Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marit

Marit

18-08-2010 om 10:28

Weerbaarheid

Vanmorgen moest mijn dochter (5 jaar, groep 3) samen met haar "maatje" hand in hand naar de gymzaal lopen. Alleen is haar maatje een behoorlijk stuk zekerder van zichzelf en zij vindt mijn dochter nog maar klein. Lang verhaal kort: maatje wilde niet hand in hand met mijn dochter lopen en liep liever met haar vriendin. Mijn dochter werd boos, want de juf had gezegd dat ze met hun maatje moesten lopen. Dus wat gebeurt er: ze barst in huilen uit. Ze is dan zo boos en zo verdrietig! Terwijl ze haar maatje eigenlijk zelf ook helemaal niet aardig vindt...
Op de een of andere manier zal ze toch wat weerbaarder moeten worden; huilen is geen oplossing. Thuis kan ze overigens wel dingen oplossen met woorden.
Wat kan ik doen om haar te helpen?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

18-08-2010 om 10:49

Wat ik doe

Zo herkenbaar! Mijn zoon leert, leest en rekent als de beste, maar al dat sociale gedoe is voor hem echt moeilijk. Hij is nu zeven en het is al veel beter.
Wat ik al jaren doe is met hem allerlei sociale situaties naspelen. Ik ben dan bijvoorbeeld een paniekvogel die alles heel eng vindt, en hij leert me dan minder vang te zijn. Of ik ben een heel brutaal wezen en hij kegte uit hoe ik me beter kan gedragen.
Dit is trouwens wel iets wat al aansluit op onze manier van spelen, we hebben allerlei fantasiespelletjes waarin we dan bepaalde rollen spelen, en dan is het voor mij heel makkelijk om er meteen even gebruik van te maken voor het aanleren van sociale vaardigheden.

In ieder geval wordt het wel beter als kinderen ouder worden volgens mij.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 12:27

Kanjertraining

Iets als kanjertraining misschien? http://www.kanjertraining.nl/ Of iets als drama- of speltherapie. Leuke en effectieve vormen van hulpverlening en vaak (grotendeels) vergoed, al dan niet met verwijzing van de huisarts. Via BJZ en CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) zijn er ook laagdrempelige opvoedondersteuningcursussen/inloopspreekuren over omgaan met pesten, assertiviteit etc. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/centrum-voor-jeugd-en-gezin-cjg

koentje

koentje

18-08-2010 om 12:33

Veel praten

laat haar verwoorden wat ze voelt. Zo leert ze bewust stil te staan bij haar gevoel.

Jong

ik vind de reactie van jouw dochter heel normaal. Zij voelt zich verantwoordelijk, doet wat er gezegd is, ander kind doet dat niet en die van jouw raakt gefrustreerd.

verder geeft ze aan dat ze dat maatje helemaal niet zo aardig vindt, dat kan ze dus goed verwoorden en als je gefrustreerd raakt mag je als 5 jarige (wel erg jong voor groep 3, zal wel snel 6 worden neem ik aan) best wel even gaan huilen.

Die oudste had gewoon zich ook aan de afspraak moeten houden. Dus ik had gezegd, goed dat jij wel deed wat je juf zei, x moet dat blijkbaar nog leren. En jouw dochter heeft het ook gemeld aan de juf toch ? Het is iets wat je met de juf kan bespreken als je echt vindt dat er iets niet goed gaat, het is aan de leerkracht om dit soort dingen te sturen.

En verder laten zoals het is want thuis gaat het wel goed.

Kleuter

Ik vind dit normaal kleutergedrag.

Behoorlijk vermoeiend om lijkt me dat, om je kleuter zo te dresseren dat ie niet huilt bij tegenslag. Ik zou daar niet aan beginnen.

Weerbaarheid groeit, en op de kleuterleeftijd experimenteren kinderen ermee. Ze probeert nu uit wat er gebeurt als ze huilt. Lijkt me geen probleem. Volgende keer doet ze mogelijk weer wat anders.

guera

guera

18-08-2010 om 16:06

Eens met voorgangers

laat maar waaien, dat komt wel goed. En als het niet goed komt dan kun je altijd nog op kanjertraining. Onze zoon is ruim 7 en heeft ook de neiging snel te huilen. Ook bij kleine pijntjes. MAAR zijn vrienden beginnen er nu wat van te zeggen (Jemig daar hoef je toch niet om te huilen?). Hele goede leerschool
Ga ik echt niet voor op kanjertraining. Ik vind kanjer training ook echt iets als een kind zelf helemaal in de knoop raakt. Mijn zoon is vrij soft maar heeft zelf nog nergens last van. Hij wordt ook niet gepest. Mocht dat wel zo zijn dan kijken we wel weer. Dus nogmaals laat maar gaan die dochter van jou.

Bastet

Bastet

18-08-2010 om 16:45

Hemel....

Als een vijfjarige al niet mag huilen,wie dan nog wel???
Het is een kleuter!
Bastet

Marit

Marit

18-08-2010 om 20:23

Dank!

Inderdaad, ondertussen ben ik al weer wat meer tot rust gekomen! Het is ook niet één huilbui; ze heeft er een handje van om buitenshuis om de kleinste dingetjes in huilen in te barsten. Ze heeft een aardig snoetje en heeft gemerkt dat als ze huilt, ze heel veel voor elkaar krijgt.
Het probleem is een beetje tweeledig: ze moet leren dat er andere oplossingen zijn dan huilen, waarmee ze meer voor elkaar krijgt. En ze moet zich niet op haar kop laten zitten door andere kinderen.
Gelukkig kan ze het achteraf altijd prima onder woorden brengen en ze ís ook nog wel jong. Ze wordt inderdaad in oktober zes, dus in groep 3 is niet zo gek. En huilen mag natuurlijk ook best!
Bij mij zit er ook een beetje in dat ik me een beetje zorgen maak over hoe ze het jaar door gaat komen zonder buiten de groep te vallen. Die ervaring hebben we al met haar oudere broer (waar het nu na een versnelling in groep 6 een stuk makkelijker mee gaat) en zij loopt ook op behoorlijk wat vlakken voor. Het wordt tijd dat ik eens ga leren loslaten!!!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 23:11

Marit

Ik bedoelde echt niet dat je je dochter meteen maar naar allerlei therapeuten moet slepen. Ze is nog zo jong en leert al doende zelf nog zoveel de komende jaren. Ik heb zelf een zoon die twee keer versneld is op school (hij is nu 9,5 en begint volgende week in groep 8) en bij bepaalde zaken heb ik echt wel hulp en begeleiding van buitenaf moeten zoeken zodat ik hem weer kan helpen en begeleiden in zijn groei en ontwikkeling. Maar goed, hij is niet alleen hoogbegaafd maar heeft ook ADHD en een angststoornis dus dat is een heel ander verhaal en ook een heel ander kind Het gaat trouwens verder prima; hij voelt zich als een vis in het water tussen al die grote, oudere kinderen en zal blij zijn als hij eindelijknaar de middelbare school mag gaan! Maar het is vreemd en best moeilijk hoor, om je nog zo jonge en kleine (die van mij is ook nog eens fysiek aan de kleinere kant) smurf eerder dan je lief is los te leren laten in die grote, boze buitenwereld Die extra begeleiding van buitenaf (alsook die van school) was dus ook voor mij erg fijn... Succes en geniet nog maar lekker van je basisschoolkind!!

Aha

dat corrigeren die kinderen onderling wel en als jij thuis er niet in mee gaat maar verteld wat ze wel kan doen ipv huilen dan is het vast snel over. Praten ipv huilen is denk ik de beste tip. Dus voor doen wat je dan kan zeggen. Mijn dochter heeft een hele tijd 'stop hou op' geroepen, ook als het niet echt in de situatie toepasbaar was Nu is ze 7,5 en zegt 'yo gast kappen nou' dat heeft ze van een buurjongen geleerd.... zucht.

Fatima

Fatima

19-08-2010 om 11:14

Wat bedoelde je dan wel elisa?

Wat bedoelde je dan wel elisa? Als het halve forum zegt dat het niet nodig is om actie te onder nemen haal jij je zoontje erbij met al zijn problemen? Wat heeft dat met de dochter van Marit te maken? Die heeft helemaal geen problemen en is gewoon een beetje jong maar niet te jong.

koentje

koentje

19-08-2010 om 16:31

Fatima,

wat reageer je agressief: een ieder mag toch inbrengen wat hij/zij op dat moment relevant lijkt?
Of bepaal jij dat, denk je?

Fatima

Fatima

19-08-2010 om 18:50

Nee hoor

Niet agressief. Ik vind het vreemd om iemand meteen naar therapie te verwijzen als een kind een keertje in huilen uitbarst. Vervolgens, als niemand het met haar eens is, roept ze dat ze dat niet bedoelde, maar ze zegt niet wat ze dan wel bedoelde. Er komt alleen een lang verhaal over de problemen van haar eigen kind. Projecteer je die problemen dan niet een beetje erg snel op het kind van een ander? Voor hetzelfde geld waren er geen reacties meer gekomen en had Marit gedacht dat ze meteen haar kind op een therapie moet zetten. Denk eens na voor je iemand advies geeft. Het gaat hier niet om het advies hoe je een vlekje uit je t-shirt moet halen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-08-2010 om 15:29

Reactie

[Tekst over het ten onrechte verwijten dat er met twee nicks is gepost is verwijderd. Over nicks wordt zowiezo niet gesproken op dit forum en dit was een meta-reactie die volledig op de 'man' werd gespeeld]

Reacties over deze beslissing alleen via de mail via het envelopje bovenaan deze rubriek.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Om on-topic te blijven: ik concludeerde uit de posting van Marit dat zowel haar dochtertje als haar zoon een ontwikkelingsvoorsprong hebben (haar zoon is versneld en een ontwikkelingsvoorsprong is zeer vaak erfelijk dus de kans is groot dat haar "voorlijke" dochter dit ook heeft) en het is een gegeven dat er vele overlappingen zijn in gedrag, het omgaan met emoties en zaken als faalangst, overprikkeling tussen kinderen met AD(H)D, meerbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Bijna de helft van dit soort kinderen wordt verkeerd gediagnosticeerd. En in de meeste gevallen heeft een kind, ongeacht AD(H)D, hb oid op gegeven moment echt wel wat extra ondersteuning/begeleiding nodig wbt het omgaan met deze zaken omdat ze moeite hebben uit zichzelf een goede balans te vinden en te leren omgaan met die emoties die bij hen wat heftiger zijn. Huilen is natuurlijk nog de meest logische reactie op boosheid en verdriet bij een kind van onder de zeven jaar maar kinderen die meerbegaafd zijn en/of hoogsensitief zijn en/of ADHD oid hebben zijn aan de andere kant hun leeftijd ver vooruit en moeten dus noodgedwongen wat eerder leren hoe op een andere, betere manier om te gaan met emoties zonder voorbij te gaan aan hun feitelijke kalenderleeftijd. Sociaal-emotioneel zijn ze aan de ene kant nog erg jong en aan de andere kant weer verder dan hun leeftijdsgenootjes, net als cognitief en qua empathie. En ouders moeten vaak wat eerder leren hun kind los te laten. Soms kan je dat niet alleen en heb je wat extra hulp daarbij nodig. Niks mis mee, integendeel. Nogmaals, het hoeft niet en soms is het alleen maar een kwestie van tijd en opgroeien maar zoals uit de vele verhalen van (ervarings)deskundigen, ouders en leerkrachten blijkt is er vaak wat meer nodig dan wat ouders/leerkrachten kunnen meegeven en bijdragen.
http://www10.antenna.nl/hersenstorm/Hoogbegaafdheid.html
http://www.pharosnl.nl/?hoogbegaafde-kinderen-in-contact

Vic

Vic

20-08-2010 om 16:04

Over die kanjertraining

Hebben we het dan over een andere kanjertraining dan die bij ons op school in alle klassen wordt gegeven? Mijn 5-jarige komt thuis met verhalen over witte en gele petjes, en slaat volledig op tilt als haar oudere zus dan zegt dat ze een zwarte pet op heeft.
Het is dus inderdaad niet ongewoon dat een 5-jarige wel eens gaat huilen als ze boos of verdrietig is. Mijn 11-jarige (alleen maar hb, verder geen afkortingen) is jarenlang niet weerbaar geweest. Dat vond ik wel eens lastig om mee om te gaan. Aan de ene kant had ze er helemaal gelijk in dat een ander kind bijv niet zo aardig was, maar anderzijds vond ik dan ook dat ze wel eens wat eelt op dat tere zieltje mocht kweken. Gelukkig gaat het sinds een paar maanden heel erg goed, en weet ze aardig bijdehandte opmerkingen te maken tegen klierige klasgenoten.

vlinder72

vlinder72

20-08-2010 om 16:23

Eerlijk gezegd

vind ik de reactie van de vijf jarige helemaal niet zo vreemd. Ze moet van de juf naast een meisje lopen. Dat kleine monstertje wil dat niet want ze vind die vijfjarige stom. Wie is er dan fout? Dat andere meisje toch. En dat die vijfjarige gaat huilen is toch niet zo vreemd. Ik zou eerder met de juf gaan praten om aan te geven dat je dochtertje plichtsbesef heeft en dat je het vervelend vindt als zij er door andere kinderen op aangekeken wordt terwijl eigenlijk dat andere meisje vervelend deed. Verder zou ik mij er op dit moment niet zo druk over maken. Mijn oudste zoon kon in groep 3 ook tranen in zijn ogen krijgen als iets niet naar wens ging. En thuis ook. Drama's met meneer. Inmiddels zit hij in groep 5 en het gaat prima. Geen cursussen of begeleiding nodig gehad.

Marit

Marit

20-08-2010 om 16:29

Dank voor het meedenken

Hallo allemaal,

De meningen, suggesties en ideeën kan ik erg waarderen! Het geeft me wat rust in m'n hoofd en daardoor kan ik het allemaal ook weer een beetje beter loslaten.

De kans dat ook onze dochter hb is, is vrij groot; het zou me in ieder geval niet verbazen. Gelukkig zijn we al min of meer ervaren door de ervaringen (goed en slecht) die we met onze zoon hebben gehad. Toch ben ik dan wel weer zo'n muts die dan toch steeds weer twijfelt of ze het wel goed ziet en goed doet... Is mijn handicap .

We hebben ondertussen gesproken met haar juf, die gelukkig ook ervaring heeft met kinderen die voorlopen. Ze heeft al een ander leesboekje gekregen en ze gaat op zoek naar ander materiaal. En dat geeft ook rust, een leraar die de goede vertalingen weet te maken

De bijdrage van Elisa vind ik overigens ook een waardevolle. Hoe meer meningen en invalshoeken hoe beter! Dan kan ik er zelf uitfilteren waar ik iets mee kan, toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.