Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ortho

ortho

23-10-2012 om 21:10

Wat te doen - beugel?? (beetje spoed)

Onze dochter van 11 jaar, groep 8 is vandaag naar de orthodontist geweest voor uitleg over een beugel. 4 weken geleden heeft hij haar gebit onderzocht en verteld dat ze eerst 4 kiezen moet trekken, daarna en tijdelijke beugel, daarna nog een slotjesbeugel.

So far so good.

Vandaag vertelde de orthodontist dat er 2 mogelijkheden zijn:
1)een 'plaatje'voor 6-8 maanden, dat wekelijks aangedraaid moet worden. Hierna de slotjes.

2)een 'spin', een beugel die ze dagelijks zelf aan moet draaien, 4 maanden lang. Daar zal ze meer 'last'van hebben dan 'de plaatjesbeugel'.(zijn woorden)Hierna slotjes. De 'spin'is effectiever/ geeft beter resultaat.De ortho geeft aan deze manier de voorkeur.Hij heeft nogal plastisch aangegeven hoe haar kaak opgerekt gaat worden.

En nu het probleem; dochter wil perse optie 1. (langer, minder last). Man en ik gaan voor het beste resultaat; ze moet er haar levenlang mee doen. Wat is nu wijsheid? Als wij beslissen gaan we aan haar wil voorbij; vind ik moeilijk op deze leeftijd. Als we haar laten beslissen wordt het resultaat minder mooi. Dat laatste kan ze m.i. nog niet overzien.Vind ik ook weer moeilijk.

Morgen moeten we beslissen is afgesproken. (nou lig ik daar niet wakker van; het kan ook best even wachten). Dochter is overstuur, huilen, hoofdpijn.

Bah, ik weet het echt even niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Optie 1

Ik zou nog even bij de ortho navragen waarin het betere resultaat van de spinbeugel zit. Is beter bijvoorbeeld sneller, steviger, mooier?

Maar ik denk dat de ortho optie 1 al niet eens voor zou stellen als dat niet ook een goede oplossing zou zijn. Hij zou die mogelijkheid niet geven als dat niet ook een manier zou zijn om het gebit van je dochter in het gareel te krijgen. De verschillen zullen vast niet groot zijn.

Je dochter is overstuur, zij moet die beugel dragen. Beugelpijn is echt heel vervelend kan ik je uit ervaring vertellen. Ik zou voor optie 1 gaan. Best kans dat ze die spinbeugel zo naar vindt dat ze hem niet volgens de voorschriften aandraait, dan ben je het tijds- en kwaliteitsvoordeel meteen weer kwijt.

skik

Net als skik

zou ik vertrouwen op wat de ortho zegt. Als optie 1 geen realistische optie is had ie die niet gegeven.

Optie 1

Ik zou je dochter zelf de keuze laten maken, zij moet de beugel dragen en is beter gemotiveerd als ze zelf mag kiezen.
Ik zou haar even een paar dagen laten nadenken, er samen over praten en volgende week weer contact opnemen met de ortho.

Haar laten beslissen

Ik heb jarenlang meteen als ik t huis uitfietste mijn beugel (buitenboord) in m'n tas gemieterd, en thuis maar volhouden dt ik écht niet wist waarom mijn tanden scheef bleven. Ik denk dat een beugel echt draagvlak (flauw woordgrapje) moet hebben bij de draagster...

Optie 1

Ik zie een beugel als een hulpmiddel om een juiste 'beet' te krijgen en om al te scheef staande elementen een beetje op hun plek te krijgen. Maar het hoeft toch niet allemaal perfect te worden?? Dus ik zie al zo niet in waarom je een pijnlijker optie zou kiezen alleen maar om een nog beter resultaat te krijgen. Goed genoeg is goed genoeg. En aangezien je dochter ook nog eens een zeer duidelijke voorkeur heeft, snap ik al helemaal niet waarom je nog twijfelt.

Fiorucci

Fiorucci

24-10-2012 om 09:49

Laat haar beslissen. Als optie 1 niet goed zou zijn, zou de ortho het nooit voorgesteld hebben.

koentje

koentje

24-10-2012 om 10:34

Je krijgt

er geheid problemen mee als je haar nu toch optie 2 opdringt. Ik denk ook dat ze werkelijk meer last en pijn zal hebben bij optie 2; alleen omdat je haar zelf die keus ontnomen hebt. En die pijnklachten gaat ze jullie kwalijk nemne.
Voor optie 1 kiest ze zelf. Dat is toch veel motiverender en beter?

beugel

beugel

24-10-2012 om 11:56

Spin

mijn zoon heeft ook een spin gehad en nu slotjes. De spin is om meer ruimte te creëren in de kaak, er komt letterlijk extra bot tussen je kaak, precies in het 'midden' (zie je niet). Nadelen: je voortandenkomen ver uit elkaar, hoewel niet extreem, en gaan ook snel weer naar elkaar toe, dit is eigenlijk geen probleem geweest. Je moet als moeder de spin dagelijks 2x aandraaien, uit elkaar dus. Dit doet vooral de eerste week denk ik (of was het korter) pijn. Ik gaf hem min. 2 sinaasprilletjes er voor, die eerste dagen. Later deed het geen zeer. Ik vond het even naar, moest die zielige oogjes inkijken als ik het aandraaide... Maargoed dit is dus echt niet het geheel aantal weken.
Nu gewone slotjesbeugel zonder problemen.

sinas

sinas

24-10-2012 om 15:23

Zelf laten kiezen

want de pijn is geen pretje! Zoon kreeg meteen een slotjesbeugel nadat 4 kiezen waren getrokken. En wat was ik blij, want die kon hij niet zomaar er uit halen. Had dat wel gekund had hij dat zeker gedaan. Onderschat die pijn echt niet!

Brianna F

Brianna F

24-10-2012 om 18:37

Zelf

Zij moet met die beugel lopen, zij heeft de last ervan (hoewel alles went) Ik heb mijn dochters ook zelf laten kiezen wat resulteerde in één beugelbekkie en eentje die voor de eer bedankte en er totaal niet mee zit dat haar tanden schots en scheef staan. Eigen keus.

judiths mama

judiths mama

24-10-2012 om 20:49

En de duur?

ik heb ook verhalen gehoord (let wel, verhalen, ben zelf geen ortho ) dat als alles te snel gaat, de boel niet zo netjes op z'n plaats blijft als de beugel er eenmaal weer uit is. Dus een kortere termijn zou bij mij niet doorslaggevend zijn.

Saskia

beugelbekkie

beugelbekkie

24-10-2012 om 23:41

Niet wat je wil horen...

maar ik zou gaan voor een second opinion. ( Ik ben me er van bewust dat er niet op elke straathoek een orthodontist zit) Ik draag voor de 2e keer een beugel, geplaatst door dezelfde tandarts die het meer dan 30 jaar geleden ook gedaan heeft. Toen moesten er ook kiezen getrokken worden, dat was toen de enige behandelmogeljkheid. Nu zijn er mogelijkheden om de kaakboog groter te maken zonder spreiders en trekken. Ik zou me heel goed oriënteren voordat ik 4 kiezen liet trekken.
beugelbekkie

Brianna F

Brianna F

24-10-2012 om 23:43

Judith

Dat maakt volgens mij niet uit, dochter hier heeft 2 1/2 jaar gebeugeld en moet nu voor altijd een retainer dragen, anders willen haar tanden weer terug naar de oude stand voor het beugelen.

Retainer

Oudste heeft alleen gebeugeld omdat 1 (hoek)tand de 'verkeerde kant' opgroeide, naar haar huig toe dus.
Daarvoor heeft ze een slotjesbeugel gehad, die alleen diende om de tand van achter naar voor te trekken.
Ze had altijd een spleetje tussen haar voortanden, van nature dus, maar doordat die tand er tussen kwam verdween dat spleetje, ruimte voor de tand was er verder wel.
Nu draagt ze al 2 jaar een retainer omdat dat spleetje iedere keer weer terugkomt. Het komt zelfs terug met een opgeplakt balkje achter de voortanden, dat springt er in 1 week af. En als dat spleetje terugkomt gaan de hoektanden naar voren staan....
Alleen 's nachts. En w.s. moet ze dat nog wel voorlopig.
Dat is bijelkaar al 3 jaar een beugel.
groeten albana

Spin

Hier heeft zoon een spin, omdat hij scheef is (scheef hoofd na voorkeursligging als baby). Links sluit/sloot de kaak niet op elkaar. Hij zou hem circa 4 maanden moeten en een keer per maand aandraaien. Had alleen de eerste paar dagen iets pijn, maar meer last na de slotjes. Bij de eerste controle was het al zo goed dat hij in totaal na 6 weken de slotjes heeft gehad.

Vic

Vic

26-10-2012 om 15:17

Losse tanden

Ik heb vroeger ook zo'n retainer gehad maar ben daarmee gestopt omdat mijn tanden los bleven staan. Logisch ook, want je tanden blijven zoeken naar de voor hen normale stand. Inmiddels staat de boel dus ook niet meer kaarsrecht (onder zelfs schots en scheef), maar ik doe het er maar mee.

Tegen beugels!

waarom moeten alle kinderen zonodig een beugel? Als we eens zouden ophouden om een recht gebit als norm te zien, dan hoeven die dingen in veel gevallen ook niet. Ik vind een gebit iets dat per persoon mag verschillen, net als oren en neuzen.

En mensen die hun hele leven een beugel of dergelijk hulpstuk moeten dragen, dat lijkt me beter voor de portemonnee van de orthodontist dan voor het gebit.

beugelbekkie

beugelbekkie

26-10-2012 om 17:45

Nou, nou, mamahippie....

wel een beetje kort door de bocht. Niet alle beugels worden gedragen om estethische redenen. Je gebit kan zo verkeerd op elkaar staan dat de kauwfunctie niet goed is, overmatig slijtage, kaakklachten. Je kan dan kiezen voor "het perfecte gebit" met je eigen tanden of wachten tot van ellende je je tanden kwijt raakt en alsnog het "perfecte gebit" krijgt, maar dan in kunstvorm. Ik heb gekozen voor de eerste optie. Ondanks dat me dit een smak geld kost, verwacht ik dat dit me voor de komende jaren veel geld gaat besparen en voor mijn kind geldt hetzelfde. En let wel, een gebit kan er voor een leek perfect uitzien, maar hoeft dat functioneel niet te zijn.
beugelbekkie

Fiorucci

Fiorucci

26-10-2012 om 18:03

Precies

Je gebit moet goed functioneren om problemen op latere leeftijd te voorkomen. Daarbij is een zware overbeet ook heel vervelend, en het is echt niet leuk om een gebit te hebben waarmee je zowat de vliegen van de muur kunt happen. Ik ben dan ook heel blij dat mijn ouders mijn beugel hebben betaald, en dat mijn kinderen nu nog mooiere bekkies hebben dan ik nu heb. Want de resultaten zijn zoveel beter dan jaren geleden.

Tango

Tango

26-10-2012 om 22:34

Vind ik ook wel ver gaan

Om tegen beugels te zijn. Maar alles kaarsrecht hoeft ook weer niet. Als het echt een medische noodzaak is, zou ik het zeker niet verbieden. En verder zou ik mijn kind als het een flink schots en scheef gebied heeft toch wel stimuleren om een beugel te nemen en niet zoals iemand hier boven schreef hierin geheel de wens van het kind volgen als het geen beugel wil.
Hier is daar gelukkig geen sprake van, Tangodochter van 11 wil wel een beugel, maar het is alleen nog even wachten op de eerste afspraak bij de Ortho. Deze heeft nogal een lange wachtlijst. In januari is ze aan de beurt. We zijn benieuwd wat de behandeling zal zijn. Tangodochter hoopt op een slotjesbeugel want die vindt ze mooi (?). Een buitenboordbeugel wil ze liever niet maar zal w.s. wel nodig zijn.

Fiorucci

Fiorucci

26-10-2012 om 23:04

Tango

Oh dat snap ik, veel ortho's hebben slotjes in allerlei kleuren! Maar gelukkig hebben ze tegenwoordig ook buitenboordbeugels in kleur, mijn dochter had een paarse.

Brianna F

Brianna F

27-10-2012 om 10:32

Niet tegen beugels

Dochter haar voortanden boven stonden zo ver naar voren dat ze haar lip een handje moest helpen als ze haar mond sloot. Daar had ze graag het beugelen voor over, nu kan haar mond weer normaal dicht.

ortho

ortho

29-10-2012 om 09:43

Update

Bedankt voor jullie reakties. Het heeft mij gesterkt in mijn gevoel dat zij beslissen mooet.

We hebben het onderwerp afgelopen week laten rusten. Ik heb mij verdiept in die beugel'spin'. En ik moet zeggen dat het mij ook geen pretje lijkt. De 2 ervaringsdeskundige moeders die hier reageerden lieten weten dat het toch wel meeviel. Op een beugelforum (wist ik veel dat dat bestond) waren ook de meeste reakties wel dat het meeviel. De eerste dagen wel echt pijnlijk.

Manlief bleef erbij dat het toch verstandiger was voor de 'spin'te gaan. Dochter bleef bij haar standpunt dat ze de andere wilde. Ik heb het losgelaten; zij mocht kiezen.

We hadden afgesproken dat we gisteravond na Boer zoekt vrouw haar 'keuzemoment' zouden hebben. Verrassend was dat ze aangaf dat ze dat samen met haar vader wilde bespreken. Het is een enorm vaderskind. Maar ze wist dat ze aan hem een zware dobber zou hebben. Ik hield mij op de achtergrond. Zij heeft verteld waarom ze voor het plaatje zou willen gaan. Haar vader heeft 1x z'n betoog gehouden waarom hij dacht dat die optie het beste was. Hierna was het voor haar klaar; ze gaat voor de spin.

Eerlijk gezegd zie ik er tegenop. Ik hoop van harte dat het haar mee gaat vallen.

Bij haar is de beugel trouwens niet alleen voor het mooie. Haar tanden en kaak staan zo schots en scheef dat ze niet goed poetsen kan en daardoor veel gaatjes heeft.

Ik vind het dapper van haar dat ze het aandurft. Samen met haar vader. Het doet mij goed dat ze zoveel vertrouwen in hem heeft.

Fransien

Fransien

29-10-2012 om 14:06

Dappere meid

Pffft, die spin leek mij ook niet niets. Ik heb vroeger een buitenboordbeugel gehad, ook niet voor de mooi, en die vond ik al erg pijnlijk, dusdanig dat mijn moeder met de ortho een langzamer schema heeft afgesproken omdat ik anders helemaal verging van de pijn. En ook toen was ik bepaald geen pieper, het was alleen tand/kaakpijn en daar blijk ik heel slecht tegen te kunnen.
Doe je dochter een plezier, bespaar niet op de paracetamolletjes, alleen al dat die mogen scheelt al geweldig in de pijnbeleving. En prijs haar de hemel in dat ze zo dapper is. Een lekker kopje warme thee langsbrengen tijdens het huiswerk maken of andersoortig vertroetelen wil ook nog wel eens helpen, deed bij mij in ieder geval een hoop als die beugel net aangedraaid was.

Even nuanceren

ik ben natuurlijk niet tegen beugels bij zeer scheve tanden, of zoals ortho noemt, dat je je gebit niet goed kan poetsen. Ik overweeg zelfs zelf een beugel vanwege een heel scheve tand, die alsmaar schever wordt na het doorkomen van mijn enige verstandskies, die alles naar voren drukt.
Ik vind wel dat veel kinderen een beugel wordt aangepraat en dat er makkelijk 4 kiezen worden getrokken om de boel mooier te krijgen. Gister ook alweer, hoorde ik van het buurmeisje van 9 dat binnenkort een beugel zou krijgen omdat scheefgroei in de toekomst te voorkomen. Maar goed, misschien ben ik wel ouderwets.

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2012 om 16:08

Mamahippie

De beslissing tot trekken van elementen wordt niet zomaar genomen hoor. Er zit altijd een plausibele reden achter. En echt niet om te zorgen dat iets mooier wordt, maar om problemen in de toekomst te voorkomen.

beugelbekkie

beugelbekkie

29-10-2012 om 18:00

Trekken

zoals ik al schreef zijn er in mijn jeugd kiesjes getrokken om ruimte te maken. Toen was er geen andere mogelijkheid. het trekken van deze kiezen heeft ervoor gezorgd dat ik nu, op oudere leeftijd, "vulling" in mijn mond mis. Een ingevallen gezicht, vandaar dat ik voorzichting ben met trekken
Mijn tandarts is zeer terughoudend met het gebruik van trekken en buitenbeugels. Werkt met de volgende methoden
http://www.realself.com/photo/378589
https://www.ormcoeurope.com/en/our-products/insignia
beugelbekkie

beugelbekkie

beugelbekkie

29-10-2012 om 18:06

Aanvulling

Bij de foto's is gebruik gemaakt van een expander.
beugelbekkie

Valkyre

Valkyre

01-11-2012 om 13:19

Hadden ze maar...

Kiezen getrokken bij mij. Sinds mijn verstandskiezen zijn doorgekomen, staat de boel steeds schever en op/over elkaar gedrukt. Aan de ene kant zijn de verstandskiezen verwijderd, maar aan de andere kant niet - de operatie werd zo'n drama dat ik niet meer durf (het herstel is op deze leeftijd ook slechter). Ik moet met grote regelmaat naar de mondhygiënist omdat ik mijn tanden zelfs met floss en stokers niet goed schoon krijg. Volgens mijn huidige tandarts had dat allemaal voorkomen kunnen worden door op jonge leeftijd in elke hoek een kies te laten trekken (4 in totaal dus). Dan was er voldoende ruimte geweest, en was mijn gebit vanzelf recht (genoeg) geworden. Zonder beugel dus.
Valkyre

beugelbekkie

beugelbekkie

01-11-2012 om 14:50

Tertiaire crowding

Dit verschuiven van het het gebit op latere leeftijd heet tertiaire crowding. Ik was ook altijd in de veronderstelling dat mijn verstandskiezen dit veroorzaakt hadden, maar wetenschappelijk onderzoek weerspreekt dit. Het zou meer te maken hebben met groeien van de onderkaak ed. De onderkaak groeit nog lang door terwijl de bovenkaak al gestopt is ( ik kan precieze uitleg van de tandarts niet meer oplepelen.). Mijn verstandskiezen zijn bijna allemaal verwijderd. De achterste kiezen staan zonder druk en toch staat alles schots en scheef naar voren geduwd ( en er waren ook al andere kiezen getrokken)
beugelbekkie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.