Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
preutse moeder

preutse moeder

02-08-2011 om 00:20

Wat weten de meeste kinderen van 7 over seks?

Inmiddels is mijn dochter 7 en heb ik haar eigenlijk nog nauwelijks iets verteld over seks en/of voortplanting (enige wat ze weet is: kindjes groeien in buik, heb haar wel iets verteld over menstruatie omdat ze vroeg over mijn maandverband, ze denkt dat seks iets met 'bloot' te maken heeft. Verder ben ik alles steeds uit de weg gegaan en vrees dat mijn dochter al vermoed dat er een geheim gebied is, hoewel ik daar bij haar niks van merk. Zelf ben ik ontzettend preuts opgevoed, heb alles zelf/via vriendinnetjes moeten uitzoeken, mijn ouders vertelden me 'niks' en ik merk dat dat me nu in de weg zit. Ik schaam me kapot als ik moet gaan vertellen wat wij o.a. in bed doen, hoe de kindjes in de buik komen.... Tot nu toe heeft mijn dochter me nog nooit in verlegenheid gebracht. Maar zou dit komen doordat ze al iets aanvoelt en dat ze daarom zelf de vragen al niet stelt (zo ging dat bij mij vroeger, al was ik toen wel wat ouder) of kan het dat ze zich bepaalde dingen nog nooit heeft afgevraagd? Ze heeft bijvoorbeeld nog nooit gevraagd HOE dan een kindje in de buik komt. Ik zou ook graag een idee krijgen van wat een gemiddeld kind van 7 over seks weet? Wil iemand me iets vertellen over hoe/wanneer je je jonge kind over seks vertelt? En is het heel gek hoe ik er mee omga of zijn er meer ouders die met 7 jaar nog niks verteld hebben over seks tussen vader en moeder e.d.? Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier veel makkelijker mee omgaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je hebt seks en seks...

Bij een 7 jarige zou ik niet zomaar beginnen met vertellen over de geslachtsgemeenschap, zo koud op het dak (bij geen enkele leeftijd zou je daarmeen moeten beginnen, denk ik). Een boek helpt je om het op te bouwen, aangepast aan je kind. De lichamelijke kant (hoe ziet een meisje er uit, een jongen, meisjes worden vrouwen met borsten, piemels van jongens worden groter, etc) En dat er nog vanalles in je lijf zit dat je niet ziet, maar wat gaat werken als je in de puberteit komt (met alle veranderingen die erbij horen). Maar ook de sociale kant: Hoe gedragen meisjes /jongens zich? En waarom? Zijn er verschillen, mag je zelf kiezen, wat is gewoon en wat niet? En wie zegt dat?
En de emotionele kant: wat is fijn? Knuffelen met iemand van wie je houdt? (je mama of papa, als kind) En later, knuffel je dan ook? met wie, waarom, wanneer, hoe? En mag je dat zelf weten? Welke regels zijn ervoor?
En dan komt de techniek van seks, SOAs, voorbehoedsmiddelen, the works.

Nou ja, al dat soort dingen horen er bij, en dat is veeeeel uitgebreider dan het stukje `neuken gaat zo ´ dat jij misschien genant vindt. En voor de meeste dingen kan ook een 7 jarige prima meepraten, en merk je later dat er vragen komen over eerdere dingen en dat de onderwerpen wat seksueler worden.

En bedenk: wat het gemiddelde kind WEET is misschien niet wat het zou MOETEN weten, en wat een gemiddeld kind moet weten is niet wat jij vindt dat geschikt is voor jouw kind hier en nu.

Succes ermee!

Algebra

ayla

ayla

02-08-2011 om 08:28

Verschilt

mijn oudste is 7 en heeft veel vriendjes van 7. Mijn dochter weet vrij veel, vroeg op 4 jarige leeftijd hoe die baby nou in de buik en er weer uitkwam en werd telkens nieuwsgieriger. Voor haar heb ik toen zo'n kindervoorlichtingsboek gehaald bij de bieb. Ik merk echter bij haar vriendjes en vriendinnetjes dat er kinderen zijn die nauwelijks iets weten. Die denken inderdaad dat sex en vrijen iets met zoenen te maken heeft en hoe die baby geboren wordt, misschien een deurtje in de buik ofzo... Het boeit ze ook nog niet echt, tja dan ben je natuurlijk ook niet echt geneigd om voorlichting te gaan geven. Ik zou gewoon eerlijk antwoord geven op vragen maar niet de voorlichting gaan opdringen.

Kobalt

Kobalt

02-08-2011 om 10:01

En hier

Mijn oudste twee zitten nu allebei in de puberteit. Ik ben erg blij dat ik hen als kinderen al van alles heb verteld over seks en dergelijke. Op het moment willen ze er namelijk niets meer over horen uit mijn mond.
Wij hebben ook dat boek van Sandrijn van der Doef toen aan hen voorgelezen. Verder ben ik ook zo'n moeder die alle woorden die met seks en zo te maken hebben, die langskomen, verklaard. Dat vonden ze juist in de leeftijd van 8-12 jaar erg prettig. Op school horen ze van alles, maar die kinderen weten zelf niet wat het allemaal betekent.
Seks is dan nog een abstract begrip, wat je op een wetenschappelijke manier kunt bespreken. Vooral als je er bij zegt, dat ze altijd zelf bepalen wat ze wel of niet doen in hun leven later en dat ze 'het' nooooooit hoeven te doen, als ze dat niet willen. (mijn dochter wilde wel een reageerbuisbaby, dan kon ze toch moeder worden, maar zonder seks ☺ )
Tegen de tijd dat ze puber zijn, is dat abstracte eraf en dan wordt het een stuk lastiger te bespreken.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-08-2011 om 10:38

Juist wel de techniek jong bespreken

Mijn kinderen van 5 en 7 zijn al aardig op de hoogte. Ze weten van het maken van kindjes (de techniek dus), over eitjes en zaadjes, over man/vrouw of man/man en vrouw/vrouw. Ik merk dat ze juist heel goed zijn in het verzamelen van dit soort feitjes, ze weten dus hoe het werkt.
Nu mijn dochter ouder wordt, heb ik haar ook al uitgelegd over de menstruatie, en waar die voor is. Ze zal nu steeds meer gaan begrijpen dat er ook gevoel bij komt (ze 'weet' al dat seks niet alleen is om kinderen te maken, maar ook gewoon leuk is, en dat papa en mama dat ook doen zonder dan er weer een baby komt). Juist door er gewoon over te praten en er niet een beladen onderwerp van te maken, blijft het voor iedereen gemakkelijk te doen (dus niet: kom eens zitten, ik moet je nu eens iets vertellen...).

En Preutse Moeder, ik snap dat je het lastig vindt. Maar bedenk dat jij heel andere gevoelens hebt bij praten over seks dan je kinderen. De kinderen vragen naar seks zoals ze vragen waar de appels vandaan komen. Er zit nog geen preutsheid bij, het is gewoon nieuwsgierigheid. In die zin kun je dus gewoon antwoord geven, en niet verder in de materie duiken dan nodig.

groet, mamvantwee

guera

guera

02-08-2011 om 12:24

Hier weten ze ook veel

Ik vind het zo raar dat er over opdringen gepraat wordt hier. Er zijn vele manieren zoiets te bespreken ook al vraagt het kind er niet om.
Er zijn zat aanleidingen om zon gesprekje te beginnen. Ik geloof dat dochter een keer zei: de moeder van pietje heeft een baby in haar buik.
Ja zei ik dat is leuk. Weet jij trouwens al hoe zo n baby daar komt?
Euh???? toen kwam er een heel verhaal vanuit kleuter perspectief. En toen heb ik gewoon zakelijk vertelt hoe het zat. Eerst van het zaadje en het eitje en een andere keertje van de piemel in de vagina. Kinderen zijn 5 en 8 en weten het echt al een tijdje.
Zoenen vinden ze echt mega gatsie. En verder nemen ze het voor waar aan. Thats that.
Ik snap de moeilijkheid echt niet. Je kunt het echt kort en zakelijk houden en heeft niks met opdringen te maken. Sommige kinderen vragen er gewoon niet naar en toch wil ik dat ze het weten.
Uit onszelf vertellen we toch ook over hoe de arde om de zon draait ook al vraagt een kind er niet gericht naar? (ik zeg maar even wat).

Aanleiding kan ook zijn dat kind thuis komt en roept over heksen die sexen.... of gewoon het heeft over sex. Dan check ik gewoon. Weet je eigenlijk wat sex is?

Kinderen denken vooralsnog wel dat wij HET dus 2 keer gedaan hebben ....dat is dan de uitleg voor de volgende keer...

Evanlyn

Evanlyn

02-08-2011 om 12:37

Antwoorden op vragen

Ik beantwoord gewoon de vragen. Daar zijn ze dan kennelijk aan toe, anders zouden ze het niet vragen. Alleen dingen die ik aan een vriendin ook niet zou vertellen, houd ik af. Eerst kwamen inderdaad de technische vragen, daarna de persoonlijke: hebben jullie dat nou ook wel eens gedaan? Toen legde ik uit dat ze niet geadopteerd waren en volgde er een welgemeend "getver". Ze worden er echt niet vroeg rijp van, of zo. Maar ik had wel een keer dat er aan tafel een behoorlijk technische discussie plaatsvond, terwijl een even oud vriendinnetje met open mond zat te luisteren. Ach ja.

liora

liora

02-08-2011 om 14:51

Hier anders

Ik vind seksuele voorlichting niet hetzelfde als uitleggen hoe een baby ontstaat. Dit heeft er vast mee te maken dat daarvoor bij mij geen seks heeft plaatsgevonden.
Mijn oudste weet al vanaf dat hij 4 is dat een man een zaadje heeft en een vrouw een eitje en dat die bij elkaar komen en dat dat dan een embryo wordt.
Hij weet pas sinds een jaar dat die zaadjes uit de piemel komen. En pas recent heb ik verteld over piemel en vagina en dat het zo gaat.

Alleen ik vind dus dat seks niet zoveel te maken heeft met kinderen krijgen. De meeste seks die je hebt heeft toch niet geresulteerd in een kind?

Welk boek is goed voor een kind van net 8? Dat boek van Sanderijn van der Doef?

Liora

Liora

Da's inderdaad altijd de dubbele shock. Dat mensen sex hebben voor de lol, en dat ze dus vaker sex hebben gehad dan hun kindertal.

Daar schrikken ze zich vaak wezenloos van...

Mamvantwee

Mamvantwee

02-08-2011 om 15:05

Geen schrik

Misschien omdat ze nog zo jong waren toen ze dat hoorden, maar mijn dochter was vooral boos dat wij wel seks hadden maar niet meer babies kregen, dat wil ze namelijk graag! Dus geen schrik hier over de dubbele rol van seks.

Marijke

Marijke

02-08-2011 om 19:54

Seks

Inmiddels heb ik boek 3 van Sandrijn van der Doef, het puberboek aangeschaft voor mijn 10-jarige dochter. Het eerste boek hebben we samen gelezen, het tweede boek kwam soms te voorschijn als ze vragen had. Ik vermoed dat het derde boek alleen gelezen wordt. Ze weet alles, in ieder geval de technische kant. Ik merk dat het praten over seks en dan vooral de emotionele kant, steeds moeilijker wordt: ze wil 't niet (meer) weten. Daarom ben ik blij dat we in de voorgaande jaren daar wel over gepraat hebben, dus preutse moeder: aan de slag! Mijn seksuele voorlichting kwam pas in havo-1, bij de biologie, alleen technisch dus. De rest heb ik zelf moeten uitzoeken. Door de voorlichting bij biologie wist ik in ieder geval wat een menstruatie was, pff, van m'n moeder heb ik nooit wat te horen gekregen!
Ik hen me altijd voor gehouden dat ik dit niet wilde voor mijn dochter, dus net gedaan of het doodgewoon is en dat is het ook!
Het fijne van de boeken van Van der Doef vind in dat het op niveau van kinderen is geschreven, alles wordt met naam en toenaam genoemd (inclusief woordenlijst) en dat er veel aandacht is voor de emotionele kant.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

02-08-2011 om 21:05

Hier

weet zoon wel hoe kinderen gemaakt worden en ook dat er daar altijd zaadjes en eitjes voor nodig zijn, maar niet per se seks. Dit al sinds hij een jaar of 4, 5 is en er af en toe wat vragen kwamen. Toen heb ik het kleuterboek van Sanderijn van der Doef aangeschaft, ik heb nav. dit draadje bedacht dat ik de opvolger maar eens uit de bieb ga halen.
Ik heb overigens geen idee hoeveel zijn leeftijdsgenootjes weten, behalve dat ze graag woorden als 'seks' in het rond gillen. Wel valt me op dat er gewoon boeken in de klas staan waarin parende dieren e.d. voorkomen, dus ik ben blij dat zoon wel op de hoogte is en ik niet door dat soort onverwachte dingen ermee wordt geconfronteerd terwijl ik het er nog niet over had willen hebben.

Asa Torell

Asa Torell

02-08-2011 om 21:13

Trouwens

wat ik gemerkt heb: hoewel ik mezelf als niet zo preuts zie, vond ik de eerste keer over dit onderwerp nog best ongemakkelijk! Maar hoe vaker we het er over hebben hoe meer het gewoon wordt.

Geerdientje

Geerdientje

02-08-2011 om 23:26

Nog een boek

Jij+ik=wij van Marja Baseler. Het heeft een prettige rustige opbouw en handelt niet alleen over seks of waar komen kinderen vandaan, maar ook over gevoelens voor en omgang met anderen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-08-2011 om 19:56

Voorlichting

Pfoe ik weet niet meer wat zoon (nu 10,5) op zijn zevende al wel en niet wist. Hij weet nu in ieder geval alles wat hij moet weten en we kunnen er gewoon open over praten. Voorlichtingsboekjes heb ik nooit (hoeven) gebruikt.
Ik ben naar hem toe vanaf dat hij heel klein was altijd erg open en eerlijk (geweest) over de functies van het menselijk lichaam en zaken als seks, intimiteit etc. Als hij iets wilde weten vertelde ik hem op zijn niveau hoe en wat. All the way. Inclusief dat kinderen ook op andere manieren verwekt kunnen worden, homoseksualiteit, masturbatie, voorbehoedsmiddelen, misbruik, pedofilie, eigenwaarde en respect etc.
Ik heb hem ook wel heel duidelijk gemaakt dat seks, intimiteit, masturbatie, vrijen, knuffelen en neuken wel met elkaar te maken (kunnen) hebben maar ook los van elkaar gezien kunnen worden.
Hij krijgt het "in de praktijk" niet van huis mee omdat ik al 10 jaar lang geen relatie heb gehad dus vandaar dat ik het extra belangrijk vind om hem mee te geven hoe en wat. Dingen als ongesteld zijn zijn voor hem ook niet bekend van huis uit (heb jaren geleden mijn baarmoeder laten verwijderen) maar ook dat heb ik hem uitgelegd zodat hij zich bij anderen niet hoeft af te vragen wat maandverband nou is en waar die prullenbak in het toilet nou voor dient
Ik ben zelf opgegroeid in een omgeving waar seks etc. taboe was en het heeft me m'n halve leven gekost om op een normale manier over seksualiteit en het menselijk lichaam te denken. Heel naar en dat wil ik mijn eigen kind besparen.
Waar ik ook heel blij mee en dankbaar voor ben is dat ik een hele goede vriend heb waar zoon eens in de zoveel tijd logeert zodat zoon in ieder geval een "mannelijk rolmodel" heeft en bij hem ook terecht kan voor zaken die specifiek met mannen en hun lichaam te maken hebben. Ik bedoel, zoveel verstand van piemels heb ik nou ook weer niet
Laatst vroeg zoon aan mij of het heel erg zou zijn als hij een natte droom zou hebben en het beddengoed zou nat zijn. Inwendig moest ik een een beetje lachen maar ik heb hem gerustgesteld en gezegd dat ik dan gewoon de boel zou verschonen, dat dat heel normaal is en dat hij zich daar absoluut niet voor zou hoeven te schamen.
Hij zit 's ochtends na het opstaan ook met zijn hand in zijn onderbroek en hij weet waarom dat is. Ik doe er niet moeilijk over maar heb hem wel gezegd dat hij niet altijd en overal met zijn hand in zijn onderbroek kan en mag zitten ook al voelt dat fijn.
Als je er als ouder moeite mee hebt om je kind voor te lichten zou ik zelf zeker eerst een boek lezen over seksuele voorlichting geven aan kinderen en dan samen met je kind een voorlichtingsboekje lezen; en er dan daarna open en eerlijk over praten. Op het niveau dat je kind begrijpt en aankan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.