Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Enzo

Enzo

02-08-2009 om 23:01

Wat verwacht jij van je 11-jarige?

Onze dochter van 11 is een sloddervosje, het interesseert haar soms helemaal niks, lijkt het wel!

Stellen we te hoge eisen aan haar?

Kleren die vuil zijn, gooi je in de wasmand, sokken niet binnenste buiten. (Spijker)broeken, knoopje en gulp dicht en zakken leeggehaald. Shirts even de mouwen goed doen. Of grofweg gezegd, niet in de wasmand zoals je de kleren uit zijn gegaan.
1x in de week zelf haar kamer opruimen, dus ook zelf stofzuigen.
2x in de week tafel dekken en afruimen. 1x in de week helpen met afdrogen.
1 paar schoenen (of nu slippers) beneden bij de kapstok, de rest netjes weer op eigen kamer.

Dochter zei vanavond mopperend...ik ben maar een kind hoor en pakte zuchtend haar natte handdoek die nog op de grond lag in de badkamer, ik kan ook weleens IETS vergeten.

Als het inderdaad maar iets was, had ik haar gelijk gegeven, maar elke dag zijn er wel dingen die ze vergeet.

Herkenbaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

03-08-2009 om 08:16

knoopjes dicht en rits dicht.. niet binnenstebuiten in de was de sokken?? mouwen goed?? tjee dat doe ik zelf niet eens! en volgens mij zijn sokken binnenstebuiten juist handig (hier ladingen zand in). Dat zou ik toch echt niet eisen. Je hebt wel gelijk dat ze e.e.a. zelf moet doen, maar dat blijft altijd een strijd denk ik.
Misschien moet je een paar eisen laten vallen en het 'op haar manier' laten doen. Wat ook misschien helpt: wil ze zelf een ander klusje doen (wat ze zelf kiest gaat vast beter).

Tineke

Tineke

03-08-2009 om 09:17

Tsja

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet helemaal begrijp hoe het allemaal werkt. Ik denk wel dat je behoorlijk veeleisend bent, het moet immers allemaal volgens strikte regels, maar de vraag is of dat erg is. Ik hoop maar dat je wel geduldig kan blijven, en blij met alles wat wel goed gaat en haar dan een complimentje geeft. Das leuker dan steeds beknord te worden.
Hier enorme sloddervossen, maar dat ben ik zelf ook. Dus ik kan dat niet erg vinden. Maar hier ontstaat toch steeds meer een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het huishouden. Natuurlijk deel ik nog volop opdrachten uit waar dan natuurlijk nauwelijks gehoor aan gegeven wordt. Heel frustrerend voor mij. Daar tegenover staat dat steeds regelmatiger plots de wasmachine draait, de vloer gedweild is, de bedden verschoond worden, etc. Ze kunnen het dus wel!

Tineke

Tineke

03-08-2009 om 09:46

Ik denk toch dat t daarin zit, een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ze kunnen hier het volledige huishouden draaiende houden, al jaren. Eigenlijk gaat dat goed, totdat ik meen dat ik degene ben die de touwtjes in handen moet houden. Dan kom ik met mijn opdrachten, en dan reageren ze direct door de rem er volledig op te gooien. Strijd. Die strijd valt dus volledig weg als we er gewoon samen voorstaan.

Enzo

Enzo

03-08-2009 om 10:33

Complimenten

Regelmatig komt het voor als dochter eerder thuis is dan ons, dat ze de stofzuiger beneden er door heen heeft gehaald, of dat ze de paar kopjes of bordjes die er nog stonden van de ochtend zelf heeft afgewassen.

Natuurlijk geven we haar ook de complimenten als dingen wel goed gaan, of als ze uit d'r zelf dingen gedaan heeft.

Regelmatig vraagt ze ook of ze mij ergens mee kan helpen. Badkamer poetsen vindt ze geweldig om te doen, dat mag ze van mij dan met een gerust hart doen (ik vind het geen plezierig klusje namelijk)

Ritsen of knopen dicht, dat heb ik van huis uit al meegekregen en het helpt beschadigingen voorkomen aan de trommel van je wasmachine. Ooit het getik gehoort als je wasmachine aan het draaien is?

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2009 om 11:16

Enzo

Nououou........dat van die beschadigingen in je wasmachine, dát geloof ik niet. Denk je echt dat een ritsje omringd door water krassen maakt op/in je trommel? Ergens achter blijft haken en zo je trommel verruineert? Ik geloof er geen bal van. Als er íets kapot gaat, is het het kledingstuk - niet de wasmachine. Ik was al ruim 20 jaar met alles open en er is nog nooit iets beschadigd van mijn wasmachine.
En dan nog: wat hebben die sokken en die mouwen daarmee te maken? Ik vind je gedoe rondom het wasgoed buitengewoon overdreven.

Tirza

Enzo

Enzo

03-08-2009 om 11:31

@tirza

Noem het een tik of afwijking over de ritsen wat ik overgehouden heb aan mijn jeugd

Wat is er overdreven of ik het prettig vindt dat ik vraag dat onze dochter er rekening mee kan houden om haar wasgoed zo in de wasmand te gooien?
Als je eerst een tijd bezig bent om de sokken en truien/broeken/shirts buitenste/binnen terug te draaien?
Voor haar is het 1 minuut werk voor mij/ons langer bij het sorteren van de was.

tonny

tonny

03-08-2009 om 11:47

Haha, er ontstaat alweer een wasdiscussie

dat houdt ons lekker van de straat.

Ben het met andere spreeksters eens dat je veel eisen stelt rond de was. Hoe nuttig het is, daarover valt te twisten, maar tijd kost het wel en een elfjarige vindt het ongetwijfeld gezeur.

Ik vind je kind knap ijverig hoor!
En verder - je voelt je pas verantwoordelijk voor huishoudelijke zaken als het écht je verantwoordelijkheid is. Helemaal met Kaatje eens. Geen mens is dol op 'opdrachten' betreffende (in eigen ogen) nutteloze taken.

Tonny
(alles gaat in de was zoals het reilt en zeilt. Shirtjes binnenstebuiten, dan blijven ze mooier.Zakken leeghalen, ehm, ik was mijn mans portemonnee geregeld mee. En pontkaarten. Tja, ik ben niet zo precies. Mijn zonen zijn netter in het was ophangen dan mijn dochters)

Vic

Vic

03-08-2009 om 12:22

Binnenstebuiten

Als het dan toch over was gaat... Het maakt mij niet zoveel uit hoe de kleren in de wasmand gaan, áls ze er maar in gaan. Over het algemeen was ik alles binnenstebuiten en, lui als ik ben, vouw ik het daarna ook gewoon zo weer op.

Tihama

Tihama

03-08-2009 om 13:01

Wow

"Regelmatig komt het voor als dochter eerder thuis is dan ons, dat ze de stofzuiger beneden er door heen heeft gehaald, of dat ze de paar kopjes of bordjes die er nog stonden van de ochtend zelf heeft afgewassen. "

Wow!!! Ik ben zwaar onder de indruk. Een 11-jarige die spontaan gaat stofzuigen. Heb je enig idee hoe bijzonder en uniek dat is?

En die knoopjes dicht? Nee, open natuurlijk, anders moet je al die knoopjes weer openmaken als je gaat strijken

Tihama

Tirza G.

Tirza G.

03-08-2009 om 14:14

Mmmmm

Het enige wat ik aan wasgoed doe, is sorteren op kleur. Daar ben ik wel tamelijk precies in. En als ik weet dat er ergens een vetvlek zit, doe ik er spul op. En that's it. Ik draai niks binnenstebuiten of buitenstebinnen, rits of knoop niks dicht of open ofzoiets. Wat ik wel doe is even lekker uitkloppen voor ik het ophang (dat heb ik nou van huis meegekregen). Ik vouw het zelfs gewoon weer binnenstebuiten op als het zo uit de was komt.
Maar Enzo, wat ik niet helemaal begrijp: het is voor haar een kleine moeite schrijf je, hooguit een minuutje werk, maar jullie kost het een eeuwigheid als je de was aan het sorteren bent? Hoe kan dat dan? Als iets maar een paar seconden werk is, is het dat voor jullie toch ook? En als jullie nou zélf alles al de goeie kant opdraaien en dichtdingesen, waar gaat het dan over? Over een paar stuks wasgoed. Nou, daar zou ik geen woorden aan vuil maken.
Jouw redenering: het is voor haar een kleine moeite en mij scheelt het veel gedoe - dat is een echte moederredenering. Wat is nou háár belang in dat alles? Niks toch? Ik weet niet of je buitenshuis werkt, maar hoe blij word je zelf van zinloze, stompzinnige opdrachten van je baas die je maar een páár minuutjes kosten maar waar je totaal het nut niet van ziet?
Jouw was-wensen zijn jóuw probleem, niet het hare. Wat je probeert is het tot háár probleem maken en dat gaat niet werken, dat kan ik je zo wel vertellen.

Tirza

miep janssen

miep janssen

03-08-2009 om 14:44

Wouw

Ik ben al blij als ik van alle kids de wasmand op donderdag beneden heb, laat staan of zakken leegzijn, binnestebuiten zijn gedraaid en de sokken allemaal gevangen zijn.
Kamer opruimen als ik het vraag en dagelijks oefenen op hun muziekinstrument als ik hen eraan herinner.
Ze willen wel, maar vergeten zo veel en zijn zo druk met hun eigen wereldje, mag ook wel als ze 11 zijn.

groetjes
Miranda

Enzo

Enzo

03-08-2009 om 14:46

Mijn belang

Als je je kleren uittrekt en je doet ze meteen in de wasmand en je moet daarna de shirts nog binnenste buiten, sokken of weet ik veel wat nog meer goed doen, ben je veel langer bezig dan als je ze uittrekt en je doet ze meteen ff goed.

Ja wellicht een moeder beredenering, maar het scheelt gewoon tijd! Ja ik ben een persoon die het helaas moet doen met weinig tijd en de tijd die ik heb, wil ik dan weer graag besteden om leuke dingen te doen met dochter en lief!

En het uitkloppen van de was ophangen heb ik ook meegekregen en nee als een shirt/broek binnenste buiten gewassen is, draai ik ze eerst nog even terug voordat ze weer schoon de kast ingaan.

Tihama

Tihama

03-08-2009 om 16:38

Idee

"Ja ik ben een persoon die het helaas moet doen met weinig tijd en de tijd die ik heb, wil ik dan weer graag besteden om leuke dingen te doen met dochter en lief! "

Je zou het uitsorteren van de was samen met je dochter kunnen doen. Dat heeft een paar voordelen.
1. Je brengt tijd met je dochter samen door
2. Je leert haar hoe je de was moet doen
3. Ze ziet welke extra werkzaamheden jij moet doen als zij het niet doet

Er zijn dan een paar uitkomsten: of je dochter vindt het nog steeds nutteloos, maar dan heb je in elk geval je schaarse tijd samen doorgebracht. Of ze begrijpt wat je probleem is en handelt er voortaan naar. Aangezien ze zelfs spontaan huishoudelijk werk doet, is dat best waarschijnlijk.
Maar in elk geval heeft ze dan ook geleerd hoe je een wasmachine bedient en dat is nooit weg.

Tihama

Holiday

Holiday

03-08-2009 om 21:04

Soms een euro voor een klusje

Mijn 11-jarige moet ongeveer vergelijkbare dingen. Ook de was in de twee wasmanden (wit bij wit en bont bij bont). Er slingert nog geregeld wat rond in badkamer of slaapkamer maar daar doe ik niet heel moeilijk over. Ik wijs het met quasi boze frons en zwijgend aan en dan raapt ie alles gauw op. En als ik zou vragen joh doe even de knopen en ritsen dicht, dan zou hij daar wel aan denken geloof ik.

Verder ook hier helpen met afwas en tafel dekken. Om te voorkomen dat er te vaak iemand geluk heeft en niet kan helpen vanwege sport of zo, duurt die klus een hele week. En de week daarna ben je vrij. Maar dan moet je de hond uitlaten! Ook een hele week..

Aangezien ze best wel wat klusjes moeten doen hier, mopper ik er niet over dat er niet uit zichzelf een stofzuiger wordt gepakt. En een flinke klus zoals het poetsen van een badkamer? Dat levert hier wel een of twee euro op. Want dat vind ik toch eigenlijk mijn werk in het huishouden en niet het werk van een schoolkind. Dat beloon ik dus extra.

MaximeM

MaximeM

04-08-2009 om 21:20

Deels herkenbaar en wat tips

Hoi,

Hier ook vaak dingen binnenstebuiten in de was. Ik vind dat zelf niet zo'n punt, maar als ik dat wel vervelend zou vinden zou ik het oplossen door zo'n shirt dan ook niet meer om te draaien. Dus binnenstebuiten wassen en drogen en ook binnenstebuiten opvouwen en in de kast leggen, heeft alleen zij er last van. Hier is het enige lastige dat mijn dochter haar sokken niet uitklopt, dus op bolletjes in de was mikt en tja, bij het uitzoeken vouw ik ze dan toch maar weer uit, vind ik een vies werkje. Als ze thuis is dan roep ik haar naar beneden en mag ze zelf haar sokken alsnog uitvouwen.
Verder hebben wij hier het handdoekenprobleem goed opgelost. De kinderen hebben allebei een eigen kleur handdoekken, dus als er ergens een handdoek nat blijft liggen weten we meteen wie de dader is. Handdoek wordt dan gewoon op degene zijn/haar kamer gegooid. Verder bemoei ik me niet meer met de kamers, dat moeten ze zelf bijhouden.
Een strenge regel hier, geen eten en drinken mee naar boven, dat scheelt alweer.
Verder vind ik je dochter redelijk ijverig, die van mij gaat echt niet spontaan stofzuigen hoor.

Maxime

Puck2

Puck2

05-08-2009 om 11:16

't is maar net waar je je prioriteiten legt

Goh Enzo, jij staat kennelijk heel anders tegenover netheid dan ik. Het zal me echt een biet zijn als de kinderen (of manief) dingen binnenstebuiten in de was gooien, sterker nog, ik heb dat liever i.v.m. prints e.d. Zoals het de wasmand ingaat gaat het ook de machine in en ook weer de kast in. Al dan niet omkeren doet een ieder maar zelf. Handdoeken blijven hier gewoon na het douchen op de badrand uitgehangen liggen en gaan als ze droog zijn massal de wasmand in. Iedere week hun eigen kamer stofzuigen: wij hebben de regel dat iedere week 1 kind de bovenverdieping stofzuigt en 1 kind de benedenverdieping. De week erop draaien we dat om. En iedere week hun kamer opruimen: als zij in een bende willen spelen moeten ze dat zelf weten, daar ga ik me niet druk om maken, ze merken zelf wel als ze niets meer kunnen vinden of een spel niet kunnen spelen omdat ze wat kwijt zijn. Verder moeten de kinderen tafel dekken en afruimen voor het avondeten.
Kortom: jij stelt in vergelijking met mij heel wat hogere eisen aan jouw 11 jarige dan ik zou doen, maar dat wil nog niet zeggen dat dat verkeerd is. Wat me wel opvalt is dat ze het alleen maar op jouw eigen manier doet en dat je geen enkele ruimte laat voor haar manier. Daar zou je misschien wat flexibeler in kunnen worden, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. (Oja, hier nog nooit een rits dicht in de was en nog nooit gaatjes in de was, laat staan een beschadigde trommel)

De meeste dingen die je noemt ...

leert je dochter ongetwijfeld later als ze 'groot' is en op zichzelf woont. Dan moet ze zelf haar sokken weer andersom peuteren, slierten van vergeten papieren zakdoeken er uit halen enz. Het is denk ik ook wel menselijk het vervelend te vinden om taken precies te moeten uitvoeren zoals een ander het opdraagt.
Waarom geef je haar niet taken in huis die ze wat meer naar haar eigen hand kan invullen? Leert ze aan de ene kant zelfstandigheid maar heeft ze aan de andere kant toch ook wat meer vrijheid.

mirreke

mirreke

09-08-2009 om 14:49

Vergeten hoort erbij

volgens mij, en zeker op die leeftijd.
Mijn kinderen, gooien de was in de wasmand, ruimen hun kamer op, de oudste twee stofzuigen dan ook. We hebben een schema met: tafel dekken, tafel afruimen, vaatwasser inruimen, en vloer vegen, elke week een andere taak (en vier kinderen, lekker handig). Ze helpen als het gevraagd wordt met een boodschapje doen, de kamer stofzuigen, dat soort dingen oid. Verder vraag ik regelmatig of iemand een werkje wil doen in de tuin of zo, of de auto stofzuigen, en daarvoor krijgen ze dan extra geld. Ik heb er vaak geen tijd voor en het moet toch gedaan worden.
Verder moeten eigenlijk idd. de zakken bij het wassen worden leeggehaald, gewoon omdat ikzelf vergeet die zakken na te voelen. Er is al regelmatig een horloge, zelfs een mobieltje of geld in de wasmachine geraakt om die reden. Dus ik leg ze uit dat het in hun eigen voordeel is. Verder moeten ze zandschoenen buiten uitkloppen, maar dat is nog lastig, want ze zitten lang niet iedere dag vol met zand, dus het wordt vergeten...

Wasgoed en irritatie

Het enige waar ik me écht aan kan irriteren en tegenwoordig ook zo in de wasmachine gooi en ook zo ophang zijn (natte en vréselijk stinkende) voetbalkousen die op een prop in de wasmand belanden. Aan het einde van het seizoen was het doorgedrongen en lagen ze normaal in de wasmand. Volgende week weer voor de eerste keer trainen, eens kijken of het is blijven hangen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.