praat voor zijn beurt, friemelt altijd met zijn vingers etc. En dat is dan zonder zijn medicijnen (zoals we dus weer ff hebben gemerkt in de vakantie). Hij heeft zijn medicatie overigens alleen voor beter te kunnen concentreren op school en dergelijke, dus niet omdat hij dan rustiger is. En hij scoort A of A+ op toetsen. Een enkele B ertussen... Dus best slim hihi... En dat vind ik superknap van hem.

Dumbledore

Dumbledore

11-09-2011 om 22:58 Topicstarter

Hallo cinneke

Ik lees nu pas je berichtje. Wat fijn om te lezen zeg. Klinkt overigens net als mijn zoon. idd voor zijn beurt praten, friemelen, fladderen etc. Geinig...

Helaas is mijn man nog niet zo voor medicijnen en de kinderarts trouwens ook niet... We gaan eerst kijken met een rugzakje hoe dat gaat. Maar dat kan pas over 2 maanden aangevraagd worden.

Feit is wel dat het nu stukken beter gaat op school. Hij leest en schrijft en doet echt goed zijn best. Zijn juf is ook tevreden en het fijne is ook dat zij hem niet herkend in het onderzoek van de psycholoog. Zeker qua intelligentie. Ik geloof niet dat hij boven gemiddeld scoort hoor, maar hij is toch zeker wel slim. Ik vind het gewoon best wel heel erg dat er nu een rapport ligt over onze zoon wat niet klopt. Hij heeft bijv. bij de IQ test bijna alle vragen met ja beantwoord. Dus dan het niet anders dan logisch dat hij een slechte score heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.