Anouk1234
18-10-2025 om 11:09
Wat uitdelen met Sint Maarten
Wat geven jullie de kinderen als ze met Sint Maarten aan de deur komen. Ik weet dat mini snickers, marsjes enzo.veel worden aangeboden (Ook handig omdat we dat zelf ook lekker vinden en wat overblijft dan wel opkomt). Maar ben benieuwd of iemand nog orginele ideeën heeft.

Netherfield
20-10-2025 om 15:41
Ik had een houten stokje met een metalen oogje. Daar kwam een touwtje aan waar mijn zaklamp aan hing. De rest van het jaar gebruikte ik die zaklamp om stiekem te lezen in bed.

krulliebollie
20-10-2025 om 15:46
Wij hadden vroeger ( ik ben 50 voor de context) ook zelf gemaakte lampionnen. Die maakten wij tot en met de 6e klas ( groep 8) en tot die tijd liep je ook Sint Maarten. Als lampje hadden wij een grote platte vierkante batterij waar een lampje op zat. Kan er geen plaatje van vinden. soms was je lampion binnen 5 minuten verregend en kapot gewaaid maar je bleef stug doorlopen en je kreeg ook gewoon overal snoep. Wij hadden een paar favorietjes in de straat die zakjes maakten met meerdere snoepjes erin.

Anna76
20-10-2025 om 15:51
Decembermamma schreef op 20-10-2025 om 15:21:
bij ons zoiets
Ja, zoiets hadden wij ook, lichtblauw met wit geloof ik. Tenminste, ik wel. Volgens mij liepen er ook nog wel kinderen met waxinelichtjes, maar m'n moeder vond dat niks. Ik liep dus met een verwaaide en verregende lampion, want het is altijd rotweer op 11 november, met een lichtjestokje.

Temet
20-10-2025 om 16:15
Dat was een voordeel van die uitgeholde koolraap: ook bij slagregens en windkracht 8 bleven die dingen heel. Ander voordeel was dat alle oude mensen in onze buurt (en dat waren er nogal wat) helemaal vertederd waren, want zij hadden vroeger ook met zoiets gelopen. Je moest er wel een handvat aan maken van ijzerdraad, want ze waren te zwaar om aan een stokje te hangen.
Ik ken de constructie met die platte batterij inderdaad. Zo eentje met van die metalen stripjes bovenop als polen, en daar verbond je dan dat lampje mee. En die kleine zaklampjes hebben we ook wel gebruikt. Mooie tijden.
Tot en met de zesde klas inderdaad. Als je eenmaal naar het VO ging, was het uit met de pret.

Poezenmeisje
20-10-2025 om 16:24
Die rottige uitgeholde suikerbiet in de zesde klas (groep 8) was mijn stomste en zwaarste lampion ooit. Niet te tillen, dat ding.
Volgens mij bestonden pompoenen nog niet in Nederland in de jaren 70. Die zijn gemakkelijker uit te hollen dan een massieve suikerbiet.
😄