Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat mogen jullie kleuters op de tv zien?

Ik zie/lees af en toe op Facebook dat kinderen van vrienden al zulke heftige dingen kijken op TV. Dan heb ik het over kinderen van amper 4 die al Harry Potter, Star Wars, Ben10 etc kijken.

Ben ik hier nou zo conservatief in of vinden jullie dat ook een beetje te? Tot nu toe kijkt zoon alleen cbeebies of een DVD. Hij heeft wel al een aantal Disney films gezien (vind ik af en toe ook nog best heftig) en Toy Story etc maar echte vecht-dingen hou ik af.

Misschien ligt het iets anders als je 4-jarige een oudere broer/zus heeft?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Limi

Limi

22-03-2011 om 20:25

Geen idee

Geen idee wat hij zou mogen, want hij wil niks anders dan Nick Jr en dat vindt hij nog regelmatig te eng. (4jr)

Tango

Tango

22-03-2011 om 21:01

Weinig

Tangozoon van nu 6 kijkt weinig tv. Als hij al kijkt zijn het meestal dvd's van Disney, bij voorkeur de Lollifant met Winnie de Poeh, of Ernst en Bobbie. De eerste delen van Harry Potter heeft hij weleens zijdelings meegekeken met zijn zus, maar een hele film uitzitten vind hij gewoon te lang.
Ik merk wel dat zijn interesses ineens breder worden, want vanavond keek hij mee naar het jeugdjournaal en vond het erg interessant. Moeten we vaker aan gaan zetten, maar ik vergeet dat eerlijk gezegd altijd.
Series als Pokemon e.d. heeft hij nooit aantrekkelijk gevonden, Tangodochter heeft dat zelfs nog vaker gezien dan hij.
Ik heb gewoon ook geen echte tv-kinderen. Ze zitten liever achter de computer, waar ze overigens ook zeer onschuldige spelletjes spelen.

Nederland 3 en nick jr.

Ons kind van bijna 6 mag ook geen agressieve dingen zien. Ben 10, Harry Potter, Starwars, of al die heftige tekenfilms op Nickelodeon: niet. Ik begrijp ook dat andere jongetjes in de klas dat wel mogen zien maar die hebben inderdaad of oudere broers of ouders die er anders over denken.

Hier wordt naar Ned. 3 gekeken of Nickelodeon jr. En af en toe DVD-tje.

Zodra het een beetje te heftig wordt reageert zoonlief al dat ie het eng vindt en bang is dat ie ervan gaat dromen dus ik doe hem echt (nog) geen plezier met griezelen of agressieve fantasie werelden.

Aanvulling

"Ik begrijp ook dat andere jongetjes in de klas dat wel mogen zien maar die hebben inderdaad of oudere broers of ouders die er anders over denken."

Het kunnen natuurlijk ook jongetjes zijn die er heel goed tegen kunnen... daar dacht ik pas ietsjes later aan.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-03-2011 om 22:41

Ook weinig

Hier (3 en bijna 6) is het ook beperkt en vriendelijk: Sesamstraat, Dora, Diego, Kleine Einsteins, Mickey Mouse Clubhuis, K3, Piet Piraat en consorten. De oudste wilde graag Toy Story 3 zien maar dat vond hij bij nader inzien veel te eng.
Ik merk wel dat als hij eens ergens anders gaat spelen hij soms hele andere dingen ziet, Pokemon komt er hier bijvoorbeeld echt nog niet in. Gelukkig zegt hij zelf dan ook wel dat hij het niet leuk vindt.

Vic

Vic

22-03-2011 om 23:04

Tja

Met een oudere zus in huis kun je niet voorkomen dat kleuters wel eens iets zien wat eigenlijk niet voor hen gemaakt is. Mijn 6-jarige kijkt elke dag Anubis mee. Daar vindt ze niet zoveel aan, volgens mij snapt ze ook niet alles. Avatar vindt ze wel heel leuk.

Poppy

Poppy

23-03-2011 om 07:13 Topicstarter

Als er oudere kinderen zijn kan ik het nog wel begrijpen maar de kinderen bij wie ik het zie zijn enig of oudste kind. Het zou gewoon niet eens bij me opkomen dat zoon wel eens Harry Potter zou willen kijken, of Star Wars inderdaad. Misschien als hij 8 is ofzo? Ik vermoed dat het eigenlijk de ouder is die zoiets graag met het kind kijkt.

Hier laatst echt een succes: Jungle Boek. OH dat geschater - die gemene tijger voor lief nemend, heerlijk. Dat was de eerste keer dat ik heb echt heb zien genieten.

Petal

Wat hier een groot succes is (zowel bij kleuterdochter als grote broers van 6 en 7) is Tom & Jerry, gewoon die oude korte filmpjes. Daarbij schieten ze regelmatig in de lach, zo leuk. Kleuterdochter kijkt verder graag naar Dombo en andere Walt Disneyfilms.
Verder wordt hier alleen NL3 gekeken, en veel dino-films (die dochter idd te eng vindt - ze kijkt dan niet mee).

Guinevere

Guinevere

23-03-2011 om 09:16

Wisselend

Hier een 8-jarige en een vrijwel 4-jarige. Uiteraard kijken ze veel dingen samen, Spongebob is favoriet bij allebei (al jaren). Verder kijken ze samen Ter land ter zee en in de lucht (of hoe dat nu ook heten mag) en Dodelijkste 60. Jeugdjournaal, Willem Wever en ziekenhuisprogramma's.
Waar ik jongste beslist niet naar laat kijken is heftige films als Harry Potter, oorlogsfilms, andere heftige jeugdfims met monsters. Die mogen pas aan als jongste naar bed is.

ayla

ayla

23-03-2011 om 09:28

Hier

een 6 jarige en een 4 jarige
de 6 jarige heeft 5 Harry Potter films bekeken, ze vond ze niet super eng. Ze mag eigenlijk zien wat ze leuk vind. Huis Anubis heeft ze een paar maanden terug gezien maar dat vond ze dus wel eng, dat zet ik dus niet meer op. Verder kijkt ze veel naar doktersprogramma's of van die kookwedstrijden. De jongste kijkt vooral naar Thomas of Platvoet en Cars uiteraard.Serie's als Spongebob of Mr Bean vinden ze beide wel leuk.

amk

amk

23-03-2011 om 10:03

Wat ze aankan

die van mij heeft de teletubbies nooit kunnen waarderen. Sesamstraat is Saaaaaaaaiiiii, maar Phineas & Ferb wordt met veel plezier gekeken door mijn 5.5 jarige.
Anubis vindt ze niet bijzonder interessant, maar staat wel aan in het zwembad waar we elke week eten. Disneyfilms: leuk, maar voor 1x, tenzij ze ziek is, dan de hele dag.

buzz

buzz

23-03-2011 om 13:13

Hier

vinden ze anobis eng, maar ja de oudste is 5 en een half, hebben ze ook maar 1 keer perongeluk een stukje van gezien.
Hier op tv, dora, wonderteam, lingo, spongebob (is mijn grens). op dvd disney is mijn zoon gek op, junglebook, bamby, tinkerbel, toystory, blousclous, otje is een hit hebben ze al minstens 100 keer gekeken, knofje, pluk uit de.....
ibeltje is te eng vinden ze zelf, het paard van sinterklaas vonden ze in november super.
Maar harrypotter zou ik ze nooooooooit nu al laten zien.

buzz

buzz

23-03-2011 om 13:14

Oh ja

de oudste begint nu van die funny home video dingen en met glans van de schans leuk te vinden.

Sera

Sera

23-03-2011 om 16:26

Niet

Ik ben er geen voorstander van om kinderen al heel jong naar allerlei series en films voor oudere kinderen te laten kijken. Wij hebben 4 kinderen dus natuurlijk willen de oudste kinderen soms andere dingen zien. Onze oplossing is twee tv's. De oudste kinderen weten dat de kleintjes niet alles mogen zien en houden daar ook rekening mee.
Mijn 6 jarige laat ik echt nog geen Harry Potter of Star Wars zien en zeker ook geen Anubis of iets soortgelijks. Wij zijn erg terughoudend met tv. Mijn 6 jarige mag nu de eerste seizoenen van het Kleine Huis zien. Verder keek ze altijd veel Dora en Diego maar dat is nu niet leuk meer. Nu kijkt ze graag naar onze dvd's van de Flintstones, Road Runner, Speedy Gonzalez, My Little Poney, Barbie en de Carebears bijvoorbeeld.

Sera

Sera

23-03-2011 om 16:28

Rechstreeks

kijken de 6 jarige en 2 jarige wel naar Sesamstraat. De 6 jarige vind mickey mouse club house en dergelijke ook leuk. Verder vooral dvd's dus. Sowieso niet elke dag tv.

rozenstruikje

rozenstruikje

23-03-2011 om 17:30

Wonderteam

Oh ja het wonderteam (ik geloof dat buzz het schreef).
Wij hadden de dvd uit de bieb geleend en dat liedje bleef zo verschrikkelijk irritant in mijn hoofd hangen. En nu weer popt het zomaar op. Dat mochten ze van mij niet meer kijken

Mijn kinderen zijn dol op sesamstraat, ook die van 7, en op de filmpjes daarvoor van zappelin. Dit kijken ze op woensdag. Verder kijken ze dvd's die ik van de bieb leen en dus op peuter-kleuterniveau zijn. Iets anders nooit geprobeerd want dit vinden ze prima en ik ook.
Oh ja bij mijn ouders kijken ze wel eens een disney film maar dat eindigt vaak in huilen wegens eng (jongste) of zielig (oudste). Ik vind disney dus nog niet zo'n succes.

Rozenstruikje

Oh, dank je rozenstruikje...

nu heb ik dat liedje ook weer in mijn hoofd...

Tv en ipad

Dochter van, op de kop af, vierenhalf, kijkt al weeeken alleen nog maar naar Buurman en Buurman op YouTube.
Qua televisie kijkt ze Dora, Diego, Kai Lan. Telekids in het weekend is favoriet. Geen vechtgedoe, of vage cartoons. Vindt ze vaak jongensfilms. Neefje van vier kijkt wel erg veel vechtcartoons, masr hij heeft een oudere broer. Maar hij heeft het alleen maar over schieten, vechten, Spiderman, etc. Vind ik niet echt passend bij een vierjarige....

Primavera

Primavera

23-03-2011 om 23:50

Disney veel erger dan harry potter

Nou, eigenlijk vind ik Disney veel erger dan Harry Potter. Kinderen die hardverscheurend wreed van een moeder vandaan gesleurd worden (Dombo), moeder die dood wordt geschoten (Bambi), stiefmoeders die kinderen als slaven uitbuiten of zelf willen laten vermoorden (zie de Reddertjes of Sneeuwwitje, daar is Harry Potters oom niks bij).
De oudste hield vooral van natuurfilms en dan wilde ze geen wollige konijntjes zien, maar wolven of haaien. De middelste twee waren weg van de film (niet de cartoon) van Spiderman en Pirates of the Caribbean. Toen ze een handfoto moesten, waren ze helmaal verheugd dat zij ook een piraat (=geraamte) binnenin zich hadden en vroeg of alle mensen dat hadden. En daarna kwamen Lord of the Rings en Harry Potter, vooral deel 2 was favoriet. Maar ze keken evengoed naar Dora of Little Einsteins. Mr. Bean vinden ze ook leuk. Teletubbies heb ik bewust ontmoedigd, want daar wordt ik simpel van.
De jongste schommelt heen en weer. Aan de ene kant is ze dol op Avatar, maar aan de andere kant kan ze ook intens genieten van totaal spanningloze Hello Kitty tekenfilmpjes.
Zolang ze er geen problemen mee hebben mogen ze hier best wat spannender films zien. Van schreeuwerige tekenfilms al la Nickledon leer ik ze dat die toch echt van mindere kwaliteit zijn en eigenlijk niet leuk zijn net zoals we afkeurende geluiden over al die stomme quizzen en shows op tv laten horen. Zoveel tijd hebben ze nou ook weer niet om te kijken, dus ze moeten leren kiezen wat ze werkelijk de moeite waard vinden om te zien.

Hier

4en half en veel YouTube: barbapapa, nu even de smurfen (soms spannend), pocoyo, en wat dvdjtjed: buurman en buurman, molletje, droomtuin, en de Ice age trilogie is erg geliefd- eerst waren de dinosaurussen beetje spannend maar nu niet meer.
Ik vind Harry Potter zelf al erg eng! Maar kinderen kunnen veel hebben I guess. Maar die zou ie nog lang niet aankunnen
Klein broertje kijkt alles mee maar gaat na 5 minuten ergens anders mee spelen.

We hebben geen tv dus kan ik bepalen wat hij kijker en zo hoop ik de schreeuwerige lelijke manga toestanden zo lang mogelijk te weren!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tja

Een van de punten waarop mijn opvoeding tot nu toe maar matig wil vlotten is tv . Zoon is nu 5,5 en kijkt inderdaad Ben10, maar zo heftig vind ik dat niet. En hij is dol van Bakugan, dat vind ik zelf echt vreselijk en net als Primavera laat ik dan ook luid mijn afkeuring blijken.
Hij kijkt regelmatig tv als ik er niet naast zit, en daarbij trok ik laatst een grens bij Huis Anubis. Ik ken het niet, maar weet dat het griezelig kan zijn en juist omdat het geen tekenfilm is leek het me beter als zoon dat niet zou zien zonder dat er een volwassene bij was (ik moest babyzus naar bed brengen, vader was er niet).

En ik ben het eens met Primavera: onderschat niet de griezeligheid van Disneyfilms. In elke Disneyfilm zit wel een eng of akelig stuk, althans iha.

Zoon is trouwens helemaal wild van een video van "Walking with Beasts" een oude BBC-serie over prehistorische zoogdieren. Aflevering 1, o.a.: een gastornis (hele grote enge vogel) verscheurt een propalaeotherium (schattig klein vooroudertje van het paard), onder dreigend aanzwellende muziek. En even later wordt het net uit het ei gekomen jong van de gastornis door mieren opgevreten, alweer met passende muzikale begeleiding. Het deert zoon in het geheel niet.

(Maar live honden, die zijn eng. Al is het een Chihuahua)

Groeten,

Temet

Overigens

De belangstelling van zoon voor Bakugan etc. is met name gewekt op de BSO. Dat houd je natuurlijk moeilijk tegen.

Sesamstraat vinden beide kinderen weinig aan. Jammer, ik ben er dol op

Groeten,

Temet

ayla

ayla

24-03-2011 om 11:51

Ook zoiets

Dochter keek een tijdje terug met even oude vriendinnetje naar de tekenfilmserie “Er was eens”, aflevering prehistorie. Allebei 6 jaar, serie is vanaf 6 jaar. Bleek achteraf dat vriendinnetje nachtmerries ervan had gekregen, want ze deden op dieren jagen en aten die op. Tja ik vond het een vrij onschuldige serie, ik zet alleen maar niet meer op als er andere kinderen in huis zijn.

amk

amk

24-03-2011 om 12:13

Idd

als er vriendinnetjes meekijken let ik wel heel erg op wat ze thuis ook te zien krijgen.

De mijne heeft op dit moment (zoals gezegd ze is 5.5) een passie voor het jeugdjournaal.

Verschil tekenfilm versus gespeelde film

Ik merkte bij mijn zoontje heel erg het verschil met een tekenfilm en een speelfilm. Bij de tekenfilm van 101 dalmatiers ahd hij helemaal niet door dat die vrouw een jas wilde maken van de hondjes, en bij de speelfilm had hij het gelijk door. Er zit dus blijkbaar een heel groot verschil in hoe kinderen het ervaren.
Verder wordt de mama van bambi niet doodgeschoten. Veel dingen ontgaan kinderen in tekenfilms die wij wel zien en waar wij een waarde oordeel opleggen.
Muizemeis

Poppy

Poppy

24-03-2011 om 14:07 Topicstarter

Gelukkig (en disney)

Hebben wij op het moment geen TV aansluiting meer, we moeten het dus hebben van "uitzending gemist" zeg maar of DVDs. Waar zoon voorheen dagelijks wel een half uur kijk, kijkt hij nu misschien 1 keer in de week een DVD.

Heerlijk. Maar Ben10 en dat soort dingen kan hij gewoon niet zoon, voorheen ook niet, want wij hebben dat kanaal niet. Jarenlang hadden we ook alleen de publieke kanalen.

Ik ben zeker huiverig met Disney, dat kan echt al spannend zijn en in elke Disney film is er wel een gemeen figuur. Tot nu toe voornamelijk Winnie the Pooh etc want Frank en Frey en 101 Dalmatiers etc lijkt mij nog te eng.

Trouwens, al zou ik weten dat zoon Harry Potter wel aankon al dan kreeg hij het nog niet te zien. 4 vind ik gewoon te jong, dat kan ook nog als hij 8 oid is.

Zoon komt wel met Spiderman/Ben10 in aanraking op het kdv maar hij vraagt nooit om het te zien.

Vraagje petal

Kijk je dan uitzending gemist op de pc, of stuur jeh et van de pc naar de tv
Muizemeis

Ilva

Ilva

25-03-2011 om 17:07

Verschil

Ik denk dat het erg verschilt of je het over het eerste kind hebt of over de tweede (of derde, vierde). Mijn oudste zag ook alleen maar lieve dingen. Pokemon pas na z'n 6de. Maar goed, toen de derde 4 was keek hij gewoon pokemon en andere wat agresievere dingen mee. Ik heb het wel geprobeerd te doseren maar helemaal verbieden wilde ik het ook niet voor de oudste.

Poppy

Poppy

25-03-2011 om 20:17 Topicstarter

Muizemeis

Ik gaf uitzending vermist als voorbeeld aan, maar ik woon in Engeland en bedoelde eigenlijk BBC iplayer. Wij gebruiken een iMac als TV en daar kunnen we dat dus makkelijk op kijken.

Muizemeis 2

Hoi,

Wij kijken op laptops, 1 daarvan is een groot scherm, prima beeld - vind ik, maar ik loop altijd achter met media apparatuur het heeft voor en nadelen om 'on demand' te kijken..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.