Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Plus

Plus

27-06-2009 om 22:36

Wat te doen tegen negatieve kinderen?

Hoe kan ik het best reageren op negatieve kinderen?
In de klas van mijn dochter is op het moment de sfeer niet goed. Er kan geen complimentje of grapje vanaf. De kinderen lopen op elkaar te katten en te schelden. Schreeuwen is normaal, praten niet meer. Dit gedrag wordt voornamelijk veroorzaakt door een klein groepje, maar iedereen doet inmiddels mee. Mijn dochter wordt er knettergek van. Ik heb dit probleem uiteraard al bij de betrokken leraren neergelegd. Maar ik zou het wel prettig vinden als ik er zelf ook een beetje iets aan zou kunnen doen. Vorig jaar op vakantie hadden we namelijk een leuke groep kinderen op de camping. Maar toen kwam er ook zo'n dominant en negatief geval bij. Zo'n kind vergalt de sfeer onmiddellijk en steekt de boel aan. Ik zal een voorbeeld geven: Een ander kind komt aanlopen met een bepaalde jurk aan. Het kind zegt geen goedemorgen of hallo, maar meteen: Wat heb jij een stomme jurk aan. En voor je het weet doen ze daar bijna allemaal aan mee!
Ik ben dit gedrag van huis uit niet gewend. Heb het vroeger niet meegemaakt. En ik heb dus geen idee hoe ik er mee om moet gaan en hoe ik mijn dochter erop moet laten reageren. Maar ik heb me wel voorgenomen om me er niet zomaar meer bij neer te leggen als een enkeling het voor elkaar krijgt om de sfeer te verzieken. Heeft iemand tips?

Groetjes van een positieve moeder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

28-06-2009 om 10:41

Hoe oud?

Ben wel benieuwd om welke leeftijd het gaat.

Op zich betwijfel ik of jij alleen invloed kunt uitoefenen op de sfeer in zo'n groep. Het lijkt me alleen erg belangrijk om er veel met je dochter over te praten.

Toevallig had ik gisteren nog zo'n gesprek met mijn dochter (14). Ze verbaasde zich erover dat er meisjes zijn die altijd onvriendelijk doen, hun mond alleen opentrekken om een rotopmerking te maken. Ik deel die verbazing. Ben blij dat mijn dochter zich daar niet in laat meezuigen, die blijft liever buiten de groep dan dat ze meedoet aan dat gedrag.

Overigens vind ik wel dat de school zijn verantwoordelijkheid moet nemen om iets te doen aan de sfeer in de klas. Als erover gepraat wordt, goed gedrag beloond wordt en slecht gedrag niet onopgemerkt voorbij kan gaan, lijkt het me dat de invloed van de negatieve kinderen wel beperkt zal worden.

Weinig

Plus, ik snap het probleem en herken het, maar je maakt een denkfout. Jij, als volwassene en als moeder, kunt bitter weinig doen aan dit gedrag. Het is niet het wangedrag van jouw kinderen, het is vooral niet jouw groep. De kinderen in de klas en op de camping nemen het gedrag van de leider over. Ze staan op dat moment ahw voor de keuze om a. mee te doen, b. het gevecht om het leiderschap aan te gaan of c. uit de groep te gaan. Keuze b geeft het risico op verlies, is afgang, mogelijk isolement. Keuze c is sowieso isolement.
Als volwassene, moeder of leerkracht, kun je hooguit positief voorbeeld gedrag laten zien.
De leider aanspreken op zijn/haar gedrag ligt lastig, want je maakt geen deel uit van de groep. Als moeder mis je bovendien het gezag, dwz de positie om uberhaupt iets in te brengen te hebben.
Kortom, als jouw kind last heeft van de sfeer dan kun je hooguit tips geven om hem/haar emotioneel wat sterker te maken. Zodat de sfeer wat minder impact heeft, om andere vrienden te zoeken of misschien zelfs om toch tegen de leider in te gaan en dus het gevecht om het leiderschap aan te gaan.
't Blijft heel moeilijk dus...
Onyx

Pippin

Pippin

28-06-2009 om 14:15

Over praten

Van jongs af aan praat ik al met mijn kinderen over dit soort mensen. (sommige volwassenen kunnen er ook wat van) Als ik het zie of hoor, benoem ik het, vertel ik hoe vervelend ik zulk gedrag vind, meestal binden die kinderen dan wel in. Als het onder mijn verantwoording gebeurt (feestjes, speelafspraken, in een groepje dat ik begeleid) verbied ik het. Als je niets leuks weet te zeggen, hou je je mond maar.
Meestal schrikken die kinderen dan behoorlijk, ze zijn zich er vaak niet van bewust hoe negatief hun gedrag is. Ze doen het vaak uit onzekerheid. Ze denken dat zij de leiding moeten nemen, omdat ze anders buiten de boot vallen. En dat je 'stoer' bent, als je kritiek hebt. Het zijn meestal nogal trieste kinderen/mensen vind ik. Zo leg ik het overigens ook aan mijn kinderen uit, dus die raken eigenlijk niet zo geintimideerd door dit soort mensen.
Daarnaast spelen wij regelmatig het wat zou je doen als.. spel met onze kinderen. Dus wat zou je doen als iemand zei: 'Wat heb je een stomme jurk aan.' En dan met z'n allen zoveel mogelijk bijdehante antwoorden geven. 'Ja lelijk he', 'Nee, jou kleding is leuk wou je zeggen', 'Ja, mijn ouders hebben helemaal geen geld, zielig he voor mij', 'Heb je niet iets beters te doen, dan zo op mij te letten? Wat rot voor je'
Mijn kinderen spreken zo iemand er overigens ook regelmatig gewoon op aan. 'Ik vind het niet leuk als je dat soort dingen zegt, dan wil ik niet met je spelen.'
Maar dat is wel moeilijk, soms raak je dan inderdaad in isolement, maar je kunt beter alleen zijn, dan bij zo'n groepje horen, zou ik denken.
Op school moet de leerkracht dit overigens in goede banen leiden, daar zijn echt wel sociale vaardigheden methodes voor. Maar er zijn natuurlijk genoeg leerkrachten die zelf net zo zijn. Daar kun je weinig van verwachten.

Tirza G.

Tirza G.

28-06-2009 om 14:57

Plus

Wat me zo opvalt in je posting is dat je het zélf blijkbaar niet weet te hanteren. Prima natuurlijk dat je het dan hier komt vragen, maar je schrijft dat je dit als kind nog nooit hebt meegemaakt, dat je het niet gewend bent en dat je dús niet weet hoe je er mee om moet gaan. Eeeeeh......je hebt toch na de basisschool niet onder een glazen stolp gewoond?

Tirza

Tuurlijk

Er over (blijven) praten als ouder en leerkracht moet uiteraard. En dan op een betrokken maar toch afstandelijke manier. Je hardop verbazen over het onaardige gedrag bijvoorbeeld. En vooral nadrukkelijk uitdragen dat "afzeiken", want dat is het, niet grappig, niet cool en niet aardig is. Als moeder is dat vreselijk moeilijk, want je wordt er door geraakt. Plaatsvervangende boosheid, wraakzucht en onmacht, dat werk.
Er zijn inderdaad legio methodieken om het groepsproces positief te beinvloeden. Pippin noemde er al een paar. Maar ik ben bang dat leerkrachten die niet meekrijgen in hun opleiding, ze niet durven toe te passen of zelfs van mening zijn dat dat er nou eenmaal bijhoort en dat kinderen daar weerbaar van zouden worden. Kijk maar naar hoe er met pesten op school wordt omgegaan. Daar wordt een mens ook niet vrolijk van...
Onyx

Tirza

Zo gek is dat niet hoor, dat je dat niet gewend bent. Ik kan me van vroeger in elk geval niet echt veel van dit soort dingen herinneren, en ik heb echt niet na de basisschool onder een glazen stolp gewoond. Of ik heb geluk gehad, of ik heb het verdrongen...

Tirza G.

Tirza G.

28-06-2009 om 22:20

Maar wat ik bedoel, sharon*

Is juist dat je dit soort dingen allemaal toch wel eens een keer meemaakt? Je hebt toch na je jeugd niet stilgestaan? Je hebt toch andere opleidingen gedaan, gewerkt, weetikveel dat soort dingen - iedereen komt toch wel eens zulke mensen tegen? En dan ga je toch verzinnen hoe je daar mee om moet gaan, of je het nou gewend bent of niet?

Tirza

Plus

Plus

28-06-2009 om 22:33

Reactie

Bedankt voor jullie reacties. Er staan een aantal opmerkingen en oneliners tussen waar ik zeker wat mee kan!
Het gaat om kinderen van 9-11 jaar.
Nee, ik heb niet onder een stolp gewoond. Ik zal ongetwijfeld dit gedrag ook wel in mijn omgeving hebben meegemaakt (kan me niet herinneren). Maar ik heb altijd wel een groepje vriendinnen om me heen gehad die er niet aan meededen, dus hoefde ik me er niet veel van aan te trekken. En in de klas van mijn kind is de sfeer dusdanig dat die paar kinderen die er voorheen niet aan meededen dat nu wel doen. Ik heb toevallig net een andere moeder uit de klas gesproken. Het lijkt erop dat mijn dochter ineens het pispaaltje van de klas aan het worden is. Buiten de negatieve stroom opmerkingen willen de kinderen niet meer met haar spelen. Ook de rustige en lieve meiden niet. Of mogen dat misschien niet van een aantal "leiders"?
Ik reken erop dat de school maatregelen zal nemen. De huidige leraar is best een goede leraar. Maar heeft een beetje oogkleppen voor sommige situaties. Je moet hem eerst met zijn neus op de feiten drukken. Dat is ondertussen gebeurd. Ik weet nog niet welke leraar de klas volgend jaar krijgt. Ik hoop dat ik deze persoon dit schooljaar nog even kan spreken.
Nog even een voorbeeld dat mijn dochter gaf en waar ik nogal verdrietig en boos van werd: Als een kind (niet de mijne, gelukkig) valt en zich bezeert dan is de normale reactie in deze groep: "Lekker voor je".

Plus

Plus

Plus

28-06-2009 om 22:38

Tirza

Nou nee, echt niet! Ja misschien een paar, op de middelbare school. Maar zolang deze niet de hele groep beïnvloeden is er niet zoveel aan de hand. Op mijn basisschool gebeurde dit zeker niet. We hebben een paar jaar een vervelend type in de klas gehad, maar die kreeg de rest van de klas niet mee. Dus hij was en bleef de loner. Bij vervolgopleidingen en werk gebeurde het al helemaal niet. En een enkeling die ik vervelend vind laat ik links liggen. Maar als de hele groep waar je dagelijks in verblijft negatief gedrag vertoont kan dat niet.

Noelia

Noelia

29-06-2009 om 10:16

Hard zijn ze he

Ja, kinderen kunnen hard zijn. Ik heb wel eens tegen mijn dochter gezegd, ga vandaag eens iemand een compliment geven. En dan kijken wat diegene doet of zegt. Ze had het gedaan en ze vond het prachtig.En ze kreeg zelf ook complimentjes over de jas of haar jurk. Over dat vallen moest ik wel een beetje lachen. Mijn zoon heeft toen er een jongen viel wel eens gezegd, he wie heeft dat vuil hier op de grond gegooid? Maar goed, er is een verschil tussen grapjes en serieuze opmerkingen

Lékker voor je!

Die uitspraak hoor ik hier ook, maar is hier meer een stopwoord zoals dat ontzettend vervelende "ja duh".
Ook hier wel van die kinderen die altijd wat aan te merken en/of te zeiken hebben over/op een ander. Maar als dat structureel gedrag is in een klas (waarin één kind of een paar kinderen de pineut zijn) dan wordt het toch wel heel hoog tijd dat de leerkracht hier eens flink met de bezem door heen gaat. Laat het er niet bij zitten, kijk uit dat de sfeer en de rangorde al bepaald wordt voor het nieuwe schooljaar.

maan.

maan.

29-06-2009 om 11:55

Herkenbaar (zucht)

De klas die je beschrijft is erg herkenbaar.. mijn dochter heeft er ook last van gehad.

Dit jaar gelukkig iets minder maar vorig schooljaar was echt erg. En de juf maar aangeven dat mijn dochter sociaal zwak was.. omdat ze niet lekker in de groep lag.. Ik heb dat heel even geloofd stomstomstom, nu zie ik dat ze op sporten en in de straat en op schooltuinen en bij oma en in de vakantie en noem maar op o-zo makkelijk vrienden maakt en wél goed in de groep ligt..

Ik houd mijn hart vast voor het volgende schooljaar en hoop maar op een 'sterke' leerkracht..

Rafelkap

Rafelkap

29-06-2009 om 12:26

Begint al met 4..

Ik bracht oudste van 4 naar school. Hij vertelt vrolijk wat (weet niet meer wat)aan jongetje van 4 dat naast hem zit. Die zegt: 'Dat weet ik al dat hoef je niet te vertellen'. Laat mijn zoontje hem een krasje op zijn arm zien, zegt dat hij is gevallen, weer: 'Dat weet ik al dat hoef je niet te vertellen'.
Ik wist eerlijk gezegd niet hoe ik moest reageren, deed dat dus maar niet het leek ook wel dat mijn zoontje zich er niks van aantrok.

MaximeM

MaximeM

29-06-2009 om 16:38

Ook rond die leeftijd

Hoi,

Mijn dochter heeft ook rond die leeftijd problemen met de andere meisjes uit de klas gekregen. Toen ik het aankaartte op school zei de juf meteen 'typisch iets voor meisjes van 10' ... in ieder geval was het niet meteen over, maar de juf is er dat jaar erg mee aan de slag gegaan, en ineens was het rare gedrag over en deden de meiden weer gezelliger en normaler. Misschien bij jullie op school ook een fase? Ik ben er in ieder geval wel druk mee geweest (meerdere malen naar de juf gestapt) en toen ineens was het dus over en stonden de rotmeiden voor de voordeur om hun excuses aan te bieden (dat vond ik dan wel weer knap) en de meiden zijn nu al weer een paar jaar hartsvriendinnen.

Maxime

Meisjes van 10?

hier meisjes van toen 5 a 6 jaar. Ongelovelijk wat een gemene loederige opmerkingen kunnen die maken, en elkaar echt steken, elkaar welbewust (voor zover je daarovcer kan spreken op die leeftijd) verdrietig maken.

En hoera, we hebben een goede docent die daar flink aan is gaan werken, de ouders er op aansprak, thuis ben ik er aan gaan werken en gelukkig is het nu al weer maanden voorbij. Die van mij is niet zo weerbaar blijkbaar want die had er flink last van, mijn dochter is 'pleaserig'/zet een ander boven zichzelf.

maar gelukkig het is nu voorbij, dochter staat wat steviger in haar schoenen en gaat al weer maanden met veel plezier naar school, is niet meer zo boos/verdrietig en heeft weer een meer dan keurig rapportje.

maar god, wat kunnen die schattige figuurtjes ongelovelijk hard en gemeen zijn, en dan lees ik dat het dus nog jaren door kan gaan.

Tirza G.

Tirza G.

30-06-2009 om 16:12

En later manda

Als Mandadochter zelf weer Mandamamma is geworden, dan ontmoet ze zulke draken gewoon weer op een forum. Zo is het toch gewoon?

Tirza (geregeld drakerig)

Tirza

ja en dan is opperdraak (ik) ook van de partij onder rubriekje 'bemoeizuchtige drakenoma'.

haha !

zijn mannen/jongens dan echt van nature liever ?

Tineke

Tineke

30-06-2009 om 18:50

Manda (volledig o.t.)

Je merkt er niets van, maar ik leef met je mee! En ik hoop maar dat je kindje voor onze vakantie geboren wordt (volgende week vrijdag), want dan kan ik je op tijd feliciteren. En lach niet, maar ik heb zelfs gedroomd dat ik op kraamvisite kwam! ))
On topic: wat meisjes met hun tong doen, doen jongens met hun vuisten. Even lief dus.

Volledig ot kaatje

ze wordt 9 juli geboren en we zijn de 12e weer het ziekenhuis uit als alles goed gaat.

bedankt en fijne vakantie !!!

Bastet

Bastet

01-07-2009 om 17:00

Manda (ot)

Oooh wat spannend!Lijkt me zo'n raar idee,dat je de datum al weet,maar ook zo handig!
Liefs,Bastet

Jongens

zijn volgens mij anders. Worden kwaad, schreeuwen een keer, en dan is het weer over. Het geroddel, kritiek op elkaar leveren, etc. zie ik veel meer bij meisjes, en op 10jarige leeftijd wordt bij jongens echt niet alles met geweld opgelost. Minder jaloezie en rancune, misschien zijn ze iets simpeler, maar het is wel zo prettig, op deze leeftijd althans!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.